Gå til innhold

Syv bilbranner på under 24 timer - hvem står bak dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein skal vel eigentleg ikkje drive å spekulere, men slik type "hærverk" skuldast ofte personar i psykisk ubalanse som gjer dette i eit forsøk på å få oppmerksomheit og dermed hjelp.

Basert på metoden for påtenning, tida på døgnet og det faktum at tidspunktet samt lokasjonen på bilane indikerer at personen har vandra fram og tilbake i same område er med å underbygger min teori om at det er ein person som har behov for å bli sett som har stått bak.
Andre påtenningssaker om natta skuldast ofte at det har vært ein brannstiftar som har tent på ting på veg heim, då vil ein ofte kunne følgje brannane heilt tilbake til heimen eller heimområdet til gjerningsmannen. Her indikerer brannane meir mållaus nattevandring.

Sidan vedkommande har tent på køyretøy og ikkje hus så er det også ein indikasjon på at dette er meir eit rop om hjelp enn eit ønske om å øydelegge store verdiar og true menneskeliv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg - enn så lenge - aldri forsøkt å tenne på min egen bil. Hvis jeg mot formodning skulle komme i slikt et modus, kvisleis gjør man det egentlig? (Jeg spør for en venn på asylmottaket borti gata her.) Gnikker man hårmanken mot frontruta til det på mirakuløst vis tar fyr? Heller man en 20-liter med dyr og tennbar væske ervervet på den lokale benser'n, ned i en rusten kanal? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan kan samfunnet forebygge slik aktivitet? Er vedkommende som ble tatt i starten av måneden på frifot igjen? Det er jo gjerne slik at de som blir tatt slipper rett ut igjen i påvente av eventuell påtale..er det for mye å gjøre så setter man gjerne en strek over det hele. Å være lovbryter av yrke er ganske lukrativt i Norge leser jeg. Det er visstnok stor rekruttering i enkelte bydeler også..Der skolen har yrkesveiledning har gjerne kriminelle egne stands utenfor..Å fly rundt å tenne på biler er vel bare å markere revir. Nei,dette er vel kommet for å bli er jeg redd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qPWeJe/mann-siktet-for-flere-bilbranner-i-oslo-loeslatt

Løslatt på grunn av helsetilstand ja. Så det er viktigere med en kriminell sin helse, enn alle andre sin helse, trygghet og sikkerhet. Hva om det går liv tapt som følge av påsatt brann? Å bevisst starte brann er livsfarlig.

Og ut over dette, hva med trygghetsfølelsen til de som er direkte utsatt for dette? Eller trygghetsfølelsen til nabolaget? Folk vil kanskje leve i frykt. Det kan påvirke livskvaliteten deres.

Men nei, her må vi først og fremst ta hensyn til den kriminelles helse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Bedre tilbud i psykiatrien ser ut til å være det åpenbare forebyggende tiltaket. Vil sikkert hjelpe på mye annet i samfunnet også. Som reaksjon er nok også helsehjelp bedre en fengsel, for mange fungerer fengsel som en slags høyere utdanning i kriminalitet samt nettverksbygging.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/al7kEd/15-bilbranner-i-oslo-i-juni-ingen-ses-i-sammenheng

15 bilbranner i Oslo i juni – ingen ses i sammenheng

Politiet ser ikke noen av de 15 bilbrannene i Oslo i juni i sammenheng, og mener det finnes flere ulike forklaringer på hvorfor folk tenner på biler.

– Etterforskningen så langt har ikke vist en sammenheng mellom brannene på Haugerud og Holmlia, eller de to andre brannene i Oslo, sier politiinspektør Per Thomas Omholt ved Enhet Øst.

 

Man kan bare le av politiet. 15 branner, ingen i sammenheng? De arresterte jo en fyr som antagelig var ansvarlig for minst to av dem. Der er det en sammenheng. Det er også en ekstremt sterk sammenheng i hvor disse brannene oppstår. Der er det en sammenheng. Det er også en sammenheng med det som skjer andre steder i Europa. En tredje sammenheng.

