Gå til innhold

Tankeeksperiment: Tror du allierte soldater ville fortsatt å kjempe om de såg landene sine i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qwerty11 skrev (16 minutter siden):

Utrolig at dere ikke greier å se at det er ondt det som er gjort mot befolkningene i Europa og ellers i vesten. At alle folkeslag har rett til å eksistere og under forhold som gjør det mulig for befolkningen å blir videreført. Ingen nasjon kan fungere godt uten sterk tilknytning, både biologisk og kulturelt. De som har ledet oss har vært onde og er onde.

Dette er i bunn og grunn byggestenene i Hitler sin bevgelse som endte i Nazisme og WW2.

- De alierte med jøden i ryggen var onde mot det tyske folk etter WW1, og tyskerne var selv uskyldige.
- Det tyske folk har rett til å eksistere under forhold som lar dem blomstre (3. Reich)
- Den tyske nasjonen trenger en sterk tilknytning til vår biologiske (ariske) arv og kulturelle germaniske arv.
- Resten av europa er styrt av en ondskap og jøden.

De som hadde kjmpet i WW2 hadde på nytt plukket opp våpen, brettet opp armene, og sagt at kampen mot fascismen er ikke ferdig.

Endret av Zepticon
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Så du driter i tilbakemeldinger og, og konstanterer at vi ikkje ser Lyset, men du - DU - har sett lyset og har rett...

Du er ikkje ute etter diskusjon. Du er ute etter sirkelrunk.

Jeg såg for så vidt ingen argumenter i svarene over mitt siste innlegg. Alt jeg såg var anklager om rasisme og nazisme. Noe jeg ikke ser på som noe annet enn forsøk på å manipulere meg gjennom irrasjonelle sammenligninger og frykt. Jeg er heldigvis ikke i tvil om godt og vondt. Jeg er ikke i tvil om min moral og at mine tanker og meninger er mer gode enn deres.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Dette er i bunn og grunn byggestenene i Hitler sin bevgelse som endte i Nazisme og WW2.

- De alierte med jøden i ryggen var onde mot det tyske folk etter WW1, og tyskerne var selv uskyldige.
- Det tyske folk har rett til å eksistere under forhold som lar dem blomstre.
- Den tyske nasjonen trenger en sterk tilknytning til vår biologiske (ariske) arv og kulturelle germaniske arv.
- Resten av europa er styrt av en ondskap og jøden.

De som hadde kjmpet i WW2 hadde på nytt plukket opp våpen, brettet opp armene, og sagt at kampen mot fascismen er ikke ferdig.

Igjen. Jeg bryr meg ikke om slike sammenligninger. Jeg er ikke i tvil om at nordmenn, tyskere, franskmenn og italienere har retten til å eksistere. At folkegruppene har verdi. At det er en ond ting om de forsvinner. At det faktisk er et praktisk gode at de fortsetter å eksistere. For det er en fordel å være en del av en befolkning med felles etnisk opphav. Det avler medfølelse og samarbeid. 

Prøv gjerne å manipulere og skremme andre. Men nå snakker du med en person som ikke er så dum.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Zepticon skrev (14 minutter siden):

Hva er poenget med å diskutere her når du ikke kalrer å trekke en eneste sammenheng mellom europas historie og dine egne meninger. Det du sier er ord for ord det nazismen og andre faschistiske styresett er bygget på.
 

Dette er bare nasjonalstater. Disse folkegruppene eksisterer ikke i praksis i den avgreninsingen du forsøker å sette opp. Dette er klassisk feilgrep.
 

Dette er tøv.

Det er hverken manipulering eller skremming. Det er en objektiv analyse av dine ord satt i en historisk kontekst i mellomkrigstiden.
 

Du tror i hvertfall mange dumme ting, som noen har fortalt deg, og som du ikke har klart å gjennomskue. Alt dette du legger frem her er klassisk "youtube-propaganda" eller "alt-right influencers" sine notater. Det er det samme overalt. Den samme desinformasjonen som russiske trollfabrikker har kvernet ut for å splitte europeerne og amerikanerne. Nøyaktig de samme tingene som trumperne sier.

Og du biter på.

Det er 1% sjangse for at du er smartere enn meg.

Moral og etikk, godt og vond er ikke relatert til historie. Det er ikke relativt til noe som har skjedd før. Her er du veldig forskjellig fra meg. Du ser ut til å tenke at det som skjer med europeiske folkeslag er greit som en slags hevn, basert på en eller annen merksnodig slutning jeg ikke helt forstår.

Folkeslag er selvsagt til en viss grad et spekter. Med noen uklare linjer. Likevel ser vi klart og tydelig at menneskets natur favner om de som er likest seg selv. Som en sirkel fra familien og utover. Da er det helt klart at medfølelsen i land med innbyggere som er likest, vil være høyest. Det er derfor det er en velferdsstat i Norge og ikke USA. Det er derfor noen misliker folk med rødt hår eller blondt hår. De liker dem ikke fordi de er ulike dem selv. De skal på en møte utstøte dem. Slik vil det bli mer av i multietniske samfunn.

Jeg ser ikke noe annen grunn til at du skriver om nazister og rasister enn for å manipulere. 

Endret av qwerty11
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (14 timer siden):

I dag inntok allierte soldater strendene av normandie i Frankrike (d-dagen). Tyskerne ble etter dette tvunget i retrett.

Men la oss si at en tidsreisende fikk muligheten til å vise alle soldatene videoer og informasjon om hvordan samfunnene deres er i dag. Der etterkommerne deres blir minoriteter i egne land mellom 2040-2050 (100 år etter). Kvinnene får nesten ikke barn fordi lederne våre lurer dem til å ta lang utdanning og jobbe hardt slik at det ikke går. Vi har hele måneder der vi feirer homoseksualitet. Listen går videre.

Tror du de hadde kastet våpnene i flokk og kommet seg hjemover?

Du bruker veldig mange ord på å fortelle at du ville kjempet på nazistenes side under krigen. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (1 time siden):

Utrolig at dere ikke greier å se at det er ondt det som er gjort mot befolkningene i Europa og ellers i vesten

Hva er det som er så ondt, i forhold til hvordan befolkningen har blitt behandlet tidligere? Kan du noe om verdens historie?

qwerty11 skrev (1 time siden):

alle folkeslag har rett til å eksistere og under forhold som gjør det mulig for befolkningen å blir videreført.

Så hvorfor er du negativ til de andre folkeslagene, altså minoriteter?

qwerty11 skrev (1 time siden):

om jeg hadde skrevet det dere sier, men om eksempelvis indere, kinesere eller somaliere ville dere sikkert kalt med rasist og nazist også

Om du hadde skrevet det vi skriver, altså at folk ville kjempet for frihet, så hadde ingen påstått du var rasistisk eller noen nazist, uavhengig av hvilke folk du måtte snakke om.

qwerty11 skrev (1 time siden):

De som har ledet oss har vært onde og er onde

Det må du kunne begrunne, men det klarer du visst ikke.

 

qwerty11 skrev (1 time siden):

Jeg er ikke i tvil om at stakkarene som kjempet i andre verdenskrig hadde nektet å kjenpe videre om de såg samfunnet i dag

Har du spurt dem?

 

qwerty11 skrev (1 time siden):

dere er påvirket gjennom årelang påvirkning av alle slag.

Hvorfor tror du andre er påvirket, men ikke deg selv?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (Akkurat nå):

Moral og etikk, godt og vond er ikke relatert til historie. Det er ikke relativt til noe som har skjedd før. Her er du veldig forskjellig fra meg.

Moral og etikk er helt klart relatert til historie. Det som var moralsk før er ikke nødvendigvis moralsk nå. Bibelen inneholder en hel del veiledning for moral som overhode ikke er greit i dag. Det samme gjelder USA feks under slavetiden. Eller før kvinner fikk lov å stemme. Eller homofiliforbudet ble fjernet.

Jeg påpeker at din kommuniserte moral og etikk er på linje med det som ble praktisert i tyskland i mellomkrigstiden. Jeg har vist ord for ord hvordan det ligner.
 

Sitat

Du ser ut til å tenke at det som skber med europeiske folkeslag er greit som en slags hevn, basert på en eller annen merksnodig slutning jeg ikke helt forstår.

Det gjør jeg overhode ikke. Jeg har ikke kommet med noen meninger selv, bare påpekt hva du mener og hvordan det ligner med moralen til en viss bevegelse.
 

Sitat

Likevel ser vi klart og tydelig at menneskets natur favner om de som er likest seg selv. Som en sirkeler fra familien og utover. Da er det helt klinkende klart at medfølelsen i land med innbyggere som er likest, vil være mest empatiske med hverandre. Det er derfor det er en velferdsstat i Norge og ikke USA. Det er derfor noen misliker folk med rødt hår eller blondt hår. De liker dem ikke fordi de er ulike dem selv. De skal på en møte utstøte dem. Slik vil det bli mer av i multietniske samfunn.

