AshtraY Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei, no går eg GK almenn og snart skal eg velge fag til neste år, som vil ha stor betydning for kva utdanning eg tek etter allmenn. heh, eg har tenkt å bli noko innan data, men kva er uvisst.. Men som sakt eg kan skifte meining og ta ei heilt anna utdanning. vel, eg er ikkje nokon mester i 1MX3(?), og trur eg får 3'ar i GK ligger på det meste med firere, og 5 i engelsk trur eg, usikker på gymmen though... har endå ikkje fått karakterane(får dei i mårgå, kan editere da). Dette blir kanskje for generellt men skitt au, - kva utdanning krev ikkje realfag? - Å lage dataspel etc er det noko å "satse på", treng ein eventuellt realfag der(lage 3d figurer gjennom 3dstudiomax, programmerer etc)? Har kanskje tenkt å velge fordjupning i engelsk og kanskje SK(sammfunns kunnskap). rett å slett er eg redd eg ikkje klarer meg så godt om eg tek realfag til neste år.. eventuellt kan eg ta mattematikk videre? og velge vekk fysikk/kjemi? For å vere ærlig er det mattetimene som går fortast unna og det er artig å gjere matteoppgaver DÅ ein klarer dei. Men eg desverre er eg ikkje noko mattegeni! men problemet er om eg virkelig feks vil jobbe med å lage dataspel o.l til eg blir pensjonist.. jaja.. dette vart litt rot og eg lurer på om dette vart for generellt..men tips og råd er det eg treng framfor eit stort valg Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Drit i hva som lønner seg, så lenge du har studiekompetanse. Det viktigste er at du gjør noe du synes du klarer deg bra med. Jeg har gått medier og kommunikasjon i to og et halvt år nå, jeg hadde egentlig lyst til å gå elektro, men både folka mine og lærerne mine syntes jeg hadde for bra karakterer til det. Nå i etterkant skjønner jeg at det er noe av det største sprøytet jeg har hørt, men det virka ikke sånn den gangen. Resultatet nå er at jeg går på ei linje hvor studieretningsfaga interesserer meg midt på ryggen (har gått SKIKKELIG lei) og almennfaga er lagt opp på en sånn måte at det er SINNSYKT vanskelig å klare dem. Skulker en del, og generelt går de fleste faga til helheimr nå det siste halvåret. Har 4.85 i snitt nå, men det kommer jeg neppe til å ha når jeg er ferdig. Er deppa hele tida, og sover dårlig, og jeg er rimelig sikker på at det er på grunn av skolen. Selvfølgelig går det ikke sånn med alle som ikke finner det de vil drive med, men det er viktig at du ikke bryr deg så mye om hva som gir de feteste lønningene, tenk mer på hva du har lyst til å drive med resten av livet. My 2 cents. Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er ikke så mange utdannelser du vil trenge realfagskompetanse på, men det finnes noen: -Medisin, Odontologi og Vetrinær -Div. ingeniørutdannelser -Noen økonomiutdannelser (avhenger av utdannelsested) -Arkitekt/Sivil Arkitekt (ikke helt sikker) -Realfagsutdannlse Hvis du ønsker å bli noe innen spilldesign/programmering tviler jeg sterkt på at du vil trenge noen realfagskompetanse. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg er fullt og helt enig med JayHeM her. Hvis du bare følger pengene så ender du opp med noe som du muligens kommer til å angre på resten av livet. De som lager dataspill har holdt på med slikt stort sett siden de fikk sin første pc, og de må like det av hele hjertets lyst. Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 takk for svara fekk meg til å tenke litt :] sjølvom ikkje alle hull er tette, er eg på god vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå