Gå til innhold

Hvordan modifisere en analog mobiltelefon Nokia C2-01 Type RM-721


Gjest kjell1

Anbefalte innlegg

21 minutes ago, NorsknRev said:

Faen til biler om dagen. Et tonn av elektronikk som ruinerer deg når det ryker, og mobilteknologi fra forrige århundre.

Blir litt Off-Topic men ja. 2G-modulen i bilen min (Golf 2017) røyk og de ville ha over 11.000,- for en ny en. Noe som var uaktuelt siden 2G stenges ned nå snart uansett. Fikk heldigvis tak i en brukt til 1800kr fra en høgger fra en bil som bare hadde gått 1600km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, NorsknRev said:

Faen til biler om dagen. Et tonn av elektronikk som ruinerer deg når det ryker, og mobilteknologi fra forrige århundre.

Her tenker jeg EU med fordel kunne vært like brutale som da USB-C ble standardlader for alle mobiler.

Fra x dato skal alle nye modeller som introduseres på det europeiske markedet med telematikkmodul benytte y standard for tilkobling mellom telematikkmodul og bil. EU pålegger seg selv å revurdere hvilken standard som skal brukes med z år mellomrom, hvorpå bilprodusentene får fortsette å lansere nye modeller med forrige standard i 1 år, deretter er den nye standarden den eneste lovlige. Telematikkmodulen får ikke kreve tilpasning til den enkelte bilmodell utover flashing av firmware og konfigurasjon som skal være åpent og gratis tilgjengelig fra enhver bilprodusent som benytter disse. For alle bilmodeller introdusert etter x dato plikter bilprodusenten å tilby telematikkmoduler som støtter dagsaktuelle mobilnett helt til det er 15 år siden bilmodellen gikk ut av salg.

Skal se dette til og med hadde lønnet seg for bilprodusentene, ved at telematikkmoduler ble billigere og enklere å forholde seg til gjennom massiv standardisering.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Penny said:

Her tenker jeg EU med fordel kunne vært like brutale som da USB-C ble standardlader for alle mobiler.

Fra x dato skal alle nye modeller som introduseres på det europeiske markedet med telematikkmodul benytte y standard for tilkobling mellom telematikkmodul og bil. EU pålegger seg selv å revurdere hvilken standard som skal brukes med z år mellomrom, hvorpå bilprodusentene får fortsette å lansere nye modeller med forrige standard i 1 år, deretter er den nye standarden den eneste lovlige. Telematikkmodulen får ikke kreve tilpasning til den enkelte bilmodell utover flashing av firmware og konfigurasjon som skal være åpent og gratis tilgjengelig fra enhver bilprodusent som benytter disse. For alle bilmodeller introdusert etter x dato plikter bilprodusenten å tilby telematikkmoduler som støtter dagsaktuelle mobilnett helt til det er 15 år siden bilmodellen gikk ut av salg.

Skal se dette til og med hadde lønnet seg for bilprodusentene, ved at telematikkmoduler ble billigere og enklere å forholde seg til gjennom massiv standardisering.

I praksis ville det sikkert blitt slik at alle bilene endte opp med en dårlig løsning da.
Som at det nå ble krav til at alle ladestasjoner må kunne benytte kortbetaling (som er meget gammeldags) istedefor krav om plug'n charge som noen biler har hatt i 10+ år nå.

Burde vel heller være krav til bilprodusentene å levere mulighet for oppgradering om det blir nødvendig. Når 3G nettet stengte kunne man oppgradere eldre Tesla til 4G, mens andre biler mistet nettet da produsenten ikke brydde seg. Og man ser jo det samme med 2G nå.

Ang trådstarters problem er det jo meget enkelt å løse ved å bare betale noen hundrelapper for en ny enkel telefon som har 4G eller kansje tillogmed 5G. Er ganske imponert over alle som klarer å bruke gamle mobiler i dagens samfunn. Alt er jo basert på apper i dag. Bilnøkkelen min er en app. Kommunikasjon med barnehagen går via en App. Autentifisering til å logge inn på jobbens systemer er via en app, førerkortet er en app, BankID er en app, Ventilasjonen i huset styres med en App, Betaling på butikken gjøres via en app, Bestiller mat på døren via en app osv osv..

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid kort. At ladestasjoner insisterer på egne løsninger som feiler 75% av de gangene jeg prøver å lade er mer gammeldags enn å tillate VISA og Mastercard som supplement til chip, app og plug'n charge. Jeg er lei av å måtte kjøre til en annen ladestasjon fordi betaling med chip feilet. Det skjer aldri når jeg fyller diesel og betaler med VISA.

Plug'n charge har den ulempen at man ikke får velge hvem som betaler. Jeg har kanskje lånt bilen, og skal selv dekke utgiftene på turen med eget kort. Må i så fall vippse bileieren for utlegget som ble belastet hans konto.

Ja, trådstarters problem kan lett løses ved å kjøpe en helt ny telefon til 500 kroner. Det er billigere enn å hyre en elektroingeniør til å bygge ny innmat til den gamle. Det er mange rimelige NOKIA-telefoner med 4G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...