Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny bil betalt-selger klarer ikke levere


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en fabrikkny bil hos merkefohandler.

Levering var avtalt og bilen ankommer  selgers lokale som forventet. Utlevering avtales og jeg betaler bilen et par dager før den skal hentes. Så ringer selger og sier bilen har fått en vesentlig feil som trolig krever lang tid å reparere. Vi snakker kanskje en ny motor,mulig feil på batteripakke osv. Og deler kan ta tid å skaffe mm. 

Hva slags rettigheter har jeg nå?

I handelen inngår innbyttebil som forløpig ikke er levert inn i påvente av avklaring fra selger. Ettersom bilkjøpet var planlagt i lang tid og avtalt levering var gjort så hadde jeg også planlagt ferie der den nye bilen skulle brukes.  Selger spøkte litt med at dersom jeg ikke skulle på noen langtur kunne jeg jo bare beholde min eksisterende bil i mellomtiden.  Problemet er bare at jeg allerede har planlagt ferie med arbeidsgiver og at den nye bilen skulle brukes på minst en langtur..så det selger spøkte om er en realitet. 

Jeg venter nå på nærmere avklaring fra selger. De sitter som sagt allerede med både bilen jeg har kjøpt og pengene for den.  Jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har nå? Jeg antar selger kan kreve utbedring av feil,men hvor lenge og hvordan skal jeg forholde meg videre her? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nå i en forsinkelsessituasjon etter forbrukerkjøpsloven kapittel 5.

Du kan ikke holde tilbake kjøpesummen, fordi den allerede er betalt. 

Du kan kreve oppfyllelse (det vil si kreve at selger leverer bil i tråd med avtalen). Det kan du ikke hvis det er umulig eller uforholdsmessig dyrt for selger. Det vil det gjerne være. Dette er da ikke et alternativ. 

Du kan heve kjøpet hvis selger ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist du fastsetter. Dette er kanskje ikke det du vil - det vil ta desto lengre tid for deg å faktisk få den nye bilen.

Du kan kreve erstattet ditt økonomiske tap av selger. Dette vil være rentetapserstatning (erstatning for at selger disponerer en kjøpesum du kunne ha nektet å betale), lånekostnader, og eventuelle leiebilkostnader for planlagt bruk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (5 timer siden):

Du er nå i en forsinkelsessituasjon etter forbrukerkjøpsloven kapittel 5.

Du kan ikke holde tilbake kjøpesummen, fordi den allerede er betalt. 

Du kan kreve oppfyllelse (det vil si kreve at selger leverer bil i tråd med avtalen). Det kan du ikke hvis det er umulig eller uforholdsmessig dyrt for selger. Det vil det gjerne være. Dette er da ikke et alternativ. 

Du kan heve kjøpet hvis selger ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist du fastsetter. Dette er kanskje ikke det du vil - det vil ta desto lengre tid for deg å faktisk få den nye bilen.

Du kan kreve erstattet ditt økonomiske tap av selger. Dette vil være rentetapserstatning (erstatning for at selger disponerer en kjøpesum du kunne ha nektet å betale), lånekostnader, og eventuelle leiebilkostnader for planlagt bruk. 

Hva vil en rimelig tilleggsfrist kunne være på ny bil? Dersom de må bestille ny motor, batteri osv..så kan det jo faktisk ta svært lang tid dette. Mao står jeg fort uten bil gjennom sommerferien om de da ikke låner meg en. Jeg pendler daglig og er også avhengig av bil til dette. Dersom jeg f.eks får beholde innbyttebilen vil den fort kunne dra på seg ganske mange mil gjennom sommeren og således forrringe sin verdi - det må i så fall være en risiko selger må stå for? 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 timer siden):

Hva vil en rimelig tilleggsfrist kunne være på ny bil? 

