Nimrad Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni Har endt opp der at jeg har behov for å føre en ny kabel ut gjennom en yttervegg i huset mitt. Dette er jo et relativt nytt hus på ca 5 år, så det er jo potte tett og godt isolert. Hvordan skal jeg gjøre det best mulig egentlig for å unngå problemer? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni Er det trekledning? Kabelen bør ha litt fall mot utsiden. Hadde tatt av kledninsbordet og tapet med isola wiflex eller fuget med tec7 sannsynligvis. Bilde gjerne. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juni Forfatter Del Skrevet 6. juni Labelle skrev (6 timer siden): Er det trekledning? Kabelen bør ha litt fall mot utsiden. Hadde tatt av kledninsbordet og tapet med isola wiflex eller fuget med tec7 sannsynligvis. Bilde gjerne. Jepp, det er stående trekledning helt ned til bakkenivå og jeg tenker å føre kabelen/røret under et vindu som er en god meter over bakkenivå. Hva kan jeg forvente rett bak kledningen? Vindsperre eller plast? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 6. juni Del Skrevet 6. juni (endret) Vil tro det er dobbel vindsperre hvis boligen er 5 år. Sannsynligvis tyvek/duk og gu gips/asfaltplater. Endret 6. juni av Labelle Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 6. juni Del Skrevet 6. juni Hvis det er hensiktsmessig så ville jeg prøvd å borret hull igjennom veggen, men stoppet når du treffer kledningen. Da kan du kanskje fiske ut kabelen i underkant av kledningen så blir den både skjult og bedre beskyttet. Alternativt ta av kledningsbord, men det blir en større jobb når den er stående. Så nytt hus har sannsynligvis kledning, så lekter og 36mm lufting. Bak her kommer kun asfaltplater som er tapet, så 15cm reisverk med isolasjon. Så dampsperre og 5cm lekt før gipsen. Alt av rør etc ligger på innsiden av plasten i disse 5cm så pass på at det ikke er noe bak som du treffer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. juni Del Skrevet 6. juni De er dampsperren som er det viktigste i veggen, og ikke så lett å få gjort riktig etter at veggen er ferdig. Når husene bygges så skal disse brukes for det: https://eliselektro.no/produktkategori/el-komponenter/el-komponenter-fuktsperregjennomforinger/ Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juni Forfatter Del Skrevet 6. juni Høres ut som det blir litt halvveis jalla-løsning uansett hvordan jeg går frem. Har funnet ut at det finnes flate nettverkskabler som det kanskje virker som jeg kan ha ut vinduet da det er litt å gå på i foringen. Finnes også supertynne korte hunn-til-hunn kabler som definitivt går, jeg er bare usikker på om de takler PoE særlig bra. Uansett, takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå