Salvesen. Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november Krig og fred skrev (1 minutt siden): Dette er en veldig rar måte å se på de som faktisk utfører arbeidet og står for inntjeningen. Med mindre du tror at bensin og boller selger seg selv. Problemet er vell at fortjenesten på boller og bensin er så lav at det ikke svarer seg å ha noen å selge de. Og jo, bensin å boller kan lett selge seg selv. Majoriteten av bensinen selges av seg selv(kort betaling på pumpe). Og mange kjøper i dag boller i selvbetjente kasser. Noe som bare øker dag for dag. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november (endret) Man må se det i sammenheng med inntjening. De kan spare mye ved å legge ned hele butikken, men da går også inntekten ned. Det mest lønnsomme for eieren er kanskje en ubemannet bensinstasjon med kortautomat. En butikk med vedlikehold, mykje lys og varme med dagens strømpriser, svinn og flere ansatte kan gå i minus. Endret 24. november av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden): Man må se det i sammenheng med inntjening. De kan spare mye ved å legge ned hele butikken, men da går også inntekten ned. Det mest lønnsomme for eieren er kanskje en ubemannet bensinstasjon med kortautomat. En butikk med vedlikehold, mykje lys og varme med dagens strømpriser, svinn og flere ansatte kan gå i minus. Jeg ser absolutt null bruk for folk i kasse lengre. De trengs heller til å holde varebeholdningen i sjakk. Velger selvbetjente løsninger 99/100 ganger og det funker kjempe bra. Skulle bare ønske de tilbudte gulrot for å gjøre det. Da vi sparer eieren penger for å gjøre arbeidet selv. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november kremt skrev (19 minutter siden): Så mye koster det virkelig ikke å ha noen skoleungdom til type 150 kroner timen i en deltids jobb. Kanskje enkelte steder, men her jeg bor det er få 18+ åringer som vil jobbe for 150,-/t, hvertfall ikke kvelder og helg. Når forhenværende stasjonseier sier lønn var største utgiften og at han hadde spart penger på å holde stengt et par dager i uka, så er lønn en stor utgift sett mot inntjening. Krig og fred skrev (15 minutter siden): Dette er en veldig rar måte å se på de som faktisk utfører arbeidet og står for inntjeningen. Med mindre du tror at bensin og boller selger seg selv. For et merkelig svar. Greide du på noe vis å vri dette til at jeg rakket ned på noen her? 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november Salvesen. skrev (1 minutt siden): [...] Skulle bare ønske de tilbudte gulrot for å gjøre det. Da vi sparer eieren penger for å gjøre arbeidet selv. Eller så pakker du bare varene ned i en gulrot når du går. Hvordan er det med svinn? Jeg observerer at noen få butikker har deaktivert selvbetjeningskasser etter å ha hatt dem en stund. Har en mistanke om at det jevner seg litt ut - mindre ansatte, mer svinn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november Nedward skrev (1 minutt siden): Eller så pakker du bare varene ned i en gulrot når du går. Hvordan er det med svinn? Jeg observerer at noen få butikker har deaktivert selvbetjeningskasser etter å ha hatt dem en stund. Har en mistanke om at det jevner seg litt ut - mindre ansatte, mer svinn. Ja har sett noen si slikt men aldri opplevd stengte kasser. Og om det er problem må en bare øke sikkerheten. Er jo plass i budsjettet til det da:) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november kremt skrev (31 minutter siden): Så mye koster det virkelig ikke å ha noen skoleungdom til type 150 kroner timen i en deltids jobb. Finnes det noen som er villige til å jobbe for 150 kroner i dag? Det ville sjokkert meg! Iallefall på helg/kveld som en typisk gjør i de stillingene. Mener jeg hadde en god del mer selv for 15 år siden. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november Salvesen. skrev (2 timer siden): Mener jeg hadde en god del mer selv for 15 år siden. For 15 år siden jobbet jeg som nattevakt på et hotell, til 138.- per time... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november (endret) BIGG skrev (10 timer siden): For 15 år siden jobbet jeg som nattevakt på et hotell, til 138.