Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Intense humørsvingninger, blir gal av det

Gjest af5f9...813

Anbefalte innlegg

Gjest af5f9...813

Har hatt intense humørsvingninger så lenge jeg kan huske. Humøret kan skifte drastisk på bare en times tid. I perioder holder det seg noe lunde stabil, har prøvd å observere hvorfor det i noen perioder er ok mens for det meste ikke, men jeg finner ingen spesielle årsaker. Depresjonsfølelsen, tomheten, sinnet osv kan utløses av helt vanlige samtaler, men problemet er at den samme tingen trenger ikke utløse det hver gang. Om jeg allerede er på en litt kjip plass så regner jeg med at det er lettere at det renner over. 

Har gått en del til psykolog da, for jeg har jo ikke takla voksenlivet noe særlig bra. Psykologen min mener jeg har det men har ikke utdanning og en jobb jeg mistrives sterkt i. Jeg har noe lunde god kontroll på humøret i samspill med andre så jeg har ikke havnet i konflikter pga svingningene eller at jeg plutselig buser ut med noe. Det siste året har det vært veldig slitsomt og krevende å kontrollere det. 

I dag har jeg svinget mellom optimisme og en liten lykkefølelse til å ikke ville orke mer i det hele tatt. Det kverner i magen nå, har vært trist i et par timer. Før det så er jeg der at jeg ikke skjønner at jeg kan bli så lei meg igjen. 

Humørsvingningene gjør også at jeg lett handler etter følelser. Er impulsiv i enkelte handlinger, men for det meste fornuftig av meg. Mat for eksempel er et problem, tidligere slet jeg litt med pengebruk men tror jeg er ganske grei der nå. Vet ikke hvem jeg er og hater meg selv men tror de fleste har det slik så er vel normalt det. 

Noen som vet hva dette er.. Psykologen jeg går til nå klarer ikke stille en diagnose. Hun vil at noen andre skal gjøre det. Så mange timer jeg har gått til diverse psykologer har jeg bare fått èn diagnose og det er tilbakevendende depresjon for 10 år siden.. 

Anonymous poster hash: af5f9...813

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest af5f9...813
Uderzo skrev (25 minutter siden):

Har du blitt utredet for ADHD?

Nei 

Lenke til kommentar

Å sette en diagnose vil kreve enormt mye mer informasjon og utredning. Dette er også noe av grunnen til at utredning i psykiatrien gjerne er team- eller tverrfaglig basert.

Det høres jo ut som det foregår mye tankevirksomhet innad uten at det nødvendigvis gjenspeiler så veldig på utsiden. Det å lære seg å regulere er tidkrevende og krever stor innsats, og det kan være du skal prøve en annen psykolog? Match med behandler er viktig, og har du ikke hatt effekt av forrige behandler, så må man videre.

Lenke til kommentar
Gjest af5f9...813
AnnonymG skrev (23 timer siden):

Å sette en diagnose vil kreve enormt mye mer informasjon og utredning. Dette er også noe av grunnen til at utredning i psykiatrien gjerne er team- eller tverrfaglig basert.

Det høres jo ut som det foregår mye tankevirksomhet innad uten at det nødvendigvis gjenspeiler så veldig på utsiden. Det å lære seg å regulere er tidkrevende og krever stor innsats, og det kan være du skal prøve en annen psykolog? Match med behandler er viktig, og har du ikke hatt effekt av forrige behandler, så må man videre.

Ja. De utredningene jeg har vært gjennom har vært med èn psykolog som krysser av på et ark. Psykologen jeg går til nå har egentlig kommet frem til at jeg har emosjonelt ustabil pf, men samtidig er hun usikker og vil ikke si med sikkerhet at det er det som feiler meg da enkelte relevante symptomer mangler. 

Må nok prøve en annen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...