Den konklusjonen rundt velferdsstaten tror jeg du skal slite med å finne noe faglig støtte for. At det finnes inn- og utgrupper i populasjonen er jo helt klart, men det eksisterer på alle nivåer fra folk på jobben til folk i verden. Skal vi legge opp livet vårt etter det blir det trist å være oss.

Norges vellferdsstat er bygget på likhet på tross av forskjeller. Feks har man lavt lønnsgap mellom høyt og lavt utdanning. Og det er det som er nøkkelen, At vi er like selv om vi er forskjellige. Vi er alle mennesker med like behov for trygghet, hjelp, utfoldelse osv.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har eit veldig svart/kvitt syn på ting @qwerty11.

Det var veldig få av dei stridande under andre verdenskrig som kjempa utifrå ideologisk/politisk ståstad, dei fleste kjempa for landet sitt og folket sitt, nokon vart også tvinga til å kjempe.

I Norge så kjempa vi ikkje mot nazismen, det vi kjempa mot var ein okkupasjon. Veldig mange i den norske befolkninga var sympatisørar med nazistane, for mange var også nazismen det klart foretrukne valget om valget stod mellom nazisme eller kommunisme. Men det er klart at når tyskarane inntok landet så var dei ein fiende som alle var einige om måtte kastast ut av landet, ikkje fordi ein innsåg at nazismen ikkje var vegen å gå, men fordi okkupasjonsmakta tok frå oss sjølvråderetten og drepte våre landsmenn.

Amerikanske soldatar som gjekk i land i Frankrike kjempa fordi det var i USA sin interesse at verken nazistane eller kommunistane fekk kontroll på Europa, ikkje fordi dette var onde krefter men fordi at verdisynet ikkje harmoniserte med amerikanske interesser.

 

Og sjølv om vi legg til grunn at vi både kunne reise tilbake i tid, og at dei feilaktige påstandane var korrekte (Europearar vil openbart ikkje utgjere ein minoritet innan 2050) så er det ikkje som at ein hadde gitt opp å krige.
Det er absolutt ingen garanti for at statusen hadde vært neveverdig mykje betre i 2050 om vi ikkje hadde fått tilbake sjølvråderetten og hadde hatt 100 år med kommunisme eller nazisme.
Og sjølv om vi legg til grunn at eit nazistisk eller kommunistisk Europa hadde vært eit Utopia heilt utan sosiale utfordringar, så skal du være bra naiv om du foretrekk å bli styrt av framande makter enn å styre sjølv.
Det blir som å spørre om du trur norske motstandsmenn hadde kjempa mot tyskarane om dei viste at Støre ville bli statsminister, du skal være bra overbevist om at Støre er ein katastrofe for Norge om ein hadde foretrekt å legge ned våpena og i dag bli styrt av ein fürer som sitt nede i Tyskland.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (20 timer siden):

I dag inntok allierte soldater strendene av normandie i Frankrike (d-dagen). Tyskerne ble etter dette tvunget i retrett.

Men la oss si at en tidsreisende fikk muligheten til å vise alle soldatene videoer og informasjon om hvordan samfunnene deres er i dag. Der etterkommerne deres blir minoriteter i egne land mellom 2040-2050 (100 år etter). Kvinnene får nesten ikke barn fordi lederne våre lurer dem til å ta lang utdanning og jobbe hardt slik at det ikke går. Vi har hele måneder der vi feirer homoseksualitet. Listen går videre.

Tror du de hadde kastet våpnene i flokk og kommet seg hjemover?

Hvorfor så depressiv tenkning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Du har eit veldig svart/kvitt syn på ting @qwerty11.

Det var veldig få av dei stridande under andre verdenskrig som kjempa utifrå ideologisk/politisk ståstad, dei fleste kjempa for landet sitt og folket sitt, nokon vart også tvinga til å kjempe.

I Norge så kjempa vi ikkje mot nazismen, det vi kjempa mot var ein okkupasjon. Veldig mange i den norske befolkninga var sympatisørar med nazistane, for mange var også nazismen det klart foretrukne valget om valget stod mellom nazisme eller kommunisme. Men det er klart at når tyskarane inntok landet så var dei ein fiende som alle var einige om måtte kastast ut av landet, ikkje fordi ein innsåg at nazismen ikkje var vegen å gå, men fordi okkupasjonsmakta tok frå oss sjølvråderetten og drepte våre landsmenn.

Amerikanske soldatar som gjekk i land i Frankrike kjempa fordi det var i USA sin interesse at verken nazistane eller kommunistane fekk kontroll på Europa, ikkje fordi dette var onde krefter men fordi at verdisynet ikkje harmoniserte med amerikanske interesser.

 

Og sjølv om vi legg til grunn at vi både kunne reise tilbake i tid, og at dei feilaktige påstandane var korrekte (Europearar vil openbart ikkje utgjere ein minoritet innan 2050) så er det ikkje som at ein hadde gitt opp å krige.
Det er absolutt ingen garanti for at statusen hadde vært neveverdig mykje betre i 2050 om vi ikkje hadde fått tilbake sjølvråderetten og hadde hatt 100 år med kommunisme eller nazisme.
Og sjølv om vi legg til grunn at eit nazistisk eller kommunistisk Europa hadde vært eit Utopia heilt utan sosiale utfordringar, så skal du være bra naiv om du foretrekk å bli styrt av framande makter enn å styre sjølv.
Det blir som å spørre om du trur norske motstandsmenn hadde kjempa mot tyskarane om dei viste at Støre ville bli statsminister, du skal være bra overbevist om at Støre er ein katastrofe for Norge om ein hadde foretrekt å legge ned våpena og i dag bli styrt av ein fürer som sitt nede i Tyskland.

Fy faen! Dette var godt skrevet 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
qwerty11 skrev (På 6.6.2024 den 9:55 PM):

I dag inntok allierte soldater strendene av normandie i Frankrike (d-dagen). Tyskerne ble etter dette tvunget i retrett.

Men la oss si at en tidsreisende fikk muligheten til å vise alle soldatene videoer og informasjon om hvordan samfunnene deres er i dag. Der etterkommerne deres blir minoriteter i egne land mellom 2040-2050 (100 år etter). Kvinnene får nesten ikke barn fordi lederne våre lurer dem til å ta lang utdanning og jobbe hardt slik at det ikke går. Vi har hele måneder der vi feirer homoseksualitet. Listen går videre.

Tror du de hadde kastet våpnene i flokk og kommet seg hjemover?

Med sine skarve 5% av befolkningen i europa er ikke-vestlige ikke i nærheten av å utgjøre noe flertall, og vil heller ikke bli det i fremtiden, Det har man solide befolkningsfremskrivninger på, og med det faller hele argumentet du bygger innlegget ditt på.

Allierte soldater kjempet for demokrati og folkestyre, som vi nyter godt av idag og gir deg retten til å ytre deg fritt på forumet uten å risikere fengsel eller dødsstraff. Enkelte av soldatene har blitt intervjuet og uttrykt skuffelse og misnøye med utviklingen av samfunnet på enkelte områder, men ikke en eneste en har ment at man ikke burde kjempet av den grunn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ettersom kulturen på den tiden var veldig forskjellig fra idag vil jeg tro at mange av dem hadde fått sjokk av både det ene og andre, dog det er umulig å si med sikkerhet hvordan verden hadde sett ut om de allierte hatt gitt blaffen og latt nazistene vinne heller. Jeg tror egentlig det hadde vært som med dagens folk med splittende synspunkt på det og noen hadde nok erklært at dette ikke er noe å kjempe for. På en annen side hadde neppe tyskerne heller støttet Hitler om de fikk en magisk krystallkule som viste hvordan det gikk for dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (10 timer siden):

Ja jeg tror de ville kastet våpnene og kommet seg hjem 

'Landet vårt vil eliminere det meste av klasseskiller dere kjenner. Vold og øvrig kriminalitet vil gå ned til et nivå dere aldri har sett. Korrupsjon vil synke, rikdom vil øke, og ikke bare for en liten elite, men for alle. Landet vil få råd til å gi alle barn, jenter og gutter, utdannelse på like vilkår, og har et stort nok overskudd og gode nok forsvarsavtaler til å forhindre noen ny okkupasjon, samt økonomisk overskudd til å gi asyl til titusener av mennesker som flykter fra krig og hjelpe land å ikke gå inn i krig.

Vi og våre naboland blir de beste landene å bo i på verdensbasis, uten tegn på forfall, ut over vår største trussel som forblir disinformasjon fra nazistene sine ideologiske etterkommere, som vil forsøke å innbille barn og ungdom at landet vårt forfaller og går under og få dem til å tro på raseteori og bli redd for at deres rase blir utryddet, redde for homofile og personer som er trans -- som vi i fremtiden vil finne ut ikke er sykdommer, verken homofili eller det å være trans; det er naturlige variasjoner i kjønnsutviklingen til mennesker.'

...

Du tror de vil komme seg hjem for å forhindre dette? De fleste som kjempet mot nazistene ville nok heller ønsket å gi deg og trådstarter skikkelig ris på baken med brennesler.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...