Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal proeve paa Finn aa finne en omformer til en gitarforsterker jeg har.

Den er amerikansk og er 110v og skal selvfoelgelig over til 220v.

Hvor mangen watt, boer omformeren vaere / taale, til den forsterkeren?

Forsterkeren har 25w, utgangseffekt.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Gav du opp å finne en identisk modell gitarforsterker, der du kunne bytte ut all innmaten?

Saken er altså at du har en special edition med kul dekor med amerikansk transformator, og potensielt svidd kretskort som følge at denne ble brukt på 220 volt.

 

 

Jeg har to amerikanske forsterkere, den som er brent, er i rute og naa maa jeg faa fatt i en transformator til den andre.

Tenker at jeg, kan ikke bruke de som er beregnet paa elektriske tannkoster, hvor stor, boer den vaere?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Dette er lydutstyr, så du må ha en transformator med tre ledninger ut, slik som bildet viser i din forrige tråd. Den må fysisk passe inni gitarforsterkeren din, så du kan feste den skikkelig. Kan være nødvendig å borre skruehull. Trenger ikke å være fysisk lik, bare du klarer å montere den.

Den skal ha følgende spesifikasjoner:

Inn/primary: 230 volt 

Ut/secondary 32 volt

Sørg for at den tåler kontinuerlig bruk likt eller over det den gamle gjorde. En for kraftig transformator er ikke et problem. Men om den ikke har innebygget sikring må du da tilføre dette for å ivareta sikkerheten. Det blir litt mer komplisert om du ikke har mye greie på elektriske apparater. 

Jeg er usikker på hvor mange watt den skal ha.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Fås denne modellen kun i 110 volts utgave?

Det vet jeg ikke, det er en billig china forsterker, men denne ogsaa, blir spesiell, for det er en coca cola forsterker og den har jeg en bacardi gitar til. 😄

Poenget naa, er at jeg satser ikke paa aa skifte noe, men faa fatt i en billig omformer, paa Finn og denne gangen, skal jeg ikke brenne noe. 😄

Den er helt i orden, trenger bare en omformer og hvor sterk, maa denne vaere, hvor mangen watt, amper maa den taale???

Vet at den maa gaa i fra 220/230v til 110v, men hva maa den taale?

IMG_20240608_202934.jpg

IMG_20240608_202910.jpg

Lenke til kommentar

Da misforstod jeg. Denne tråden gjelder altså Cola-forsterkeren, som du ikke ønsker å modifisere på noen som helst måte? 

Du ønsker en omformer fra 230 til 110 volt, som du kan plugge den amerikanske gitarforsterkeren inn i, for å bruke den i Norge?

Fint bilde av fremsiden. Men kan vi få et nærbilde av klistremerket på baksiden?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromadaptrer/acac-stromadapter/230-110-v-omformer-p44098

Er det denne du trenger? Noen klager på summende støy, men ellers ser den grei ut.

Andre kan gjerne vurdere om jeg har rett.

Den ville vel også fungert med Jägermeister-forsterkeren om du ikke hadde svidd den med 220 volt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (23 minutter siden):

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromadaptrer/acac-stromadapter/230-110-v-omformer-p44098

Er det denne du trenger? Noen klager på summende støy, men ellers ser den grei ut.

Andre kan gjerne vurdere om jeg har rett.

Den ville vel også fungert med Jägermeister-forsterkeren om du ikke hadde svidd den med 220 volt.

Den saa kjekk ut, hvis den ikke summer for hoeyt da.

Saa 300w holder?

Ser det er et batteri, med lagringsmuligheter.

Ser jeg ha ren 12v mulighet ogsaa. 

Baade forann og bak? 

Det er 12v inngang bak. se bilde.

Det er en usb inngang foran, se bilde, kan jeg gaa inn der, med 12v stroem?

Klarer PC'en min aa drive den?

Hva tenker du er mest rasjonelt?

Forsterkeren, er vel, en 20 aar.

Tror jeg gaar inn paa Finn, og soeker

IMG_20240608_205251.jpg

IMG_20240608_205223.jpg

IMG_20240608_205301.jpg

IMG_20240608_205334.jpg

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan definitivt ikke drive den med USB eller PCen din.

Den har antakelig USB og minnekortleser kun for å spille MP3-filer. Det kan du jo teste når du får strøm på den. 

Stilig at den har 12 volt inngang. Da trenger du ikke dieselaggregat på neste grottefest. Det er antakelig for å kunne bruke bilbatteri når man har utekonsert og mangler stikkontakt.

Det er mest rasjonelt å bruke 110 volt med varen fra Kjell.

Har den innebygget batteri? Jeg spør fordi den har voltmeter og lampe for "charging".

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (11 timer siden):

Du kan definitivt ikke drive den med USB. Den har antakelig USB og minnekortleser for å spille MP3-filer. Det kan du jo teste når du får strøm på den. 

Stilig at den har 12 volt inngang. Da trenger du ikke dieselaggregat på neste grottefest. Det er antakelig for å kunne bruke bilbatteri når man har utekonsert.

Det er mest rasjonelt å bruke 110 volt med varen fra Kjell.

Det er jo en partyforsterker, hvor du kan spille av mye rart. Du kan sette en gammel Ipod i toppen paa den ogsa

.Kjempe, takker for god hjelp, skal proeve meg paa Finn foerst.

Lager en "oeskes kjoept" annonse. Det er sikkert mangen, som har en slik en i kjelleren.

Vil komme billig ut av det, i tilfelle forsterkeren, durer faelt den ogsaa. 😁

Faar haape den virker.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke om han som gav den omformeren trekk for summelyd mener at lyden i forsterkeren blir påvirket, eller om det er boksen som selv avgir litt summing. Sistnevnte er mest logisk, og ikke noe du merker når du spiller høy musikk.

Har en gammel engelsk forsterker i fra 60 aarene, hekkan den durer, Der maa jeg skifte Kondensatoren, tror jeg den het.

Solgte nettopp, en Ibanez bassforsterker, litt yngre, men gammel, har to gamle ibanez forsterkere til som er Japansk produserte i 70 aarene. Naar jeg skrur dem paa, kommer lyset. Men virker de? Det er helt stilt, du hoerer ingenting. men virker gjoer dem uten fus, paa full guffe ogsaa. Vanvittig bra merke, gitarene ogsaa.

Hadde en Fender, Hot rod, luksusforsterker, durte den ogsaa.

Har mine vonde anelser om den Kina/cola forsterkeren der.

Kan dure faelt den der.

Men proeves maa den.

Lenke til kommentar

Eldre forsterkere kan dure fordi elektrolyttkondensatorer ikke alltid virker når de blir gamle.
Elektrolyttkondensator er en type kondensator som inneholder elektrolytt. En slags saltvann som lukter rekesaft når de eksploderer.
 

De kan se som et batteri, og fungerer som et lite batteri som kan lades og utlades flere ganger i sekundet. De inngår i strømforsyningen, som gjør vekselstrøm om til jevn likestrøm. Dårlig kondensator fører til at likestrømmen pulserer, og det gir summelyd i høyttaleren. Eller det kan smelle som en kinaputt.
Man må kunne lodde for å skifte dem, men det er ofte enkelt å finne ny del og montere den.

Ingen selvfølge at en 20 år gammel kondensator er blitt dårlig. Kvalitet er like viktig som alder.

Den kan være dårlig, se gjerne over kretskortet før du setter strøm på. En elektrolyttkondensator som lekker eller buler pga. overtrykk inni skal ikke settes strøm på. Om den sprekker, spruter den "rekesaft" utover kretskortet, som kan føre til korrosjon og kortslutning, og mer skade.

Om den har innebygget batteri, lurer jeg på hva slags. Blybatteri? Om det er defekt, har kanskje Biltema nytt av samme type. Men det er neppe obligatorisk for å kunne drive den med nettstrøm.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (8 timer siden):

Eldre forsterkere kan dure fordi elektrolyttkondensatorer ikke alltid virker når de blir gamle.
Elektrolyttkondensator er en type kondensator som inneholder elektrolytt. En slags saltvann som lukter rekesaft når de eksploderer.
 

