Gjest kjell1 Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden): Du er uansett avhengig av 2G-sendere i Norge. men poenget er jo å få "gjort om" telefonen til å "snakke med" 4G ? Lenke til kommentar
Gjest kjell1 Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Svein M skrev (2 timer siden): Det er ikke mulig å modifisere. Men det finnes mange lignende telefoner til salgs: https://www.prisjakt.no/c/mobiltelefoner?438=9392|31395|29880|16508&b_11099=1&sort=popularity edit: jeg vet ikke hvilke av disse som vil virke med 4g-tale, men f.eks Nokia 800 Tough har 4g. Jeg vil tro at det er mye bedre å ha en smart-telefon som er det som brukes i dag. Når du sier det ikke er mulig å medifisere - er det noe du tror eller vet ?. Er ikke 4G det samme som 4G-tale ? Lenke til kommentar
Gjest kjell1 Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Runar skrev (3 timer siden): Du får ikke modifisert den. Det er ikke nok å «bytte ut» modemet inne i telefonen, det er sannsynligvis nødvendig med store endringer i operativsystemet i tillegg. Det blir som å bygge om en elbil til å gå på bensin, det er nok teoretisk mulig men ikke i praksis, og det er langt billigere og enklere å kjøpe ny bil. Jeg forstår ønsket om å bruke telefonen du har og ikke bli tvunget til å kjøpe en ny, men noen ganger er det den beste, enkleste og eneste løsningen. Forstår deg slik at det rent teknisk går ann. Hvor kan jeg evt få det gjort ? (om da prisen ikke skremmer meg vekk) Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni 12 minutes ago, kjell1 said: Forstår deg slik at det rent teknisk går ann. Hvor kan jeg evt få det gjort ? (om da prisen ikke skremmer meg vekk) Det går ikkje an. Det er i så fall snakk om å bygge ny mobiltelefon som ser ut som den gamle. Forventa pris er minst på et par titusen - som hobbyprosjekt uten lønn. 1 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni kjell1 skrev (30 minutter siden): Forstår deg slik at det rent teknisk går ann. Hvor kan jeg evt få det gjort ? (om da prisen ikke skremmer meg vekk) Det går ikke. Du får ikke bygget om en gammel telefon til å støtte ny teknologi. 1 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni kjell1 skrev (3 timer siden): Men det blir vel litt trøblete og få ordnet med et svensk mobilabb (?). Og så må du flytte til Sverige i tillegg for å få dekning. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni (endret) Eg har ein gammal Samsung Galaxy S4. Den støttar 4G, men ikkje tale over 4G/Wifi. Mobilen er sidan oppgradert med LineageOS 17, som tilsvarar Android 10. Finst det nokon måte å få tale over 4G på denne, slik at den kan brukast som reservetelefon etter at 2G blir lagt ned? Endret 9. juni av torbjornen Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni kjell1 skrev (50 minutter siden): men poenget er jo å få "gjort om" telefonen til å "snakke med" 4G ? Jeg svarte på tanken din om å skaffe svensk abonnement fordi 2G varte lenger på de.. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni (endret) Mitt beste tips er å bytte til en smart-telefon. Altså Android eller iPhone. Ellers så er dette med 4g-tale litt vanskelig å bli klok på, de forskjellige teleselskapene støtter litt forskjellige telefoner. Her eksempel på liste over 4g-tale telefoner for ICE-mobile: https://www.ice.no/produkt/4g-tale/ Jeg ser der er enkelte Doro og Nokia telefoner med knapper. Endret 9. juni av Svein M Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Slike lister er (heldigvis) utdaterte. Jeg har hatt telefoner som støtter 5G og VoLTE uten å stå på listene til Telia eller ICE. 2 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Fra en som har hatt en seniorstilling innen drift av mobilnett noen år: Glem modifikasjon, det er fullstendig urealistisk. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni (endret) torbjornen skrev (1 time siden): Eg har ein gammal Samsung Galaxy S4. Den støttar 4G, men ikkje tale over 4G/Wifi. Mobilen er sidan oppgradert med LineageOS 17, som tilsvarar Android 10. Finst det nokon måte å få tale over 4G på denne, slik at den kan brukast som reservetelefon etter at 2G blir lagt ned? Uten å rote meg bort i det tekniske, tipper jeg at riktig software er løsningen, hvis den finnes. Men jeg har også sett at VoLTE-støtten har kommet etter litt tid, godt hjulpet av en omstart eller tre. Endret 9. juni av NorsknRev Presisering Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Penny skrev (4 minutter siden): Fra en som har hatt en seniorstilling innen drift av mobilnett noen år: Glem modifikasjon, det er fullstendig urealistisk. Siden du er en ressurs på feltet: blir 2G stengt ned i slutten av 2025? Jeg spør fordi svenskene har utsatt til 2027. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni 2 minutes ago, NorsknRev said: Siden du er en ressurs på feltet: blir 2G stengt ned i slutten av 2025? Jeg spør fordi svenskene har utsatt til 2027. Jeg har ikke jobbet med mobilnett de siste årene, men så vidt jeg vet står Telenor fast ved å slukke "i løpet av 2025" og Telia "begynner slukking 2025" (og skal holde på hvor lenge?). Endringer kan skje, men jeg ville ikke basert meg på å vente. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni (endret) 2g fungerer ut 2025 sier Telenor og Telia https://www.telenor.no/dekning/2g/ https://www.telia.no/nett/2g-utfasing/ Endret 9. juni av Svein M 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Vil uansett ikke bli savnet. Eneste gang jeg er på 2G er når jeg sjekker saldo på kontantkortet. Når jeg "ringer" *150# hopper telefonen tilbake til 2G. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni NorsknRev skrev (3 timer siden): Vil uansett ikke bli savnet. Eneste gang jeg er på 2G er når jeg sjekker saldo på kontantkortet. Når jeg "ringer" *150# hopper telefonen tilbake til 2G. Og det kan du heilt sikkert også sjekke i ein eller annan app. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni (endret) Ser der finnes noen ikke-smarttelefoner til salgs. Har er noen av de jeg fant på Elkjøp: Nokia 105 Classic Nokia 8210 4G Nokia 2660 Flip Doro 1881 Doro 6821 Doro 731X Endret 10. juni av Svein M 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni 23 hours ago, NorsknRev said: Vil uansett ikke bli savnet. Eneste gang jeg er på 2G er når jeg sjekker saldo på kontantkortet. Når jeg "ringer" *150# hopper telefonen tilbake til 2G. Største problemet er nok en skau av smart-dingser og relativt nye biler vil miste mulighet for kommunikasjon. Min bil vil miste app-styring og SOS/nødfunksjonene. Dog ikke verdens undergang siden det er VAG og knapt virker likevel. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Faen til biler om dagen. Et tonn av elektronikk som ruinerer deg når det ryker, og mobilteknologi fra forrige århundre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå