Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koblinger fra PE-vannrør til utekran


Anbefalte innlegg

Prøver å få opp et vanningssystem i et drivhus. Har fått lagt inn vann via en PE100-ledning (32mm/25mm). Nå har jeg et par problemer jeg ikke finner ut av: 

1. Fordi vannledningen kommer opp "midt" i drivhuset ønsker jeg å få lagt den bort til en av veggene. PE-slangen er imidlertid for stiv, så jeg ser for meg at jeg må skjøte på en mykere slange som slik at jeg får inn de nødvendige bendene. Jeg finner imidlertid ikke ut hvilke koblinger jeg skal bruke, og hvilken slange jeg skal bruke. 

2. Jeg ser også etter et veggfeste slik at jeg kan få montert på en utekran. Antar jeg trenger noe slikt som i linken her (https://www.staypro.no/vvs-innendorsklima/installasjon/rorkoblinger-og-adaptere/pem-koblinger/ta-3004054022-pem-kobling-metall-veggfeste-plast-innv-gg-16-x-g15-2360403?channable=00a9f2736b750032333630343033a0&VAT=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMGLhCQ3CzOhwnqnXv1XBjY-e2YrEPm_ZhpWyH5gLMQNLsEBap6sfjcaAu6nEALw_wcB), men jeg finner ikke ut hva annet jeg trenger. Det ser ikke ut som det veggfestet skal monteres direkte på en vannledning? 

Setter pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får kjøpt 90 graders PE-bend slik at du kan fortsette med PE-rør fram til der du ønsker å ha utekrana. Det er ikke PE-slange, det er et plastrør (PolyEtylen) og kan legges i store radier, men ikke bøyes i krappe radier - så bruk et bend dersom du ikke har plass til stor bøyeradius.
Her er et fra Jula (3 dimensjoner 20, 25 og 32): https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/pem-koblinger/pem-kobling-452240/

Jula selger også PE (PEM) rør.

Du kan bruke veggfestet som du har linket til sammen med en utekran, utekrana skrues inn i det gjengede partiet som er øverst på veggfestet. PE-rør monteres direkte i den nedre delen. Det er 3 forskjellige varianter av veggfestet for PE-rør størrelser 16, 25 og 32. Så du må velge rett type i forhold til PE-rør dimensjonen du har.

Fra utekrana kan du koble til vanningssystemet du ønsker å bruke, gjerne sammen med en vanningnscomputer.

Endret av MK3
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MK3 skrev (7 minutter siden):

Du får kjøpt 90 graders PE-bend slik at du kan fortsette med PE-rør fram til der du ønsker å ha utekrana. Det er ikke PE-slange, det er et plastrør (PolyEtylen) og kan legges i store radier, men ikke bøyes i krappe radier - så bruk et bend dersom du ikke har plass til stor bøyeradius.
Her er et fra Jula (3 dimensjoner 20, 25 og 32): https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/pem-koblinger/pem-kobling-452240/

Jula selger også PE (PEM) rør.

Glimrende, takk! Er det utvendig eller innvendig diameter som er oppgitt? Usikker på om jeg skal ha 25 eller 32. Den slangen jeg har er 32 utvendig og 25 innvendig. 

Har plenty nok rør. De la igjen 4-5 meter :D 

MK3 skrev (10 minutter siden):

Du kan bruke veggfestet som du har linket til sammen med en utekran, utekrana skrues inn i det gjengede partiet som er øverst på veggfestet. PE-rør monteres direkte i den nedre delen. Det er 3 forskjellige varianter av veggfestet for PE-rør størrelser 16, 25 og 32. Så du må velge rett type i forhold til PE-rør dimensjonen du har.

Fra utekrana kan du koble til vanningssystemet du ønsker å bruke, gjerne sammen med en vanningnscomputer.

Ja, fra veggfestet til utekran skal gå greit. Trengs det ikke noe form for kobling eller ventil mellom PE-rører og veggfestet altså? Er det skrumuffe med pakning eller noe lignende på det veggfestet? 

MK3 skrev (12 minutter siden):

Fra utekrana kan du koble til vanningssystemet du ønsker å bruke, gjerne sammen med en vanningnscomputer.