- per time... Minstesatsen i overenskomsten til HK og Virke er 177,50 kr/timen for en fersk arbeidstaker over 18. Er du over 25 eller har studiekompetanse skal det være 180,4 kr/timen. Så kommer det noen tillegg for ubekvem arbeidstid. Med full ansiennitet ligger du på 245 kr/timen pluss tillegg. En fersk skoleeleve tjener altså 222,5 på å jobbe en nattevakt på bensinstasjon midt i uken. En med full ansiennitet og med jobb på en søndag tjener litt mer enn hva grunnlønn til en håndtverker er. Dette er greie lønninger dersom du går skole og jobber deltid. Men det er ikke noe å leve av på fulltid, med mindre du har full ansiennitet. Og selv da er det ikke bra. Dog spekulerer jo gjerne butikkeiere i å ansette skoleelever og andre som ikke blir værende og som tør å hevde sin rett. Før var det en greie at man helst settes dem opp på vakter på en slik måte at man ikke oppnår nok timer på kveldstid for å utløse tillegg for ubekvem arbeidstid (mener å huske at du måtte jobbe et visst timetall før du fikk UB-tillegg). Det er heldigvis endret i tariffavtalen nå. Dette er generelt en bedriten bransje å jobbe i, med sjefer som finner på egne regler og turer fram slik det passer dem. Vet ikke helt hvor det passer inn i forhold til om det er god butikk å eie en bensinstasjon. Men jeg tenker at dette er et symptom på at det ikke er veldig lukrativt, når man føler at man må lirke, lure og vende på slike ting for å tjene noe. Endret 25. november av Nedward Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november peterjohn skrev (På 9.6.2024 den 7:56 PM): Er det veldig dyrt ? Hva er veldig dyrt og hva er litt dyrt ? Hva er en stor bensinstasjon og hva er en liten bensinstasjon ? Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november On 9.6.2024 at 11:07 AM, ps5 said: Hvis du må spørre, har du ikke råd. Hvordan fungerer denne logikken egentlig? Det er mye jeg ikke vet hvor mye koster, men som jeg mest sannsynlig har råd til. Eller gjelder det bare bensinstasjoner? Lenke til kommentar
REALITET Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Salvesen. skrev (13 timer siden): Finnes det noen som er villige til å jobbe for 150 kroner i dag? Det ville sjokkert meg! Iallefall på helg/kveld som en typisk gjør i de stillingene. Mener jeg hadde en god del mer selv for 15 år siden. Utlendinger. Men da kommer som oftest klagekoret med "they terk er jerbs" og ender med å nave istedenfor. Forstå den som kan Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november I 1968 betale Bjørn Gustavsen 1 krone er nok dyrere nå 😉 https://www.jarlsbergavis.no/nyheter/kjopte-bensinstasjon-for-ei-krone/s/1-67-3908949 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november 54 minutes ago, Skrotleif said: Hvordan fungerer denne logikken egentlig? Det er mye jeg ikke vet hvor mye koster, men som jeg mest sannsynlig har råd til. Eller gjelder det bare bensinstasjoner? Kilde: Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Når man ser på regnskap til selskaper som f.eks Uno-X ser man jo at det er tilnærmet null i overskudd. Nå har de vel samtidig startet et sykkel team som har kostet et par hundre millioner. Men likevel. Det som er rart er hvor ulik prisingen er på drivstoff. Et sted der det er 3 stasjoner ligger prisen ofte på 16.50 eller 15.99 når det er billigst i uka. Mens 10 km unna der Uno-X er eneste stasjon ligger det på f.eks 21.99. Så det er voldsom variasjon. Bruker folk disse drivstoff appene for tiden eller hvordan funker det? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november kremt skrev (2 minutter siden): Når man ser på regnskap til selskaper som f.eks Uno-X ser man jo at det er tilnærmet null i overskudd. Nå har de vel samtidig startet et sykkel team som har kostet et par hundre millioner. Men likevel. Det som er rart er hvor ulik prisingen er på drivstoff. Et sted der det er 3 stasjoner ligger prisen ofte på 16.50 eller 15.99 når det er billigst i uka. Mens 10 km unna der Uno-X er eneste stasjon ligger det på f.eks 21.99. Så det er voldsom variasjon. Bruker folk disse drivstoff appene for tiden eller hvordan funker det? Drivstoffpriser er bare en illusjon, handler lite om faktiske kostnader og mest om max profitt. Jeg varslet priser inn for en stasjon på vei hjem. Om prisen der var høyere satt vår stasjon sin pris opp. Og motsatt. Ikke rart det snart er over.. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november peterjohn skrev (På 9.6.2024 den 10:50 PM): Kombinasjon av ladestasjon og hurtigmat er lurt. Så lang tid mange faktisk bruker på ladestopp trenger det knapt å være hurtigmat heller 😉 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november (endret) Må være ganske hurtig. En Tesla og andre moderne biler fylles til 80% på 20 minutter. Om maten bruker lang tid på å lages, vil man ikke rekke å spise den. Ikke alle biler lader så raskt, selvsagt. Men det kommer sikkert forbedringer i fremtiden. Endret 25. november av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Når man kjøper et AS så kommer det gjerne en del gjeld med på kjøpet, så prisen man betaler er bare halve historien. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november On 24.11.2024 at 8:26 PM, Valmeth said: For et merkelig svar. Greide du på noe vis å vri dette til at jeg rakket ned på noen her? Nei. Men du så på ansatte som en utgift, og ikke en ressurs som tross alt bidrar til inntjening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå