Gå til innhold

Hvordan modifisere en analog mobiltelefon Nokia C2-01 Type RM-721


Gjest kjell1

Anbefalte innlegg

Gjest kjell1
Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden):

Du er uansett avhengig av 2G-sendere i Norge. 

men poenget er jo å få "gjort om" telefonen til å "snakke med" 4G ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest kjell1
Svein M skrev (2 timer siden):

Det er ikke mulig å modifisere.

Men det finnes mange lignende telefoner til salgs: https://www.prisjakt.no/c/mobiltelefoner?438=9392|31395|29880|16508&b_11099=1&sort=popularity

edit: jeg vet ikke hvilke av disse som vil virke med 4g-tale, men f.eks Nokia 800 Tough har 4g.

Jeg vil tro at det er mye bedre å ha en smart-telefon som er det som brukes i dag.

Når du sier det ikke er mulig å medifisere - er det noe du tror eller vet ?. Er ikke 4G det samme som 4G-tale ?

Lenke til kommentar
Gjest kjell1
Runar skrev (3 timer siden):

Du får ikke modifisert den. Det er ikke nok å «bytte ut» modemet inne i telefonen, det er sannsynligvis nødvendig med store endringer i operativsystemet i tillegg. Det blir som å bygge om en elbil til å gå på bensin, det er nok teoretisk mulig men ikke i praksis, og det er langt billigere og enklere å kjøpe ny bil.

Jeg forstår ønsket om å bruke telefonen du har og ikke bli tvunget til å kjøpe en ny, men noen ganger er det den beste, enkleste og eneste løsningen.

Forstår deg slik at det rent teknisk går ann. Hvor kan jeg evt få det gjort ? (om da prisen ikke skremmer meg vekk)

Lenke til kommentar
12 minutes ago, kjell1 said:

Forstår deg slik at det rent teknisk går ann. Hvor kan jeg evt få det gjort ? (om da prisen ikke skremmer meg vekk)

Det går ikkje an. Det er i så fall snakk om å bygge ny mobiltelefon som ser ut som den gamle. Forventa pris er minst på et par titusen - som hobbyprosjekt uten lønn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
kjell1 skrev (30 minutter siden):

Forstår deg slik at det rent teknisk går ann. Hvor kan jeg evt få det gjort ? (om da prisen ikke skremmer meg vekk)

Det går ikke. Du får ikke bygget om en gammel telefon til å støtte ny teknologi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Eg har ein gammal Samsung Galaxy S4. Den støttar 4G, men ikkje tale over 4G/Wifi. Mobilen er sidan oppgradert med LineageOS 17, som tilsvarar Android 10.

Finst det nokon måte å få tale over 4G på denne, slik at den kan brukast som reservetelefon etter at 2G blir lagt ned?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å bytte til en smart-telefon. Altså Android eller iPhone.

Ellers så er dette med 4g-tale litt vanskelig å bli klok på, de forskjellige teleselskapene støtter litt forskjellige telefoner.

Her eksempel på liste over 4g-tale telefoner for ICE-mobile: https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

Jeg ser der er enkelte Doro og Nokia telefoner med knapper.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Eg har ein gammal Samsung Galaxy S4. Den støttar 4G, men ikkje tale over 4G/Wifi. Mobilen er sidan oppgradert med LineageOS 17, som tilsvarar Android 10.

Finst det nokon måte å få tale over 4G på denne, slik at den kan brukast som reservetelefon etter at 2G blir lagt ned?

Uten å rote meg bort i det tekniske, tipper jeg at riktig software er løsningen, hvis den finnes. Men jeg har også sett at VoLTE-støtten har kommet etter litt tid, godt hjulpet av en omstart eller tre.

Endret av NorsknRev
Presisering
Lenke til kommentar
Penny skrev (4 minutter siden):

Fra en som har hatt en seniorstilling innen drift av mobilnett noen år: Glem modifikasjon, det er fullstendig urealistisk.

Siden du er en ressurs på feltet: blir 2G stengt ned i slutten av 2025? Jeg spør fordi svenskene har utsatt til 2027.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, NorsknRev said:

Siden du er en ressurs på feltet: blir 2G stengt ned i slutten av 2025? Jeg spør fordi svenskene har utsatt til 2027.

Jeg har ikke jobbet med mobilnett de siste årene, men så vidt jeg vet står Telenor fast ved å slukke "i løpet av 2025" og Telia "begynner slukking 2025" (og skal holde på hvor lenge?). Endringer kan skje, men jeg ville ikke basert meg på å vente.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (3 timer siden):

Vil uansett ikke bli savnet. Eneste gang jeg er på 2G er når jeg sjekker saldo på kontantkortet. Når jeg "ringer" *150# hopper telefonen tilbake til 2G.

Og det kan du heilt sikkert også sjekke i ein eller annan app.

Lenke til kommentar
23 hours ago, NorsknRev said:

Vil uansett ikke bli savnet. Eneste gang jeg er på 2G er når jeg sjekker saldo på kontantkortet. Når jeg "ringer" *150# hopper telefonen tilbake til 2G.

Største problemet er nok en skau av smart-dingser og relativt nye biler vil miste mulighet for kommunikasjon. Min bil vil miste app-styring og SOS/nødfunksjonene. Dog ikke verdens undergang siden det er VAG og knapt virker likevel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...