Gå til innhold

Ny hovedruter!


Anbefalte innlegg

Hei.
Trur min hovedruter snart tar kveld! Da nettet detter ut titt og ofte!

Slik er oppsettet mitt i dag:
Altiboxruter(bro-modus) -> ASUS RT-AC87U pluss et aksess-point i ASUS RT-AX53U(i andre enden av huset)
Har satt begge wifi netta i forskjellige kanaler, slik at de ikke skal forstyrre hverandre.

Men har nå opplevd siste månedene at nettet detter ut, men kommer igjen etter en liten periode, har ikke tatt tiden, men rundt om 3-5min.
Tenker at AC87U begynner å leve på siste vers! 

Har hørt med altibox, når dette skjer, å de finner ingenting gale med ruteren eller linja deres. Spurt flere ganger.


Så hva anbefaler dere? Veldig fornøyd med asus sine rutere, sikkert pga jeg er så vant med grensesnittet deres, men tar gjerne et annet merket og.
Har vel rundt 15-20 påkoblinger trådløst i huset, alt fra små dubbedingser til pcer, tver etc.

Så lurer dere sikkert på budsjett, billigst mulig, men legger heller i noen kr for å få en god ruter! Så her er det alt fra null kroner og oppover! Har egentlig ikkje et maks budsjett, men ønsker jo å holde meg under 2000kr, helst ned mot 1500kr.

Kikket litt på ASUS RT-AX86U Pro Router
Men er jo litt dyr, men er den verdt det, så kjøper jeg den :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort er huset ditt? Ikke sikkert du trenger mer enn en kraftig router for å dekke hele huset hvis den er sentralt plassert og det ikke er mange vegger av betong eller murstein :) 

Endret av Uderzo
skriveleif
Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for Asus routeren du nevner innledningsvis, da kan du fortsette å benytte deg av AiMesh.
Etter min mening så er det verdt å bruke litt cash på en router, det er noe du typisk bruker i mange år. 
Vet ikke når du kjøpte din RT-AC87U, men den kom ut for 10 år siden, så hvis RT-AX86U Pro varer like lenge så er ikke prisen så verst ;)  

Ser ut som det er salg på den routeren for tiden, hos blant annet Komplett.
https://www.komplett.no/product/1220693/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax86u-pro-router

Endret av Uderzo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvilken Altibox router har du? FMG er EOL, og da er det lurt å bytte til Genexsis FT. De er uten wifi, og tåler dobbel NAT og sånt bedre. Altibox har også egne wifi bokser du kan leie. Jeg har to Asus 92U hvor den ene er kablet, og kjører trådløs backhaul opp til den andre. Bak de står en Genexsis FT. Får 500/500 på utstyr som klarer det.

Lenke til kommentar

Jeg har en Ubiquiti AmpliFi HD med 2 stk mesh punkt.

Denne har vært meget stabil. Veldig enkel i bruk med genial app.
Du får versjonen jeg har brukt for 1000,-

Mangler de siste WiFi modusene, men er mer en rask nok for meg.

Har 10-15 ting på nett samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes jo Netgear Orbi sitt mesh opplegg fungerer ganske bra, men ulempen et jo at de er ganske dyre sammenlignet med en del annet på markedet. Men så er min erfaring med å bruke det der å fikse nett på festivaler og sånn så, trenger litt bedre utstyr enn det som er godt nok for et nettverk hjemme. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må takke for gode innput her :)

Kikket veldig mye på den dere Asus RT-AX86U Pro nå de siste timene, så kan godt vær at jeg går for den!


Leser en del tester, å den virker som mye for pengene! Spess nå som den er på tilbud!
Nesten verdt å prøve mtp åpent kjøp hos komplett.no.

Faktisk se om det er hovedruteren som er problemet, som jeg mest sannsynlig trur det er :)

 

Lenke til kommentar

Prøvd å snu om hva på hva du her bruker som hovedruter?

Du bruker AIMesh-funksjonaliteten på disse? AX53-en står kablet?

Nå nettet faller ut, når du fortsatt ruteren? Hva er status på modem - er det LED der som viser at internettforbindelse fungerer? Sjekket hva det stå i loggmeldingene på Asus-ruteren?

For det er både kablede enheter og wifi-enheter som mister nettforbindelse når det er problemer?

Når det gjelder dette med kanalvalgt, så skal man forstå en del rundt dette før jeg ville ha anbefalt å slå av automatikken. I hvert fall tidligere også, har jo Asus hatt produkter der man ved manuelt valg av visse kanaler, har endt med 5GHz blir deaktivert under DFS-events/scan. Så skal man også huske at det rent rekkeviddemessig (som da også påvirker ytelse) er potensielt ganske store forskjeller mellom kanalene, bl.a. med tanke på at på 5GHz er det en del kanaler som har 4-5x sendetyrke kontra andre (f.eks. kanal 36 har vel 200mW, mens kanal 100 er 1000mW - men kanal 100 er underlagt DFS-regulativ). Spesielt på 2,4GHz kan det også være at ruteren hensyntar ikke-WiFi-interferens for kanalvalg, noe man da ellers ikke vil se via verktøy som bare viser andre 2,4GHz wifi-nett. Det kan også være bedre å være på en kanal sammen med flere andre wifi-nett med lav bruksgrad, kontra på en kanal hvor det er ett enkelt annet nett med høy bruksgrad eller ikke-WiFi-interferens/støy.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en AC87U selv mot Altibox / Nordvest Fibers ruter i bridge mode. Fikk ikke over 385Mbps, kablet. Testet med å koble ut ruteren, disable bridge og ellers samme switcher og alt annet. Fikk da 510/505Mbps, eksakt samme nett ellers. Usikker på om det var Asusen eller Altibox-ruteren som var skyld i forskjellen. Testet mye forskjellig, men ingenting tydet noe i den ene eller andre retningen. Måtte bare konkludere med at noen ganger er det enkle det beste... elns.

Endret av Pop
leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

Prøvd å snu om hva på hva du her bruker som hovedruter?

Du bruker AIMesh-funksjonaliteten på disse? AX53-en står kablet?

Nå nettet faller ut, når du fortsatt ruteren? Hva er status på modem - er det LED der som viser at internettforbindelse fungerer? Sjekket hva det stå i loggmeldingene på Asus-ruteren?

For det er både kablede enheter og wifi-enheter som mister nettforbindelse når det er problemer?

Når det gjelder dette med kanalvalgt, så skal man forstå en del rundt dette før jeg ville ha anbefalt å slå av automatikken. I hvert fall tidligere også, har jo Asus hatt produkter der man ved manuelt valg av visse kanaler, har endt med 5GHz blir deaktivert under DFS-events/scan. Så skal man også huske at det rent rekkeviddemessig (som da også påvirker ytelse) er potensielt ganske store forskjeller mellom kanalene, bl.a. med tanke på at på 5GHz er det en del kanaler som har 4-5x sendetyrke kontra andre (f.eks. kanal 36 har vel 200mW, mens kanal 100 er 1000mW - men kanal 100 er underlagt DFS-regulativ). Spesielt på 2,4GHz kan det også være at ruteren hensyntar ikke-WiFi-interferens for kanalvalg, noe man da ellers ikke vil se via verktøy som bare viser andre 2,4GHz wifi-nett. Det kan også være bedre å være på en kanal sammen med flere andre wifi-nett med lav bruksgrad, kontra på en kanal hvor det er ett enkelt annet nett med høy bruksgrad eller ikke-WiFi-interferens/støy.

 

AX-53 står med kabel ja, satt den i kabel fra AC87U. Det lyser på begge ruterene at det er nett(led) men ingen wifi signal, prøvde også med kabel til pcen, skjedde akkurat det samme der.

Så veldig vanskelig dette. Ang kanaler, skal prøve å sette dette på auto igjen, men det som er, er at det har fungert i mange år uten problem, så begynte det å tulle for noen mnd siden.
Gjelder begge wifi netta forresten(2.4 og 5)
Har kun 1 vegg fra hovedpc og hovedruter, hvor enkelte andre ting er koblet på.
TV og bærbar til fruen feks er for det meste koblet opp på AX-53.

 


Altibox har ikke kødda med nettet her i området enda! Så har fortsatt egen ip adresse.



Sorry for dårlig formulert svar, men håper du forstår det jeg skriver ;)

Lenke til kommentar
1 hour ago, sveibuen said:

Prøver med en ny ruter! Funker ikke det, så må det hardere verks til :)

Fint med åpent kjøp hos komplett.no viss det ikke er ruteren!

Ellers et "basic"-tips: Byttet du nettverkskabelen?

Lenke til kommentar
NULL skrev (16 timer siden):

Ellers et "basic"-tips: Byttet du nettverkskabelen?

Prøvd med ny og gammel kabel! Fungerte helt fint, uten at jeg hadde gjort noe på nettet helt frem til en liten stund tilbake, da begynte nettet å dette ut, prøvd forskjellige uten at det hjalp!
Ikke noen nye tilkoblinger unntatt at fruen fikk en ny iphone, men har prøvd den med og uten wifi nett på uten at det er noe forskjell.

Lenke til kommentar

Har skjedd litt på wifi fronten de siste årene. Byttet ut min AC68U for noen år siden og ga den til min mor som har brukt denn+en repeater for å ha nett i huset sitt. Men den har gradvis blitt mer å mer ustabil.

Kjøpte en Asus RT-AX57 på tilbud til 800kr eller noe å wifi har aldri vært bedre der. Kan bare kaste repeater og for den trengs ikke lenger. Og dønn stabilt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...