Ingen sammenheng? Nå må politiet gi seg...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Feynman said:

Bedre tilbud i psykiatrien ser ut til å være det åpenbare forebyggende tiltaket. Vil sikkert hjelpe på mye annet i samfunnet også. Som reaksjon er nok også helsehjelp bedre en fengsel, for mange fungerer fengsel som en slags høyere utdanning i kriminalitet samt nettverksbygging.


Jeg vet ikke helt hva som er riktig tiltak. For meg virker det ganske åpenbart at det som skjer er kriminell oppførsel og at det har sammenheng med subkultur. Det er de samme gruppene rundt om i hele den vestlige verden som driver med dette. Slik at jeg tviler på at de er psykisk syke. Om fengsel er rekrutteringsarena, så er det fengselet som må reformeres før forbryteren kan bli det.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/W0jXqd/brann-i-garasje-paa-holmlia-i-oslo-fare-for-spredning

NÅ: Boligbrann på Holmlia i Oslo: –⁠ Brenner godt i tre rekkehus

Politiet og brannvesenet rykket til stedet etter melding om en garasjebrann.

– Vi er fremme med åtte brannbiler. Det brenner godt i tre rekkehus, og det er spredningsfare til flere bygninger, sier vaktkommandør Tim Angell i 110-sentralen til NTB.

 

 

Nå eskalerer man altså fra bilbrann til forsøk på mordbrann på tilfeldige mennesker. Regner med at politiet ikke ser noen forbindelse her heller.

EDIT: Full fyr i tre boliger med stor risiko for ytterligere spredning, 13 brannbiler på stedet.

Nei, nå må det bygges fler fotballbaner på Oslo Øst (sarkasmeadvarsel).

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Brother Ursus said:

Man kan bare le av politiet. 15 branner, ingen i sammenheng? De arresterte jo en fyr som antagelig var ansvarlig for minst to av dem. Der er det en sammenheng. Det er også en ekstremt sterk sammenheng i hvor disse brannene oppstår. Der er det en sammenheng. Det er også en sammenheng med det som skjer andre steder i Europa. En tredje sammenheng.

Ingen sammenheng? Nå må politiet gi seg...

Jeg tror nok de mener at det ikke er sammenheng mellom de tre hendelsene. Og det kan jo godt være, det fins jo flere mulige motiv.

Quote

– Det er alt ifra folk som bare ønsker å begå skadeverk og ødelegge ting, til hevnoppgjør i miljøer, til psykisk syke eller forsikringsbedrageri, sier han.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man slipper løs brannstiftere slik tilfelle var med disse bilbrannene,hvorfor kan man da ikke montere en sporingsmekanisme på vedkommende? Demente utstyres vel med slike,de som soner straff hjemme,voldtektsforbrytere blir det..men en brannstifter kan bare rusle rundt? Burde man ikke ha egne regler for brannstiftere frem til de ble behandlet og/eller straffet? Slik det er nå så har samfunnet ingen måte å beskytte seg på mot psykisk syke brannstiftere og andre som slippes rett ut i samfunnet uten straff eller oppfølging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/W0jXqd/brann-i-garasje-paa-holmlia-i-oslo-fare-for-spredning

NÅ: Boligbrann på Holmlia i Oslo: –⁠ Brenner godt i tre rekkehus

Politiet og brannvesenet rykket til stedet etter melding om en garasjebrann.

– Vi er fremme med åtte brannbiler. Det brenner godt i tre rekkehus, og det er spredningsfare til flere bygninger, sier vaktkommandør Tim Angell i 110-sentralen til NTB.

 

 

Nå eskalerer man altså fra bilbrann til forsøk på mordbrann på tilfeldige mennesker. Regner med at politiet ikke ser noen forbindelse her heller.

EDIT: Full fyr i tre boliger med stor risiko for ytterligere spredning, 13 brannbiler på stedet.

Nei, nå må det bygges fler fotballbaner på Oslo Øst (sarkasmeadvarsel).

Det er selvsagt mulig at denne brannen er påsatt, men her går du rett på en skråsikker konklusjon uten videre bevis. Det er stadig branner rundt omkring. Alt er ikke en konspirasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...