Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere, og bedre nærbilder er nødvendig. Må være tydelig hva som står skrevet på kondensatorene, og hvor ledningene går.

Denne er realistisk å reparere for en relativt billig penge på et serviceverksted, men du MÅ kunne bruke loddebolt for å gjøre det selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Flere, og bedre nærbilder er nødvendig.

Denne er realistisk å reparere for en relativt billig penge på et serviceverksted, men du MÅ kunne bruke loddebolt for å gjøre det selv.

Lurer paa om jeg skal kjoepe meg et slikt tangsett, med hann og hun dingser, multimeter og loddebolt, og spoer en elektrikker om han kan gi meg et kveldskurs, i dette. Vel vitende om at det er mye mer jeg behoever aa vite, men saa kan jeg i hvert fall det.

Tror jeg har en loddebolt liggende, kan jeg ikke sitte og oeve meg, paa ei, metallplate, eller noe?

Men er med deg, begynne aa lodde inni kretskortet, hmmmmm, det har jeg aldri, gjort foer.

Lenke til kommentar

Du kan jo starte med noen videoer på YouTube og se om du faktisk interesserer deg for å lære dette. Å lære seg en ferdighet som lodding kun for å reparere denne ene gitarforsterkeren er kun verdt det om du finner det interessant. Flott om du kan hjelpes i gang av noen med erfaring.

Å lodde elektronikk er annerledes i forhold til å øve deg på en metallplate. Du kan finne noen gamle radioer på søppeldynga, og øve deg på å bytte komponenter på kretskort som er verdiløse.

Hva slags loddebolt har du?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Du kan jo starte med noen videoer på YouTube og se om du faktisk interesserer deg for å lære dette. Å lære seg en ferdighet som lodding kun for å reparere denne ene gitarforsterkeren er kun verdt det om du finner det interessant. Flott om du kan hjelpes i gang av noen med erfaring.

Å lodde elektronikk er annerledes i forhold til å øve deg på en metallplate. Du kan finne noen gamle radioer på søppeldynga, og øve deg på å bytte komponenter på kretskort som er verdiløse.

Hva slags loddebolt har du?

Det vet jeg ikke, maa finne den foerst, men kjoept paa Jula, 😄 i tilfelle, jeg skulle trenge den.

Begynner aa forstaa, at jeg har undervurdert lodding. 

Vet ikke hvor mye jeg vil legge i det.

Hadde det vaert en ide, at jeg bestilte kondensatoren selv?

Lenke til kommentar

Et serviceverksted vil antakelig insistere på å skaffe deler fra egne underleverandører om de skal gjøre jobben.

Vil du gjøre dette selv, eller ikke? Ingenting i veien for at hvem som helst kan bestille dette, men det finnes falske og dårlige deler på ebay.

Her trengs som sagt bedre bilder av ledningene og kondensatorene, så jeg kan se hvordan det er koblet og hvilke spesifikasjoner de har.

Lenke til kommentar

Nei, maa nok satse paa verksted der og de bestiller jo den rette delen.

Den faar staa og vente litt. Den gaar i noeden, om den summer litt.

Maa faa Jegermaister deleforsterkeren i havn foerst.

Har er en, paa Kolsaas i Oslo, men han vil ikke sende.

Faar vaere tolmodig, det er nok flere.

Takker.

Lenke til kommentar

Utenfor emnet, men hvordan endte du opp uten ÆØÅ? PC eller mobil?

Du kan bytte til norsk layout i Windows selv om tastaturet ikke er merket på norsk. Du må bare huske at noen taster gir et annet tegn enn det som står på dem, bytte om på dem eller bruke sprittusj. Blir litt lettere å lese.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Utenfor emnet, men hvordan endte du opp uten ÆØÅ? PC eller mobil?

Du kan bytte til norsk layout i Windows selv om tastaturet ikke er merket på norsk. Du må bare huske at noen taster gir et annet tegn enn det som står på dem, bytte om på dem eller bruke sprittusj. Blir litt lettere å lese.

Det der, hoertes ut som en jobb for soennen, til ei venninne, av meg, Faar ta pc'en med til han. Har lurt paa om det er en mulighet der. Takk for tips.

Lenke til kommentar

Du har en start-meny nede til venstre? Finner du kontrollpanel/ Control panel?

En 15 år gammel maskin kjører neppe en versjon av Windows som fremdeles er støttet, unntatt hvis den har Windows 10, som uansett ikke har lenge igjen. Du kan antakelig glemme Windows 11, som er den moderne versjonen.

Du burde vurdere ny maskin, den gamle er i faresonen for virus og hacking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...