Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Minst 3mm på vinterdekk om sommeren?


Anbefalte innlegg

Alle vet at det er minimum 1.6mm på sommerdekk og minimum 3mm på vinterdekk.
Men er det så enkelt? Hva med vinterdekk som brukes om sommeren?

Jeg tenker på mine gamle vinterdekk, som fortsatt står på bilen. De er rett over 3mm, og derfor definitivt lovlige en stund til.

Det er sommerferie. Det er ikke meldt noen som helst form for vintervær i det området bilen skal ferdes.
Gjelder minimum 1.6mm fordi det er sommer, eller gjelder minimum 3mm fordi dekkene er vinterdekk, selv om de skal brukes om sommeren?

Jeg finner litt dårlige formuleringer når jeg søker på nettet. Det jeg alltid har trodd kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I midten av April fikk jeg en PKK stikkprøve fra statens vegvesen. På denne hadde jeg gitt mangel på slitte vinterdekk(2) siden det var under 3mm mønster igjen.

Kontrollmydighetene var da uenige i denne mangelen fordi det var bart på veiene ute. De mente at minimumskravet var 1,6mm på kontrolltidspunktet og disse piggfrie vinterdekkene var godkjente med 2mm mønster.

Siden det er sommer så er det 1,6mm som gjeler. Uavhengig åssen dekk det er som sitter på bilen.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sjølv om det er lov så er det framleis ikkje anbefalt å kjøre vinterdekk på sommaren, uansett tilstand. Vinterdekk er mjukare og laga for optimal bruk i kulde, på snø og is. Jo høgare temperatur jo verre, og våt veibane er heller ikkje heldig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjørt på vinterdekk om sommeren, selv helt nye piggfrie dekk med maks mønster.
Dem har en gummiblanding som er udugelig i varmen og dem vannplaner lett som fy.
Sommerdekk har en helt annen gummiblanding som er egnet for varme og våte veier, mens vinterdekk er laget for kalde temperaturer og snø/is

Jeg hadde heller ikke kjørt med sommerdekk under 3mm om det er regn ute.
Vannplaning er noe herk. (har opplevd det, men gikk heldigvis bra)

Så mitt råd er å skrot dekkene med en gang.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

Alle vet at det er minimum 1.6mm på sommerdekk og minimum 3mm på vinterdekk.
Men er det så enkelt? Hva med vinterdekk som brukes om sommeren?

det er 3mm i vintersessongen
og 1.6mm i sommersessongen.
Har ikke noe med dektype å gjøre. (på kjøretøy under 3500 kilo)
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...