De kan se som et batteri, og fungerer som et lite batteri som kan lades og utlades flere ganger i sekundet. De inngår i strømforsyningen, som gjør vekselstrøm om til jevn likestrøm. Dårlig kondensator fører til at likestrømmen pulserer, og det gir summelyd i høyttaleren. Eller det kan smelle som en kinaputt.
Man må kunne lodde for å skifte dem, men det er ofte enkelt å finne ny del og montere den.

Ingen selvfølge at en 20 år gammel kondensator er blitt dårlig. Kvalitet er like viktig som alder.

Den kan være dårlig, se gjerne over kretskortet før du setter strøm på. En elektrolyttkondensator som lekker eller buler pga. overtrykk inni skal ikke settes strøm på. Om den sprekker, spruter den "rekesaft" utover kretskortet, som kan føre til korrosjon og kortslutning, og mer skade.

Om den har innebygget batteri, lurer jeg på hva slags. Blybatteri? Om det er defekt, har kanskje Biltema nytt av samme type. Men det er neppe obligatorisk for å kunne drive den med nettstrøm.

Er ogsa spent paa batterikapasiteten.  Har ikke de stoerste forventningene. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (20 timer siden):

Eldre forsterkere kan dure fordi elektrolyttkondensatorer ikke alltid virker når de blir gamle.
Elektrolyttkondensator er en type kondensator som inneholder elektrolytt. En slags saltvann som lukter rekesaft når de eksploderer.
 

De kan se som et batteri, og fungerer som et lite batteri som kan lades og utlades flere ganger i sekundet. De inngår i strømforsyningen, som gjør vekselstrøm om til jevn likestrøm. Dårlig kondensator fører til at likestrømmen pulserer, og det gir summelyd i høyttaleren. Eller det kan smelle som en kinaputt.
Man må kunne lodde for å skifte dem, men det er ofte enkelt å finne ny del og montere den.

Ingen selvfølge at en 20 år gammel kondensator er blitt dårlig. Kvalitet er like viktig som alder.

Den kan være dårlig, se gjerne over kretskortet før du setter strøm på. En elektrolyttkondensator som lekker eller buler pga. overtrykk inni skal ikke settes strøm på. Om den sprekker, spruter den "rekesaft" utover kretskortet, som kan føre til korrosjon og kortslutning, og mer skade.

Om den har innebygget batteri, lurer jeg på hva slags. Blybatteri? Om det er defekt, har kanskje Biltema nytt av samme type. Men det er neppe obligatorisk for å kunne drive den med nettstrøm.

En adapterselger paa Finn, ga meg dette tipset, Hva synes du om den?

https://www.aliexpress.com/item/1005005641206412.html?aff_fcid=731473b69fe046e09f52323b5a9c2983-1717957451829-06366-_DnONsFh&tt=CPS_NORMAL&aff_fsk=_DnONsFh&aff_platform=shareComponent-detail&sk=_DnONsFh&aff_trace_key=731473b69fe046e09f52323b5a9c2983-1717957451829-06366-_DnONsFh&terminal_id=3cdee6aaee9348a285bda4d247ade6b3&afSmartRedirect=y

Det er mangen forskjellige 200w og 300w. Blar du litt i bildene, saa kpmmer du til en 300w med EU plugg, Stoepselet er ikke jordet, betyr det noe? Ser at stoepselet er jordet, paa Kjellemann sitt, det  som du anbefalte. Det er 1/5 av prisen, denne paa Ali Express.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å sette i stikkontakten et apparat du kjøpte på Ali Express. Vurderer du dette kun for å spare penger?

Apparatet du linker til har masse advarsler om produkter den ikke må brukes sammen med. Antakelig er den laget på den billige måten (Switch mode) som kan føre til mye støy i høyttalerne dine. Jeg kan ikke si at det ikke vil virke, det kan godt hende.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Det ser du på bildet at det er. Støpselet vises i bakgrunnen.

Ja, saa det naa, men de apparatene med roedt kryss, er smaa apparater, men apparater som, gir mye varme, slik som strykejern, haarfoener og kaffetrakter. Trekker de mer enn 300w de kanskje, eller tett opp til kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...