Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inntektsskatt ved permanent arbeid i utlandet


Gjest b0d8b...bf2

Anbefalte innlegg

Gjest b0d8b...bf2

Hei,

Jeg vurderer kanskje å emigrere til utlandet om noen år for å jobbe, med sikte på å bli skattemessig emigrert fra Norge, dvs. permanent bosted i utlandet. Slik jeg forstår det kan det hende at jeg må skatte til både Norge og landet jeg tenker å jobbe i frem til jeg blir skattemessig emigrert. Jeg er likevel usikker på i hvor stor grad jeg må gjøre dette. 

For meg kan Sveits være et aktuelt land å flytte til og jobbe i. Der er lønningene høye og skattene lave, men alt annet koster mye. Om jeg da må betale norsk skatt på en eller annen skattedifferanse mellom Sveits og Norge, vil dette kunne være dyrt pga. høy norsk marginalskatt, og vil i verste fall føre til at jeg går i minus hver måned. 

Er det noen som vet hvordan skatteavtalen mellom Norge og Sveits er for vanlig arbeid? Vil jeg bli beskattet mye ekstra i perioden frem til jeg blir skattemessig utflyttet?

Anonymous poster hash: b0d8b...bf2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett har Norge skattavtaler med de fleste aktuelle land. Disse skatteavtalene gjør at du bare skal betale skatt til ett av landene. I noen tilfeller kan du måtte betale skatt til begge, men ett av landene skal da sørge for at du ikke blir dobbelt beskattet. 

For Norge og Sveits er regelen slik at en arbeidstaker skatter bare til landet vedkommende er bosatt i, med mindre arbeidet utføres i det andre landet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

sveits er veldig BRA!!  alrede some polaker fra job  flyte fra norge til sveits. DU også bli flink -bare jobbe i sveits MEN kjope bolig i moravia en del  czechia(nærmere austria)  ,, ikke vanskelig reise med bus eller privat minibus 100-100 eu der til cz og tilbake til sveits om 2 uker fridag-sondag for exemple... eller med bil cca 12 timer , tenke på pension,, pension i norge er alrede brent,, unge må jobbe til 70 år...så dete er defacto -gulag )))norsk gulag))

jeg har en venn som bor i sveits nesten 20 år sa expert på denne temaet 

hus i unganrn også veldig bra,(billigere) , masse frihet du kun gjore, masse bilig frukt o gronsaker såå frisk livet, 

system om 2 uker job og helg i utland på din hus med masse frihet, så du vill ha mye penger og frihet,

hvis du er edukert du kun ha enda mere intekt i sveits, 5000 eu ikke problem,,,, arbeider 3000+  og priser som i tyskland hvis du reise ut av sveits biligere, ))

Lenke til kommentar
YøZ78 skrev (14 minutter siden):

sveits er veldig BRA!!  alrede some polaker fra job  flyte fra norge til sveits. DU også bli flink -bare jobbe i sveits MEN kjope bolig i moravia en del  czechia(nærmere austria)  ,, ikke vanskelig reise med bus eller privat minibus 100-100 eu der til cz og tilbake til sveits om 2 uker fridag-sondag for exemple... eller med bil cca 12 timer , tenke på pension,, pension i norge er alrede brent,, unge må jobbe til 70 år...så dete er defacto -gulag )))norsk gulag))

jeg har en venn som bor i sveits nesten 20 år sa expert på denne temaet 

hus i unganrn også veldig bra,(billigere) , masse frihet du kun gjore, masse bilig frukt o gronsaker såå frisk livet, 

system om 2 uker job og helg i utland på din hus med masse frihet, så du vill ha mye penger og frihet,

hvis du er edukert du kun ha enda mere intekt i sveits, 5000 eu ikke problem,,,, arbeider 3000+  og priser som i tyskland hvis du reise ut av sveits biligere, ))

Er vi virkelig kommet der Nordmenn bosetter seg i lavkostland og jobber i høykostland? 

Jeg tviler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b0d8b...bf2
Mag ne skrev (På 5.6.2024 den 8:18 PM):

Bare en liten kommentar til at inntektsskatter i Sveits er "lave", ja det er vel maks ca 36%.

Inntektsskatten er høyest i de fransktalende kantonene, og innslagspunktene er generelt høyere enn i Norge.

 

Gufi skrev (22 timer siden):

Synes noen bør se hva som er realitetene for de som bor i Sveits, ikke bare glansbildet som media skriver om.

https://www.nrk.no/ytring/sveits-_-et-glansbilde-for-de-privilegerte_-1.16809722

Det vil alltid være fordeler og ulemper ved å bo i et land, avhengig av profesjonelle ferdigheter og livssituasjon. 

Anonymous poster hash: b0d8b...bf2

Lenke til kommentar
12 hours ago, YøZ78 said:

sveits er veldig BRA!!  alrede some polaker fra job  flyte fra norge til sveits. DU også bli flink -bare jobbe i sveits MEN kjope bolig i moravia en del  czechia(nærmere austria)  ,, ikke vanskelig reise med bus eller privat minibus 100-100 eu der til cz og tilbake til sveits om 2 uker fridag-sondag for exemple... eller med bil cca 12 timer , tenke på pension,, pension i norge er alrede brent,, unge må jobbe til 70 år...så dete er defacto -gulag )))norsk gulag))

jeg har en venn som bor i sveits nesten 20 år sa expert på denne temaet 

hus i unganrn også veldig bra,(billigere) , masse frihet du kun gjore, masse bilig frukt o gronsaker såå frisk livet, 

system om 2 uker job og helg i utland på din hus med masse frihet, så du vill ha mye penger og frihet,

hvis du er edukert du kun ha enda mere intekt i sveits, 5000 eu ikke problem,,,, arbeider 3000+  og priser som i tyskland hvis du reise ut av sveits biligere, ))

Det er ikke nødvendig å bo i et annet land. En utvikler med litt erfaring vil tjene ca 150K sveitsiske franc og da får man ca 110K etter skatt i Zurich.

Det er mulig å leie et fint sted for seg selv for ca 25,000, så da har man igjen 85,000. Om man har partner og barn så leien høyere, men da har man også en ekstra inntekt.

Det er derfor ingen behov for å bo i et annet land og pendle inn til Sveits. Det er bedre å bo i Sveits og nyte livet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor i Danmark men har remote job til Norge.

Danmark tar skatten. Jeg har mistet all trygderettigheter og statlig pensjonssparing i Norge ettersom Danmark skal ta seg av disse punktene. Dobbeltbeskatning tar tid å søke om, så fikk ikke gjort dette før etter jeg flyttet til Danmark og søkte veia dette landet. Noe stress med at de neste 5 årene skal jeg vise til en sum skatt i begge land, hvorav Norge skal hvert år ha en status fra den danske skatteetat.

Alt i alt, så betaler jeg ca. 35 % skatt her i Danmark. Ikke helt avdekket enda hvorfor den er så lav.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Er vi virkelig kommet der Nordmenn bosetter seg i lavkostland og jobber i høykostland? 

Jeg tviler.

Her var det vel snakk om hvis man kommer fra et lavkostland. YøZ78 må i tillegg pendle. Det passer dårlig hvis man har familie og barn, så egentlig ikke noe å trakte etter. Men hvis man kan kjøpe seg bolig på pengene man tjener i utlandet, er det nok verdt det. Kanskje han er  håndverker, som ofte får slitasje før fylte 70 år. Når epler koster 35 kr kiloen i Norge, er det sikkert halv pris i Tsjekkia. 

I Norge har vi det så bra, at ingen grunn til å emigrere. Men prisene på mat er forferdelige, og alt annet som har økt i pris i det siste.

Ellers øker trygd og pensjon i prosent, så de som har lite fra før får lite, og de som har mye får mye mer, når politikerne skryter av trygdeoppgjøret. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

I Norge har vi det så bra, at ingen grunn til å emigrere. Men prisene på mat er forferdelige, og alt annet som har økt i pris i det siste.

Sveits er ikke billigere i alle fall, om det er dit OP vil. Fantastisk land på utrolig mange måter, men dyrt. Og det er litt sånn det er, man får ikke i pose OG sekk, det må gjøres et komprimiss et sted og Sveits er intet unntak :) 

Det OP kan kanskje kikke på som mulighet er 72-dagers regelen. Dvs, at om du oppholder deg i Norge i mindre enn 72 dager så slipper du skatten, men jeg ville uansett betalt trygdeavgiften. Men dette er ikke permanent, men da har du en sikring i at man kan bare dra hjem igjen når du måtte føle for det

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...