Gå til innhold

Useriøs arbeidsgiver som ikke svarer på feriesøknad

Gjest eb5ef...480

Anbefalte innlegg

Gjest eb5ef...480

Hva gjør man om man har en arbeidsgiver som stadig glemmer å sette deg opp på ferie når du har søkt i den tiden dere er enife om at det passer best? 

Man har krav på å få vite ferien to måneder i forveien. Jeg har slkr om ferie i juli i felles fordi da er bsenehshene jeg vsekdr stengt of sjefen slipper å styre med vikar. Jeg søkte om ferie da fordi det er lettest for han. Men selv ikke da klarer han å huske å sette meg opp på ferie sånn at jeg får feriepende før ferien.

I fjor måtte jeg kontakte verneombud og hs møte med henne og personal sjef i siste liten for å få ferie. Min leder påstod at jeg ikke hadde levert søknad selv om jeg satt sammen med han på kontoret og fyllte den ut på papir med underskrift. 

Jeg er ikke organisert. Men jeg vurderer sterkt å melde dette til Arbeidstilsynet for jeg kan ikke ha det sånn hvert år..

I fjor glemte han å sette meg opp på ferie sånn at ikke feriepengene kom før den 1. Når de skulle kommet to uker før sammen med lønna den 15. Så jeg hadde ikke råd til å finne på noe i ferien min i fjor.

Anonymous poster hash: eb5ef...480

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gjest eb5ef...480 skrev (2 timer siden):

Hva gjør man om man har en arbeidsgiver som stadig glemmer å sette deg opp på ferie når du har søkt i den tiden dere er enife om at det passer best?

Du får minne sjefen på at arbeidsgiveren blir erstatningspliktig i samsvar med ferielovens pgf. 14:

Sitat

§ 14.Erstatning

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

Du får dessuten kontakte verneombud og hs(?) allerede nå og forklare at det gjentar seg i år igjen og at det nå kommer til å bli søksmål jfr. ferieloven pgf. 14. Dette kan du også fortelle sjefen. Skriv det også til dem i epost.

Endret av mobile999
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette høres veldig rart ut, som mobile999 skriver:  sjefen din bryter vel loven på ivhertfall ett punkt. Det kan være greit å være organisert når du møter slike hinder, da får du den hjelpen du trenger, og du får evt. Advokathjelp også. 

Kan ikke holde på sånn hvert år, det må jo være veldig fustrerende.  Organiser deg så fort så mulig, men ta dette opp med verneombud og hs uansett. 

Jeg var selv i en situasjon der jeg hadde krav på fast jobb etter 4 år som jeg først fikk etter 6 år. Jeg organiserte meg i LO å fikk meget god hjelp. De ordner med advokat om du trenger det.  Jobber fremdeles samme plass på det 15-ende året. 

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480
mobile999 skrev (1 time siden):

Du får minne sjefen på at arbeidsgiveren blir erstatningspliktig i samsvar med ferielovens pgf. 14:

Du får dessuten kontakte verneombud og hs(?) allerede nå og forklare at det gjentar seg i år igjen og at det nå kommer til å bli søksmål jfr. ferieloven pgf. 14. Dette kan du også fortelle sjefen. Skriv det også til dem i epost.

Dette med erstatning gjelder når man har bestilt reise som koster penger. Men det har ikke jeg. Likevel er det respektløst synes jeg.

Jeg har nettop hatt en uke nå som var dsrr opp. Og jeg har søkt om tre uker i juli og en uke på høsten. Men ser på jobb appen min at ikke ferien fra 15. Juli er satt opp enda. Og jeg vet at man ikke selv kan bestemme når man skal ta ferie men han har Selv sagt at det er best for han om jeg tar ferie i juli. Så jeg synes det er merkelig.....

Har sendt flere sms men han svarer ikke på det. 

Og personal sjefen dvsrer heller ikke.

De gir heller aldri beskjed når de tsr ferie og hvem vi da sksl forholde oss til i mellomtiden. 

Jeg mener at sjefen burde gjort klar ferieliste før han tar ferie selv. Enn at vi må sitte her å lure.

Og hvis tidspunktet man har søkt om ferie ikke pssse må jo djefen si ifra sånn at vi kan bli enige om noe annet. Men han bsre gir faen.....

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480 skrev (4 timer siden):

Dette med erstatning gjelder når man har bestilt reise som koster penger.

Jeg er ikke enig i at erstatning begrenser seg til dette.

Du må kontakte verneombud og hs(?) umiddelbart for å få ryddet opp i situasjonen slik at du ikke sitter der i år igjen uten feriepenger i ferien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480
mobile999 skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke enig i at erstatning begrenser seg til dette.

Du må kontakte verneombud og hs(?) umiddelbart for å få ryddet opp i situasjonen slik at du ikke sitter der i år igjen uten feriepenger i ferien.

Jepp skal gjøre det. Jeg skal nå heldigvis snart slutte i jobben siden jeg skal på jobbintervju i ny jobb på fredag. Men er jo ikke sikkert at jeg får jobben heller 

Lenke til kommentar
Gjest 49956...2b9

Angående poster på forum og diverse andre steder. Så anbefaler jeg sterkt at du går over teksten i sin helhet før du poster.

Slik at eventuelle skriveleif 😉kan rettes opp.

Det er mange som skyr slike innlegg som pesten og du vil få mindre svar.

Anonymous poster hash: 49956...2b9

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480
Gjest 49956...2b9 skrev (6 timer siden):

Angående poster på forum og diverse andre steder. Så anbefaler jeg sterkt at du går over teksten i sin helhet før du poster.

Slik at eventuelle skriveleif 😉kan rettes opp.

Det er mange som skyr slike innlegg som pesten og du vil få mindre svar.

Anonymous poster hash: 49956...2b9

Uff ja jeg vet. Aner ikke hvorfor ordene blir feil når jeg tror jeg trykker riktig på ordliste. Mobilen min lager mange ord som ikke finnes en gang 🙈

Jeg får bare ta meg tid til å lese nøye. Jeg skulle gjerne hatt stemmeaktivert tastatur som skriver det jeg sier 🤣

TS 

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480 skrev (På 5.6.2024 den 3:34 PM):

Dette med erstatning gjelder når man har bestilt reise som koster penger. Men det har ikke jeg. Likevel er det respektløst synes jeg.

Som mobile999 skriv så har du rett på erstatning også i andre tilfeller. Du har heilt rett i at dersom du har betalt for ei feriereise så er erstatningskravet veldig enkelt, då skal erstatninga være kostnaden ved å bestille ein tilsvarande tur dei vekene du ender opp med å få ferie. Forsinka utbetaling er også ein slik heilt konkret kostnad som du har rett til å få erstatta.
Merk også at ferielova opner for at du skal kunne kreve ei rimeleg erstatning for velferdstap, her kan du nok ikkje forvente den heilt store utbetaling men det at du ikkje får tatt ferie når du hadde planlagt er også ein verdi som skal erstattast.

Eg vil også påpeike at det ikkje nødvendigvis er slik at det er berre det som står i appen som er gjeldande. Slik som du legg det fram her så kan det nok argumenterast for at du har fått ferien innvilga ettersom du har søkt i god tid og i samråd med når det passa best for leiar at du tok ferie, når sjefen då heller ikkje har protestert på din søknad så kan du argumentere at feriesøknaden er godkjent sjølv om appen ikkje er oppdatert.

Etter ferielova så skal du uansett være oppført på minst 3 veker ferie i tidsrommet 1 juni til 30 september, så på ein arbeidsplass der det er viktig for sjefen å ha kontroll på at ikkje alle tek ferie samtidig så må ein kunne forvente at dei tilsette blir tildelt aktuelle ferieveker.

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480 skrev (På 5.6.2024 den 11:37 AM):

Jeg er ikke organisert

Du sier dette er noe som hender gang på gang.
Hvorfor er du ikke organisert da?
Fagforeningen din kunne fikset dette enkelt om du jobber i en tariff bedrift (noe som det virker som siden dem har egen HR-avdeling)

Men for framtiden, pass på at alt er elektronisk og sporbart.
Helst bruk Epost slik at om sjefen sier, det har jeg ikke fått, så kan du bare henvise til når eposten ble sendt

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480
Eskove skrev (53 minutter siden):

Du sier dette er noe som hender gang på gang.
Hvorfor er du ikke organisert da?
Fagforeningen din kunne fikset dette enkelt om du jobber i en tariff bedrift (noe som det virker som siden dem har egen HR-avdeling)

Men for framtiden, pass på at alt er elektronisk og sporbart.
Helst bruk Epost slik at om sjefen sier, det har jeg ikke fått, så kan du bare henvise til når eposten ble sendt

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480

Ts her. Jeg sjekka prisen på å være medlem i LO synes det koster veldig mye. Derfor jeg ikke er medlem.

Jepp jeg sender alt elektrisk fra nå av. Driver å søker etter ny jobb nå. Så jeg satser på å få jobb i butikk snart. Der er de nok mye mer seriøse som regel.

Lenke til kommentar
Gjest eb5ef...480 skrev (1 minutt siden):

Jeg sjekka prisen på å være medlem i LO synes det koster veldig mye. Derfor jeg ikke er medlem.

har du da regna på hva du får med i prisen?
Det er veldig dyrt å forsikre bilen, men man forsikrer jo bilen sin.

Fagforening er som en forsikring i arbeidslivet.

Og det følger også med veldig mye annet kjekt.
Og jeg skal love deg, den dagen du trenger advokater har du spart alt kjapt.
En advokat er fort 2-3 tusen pr time.
Er du LO-medlem er dette gratis

Er til å med en ekstremt god advokatforsikring fra HELP med i de fleste forbundene.
Denne er genialt og jeg har selv brukt den.

Og du trenger heller ikke organisere deg i LO.
YS har også organisasjoner som dekker alle yrker.
Dem ville også kunne hjelpe deg.
Dem er billigere, (men mye mindre goder også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...