Etter forbrukerkjøpslovens forarbeider skal en rimelig tilleggsfrist vurderes konkret, ut fra hva slags ting det er, hvilket behov du har for tingen, og hva som fra et forbrukerperspektiv kan være en akseptabel forsinkelse. Tre uker har vært godkjent i TROG-2022-20379. Der gjaldt saken et minihus hvor kjøperen var hjemløs frem til levering, og leveringen var allerede forsinket i fem uker. Jeg vil tro fire uker vil være en rimelig tilleggsfrist. 

Sitat

Dersom jeg f.eks får beholde innbyttebilen vil den fort kunne dra på seg ganske mange mil gjennom sommeren og således forrringe sin verdi - det må i så fall være en risiko selger må stå for?

Ja - selger vil være erstatningsansvarlig for tap du lider som følge av forsinkelsen, og redusert verdi av innbyttebil er et slikt tap. 

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt meg med en "siden bilen skulle betales i forbindelse med overlevering ønsker jeg at dere midlertidig tilbakefører beløpet".

Et par spørsmål du bør stille deg, og kanskje også undersøke med f.eks NAF eller andre bilkyndige:

Du har avtalt å kjøpe en fabrikk ny bil fra forhandler. Vil forhandleren faktisk levere en fabrikk ny bil til deg hvis de leverer en bil som etter at den har rullet ut av fabrikken har blitt svært vesentlig reparert? Vil verdien av bilen faktisk tilsvare en fabrikk ny bil? Hadde du kjøpt den for samme pris, hvis forhandleren hadde lagt den ut til salg med informasjon om at den var vesentlig reparert? Hvordan har skaden skjedd? Hva er muligheten for at det vil oppstå følgefeil eller at det finnes andre feil som ikke oppdages og heller ikke blir reparert før du får bilen utlevert? Vil du ende opp med en B-vare kjøpt for fullpris?

Et annet spørsmål er om det faktisk er vanskelig eller kostbart for forhandleren å gi deg en annen identisk fabrikk ny bil? Hvis dette er en kurant modell bør det stå en identisk bil "på kaia i Drammen" og "din" bil kan selges til noen andre når den er reparert, gitt at den fortsatt kan selges som fabrikk ny. Og hvis den ikke kan selges til noen andre som fabrikk ny, så skal/bør den heller ikke selges til deg som fabrikk ny.

Endret av what_no2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

De bør stille med leiebil frem til din bil er klar.

 

Hva med bompenger? Jeg har jo rabattordning som som følger brikke i dag. Det kan fort utgjøre en del penger gitt at jeg må dekke fullpris via leiebil.. Har hatt leiebil før og da fikk jeg regning på full bomtakst pluss moms på det igjen. Baller fort på seg en del ekstra  lapper dette gitt samme ordning som tidligere med at jeg må dekke fulltakst pluss moms på det igjen for alle bompasseringer foretatt med leiebil.

Jeg er jo helt uten skyld og har null involvering i dette overhodet..men en leiebil vil jo dytte på meg ekstra kostnader jeg ikke ville hatt gitt at leiebil dekkes etter samme praksis som tidligere..

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, FriskLuft said:

Hva med bompenger? Jeg har jo rabattordning som som følger brikke i dag. Det kan fort utgjøre en del penger gitt at jeg må dekke fullpris via leiebil.. Har hatt leiebil før og da fikk jeg regning på full bomtakst pluss moms på det igjen. Baller fort på seg en del ekstra  lapper dette gitt samme ordning som tidligere med at jeg må dekke fulltakst pluss moms på det igjen for alle bompasseringer foretatt med leiebil.

Jeg er jo helt uten skyld og har null involvering i dette overhodet..men en leiebil vil jo dytte på meg ekstra kostnader jeg ikke ville hatt gitt at leiebil dekkes etter samme praksis som tidligere..

 

Godt poeng, det fins leverandører som ikke gjør dette (Hyre), så du bør ikke være skadelidende
Er nesten et spørsmål om den praksisen er lovlig: https://elbil.no/leiebil-selskaper-henter-fossil-gevinst-hos-elbilkunder/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, FriskLuft said:

Hva med bompenger? Jeg har jo rabattordning som som følger brikke i dag. Det kan fort utgjøre en del penger gitt at jeg må dekke fullpris via leiebil.. Har hatt leiebil før og da fikk jeg regning på full bomtakst pluss moms på det igjen. Baller fort på seg en del ekstra  lapper dette gitt samme ordning som tidligere med at jeg må dekke fulltakst pluss moms på det igjen for alle bompasseringer foretatt med leiebil.

Jeg er jo helt uten skyld og har null involvering i dette overhodet..men en leiebil vil jo dytte på meg ekstra kostnader jeg ikke ville hatt gitt at leiebil dekkes etter samme praksis som tidligere..

 

 

Du registrerer leiebilen på ditt abbonoment hos bompengeselskapet ditt.
Da belastes alle passeringer direkte fra din avtale.

Husk å melde ut bilen igjen når du får din nye bil.

Du er så klart helt uten skyld i at feilen har oppstått, samme er importør og selgeren.
Men de vil forhåpentligvis gjøre alt de kan for å gjøre deg fornøyd når situasjonen en gang har oppstått.

Kanskje kan du også håpe på en gratis service eller tilsvarende som et plaster på såret ;)

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Eskove said:

Jo jøss.
Kollega av meg bestilte en ferdigkonfigurert model y.
Denne skulle leveres i januar 2024.
i mars var den fremdeles ikke bygget en gang.
i mai gav han opp og fikk tilbake depositumet
(bilen var fremdeles ikke bygget en gang)

Det hørtes da veldig rart ut? De oppgir hvilke som er "in transit" (på båt) og hvilke som står fysisk i norge. Litt usikker på hvordan han klarte å kjøpe en prekonfigurert som ikke var bygget? (De selges typisk prekonfigurert når noen har bestilt og ombestemt seg).

(nå er dette uansett off topic, mitt opprinnelige forslag var bare en praktisk løsning på ts problem. Jeg ville selv aldri kjøpt en ny bil som starter med at alle sentrale deler må byttes, men er enig i at å bytte kone nok er mer jobb enn det er verdt).

Endret av ps5
Lenke til kommentar
9 hours ago, what_no2000 said:

Jeg ville forsøkt meg med en "siden bilen skulle betales i forbindelse med overlevering ønsker jeg at dere midlertidig tilbakefører beløpet".

Et par spørsmål du bør stille deg, og kanskje også undersøke med f.eks NAF eller andre bilkyndige:

Du har avtalt å kjøpe en fabrikk ny bil fra forhandler. Vil forhandleren faktisk levere en fabrikk ny bil til deg hvis de leverer en bil som etter at den har rullet ut av fabrikken har blitt svært vesentlig reparert? Vil verdien av bilen faktisk tilsvare en fabrikk ny bil? Hadde du kjøpt den for samme pris, hvis forhandleren hadde lagt den ut til salg med informasjon om at den var vesentlig reparert? Hvordan har skaden skjedd? Hva er muligheten for at det vil oppstå følgefeil eller at det finnes andre feil som ikke oppdages og heller ikke blir reparert før du får bilen utlevert? Vil du ende opp med en B-vare kjøpt for fullpris?

Et annet spørsmål er om det faktisk er vanskelig eller kostbart for forhandleren å gi deg en annen identisk fabrikk ny bil? Hvis dette er en kurant modell bør det stå en identisk bil "på kaia i Drammen" og "din" bil kan selges til noen andre når den er reparert, gitt at den fortsatt kan selges som fabrikk ny. Og hvis den ikke kan selges til noen andre som fabrikk ny, så skal/bør den heller ikke selges til deg som fabrikk ny.

Her må jeg si meg enig. Jeg hadde ikke tatt imot en fabrikkny bil som har vært reparert på verksted. Da er den ikke fabrikkny. Dette er informasjon som er pliktig å oppgi ved salg, og dermed forringer verdien.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8.6.2024 at 11:04 AM, FriskLuft said:

Jeg har kjøpt en fabrikkny bil hos merkefohandler.

(...)  Så ringer selger og sier bilen har fått en vesentlig feil som trolig krever lang tid å reparere. Vi snakker kanskje en ny motor,mulig feil på batteripakke osv.

 

Er det noen som helst grunn til å tenke at forhandlerens verksted skal klarer å levere bilen i like god tilstand som fabrikkrobotene leverte den etter å ha byttet vesentlige deler? Hva skjer med fabrikkgarantiene når den har byttet vesentlige deler? Hvor mye høyere risiko er det nå for at noe er forringet i kvalitet eller slitt under bytte og reperasjon? Hva er sannsynligheten for at de faktisk finner og fikser alt som var feil? Hva er sannsynligheten for at forhandleren kommer til å behandle deg som en nybilkjøper etter dette, og ikke "en gammel kjenning som aldri blir fornøyd og har fått masse gratis reparasjoner og stell hos oss allerede"? Er en "god nok nå"-tilstand OK når du endelig får bilen på et ukjent tidspunkt i framtiden? 

...Det er jo ikke lengre en fabrikkny bil du har kjøpt. Jeg kan ikke skjønne at du bør betale nypris for et produkt som allerede er skadd og oppusset. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (21 timer siden):

Hva med bompenger? 

Det vanlegaste er at at leigebilar har eigen autopassbrikke og at utleigeselskapet vidarefakturerer til brukaren av leigebilen.
Du kan sikkert også registrere leigebilen midlertidig på din eigen autopassavtale men eg trur ikkje det er meininga at ein skal gjere det slik. Det fungerer å registrere leigebilen ettersom dei fleste bomringane i praksis brukar skiltgjenkjenning, men du skal eigentleg ha autopassbrikke montert i bilen i tillegg.

Uansett så er det slik at du har rett til å få dekt alle dine økonomiske tap, at du ikkje får nytte deg av autopassrabatten din er også eit slikt tap som du ikkje ville fått om bilen hadde blitt levert som avtalt. (Tilsvarande gjeld nok også dersom du har bestilt elbil og får fossilbil som leigebil, då er differansen mellom drivstoffkostnaden også eit økonomisk tap som du har rett til å få dekt). Reint praktisk så er det mest eit spørsmål om kva ein avtaler. Kostnaden ved bompassering med og utan rabatt i eit relativt kort tidsrom vil nok ofte være såpass lav at det er billegare for bilselgaren å berre dekke alle autopasskostnadane (innafor normal bruk) i staden for å gå gjennom alle passeringane og tilbakebetale differansen mellom bompassering med og utan rabatt.

Kor pinleg nøyaktig du skal være med å kreve absolutt alt du har rett på tenker eg blir ei vurderingssak. Så lenge dette er ein forhandlar som du nok må forholde deg til også seinare ved garantisaker så kan det være fornuftig å ikkje være alt for kranglete, men heller ta ei innstilling på at du ikkje skal ha særleg med ekstrakostnadar i samband med forsinkinga.

 

 

Reint praktisk: Kor lang anslår selgaren at forsinkinga blir? Det som ofte blir gjort i slike saker med innbyttebil er at verdien av innbyttebilen blir låst til den verdien som det var avtalt før innbetalinga av prisen for den nye bilen, på den måten blir det meste av ditt økonomiske tap dekt gjennom at du har "gratis" bil og kan køyre gamlebilen så mykje du vil fram til den nye bilen er klar for levering.
Dine kostnadar blir då berre drivstoff og forsikring (som du også ville hatt med nyebilen), medan det er bilselgar som må tole at din gamle bil blir mindre og mindre verdt jo lengre tid det tar før nyebilen er leveringsklar.
At verdien av innbyttebilen blir redusert i mellomtida er eit tap som bilselgaren må ta ettersom du ikkje skal ha kostnadar ved at nyebilen blir forsinka.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

 

Reint praktisk: Kor lang anslår selgaren at forsinkinga blir? Det som ofte blir gjort i slike saker med innbyttebil er at verdien av innbyttebilen blir låst til den verdien som det var avtalt før innbetalinga av prisen for den nye bilen, på den måten blir det meste av ditt økonomiske tap dekt gjennom at du har "gratis" bil og kan køyre gamlebilen så mykje du vil fram til den nye bilen er klar for levering.
Dine kostnadar blir då berre drivstoff og forsikring (som du også ville hatt med nyebilen), medan det er bilselgar som må tole at din gamle bil blir mindre og mindre verdt jo lengre tid det tar før nyebilen er leveringsklar.
At verdien av innbyttebilen blir redusert i mellomtida er eit tap som bilselgaren må ta ettersom du ikkje skal ha kostnadar ved at nyebilen blir forsinka.

Hvor lenge vet jeg ikke ennå. Avventer avklaring. Men selger har undersøkt alternativ annen ny bil. Vi snakker 2-3 mnd da ifølge selger. Så da er nok dette yttergrensen for varighet vil jeg anta. At selger har vurdert annen ny bil viser vel at denne tror dette kan ta tid. En sommerferie med bil nedover Europa var planlagt,samt ferle med en litt lengre tur inneværende uke med familie. Turen inneværende uke ryker uansett nå fordi jeg ikke vet hva som skjer videre og det å dundre på 1000-2000 km ekstra denne uken uten avklaring mhp innbyttebil er uaktuelt slik jeg vurderer det. Sånn sett så har hendelsen allerede fått negative konsekvenser for meg og min familie. Jeg liker ordnede forhold og vil ikke sjanse på å stå på hva jeg mener er moralsk riktig,nemlig bare bruke egen bil som før inntil jeg får en avklaring.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (41 minutter siden):

En sommerferie med bil nedover Europa var planlagt,samt ferle med en litt lengre tur inneværende uke med familie. Turen inneværende uke ryker uansett nå fordi jeg ikke vet hva som skjer videre og det å dundre på 1000-2000 km ekstra denne uken uten avklaring mhp innbyttebil er uaktuelt slik jeg vurderer det.

Dette er nok fornuftig, men strengt tatt er ein eventuelt redusert innbytteverdi etter å ha reist på bilferie eit økonomisk tap som bilselgar må dekke. Eg deler likevel din oppfatting at dersom du kan vente med bilferien så er det greitt å ha avklart med bilselgar slik at du slepp å bruke tid på å krangle om innbytteprisen.
Likevel så er det ikkje innafor at du skal sette alle dine planar på vent på grunn av bilselgers avtalebrudd.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Dette er nok fornuftig, men strengt tatt er ein eventuelt redusert innbytteverdi etter å ha reist på bilferie eit økonomisk tap som bilselgar må dekke. Eg deler likevel din oppfatting at dersom du kan vente med bilferien så er det greitt å ha avklart med bilselgar slik at du slepp å bruke tid på å krangle om innbytteprisen.
Likevel så er det ikkje innafor at du skal sette alle dine planar på vent på grunn av bilselgers avtalebrudd.

Selger kan jo heller ikke lastes for situasjonen. Men produsent burde jo strengt tatt strekke seg langt sammen med importør..Problemet mitt kan jo fort bli slik som antydet tidligere her at forhandler ser på meg som problemet gitt at dette ender med flere verkstedbesøk i etterkant. Dit vil jeg ikke. Derfor har jeg forsøkt å være veldig tydelig overfor selger og avklart min forventning. Jeg kjøper hyppig nye biler med forventing om feilfritt og problemfritt bilhold. Noe småfeil kan aksepteres,men en mandagsbil er helt uaktuellt. Nå håper jeg dette ordner seg på en god måte og vil forsøke å være løsningsorientert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...