Gå til innhold

Spare eller betale tilbake rest på forbrukslån?


Anbefalte innlegg

I forbindelse med et boligkjøp tok jeg  opp et forbrukslån på kr. 50  000 hos lokalbanken min. Etter å ha kjøpt inn hvitevarer etc. sitter jeg igjen med kr. 20 000. Bør jeg betale dette beløpet med en gang og slikt sett redusere lånet eller bør jeg spare pengene og nedbetale forbrukslånet som vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk kva rente du har, men det er neppe spesielt lågt, så du bør uansett prioritere å betale ned heile lånet. Forbrukslån kan ha rente på 10-30%.

Det første dei startar med i Luksusfellen er å få oversikt over lån og betale ned eller kvitte seg med forbrukslån så fort som mogleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid betal ned høyeste rente, somregel har de små lånene høyest.

Ekstremt sjeldent rente på sparekonto overgår rente på lån?

Dersom du har tvilstilfeller pga lik rente vil du fortsatt prøve å bli kvitt de små lånene.

Færrest mulig lån gir enklere oversikt. Helst vil man bare sitte på huslån.

Forbrukslån er desverre ofte litt spekulasjon i at lånetakere skal glemme seg ut og plutselig drar det på seg ekstra gebyr og shit.

Endret av Bing123
Lenke til kommentar

Reduser lånet med en gang. Usikra lån (slik forbrukslån er) har en vill rente, nettopp fordi den er usikra.

Om økonomien din tillater det, så anbefaler jeg også å betale ned restlånet etter "snøballmetoden". Det vil si, ikke betal minstebeløp hver måned, men heller en fast sum som du ikke reduserer. Normalt sett så vil minstebeløpet synke, etterhvert som lånet blir mindre.

Eksempel; Hvis minstebeløpet du må betale nå er 3000kr, så betaler du den summen (eller mer) frem til lånet er tilbakebetalt. Det går fortere og du betaler atskillig mindre rente.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...