Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror dere at om 10-30år så vil energidrikker bli vurdert som helseskadelige på same måte som skjedde med røyking?


Gjest 14e99...97d

Anbefalte innlegg

kisenmedtisen skrev (9 timer siden):

Angående energidrikk, og koffein. Hva er det som er farlig med høyt inntak av koffein? Er det puls og blodtrykk? Jeg bruker koffeinpiller (relativt høyt koffeinforbruk) og har ikke merkbar endring i hverken puls eller blodtrykk, kanskje et par slag i minuttet som kanskje gjør at jeg passerer 60 om jeg sitter rolig og blodtrykket er jevnt koffein eller ikke.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/koffein

Sitat

Det er ikke påvist skadelige effekter på lang sikt av koffein, men enkelte av oss har tilstander som gjør at vi bør være forsiktige. Inntak av svært høye doser vil, i likhet med mye annet, være uheldig. Dødelig dose koffein er cirka 8 - 10 gram per dag, som tilsvarer cirka 60 - 100 kopper kaffe.

Høye doser kan gi koffeinforgiftning. Tidlige symptomer på akutt forgiftning kan oppstå allerede ved 500 - 600 mg koffein per dag, tilsvarende 5 - 6 kopper kaffe. Symptomene er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk. Koffein øker nyrenes utskillelse av salter og vann.

Mulige bivirkninger ved et lavt til moderat inntak av koffein (mindre enn 750 mg/døgn):

  • Økt vannlatning
  • Økt utskillelse av magesyre, noe som kan gi ubehag fra magen
  • Skjelvinger
  • Angst, uro og søvnløshet

Høyt inntak av koffein (over 400 mg/døgn hos voksne) kan foruten overnevnte plager, også gi følgende bivirkninger:

  • Kvalme, oppkast, magesmerter
  • Økt spenningsnivå i musklene dine, muskelkramper
  • Nedsatt konsentrasjon, forvirring og vrangforestillinger
  • Oppspilthet og panikk-anfall ("panikkangst")
  • Uregelmessig puls og hjerterytmne
  • Økt blodtrykk og kroppstemperatur
  • Rødming
  • Hodepine
  • Kortpustethet
  • Svimmelhet, øresus, hørsels- og synsforstyrrelser

Høyt koffeininntak kan også gi plager som angst (både generalisert angst og panikkangst), visse rytmeforstyrrelser i hjertet og mageproblemer (dyspepsi). I slike tilfeller advares det mot kaffebruk eller større inntak med koffein.


Når det gjelder spørsmålet til TS, så nei, jeg tror ikke det. Som flere nevner, det er velkjent hvordan koffein fungerer.
Energidrikker er jo skadelig i den forstand at koffein kan være problematisk når det gjelder søvn og overdoser, og de kan inneholde mye sukker og de er sure som ikke er bra for tennene.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at om 20-30 år så vil det meste vi konsumerer i dag anses som helsefarlig på en eller annen måte og vil være byttet ut med forhåpentligvis noe som faktisk er bra for oss på alle mulige måter.

Baserer jo dette kun på ernærings "eksperter" og deres meninger så klart.
men skal vi tro at UP mat er dårlig for oss som det svinger for så må vi bare tro at det vil bli bedre med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke så veldig positivt inntrykk av koffein. Personlig så holder jeg meg unna det, sånn at effekten av det merkes veldig godt når det inntas, og da blir en gjerne liggende å vri seg når en skal sove og en blir mer "gira" og ukonsentrert.

Husk at koffein er designet som en gift for å få insekter og annet til å bli såpass ruset og ukonsentrert at de ikke finner tilbake til det stedet de fikk i seg koffein slik at planten overlever lengst mulig, og dette tyller vi i oss fra energidrikker.

Det en kan si om kaffe er vel at dette er positivt for folk siden det er Norges største antioksidant-kilde for folk flest, slik at det muligens overgår den negative virkningen av koffein. Om du misliker koffein og foretrekker kaffe uten koffein, så brukes det ca 40 kjemikalier for å trekke koffeinen ut av kaffen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke særlig bra å drikke noe brus i større mengder. Når det gjelder koffein nivå så er det noe under det som er i kaffe (32mg vs 40mg per desiliter).

Sitat

En person som veier 50 kg, bør altså ikke få i seg mer enn 70 mg koffein per dag før det oppstår risiko for søvnforstyrrelser. Dette tilsvarer ofte 3 dl med energidrikk, gitt at den typen man drikker inneholder 32 mg/100 ml.

https://www.ung.no/mat/1991_Energidrikker.html

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 timer siden):

Det er vel ikke særlig bra å drikke noe brus i større mengder. Når det gjelder koffein nivå så er det noe under det som er i kaffe (32mg vs 40mg per desiliter).

https://www.ung.no/mat/1991_Energidrikker.html

"Ved mer enn 150 mg koffein per dag kan samme person få mer alvorlige helseeffekter, slik som effekter på hjerte- og karsystemet."

Men dette gjelder barn eller? Jeg bruker 1-1200mg når jeg står opp og det burde jo ødelegge hjerte.

Lenke til kommentar
kisenmedtisen skrev (16 minutter siden):

"Ved mer enn 150 mg koffein per dag kan samme person få mer alvorlige helseeffekter, slik som effekter på hjerte- og karsystemet."

Men dette gjelder barn eller? Jeg bruker 1-1200mg når jeg står opp og det burde jo ødelegge hjerte.

Det er så og si akutt fare for overdose ved innta så mye. Da må du ha bygget deg opp en voldsom toleranse, jeg vil anbefale deg å slutte å innta koffein øyeblikkelig.

Endret av Uderzo
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 minutter siden):

Det er så og si akutt fare for overdose ved innta så mye. Da må du ha bygget deg opp en voldsom toleranse, jeg vil anbefale deg å slutte å innta koffein øyeblikkelig.

Det er litt det jeg underer over, når pulsen er på stedet vil og blodtrykket det samme. Er det da noe farlig eller fare for overdose? Det hender seg at jeg sovner 1-2t etter inntak og har ikke problemer med søvn på kveldstid. Har prata med lege uten å fått noe særlig svar. Har gått perioder på mnder uten koffein men etter noen dager så tåler jeg samme mengde igjen så usikker på om det er toleransen som er problemet.

Endret av kisenmedtisen
Lenke til kommentar
kisenmedtisen skrev (23 minutter siden):

"Ved mer enn 150 mg koffein per dag kan samme person få mer alvorlige helseeffekter, slik som effekter på hjerte- og karsystemet."

Men dette gjelder barn eller? Jeg bruker 1-1200mg når jeg står opp og det burde jo ødelegge hjerte.

Jeg ser en grense er nevnt her, men det er nok ikke så lett å si hvor grensen går for den enkelte:

Daglig inntak over 5,7 mg/kg kroppsvekt kan gi generelle negative helseeffekter:
Voksne 70 kg = 399 mg (ca 1 liter kaffe)
Voksne 90 kg = 513 mg

https://www.fhi.no/le/kosthold/koffein-koffeinholdige-drikker/

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke moderate mengder koffein er skadelig for friske voksne. Kanskje sunt:

Sitat

Several studies show that regular coffee intake is linked to a lower risk of dying from various serious diseases. An important 2012 study on coffee consumption in 402,260 people aged 50–71 observed that those who drank the most coffee were significantly less likely to have died during the 12–13-year study period

https://www.healthline.com/nutrition/how-coffee-makes-you-live-longer

Lenke til kommentar

Koffein er riktignok i seg selv en antioksidant, men det er nok andre antioksidanter i kaffe og te som gjør dem til potensielt potente helsedrikker. Energidrikker inneholder også en del ting man ikke trenger i veldig store mengder. Og inneholder enten store mengder sukker eller søterstatninger. Slik at kaffe og te nok er vesentlig sunnere enn energidrikker.

Når det er sagt så man altså opp i 6,5 liter energidrikk om dagen for å overstige koffeinanbefalinger. Slik at forferdelig farlig for barn og unge er det nok ikke. Aldersbegrensninger handler mest om føre-var-prinsippet.

Lenke til kommentar

Nå er ofte ikke koffein det eneste stoffet de pakker på rett under grensa til lovlig i energidrikker da.

Når det gjelder mikroplast så kom det vel nylig (sist uke?) en studie som viste til at de fant mikroplast i blodet på 17 av 68 frivillige testet. Det er ikke studert hva effekten av mikroplast i blodet gjør av skade. Ser jo ikke for meg at det har en smørende effekt, akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...