Axefjord Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni Enig med de over at jeg ville fått en lik NY bil, eller hevet kjøpet. Bytte av motor, batteri eller lignende er store operasjoner med mange muligheter for feil. Spesielt når dette gjøres utenfor fabrikken. Dette er ikke forenelig med en nybil. Dette er en mandagsbil, og forsetter nok å være en mandagsbil. For andre produkter, om et produkt må repareres så selges det som "refurbished" eller lignende. 1 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni Jeg ser ikke helt bekymringene rundt verditap knyttet til en bil hvor en vital del byttes rett før utlevering. Jeg ser for meg en motor, revisjon A, hvor man etter hvert finner ut at en komponent inni er svak og kan utløse totalhavari etter et par år. Innenfor reklamasjonstiden er det selgers/produsents kostnad, etterpå er det kjøpers kostnad, men uansett er det et omdømmeproblem for produsenten. Hvis produsenten da tilbyr å sende ut en ny motor, revisjon B, hvor denne komponenten er byttet til noe mer holdbart, med lavere risiko for totalhavari "til evig tid", så ville jeg tro det var å foretrekke for kunden som en gang i fremtiden skal selge bilen. Når det er sagt har jeg forståelse for at det er irriterende både med selve forsinkelsen og at bilen tydeligvis lagres under utilfredsstillende forhold mens den venter på nye deler. 2 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni (endret) 18 hours ago, Penny said: Jeg ser ikke helt bekymringene rundt verditap knyttet til en bil hvor en vital del byttes rett før utlevering. Jeg ser for meg en motor, revisjon A, hvor man etter hvert finner ut at en komponent inni er svak og kan utløse totalhavari etter et par år. Innenfor reklamasjonstiden er det selgers/produsents kostnad, etterpå er det kjøpers kostnad, men uansett er det et omdømmeproblem for produsenten. Hvis produsenten da tilbyr å sende ut en ny motor, revisjon B, hvor denne komponenten er byttet til noe mer holdbart, med lavere risiko for totalhavari "til evig tid", så ville jeg tro det var å foretrekke for kunden som en gang i fremtiden skal selge bilen. Når det er sagt har jeg forståelse for at det er irriterende både med selve forsinkelsen og at bilen tydeligvis lagres under utilfredsstillende forhold mens den venter på nye deler. Så lenge ingenting annet er nevnt, så er det da like deler som brukes til bytting. Og det kunden skulle hatt er en ny bil som fungerer fint og ikke er fiklet med, det er referansen. Så alternativ A er å ha en bil som er satt sammen og testet på fabrikk, og satt sammen kun EN gang i et rent miljø med god tilgang på reservedeler og folk som gjør samme jobben daglig med god opplæring. Alternativ B er å ha en bil som er satt sammen på fabrikk, for så å bli feilsøkt, plukket på, demontert og montert sammen igjen, av folk som kanskje har gjort noe sånt på en annen type bil en gang for to år siden... Alle vet at demontering og montering øker sjansen for feil, og lokale verkstedfolk er ikke særlig kompetent på å sammenstille halvparten av en moderne elbil. I tillegg kommer naturlig slitasje på bolter, pakninger, rustbeskyttelse, kontakter etc under demontering. Om noe får småskader under demontering så kan verkstedet bruke tusenlapper på å bestille ny del og betale titusener for leiebil mens de venter på levering, eller de kan slenge på litt lim/teip. Endret 26. juni av Axefjord 3 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni 48 minutes ago, Axefjord said: Så lenge ingenting annet er nevnt, så er det da like deler som brukes til bytting. Og det kunden skulle hatt er en ny bil som fungerer fint og ikke er fiklet med, det er referansen. Ja, her antok jeg nok litt for fort at det var snakk om å bytte ut en dårlig designet komponent med en oppgradert versjon, siden det er den eneste erfaringen jeg personlig har med en nybil som blir holdt tilbake. Hvis dette derimot handler om å bytte noe med samme versjon fordi en skade inntraff på vei til levering er jeg enig i at det vil telle negativt. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni (endret) Når det har gått så lang tid har du jo helt klart rett til å heve kjøpet. Så hvorfor gjør du ikke det? Du har vel også rett på kompensasjon for utgiftene det har medført deg. Bilsalg går veldig dårlig om dagen, så jeg nekter å tro det er vanskelig å få en bil omtrent på dagen om du kjøper en annen type bil, eller til og med samme type bil fra en annen forhandler. Har du sjekket om andre forhandlere i landet har samme bil på lager? Eller bare kjøpe en ny "brukt" (<5000km) på Finn og spare masse penger? Du nekter å oppgi hvilken type bil det her er snakk om? Endret 26. juni av John-B Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni Det lukter Møller lang vei. Beklager, men det er ingen grunn til å "spare" forhandlere som behandler gode kunder dårlig. Ikke har jeg en anelse heller, annet enn egen erfaring. Heldigvis er jeg kunde hos andre i dag, som gjør alt de kan for at jeg skal forbli kunde også i fremtiden. Men altså, dette er noe av det verre jeg har hørt om av behandling av kunder som kjøper nye og dyre varer. "Du har betalt, men vi vet ikke når vi kan levere eller ... hva vi kan levere." Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni (endret) On 6/26/2024 at 9:59 AM, Axefjord said: Alle vet at demontering og montering øker sjansen for feil, og lokale verkstedfolk er ikke særlig kompetent på å sammenstille halvparten av en moderne elbil. Kva baserer du det på? Det er relativt modulbasert. On 6/26/2024 at 9:59 AM, Axefjord said: tillegg kommer naturlig slitasje på bolter, pakninger, rustbeskyttelse, kontakter etc under demontering. Slitedeler som pakninger og bolter som er trekt til moment skal byttast ved service. T.d. vil du sjå at bolten som held rattet på plass på VAG-biler er engangs. I tillegg er jo mekanikere... trent i å ikkje herpe biler dei skrur på. Det er kinda jobben deira. Endret 28. juni av barfoo 3 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 3. juli Del Skrevet 3. juli On 28.6.2024 at 11:22 PM, barfoo said: Kva baserer du det på? Det er relativt modulbasert. Slitedeler som pakninger og bolter som er trekt til moment skal byttast ved service. T.d. vil du sjå at bolten som held rattet på plass på VAG-biler er engangs. I tillegg er jo mekanikere... trent i å ikkje herpe biler dei skrur på. Det er kinda jobben deira. Det må potensielt demonteres mange moduler før man kommer fram til modulen som skal byttes. Mekanikerne er bare like god som de er... Du har gode og dårlige mekanikere, nyutdannede og erfarne, samt mekanikere med tidspress. Men uansett så er dette en såpass stor operasjon at du er heldig om mekanikeren har gjort noe lignende før, så resultatet vil neppe bli like bra som ny fra fabrikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå