Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny bil betalt-selger klarer ikke levere


Anbefalte innlegg

FriskLuft skrev (11 timer siden):

Turen inneværende uke ryker uansett nå fordi jeg ikke vet hva som skjer videre og det å dundre på 1000-2000 km ekstra denne uken uten avklaring mhp innbyttebil er uaktuelt slik jeg vurderer det.

Jeg synes ikke at du skulle avlyst turen.

En annen diskusjon er hva som er ditt reelle tap ved forsinkelsen. Selv om innbyttebilen taper seg i verdi taper den seg kanskje mindre i verdi enn den nye bilen hadde gjort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (2 timer siden):

Her hadde jeg undersøkt om bilen faktisk er skadet og ikke solgt til en annen "venn" av selger.

Jeg har ingen grunn til å mistro selger. Har kjøpt biler hos denne forhandleren og selgeren  i årrekke. Nå har forhandleren riktignok byttet eierskap flere ganger fra å være en lokal familiebedrift som faktisk stod for noe - til å bli driftet av ett større konsern. Jeg er ikke like komfortabel med selskapet nå som før - og hvordan denne saken løses vil jo defintivt påvirke mitt fremtidige kundeforhold.  Ikke hørt om andre som har opplevd noe lignende - men det finnes sikkert lignende saker - og er det noen som vil dele erfaringer så er det bare å fylle på tråden

Lenke til kommentar
nomore skrev (11 minutter siden):

Som andre skriver ville jeg og stilt spørsmål ved om en bil som har hatt omfattende reparasjoner og bytte av sentrale deler på verksted kan kalles fabrikkny.

Jeg hadde følt meg lurt. Men usikker på jussen.

Du skulle bare vist hvor mange nybiler har omfattende reperasjoner før dem utlevers til kunde.
Er ikke alltid det skjer hos det lokale verkstedet heller.
Det er ikke uvanlig at det skjer skader på kjøretøyet under frakt.
Mange av dem er fraktet rundt halve kloden med bil/båt/tog/bil før dem er framme hos forhandler.
I Norge undersellsbehandles også de fleste biler når dem kommer til drammen.
Da oppdages det en del er og blir fikset før forhandler får bilen.

Bilen er i like god stand, om ikke bedre stand etter fiksing av proffe mekanikere.
Så selv hadde jeg hatt null problem med dette.
Det er fremdeles den samme garantien (som stilles av importør og ikke forhandler)
Og du har en person som faktisk har hatt en kvalitetskontroll av kjøretøyet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eskove skrev (11 timer siden):

Du skulle bare vist hvor mange nybiler har omfattende reperasjoner før dem utlevers til kunde.
Er ikke alltid det skjer hos det lokale verkstedet heller.
Det er ikke uvanlig at det skjer skader på kjøretøyet under frakt.
Mange av dem er fraktet rundt halve kloden med bil/båt/tog/bil før dem er framme hos forhandler.
I Norge undersellsbehandles også de fleste biler når dem kommer til drammen.
Da oppdages det en del er og blir fikset før forhandler får bilen.

Bilen er i like god stand, om ikke bedre stand etter fiksing av proffe mekanikere.
Så selv hadde jeg hatt null problem med dette.
Det er fremdeles den samme garantien (som stilles av importør og ikke forhandler)
Og du har en person som faktisk har hatt en kvalitetskontroll av kjøretøyet.

Har heller ikke så store problemer med dette mhp mekaniske feil - men skulle det dukke opp nye feil så blir det jo fort en annen sak. En annen ting som bekymrer mer er jo om bilen får småskader som følge av alt som skal gjøres - tenker da på skader/riper i lakk osv..Jeg er veldig,veldig allergisk for denne type feil på ny bil da en av de store (den største i mine øyne) gledene med ny bil er jo å ta den med hjem og polere og gjøre den helt perfekt. Med skader i lakken kunne jeg like gjerne kjøpt en brukt. For noen år siden fikk jeg en ny bil utlevert med ripe i panseret - da ba jeg om omlakkering. De var ikke helt enkle å ha med å gjøre her minnes jeg - men jeg sa at selv om jeg skulle bekoste det selv så skulle bilens panser omlakkeres før jeg hentet den ut. En ny bil med riper i lakken var helt uaktuell for meg å ta imot. Det er mange år siden og husker ikke om jeg måtte dekke noe selv - men bilen fikk ny lakk på panseret.

Lenke til kommentar

Pass på hvis bilen blir delvis omlakkert. Mange verksted/forhandlere prøver å presse ut biler med svært dårlige lakkeringer, det er renning, appelsinhud, maskeringslinjer osv. De fleste er ikke eksperter på dette og tar imot biler som ofte er gjort mangelfullt arbeid på. Selv på store forhandlere har jeg hørt om at de trenger både 2 og 3 forsøk før det blir et akseptabelt resultat. 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

For noen år siden fikk jeg en ny bil utlevert med ripe i panseret - da ba jeg om omlakkering.

Det sier egentlig mye om forhandleren.
En seriøs forhandler sjekker lakken på bilene og er dem ikke perfekt så skal det fikses før kunden får bilen.
Det gjør i alle fall forhandlerene jeg har erfaring med.
Dem har egne ansatte som går over bilene etter mottak for å sjekke at alt er 100% før kunden får bilen, ink lakkrepp.
Noen merker er kroniske på dårlig lakk (skal ikke nevne navn, men enkelte japanske og amerikanske biler tåler nada dem første 6mnd etter bilen kommer ut fra fabrikken, mens andre merker fra samme plassene tåler ekstremt mye mer.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare en kjapp oppdatering - nå har det gått 2 uker siden bilen skulle vært levert, men fortsatt ingen svar å finne. Selger aner ikke når bilen blir klar - de aner fortsatt ikke hva som feiler bilen heller. Fabrikken kommuniserer med verksted og der står saken...Bilen stod forsåvidt utendørs i møkkavær i ca 10 dager før de rullet den inn på verksted - ikke så heldig det heller, men de sier de ikke turte røre den før de fikk avklaring fra produsent. Aldri hørt om noen andre som har havnet i lignende situasjon og det har vel ikke forhandler heller. Synes dette er sykt frustrerende, men får ingenting gjort enn så lenge. Jeg har spurt om de kunne levere en annen bil av annet merke (de forhandler flere)- de har ikke svart meg på det overhodet. Er villig til å strekke meg  økonomisk for å få en annen ny og ennå dyrere bil om det er mulig- men det virker ikke som forhandler gidder å diskutere det en gang. Så da går vi inn i uke 3..........

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Bilen stod forsåvidt utendørs i møkkavær i ca 10 dager før de rullet den inn på verksted - ikke så heldig det heller, men de sier de ikke turte røre den før de fikk avklaring fra produsent.

En bil som ikke tåler å stå ute...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke kan de levere en annen bil, ikke vet de hvor lang tid reparasjonen tar og de er allerede to uker på overtid.

Jeg ville hevet kjøpet og stått klinkende klart på at dette er det eneste alternativet du godtar. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker kjøpe en annen eller dyrere modell av samme forhandler når de ikke engang klarer gi tilbakemedling på forespørselen. Jeg føler prisreduksjon kan være et alternativ og plaster på såret om interessen fortsatt er tilstede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BIGG skrev (4 timer siden):

En bil som ikke tåler å stå ute...?

Bilen tåler det jo - men husk at dette er en ny bil - de hadde fjernet all beskyttelse som brukes under transport.

Det var måkeskit på panseret - jeg var innom nå sist helg da den stod utenfor - og måkeskit pleier jeg i alle fall selv å fjerne med en gang. Jeg forventer jo at en fabrikk ny bil er strøken - det er jo liksom en del av gleden med å handle nytt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Ikke kan de levere en annen bil, ikke vet de hvor lang tid reparasjonen tar og de er allerede to uker på overtid.

Jeg ville hevet kjøpet og stått klinkende klart på at dette er det eneste alternativet du godtar. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker kjøpe en annen eller dyrere modell av samme forhandler når de ikke engang klarer gi tilbakemedling på forespørselen. Jeg føler prisreduksjon kan være et alternativ og plaster på såret om interessen fortsatt er tilstede.

Gratis service kunne de jo tilbudt..betalte 9000 for service av samme bil av eldre modell nå sist jeg hadde service på den - men ikke hørt noen antydninger om noe rabatt eller noe slikt. Ser jo at forhandler også sliter her, men det burde jo stå et eller annet i avtalen de har med produsent ved feil på bil som leveres rett fra fabrikk - regner jo nesten med at forhandler ikke tar denne regningen

Lenke til kommentar
Gjest d11c5...3c8
FriskLuft skrev (21 timer siden):

Jeg forventer jo at en fabrikk ny bil er strøken - det er jo liksom en del av gleden med å handle nytt. 

Gledene med å kjøpe brukt er å spare penger og slippe å bekymre seg over kosmetiske bagateller.

Anonymous poster hash: d11c5...3c8

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å stå med lua i hånda og vente på en treg, dyr forhandler. Bilsjapper flommer over av nye og brukte biler og det har blitt vanskelig å selge mange typer biler pga høye priser på de. Er dette en bil som er bestilt etter spec / skreddersydd bil blir det litt verre, da kan du vel ikke angre deg uten et gebyr. Sånn ellers så flommer det over av rabatter og kampanjer om dagen, bilsalget er ned 30-40 % bare på ett år, så her er det bare å smi mens jernet er varmt og utnytte situasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 22.6.2024 den 9:44 PM):

De gledene blir du vel nå fratatt?

Vurderer du ikke å heve kjøpet?

Vurderer løpende å trekke meg fra kjøpet ja - men selger har vel rett til å å forsøke å utbedre? Nå skal de ut med motoren bak og sjekke den...Føler vel at dette ikke blir som ny bil lenger..de skrur og sjekker overalt...rart de ikke bare kan sende den tilbake til fabrikk og be om en ny......

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 minutter siden):

Vurderer løpende å trekke meg fra kjøpet ja - men selger har vel rett til å å forsøke å utbedre? Nå skal de ut med motoren bak og sjekke den...Føler vel at dette ikke blir som ny bil lenger..de skrur og sjekker overalt...rart de ikke bare kan sende den tilbake til fabrikk og be om en ny......

Dette kjøpet hadde jeg trukket meg fra av samme grunn som du nevner her. Hadde de sendt den tilbake til fabrikk og de hadde gjort dette der så kunne jeg til nød akseptert det, mot avslag i pris evt.

Skjønner om du ikke vil oppgi dette, men hvilken forhandler er dette? (Type kjede, begynner å få en mistanke doh)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...