Gjest a59c2...7fd Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Jeg har alltid besvimt av blodprøver og vaksiner så jeg VET at jeg 90% sikkert kommer til å besvime eller ikke klare å fullføre en trekking av tenna. Er visdomstennene som gjør vondt. Hva gjør man da? Jeg kommer til å besvime enten like før han setter sprøyta eller like etter. Og det er jo mange sprøyter, jeg har hørt de setter kanskje sånn 3-5 sprøyter på trekking av 1 tann Anonymous poster hash: a59c2...7fd Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Gå via fastlegen din, få time på sykehuset og trekking av tenner i narkose. Kanskje de også kan tilby deg noe annet enn narkose som du føler deg komfortabel med. Kanskje du burde bytte tannlege, dersom h*n ikke får deg trygg nok i stolen? Evt ta det opp med h*n hvordan du føler det, hvor redd du er osv. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Min tannlege kan gi en paralgin forte hvis du kommer en time før inngrepet. Den må få tid til å virke. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni (endret) Noen tannleger tilbyr narkose. Der finnes også andre typer tilbud som lystgass. Endret 7. juni av Svein M Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Hvis du er en av de heldige som er kompatible med hypnose så tilbyr en del tannleger dette, antagelig en langt bedre løsning enn narkose. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Snakk med tannlegen din. Det er mange ulike løysingar, som til dømes operasjon under full narkose. Ein prøver likevel å unngå full narkose der det er mogleg ettersom full narkose har ein høgare risiko enn ved lokal bedøvelse. Det er også fleire måtar å gi lokalbedøving på. Grunnen til at ein ofte tek fleire stikk er for å bedøve så lokalt som mogleg, då det får dei fleste både er ubehageleg å unødvendig å lamme heile ansiktet for å ta ei tann. Om heile ansiktet bli lamma så får ein andre problem som sikling og slikt fram til bedøvinga går ut, så det prøver ein å unngå. Metode for trekking vil også variere. For å bruke minst mogleg fysisk makt ved trekking så kan ein splitte tanna i fleire delar og plukke ut bit for bit, dette er ein langt meir skånsom metode men har litt større fare for infeksjon om såret ikkje blir ordentleg reingjort og alle tannbitane blir fjerna. Eg har ikkje sjølv tannlegeskrekk så det er ikkje heilt lett å sette meg inn i eksakt kva du reagerer på, likevel så vil eg påstå at det oppleves som lang skumlare når du får ei sprøyte i arma. Når du er hos tannlegen så er det ikkje ein gong alltid då får med deg at det har blitt satt bedøving. Ikkje ser du kva tannlegen styrer med, og det er også vanskeleg å kjenne forskjell på eit lite stikk med sprøya kontra pirking med andre verktøy. Støydempande headsett og lukka auger gjer også underverk. Tannlegen treng ikkje å fortelle deg kva han/ho gjer, grunnen til at tannlegen gir slik informasjon er fordi dei fleste blir betrygga av å vite kva som skjer, men om du ønsker at tannlegen berre skal gjere jobben og bli ferdig så går det også heilt fint. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni https://www.forskning.no/flyktninger-helsetjenester-partner/slik-kan-de-med-mest-tannlegeskrekk-fa-orden-pa-tennene/2256287 1 Lenke til kommentar
Gjest a59c2...7fd Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Noen som vet prosessen med å få narkose av trekking? Er det fastlegen man spør? Anonymous poster hash: a59c2...7fd Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Du må vel finne en tannlege som tilbyr det..? Men som sagt kan du be om Paralgin Forte. Lenke til kommentar