Ja vi kommer til å gå for denne fra Fiskars, virker veldig okei: https://www.clasohlson.com/no/Fiskars-2-veis-vanningstimer/p/31-6854?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMGsqqBn_ELQKb6_9qPIqGNuCVAk5moUXN7QbkvDaayL-OR4_QETLbkaAiKREALw_wcB. Deretter blir det å finne noen greie dryppslanger, så er vi klar for noen uker sommerferie etter hvert! :)

Lenke til kommentar

PE-rør og koblinger skal være angitt med utvendig diameter.

Den svarte, nedre delen av veggfestet stikker du PE-røret inn i helt til det stopper og så trekker du til med en stor fastnøkkel eller skiftenøkkel over det sekskantede partiet på det svarte partiet (det er i plast). Samme konsept som for PE-koblingene. Husk å trykke røret godt inn i koblingene, både på bendet og veggfestet, før du trekker til klampene. Hvis ikke vil det lekke vann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Kjempemessig, tusen takk for hjelpen! Det var midt i blinken :)

Et siste spørsmål: Blir det noe problemer med trykk når man går fra 25mm innvendig PE-rør via veggfeste og kran som jeg antar er en del mindre igjen. 

Edit: Og hva gjør man for å unngå frostspreng i den delen av PE-røret som er over bakken? Må det pakkes inn i masse isolasjon, eller finnes det tømmeløsninger for røret mellom innvendig stoppekran og utvendig tappekran? 

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Med mindre du har et veldig stort drivhus bør det vel gå greit med mye mindre enn 25 mm innvendig diameter. Det blir vel mer et spørsmål om hvor lenge du må vanne for å få ønsket fuktighet i jorda.

Hvordan er vanntilførselen til drivhuset lagt opp? Går det fra utvendig tappekran til drivhuset?

Jeg bruker en liten trykkluftkompressor til å tømme sprinkelvanningsanlegget hver høst. Kobler vanningsanlegget fra de utvendige tappekranene og kobler på kompressoren, kjører noen få minutter og rørledning og sprinkler blir effektivt tømt for vann.

Et annet alternativ kan være en Gardena avtappingsventil som kan installeres på det laveste punktet på rørlinjen ut til drivhuset. Ventilen åpner når vanntrykket faller og drenerer ut vannet i rørlinjen.

https://www.proshop.no/Hagevanning/Gardena-Dreneringsventil/2564929?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMFH3c-TdarBWwMapmAe0PFKeBgRJKH5HB-MCLoWD7OTNRabe-NG52IaAqgwEALw_wcB

Endret av MK3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
MK3 skrev (14 timer siden):

Med mindre du har et veldig stort drivhus bør det vel gå greit med mye mindre enn 25 mm innvendig diameter. Det blir vel mer et spørsmål om hvor lenge du må vanne for å få ønsket fuktighet i jorda.

Hvordan er vanntilførselen til drivhuset lagt opp? Går det fra utvendig tappekran til drivhuset?

Helt enig i det. Husker ikke helt hvorfor det ble lagt så stor ledning, men jeg antar det var fordi det er samme dimensjon som på ledningen som går inn til bolighuset (graveren slapp å kjøpe to ulike ledningsdimensjoner :)

Vannet til drivhuset går i dette store 32mm-plastrøret i samme grøft som vannet inn til bolighuset. Vi har med andre ord to vannledninger i denne grøften, hovedtilførselen til bolighuset, og en "retur-ledning" til drivhuset. Returledningen til drivhuset starter inne fra bolighuset i en split like etter vannmåleren. I bolighuset har vi stoppekran både for hovedinntaket og for  ledningen som går til drivhuset. Vi har også to utvendige stoppekraner, en til huset og en til drivhuset. 

Det betyr at jeg kan få kuttet vanntilførselen både i bolighuset, 2 meter utenfor drivhuset nedi i ledningsgrøften, og selvsagt ved selve tappekranen i drivhuset (når denne blir montert). Det er vel først og fremst strekket fra den utvendige stoppekranen og de 2-3 meterne inn til drivhuset og inne i selve drivhuset jeg er bekymret for frostspreng. 

MK3 skrev (14 timer siden):

Jeg bruker en liten trykkluftkompressor til å tømme sprinkelvanningsanlegget hver høst. Kobler vanningsanlegget fra de utvendige tappekranene og kobler på kompressoren, kjører noen få minutter og rørledning og sprinkler blir effektivt tømt for vann.

Et annet alternativ kan være en Gardena avtappingsventil som kan installeres på det laveste punktet på rørlinjen ut til drivhuset. Ventilen åpner når vanntrykket faller og drenerer ut vannet i rørlinjen.

https://www.proshop.no/Hagevanning/Gardena-Dreneringsventil/2564929?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMFH3c-TdarBWwMapmAe0PFKeBgRJKH5HB-MCLoWD7OTNRabe-NG52IaAqgwEALw_wcB

Henger ikke helt med her. Oppfatter det som at du skaper trykk motsatt vei fra der vanntrykket vanligvis går, men hvor kommer i så fall vannet ut da? 

Den dreneringsventilen kan jo antagelig fungere, men jeg er usikker på om jeg klarer å komme ned til frostfri dybde for å montere den. Den må jo også monteres på det 32-røret, men de finnes sikkert i flere størrelser. 

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Du kan sette et T-stykke etter stoppekrana ut til drivhuset. Så setter du på en kran/ventil på T-stykket som kan brukes enten til å drenere ut vannet av rørledningen ut til drivhuset, eller så kobler du på en trykkluftkompressor og blåser ut vannet gjennom krana i drivhuset.

Det første alternativet fungerer dersom stoppekrana ligger på laveste nivå og at du helst bør legge opp en slange fra kran/ventil på T-sykket til sluk.

Dersom det ikke går, så kan du bruk trykkluftalternativet. Du må stenge stoppekrana ut til drivhuset, åpne krana ute i drivhuset, koble på trykkluftkompressorslangen til kran/ventil på T-sykket, starte kompressor og bygge opp trykk, og til slutt åpne kran/ventil på T-stykket. Da blåser vannet ut krana i drivhuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MK3 skrev (På 6.6.2024 den 4:04 PM):

Du kan sette et T-stykke etter stoppekrana ut til drivhuset. Så setter du på en kran/ventil på T-stykket som kan brukes enten til å drenere ut vannet av rørledningen ut til drivhuset, eller så kobler du på en trykkluftkompressor og blåser ut vannet gjennom krana i drivhuset.

Det første alternativet fungerer dersom stoppekrana ligger på laveste nivå og at du helst bør legge opp en slange fra kran/ventil på T-sykket til sluk.

Dersom det ikke går, så kan du bruk trykkluftalternativet. Du må stenge stoppekrana ut til drivhuset, åpne krana ute i drivhuset, koble på trykkluftkompressorslangen til kran/ventil på T-sykket, starte kompressor og bygge opp trykk, og til slutt åpne kran/ventil på T-stykket. Da blåser vannet ut krana i drivhuset.

Legger ved et bilde som viser hvordan det har blitt. Tror jeg må gå for en pumpeløsning for å suge opp vannet de 4-5 meterne til stoppekranen. Uansett, tusen takk for hjelpen! 

Neste å finne ut av nå er hvorfor det går vann i ledningen frem til stoppekranen også når kranen på drivhuset er stengt. Det er noe mystisk på gang her. Må antagelig få ut en rørlegger. 

20240614_183134.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (På 5.6.2024 den 11:55 AM):

Det betyr at jeg kan få kuttet vanntilførselen både i bolighuset, 2 meter utenfor drivhuset nedi i ledningsgrøften, og selvsagt ved selve tappekranen i drivhuset (når denne blir montert).

Litt sent nå, men det du kunne hatt der er en såkalt bakkekran med drenering.

Når det er sagt; plastrør og koblinger tåler frost; de er såpass elastiske at det går bra. (kobber og stålrør strekker seg litt for hver gang de fryser, og går ikke tilbake når de tiner, så de utvider seg litt mer for hver gang, inntil de sprekker...)

Den kulekrana du har der, derimot, tåler det ikke (i alle fall ikke når den er stengt; vannet innestengt i kula fryser). Men hvis du får til en drenering nede ved gulvet, der bendet er, så tror jeg det er relativt trygt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...