Gå til innhold

Excel, få oversikt over antall enheter/forekomster


Anbefalte innlegg

  • :utakt endret tittelen til Excel, få oversikt over antall enheter/forekomster
Videoannonse
Annonse

Hva med:

image.png.ce94cf5b5bf29338f76e15fb428f463e.png

Du må lage en kolonne for hver enhetstype, det kan jo være en ulempe. Og den kan gi feil svar når ord inngår i starten av et annet ord - eksempelvis om du skulle søkt etter "Ana", så vil den også slå inn på "Ananas". Du kan unngå det ved å legge til et komma også på siste ord, og et komma på søketekstene i rad 1.

Finnes sikkert mer elegante måter å gjøre det på ;) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@a_aaTakk for forslaget. :)

Dessverre kan jeg ikke bruke dette. 

Eksemplet mitt i første innlegg er veldig forenklet. I virkeligheten har kolonnen mange flere rader. Det kan fort vekk være 50-60 slike "frukter" (egentlig bedriftsspesifikke begrep) fordelt vilkårlig på hver rad, og jeg vet ikke på forhånd hvilke de er. 

Det jeg skal telle er kommaseparert. Jeg kan splitte det opp slik at det ligger bare én i hver kolonne, hvis det kan løse noe? 

Jeg kikket litt på pivottabell. Det ser ut som noe som kunne fungert, men jeg får ikke tallene til å stemme... Kanskje jeg bruker det feil. Jeg kan ikke Excel, så det kan godt hende jeg er helt på bærtur. Jeg bare innbiller meg at denne oppgaven burde kunne løses ganske automatisk! 

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (27 minutter siden):

Start der!

Prøvde det tidligere i dag. Da blir altså første rad Eple (A1), Banan (B1), Pære (C1) og Ananas (D1). 

Rad 2 blir Kirsebær (A2), Eple (B2) og Sitron (C2). 

Jeg kom ingen vei med det heller. :(

 

Lenke til kommentar

Mitt forslag er at du omformer dataene slik at du bare har en frukt per rad. Jeg erstattet "komma mellomrom" med linjeskift i Notepad++.

01-En-kolonne-med-data.png.6dfec24807e87692c4db8a64f85cd523.png

 

Denne kolonna limte jeg inn i Excel ("Frukt"). Så opprettet jeg en kolonne med enere ("Antall). Og til slutt merket jeg dataene og satte inn en PivotTabell. Løser dette problemet?

 

02-Excel-PivotTabell.png.7f702265dd432a088978cabc946487fb.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips: Dersom du har en Microsoft-konto, har Excel 365 en funksjon kalt TOCOL(), som for øvrig ikke finnes i Excel 2021 som jeg bruker til vanlig. Ved å bruke denne funksjonen slipper du å gå innom Notepad++ eller lignende teksteditor. Jeg legger ved en skjermdump fra Excel 365. Jeg fjernet mellomrommene i dine rådata (Ctrl + H), før jeg brukte "Split Text to Column"). Tallet 1 i `=TOCOL(G4:K8,1)` gjør at funksjonen ignorerer tomme celler.

Excel-Microsoft-365.png.216a61844eae88153ae74019e5717164.png

Endret av toiota
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...