Gjest a59c2...7fd Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden): Du må vel finne en tannlege som tilbyr det..? Men som sagt kan du be om Paralgin Forte. Mener du å trekke tanna med paralgin som bedøvelse/smertestillende og ingenting annet? Hvis jeg skal i narkose så gjøres jo ikke det på det lokale lille tannlegekontor, men på et sykehus Anonymous poster hash: a59c2...7fd Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni 9 minutes ago, Guest a59c2...7fd said: Mener du å trekke tanna med paralgin som bedøvelse/smertestillende og ingenting annet? Hvis jeg skal i narkose så gjøres jo ikke det på det lokale lille tannlegekontor, men på et sykehus Se eks her: https://www.tannklinikken.no/vi-tilbyr/Narkose/Narkose/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Jeg mener at du får beroligende Paralgin Forte en time før inngrepet. De bruker sikkert lokalbedøvelse i tillegg, men Paralgin hindrer anspenthet så du slapper mer av. Det gir ikke merkbar rus, men du får ikke kjøre bil etterpå. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni 17 minutes ago, Mannen med ljåen said: Jeg mener at du får beroligende Paralgin Forte en time før inngrepet. De bruker sikkert lokalbedøvelse i tillegg, men Paralgin hindrer anspenthet så du slapper mer av. Det gir ikke merkbar rus, men du får ikke kjøre bil etterpå. Paralgin inneholder kodein i opiatgruppen så "rusfritt" er det ikke. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni (endret) Ja, stoffet har potensiale for rus. Jeg mener at dosen du får hos tannlegen ikke gir merkbar rus under normale omstendigheter. Godt mulig reaksjonstiden og dømmekraften svekkes uten at du merker det selv. Ikke kjør bil. Og tannlegen har lisens til dette legemiddelet, det er altså trygt å følge tannlegens anvisning. Du ser neppe rosa elefanter, men slipper anspenthet som du ellers ville opplevd. Endret 7. juni av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni (endret) Finnes en del tannlegekontor rundt om som spesialiserer seg på folk med odontofobi (tannlegeskrekk). Jeg hadde (og fortsatt har) det etter en hel rekke ubehagelige besøk til skoletannlegen på 80-tallet. Sånn typ kjeften full av amalgam og aldri bedøvelse. Medførte at så snart jeg ikke fikk innkallelser lengre (etter 18 år) så slutta jeg å gå. Det gikk som det måtte gå til slutt det. Over 20 år med røyking, kaffedrikking og fullstendig neglekt av tennene - til slutt smalt det og jeg så ikke noe annet snitt enn en nødtime hos noen som nettopp spesialiserer seg på folk med tannlegeskrekk. Endte opp hos Oris Dental, litt dyrere, men dæven så flinke dem var. Prata til meg som om jeg var 5 år (som jeg trengte), og tok meg på alvor. Ikke noe nedlatende tull men anerkjente at tannlegeskrekk er en greie og at dem tar det seriøst. Fikk noe beroligende som egentlig gjør at jeg gir så flatt faen i hva som skjer, og merker knapt hva som skjer rundt meg. Husker at jeg var bevisst under hele behandlinga, men da den var ferdig huska jeg omtrent ingenting. Han trakk ikke mindre enn tre tenner den ene gangen. Valgte samme medisinering foran en rotfylling noen uker seinere. Samme skjedde. Dritnervøs på vei inn, får et lite glass med appelsinjus og "nogo attåt", venter i ca 20-25 min før det begynner å virke før jeg blir henta. Husker ikke en dritt av den behandlinga heller, annet enn at jeg hadde det veldig behagelig og var ikke det minste redd eller hadde noen form for vondt. Endret 7. juni av Wheeljack Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 7. juni Del Skrevet 7. juni Mannen med ljåen skrev (3 timer siden): Jeg mener at du får beroligende Paralgin Forte en time før inngrepet. De bruker sikkert lokalbedøvelse i tillegg, men Paralgin hindrer anspenthet så du slapper mer av. Det finnes jo andre medikamenter med mye bedre beroligende effekt enn Paralgin Forte, så det høres rart ut. Vet at noen får det i etterkant av behandlig som smertestillende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå