Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror dere at om 10-30år så vil energidrikker bli vurdert som helseskadelige på same måte som skjedde med røyking?


Gjest 14e99...97d

Anbefalte innlegg

Gjest 14e99...97d

Før 1950-1960-tallet så var det jo ingen som trodde at røyking var skadelig. 

Tror dere det vil skje med energidrikker også om noen år? Det er jo allerede nå noen som mener det er skadelig, mens andre ikke. 

Anonymous poster hash: 14e99...97d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt. Det er lite nytt med energidrikkar. Kaffe pluss brus blir innholdsmessig veldig likt, og det er mange nok som har hatt eit stort nok forbruk til at skadevirkningane av energidrikk bør være kjent. Det er marginalt enklare å få i seg store doser med koffein gjennom energidrikkar, men i andre land som Sverige så har koffeintablettar vært tilgjengeleg, og det er mykje lettare å ta overdose på tablettar enn det er via drikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, shockorshot said:

Nei.

Jeg tror derimot man kommer til å se med avsky med tanke på hva vi godtok av mikroplast i kroppen.

Hm, greia med microplast er vel at det er blandet inn i andre organismer og dermed også kjøtt/fisk/planter - ser ikke for meg at man kommer opp med en fungerende prossess for å skille ut microplasten med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, shockorshot said:

Nei.

Jeg tror derimot man kommer til å se med avsky med tanke på hva vi godtok av mikroplast i kroppen.

Ikke i følge det jeg har fått med meg fra forskere: Mikroplast skal angivelig ikke bli brutt ned og tatt opp i kroppen, så...

Det er værre for mikroorganismer og dyr generellt som ikke får nok næring på grunn av både mikroplast og annen plast. Så i den sammenheng er nok plast i naturen et ENORMT mye større problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at det er lys i tunnelen for verdens farligste rusmiddel også.

Quote

Irland skal trykke en advarsel på alle flasker som inneholder øl, vin eller sprit. Norge kan følge ganske raskt etter.

De har visst faktisk gjort det: For ett herlig syn!

2905dd153d00394c50d11c30e453b947.webp

 

Artikkelen var publisert i januar 2023. Kanskje det ikke ble noe av i Norge fordi de som selger mye av verdens farligste rusmiddel ikke vil at folk skal få anledning til å ta ett informert valg.

Quote

Frankrike, Spania, Italia, Tyskland og Portugal protesterer på sin side mot at vin fremstilles som skadelig.

Da må Norge føye seg etter deres ønske da ser det ut til. Og vi har kanskje ikke lov til å nevne noe som helst om det i riksdekkende media heller, siden jeg ikke hørte noe om det før nå når jeg sjekket litt pågrunn av denne tråden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mikroplast har kommet for å bli, vasking av klær er vel en av de største kildene til mikroplast forurensing i naturen blant annet.

Plastbelegget som blir brukt i boksene er også mer helseskadelig enn plasten som flaskene er laget av, og mange tror at man slipper plastproblematikken om man velger boks...

Lenke til kommentar

Det farligste med alkohol er at man blir sløv også de dagene mellom når man drikker. Man kan ende opp med å rote bort alle sine beste år.  Så er ikke jeg misfornøyd med hva jeg har oppnådd i livet men det føles ut som jeg har ødelagt 30 år på ukentlig alkoholinntak. Jeg har endret min holdning til alkohol i det siste. Fest når det er fest (f.eks. 4 ganger i året) og vær edru i 3 måneder av gangen. Det er fest hver uke, men kanskje bare to arrangement i løpet av et helt år som man ikke må gå glipp av. Det er vanmskelig når jeg er så glad i Cognac, whisky, skotsk-, beligisk- og tysk øl, blant annet. Ikke store mengder, men den lille jevnlige kosen.

Den der "alkohol er farlig når du er gravid eller skal kjøre bil" bør de legge på hylla. Jevnlig alkoholinntak er ikke bra, punktum. Da jeg var ung var den generelle holdninga til alkohol at litt hver uke var greit. Man hadde ikke et problem før man stod opp om morgenen for å drikke.

Man kan ikke bruke første halvdel av sitt liv på festing og alkohol. Allerede som tenåring bør man tenke på at det man ikke får gjort før fylte 50 år, får man kanskje aldri gjort. Det kan bli ei brå oppvåkning for mange hvis de lar årene rusle og gå med kontinuerlig ukentlig alkoholinntak. Hvis man vet bedre bør man gjøre noe med det.

 

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, freedomseeker said:

Mikroplast har kommet for å bli, vasking av klær er vel en av de største kildene til mikroplast forurensing i naturen blant annet.

Plastbelegget som blir brukt i boksene er også mer helseskadelig enn plasten som flaskene er laget av, og mange tror at man slipper plastproblematikken om man velger boks...

Det er mulig å kjøpe drikke på glass. Det vil koste mer men man skal ikke ha store mengder av brus og øl uansett. Man kan ta seg råd til de par og tyve kronene det koster for ei Cola på ei glass kontra den gjengen som kjøper 6x1,5 liter for 99 kr og peiser i seg hele faenskapen. Livet handler ikke om å få mest mulig rimeligst mulig, selv om mange tror nettop det.

I utlandet har Snapple nå kommet på plastflasker og plasten har funnet sin vei inn på Vinmonopolet. Det går ikke riktig vei, dessverre.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å godta 14 alkoholenheter i uka er et rent kompromiss basert på salgsinteressene og brukerne som liker det.

Nyere forskning viser at all alkoholbruk har negativ effekt. Det eneste som man går god for er naturlig alkohol som finnes i frukt. Drikkealkohol metaboliseres til acetaldehyd som levereren anser som så giftig at den mer eller mindre slipper alt den har i hendene for å avgifte det. Alkohol er også negativt for søvn og reduserer søvnkvaliteten vesentlig. Om mor drikker under svangerskapet får barnet FAS (fetal alchohol syndeome), noe som er alvorlig.

Mikroplast virker også litt skummelt da det er funnet opp til 50% av det i fortetninger i blodårer. Hjertemedisinere kaller jo trombolyse (for å løse opp blodpropper) spøkefullt for "plumbo", men de er kanskje mer inne på noe enn egentlig er meningen med all mikroplasten som hoper seg opp.

Endret av vidor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er så avhengige av plast i hverdagen at vi hadde ikke greid oss uten. Et liv uten plast hadde vært tilnærmet utenkelig. Se bare de erstatningsproduktene som har kommet siste håndfull av år. De er ikke gode løsninger og de tiltak som er gjort skraper ikke en gang støvet av lasset med problemer. Når det ikke finnes gode løsninger for de enkle grepene, hvordan blir det da med de vanskelige. Jeg kan greie meg uten plastskje og sugerør, men det er utenkelig uten tastatur, gamepad, mus, hodesett, mikrofon, datamaskin, mobiltelefon, sko, tannbørste, brødposer, plastbokser til oppbevaring, plast til innpakking av mat, kabler og diverse for å nevne noe. Skal man lage en prosessor/mikrokontroller må man ha ca 400 ulike kjemikalier i fremstillinga og myndighetene klør i fingrene etter å forby bruken av flere av de. "Vi kan gjøre unntak der det ikke finnes alternativer", heter det. Så får man se om vi ender opp med et primitivt samfunn hvor goder og teknologi er forbeholdt eliten.

Du bør nok være mer bekymret for hormonhermere enn mikroplast. Menneskeheten burde minke plastbruken, men hvordan, når det brukes til så mye vi bruker hver dag. Menneskets livsførsel siste par hundre år har ført til en rekke problemer det egentlig ikke finnes ei løsning på uten at man endrer livet slik vi kjenner det.

Når man spiller Monopol går alt tilbake i eska ved spillets slutt, men hadde vi taklet at alle goder fra flere tiår tilbake hadde gått tilbake i "eska". Jeg tror ikke det.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gjest MKII said:

Ikke i følge det jeg har fått med meg fra forskere: Mikroplast skal angivelig ikke bli brutt ned og tatt opp i kroppen, så...

Det er værre for mikroorganismer og dyr generellt som ikke får nok næring på grunn av både mikroplast og annen plast. Så i den sammenheng er nok plast i naturen et ENORMT mye større problem.

Tatt opp blir det. Faktisk det blir tatt opp i så utbredt grad at det er vanskelig å forske på konsekvensene siden det krever forskning over lengre tid og kontrollgrupper som er vanskelig og etisk problematisk å lage. Derfor er det i dag usikkert hvordan kroppen våres reagerer på det over tid, men det er allerede funnet korrelasjoner mellom luftveissykdommer samt inflasjoner og større mengder mikroplast. Det store spørsmålet er hvilke konsekvenser mikroplast kommer til å ha over tid, etterhvert som det blir akkumulert og hoper seg opp i visse områder i kroppen (noe vi ennå ikke vet til hvilken grad vi gjør). Plast er hovedsakelig inert, men når det er snakk om partikler på størrelsesordenen nanometer til 0.1mm så bør man være være skeptisk til at det er helt ufarlig å ha i kroppen. Dette har vi allerede sett på asbest, som er kjemisk inert, men ekstremt skadelig pga. den lille størrelsen som over tid førte til luftveissykdomer samt inflasjoner, som igjen førte til kreft. Likhetene er slående i forhold til hva vi allerede vet om mikroplast i den størrelsesordenen.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg forsøker å venne meg til å drikke denne.
image.png.31498890be5446b66f0bd36c8896aca9.png

Det går ikke spesielt bra. For det første smaker ikke øl uten alkohol like mye. Den rike og fyldige smaken mangler i den alkoholfrie. For det andre så er det en uønsket smak i den alkoholfrie på grunn av kullsyre som er tilsatt etter brygginga. Jeg liker gjerne belgisk øl på 8,5%. Der er det mye smak. Man kan kose seg lenge med ei flaske og små super. Selvsagt må man helle det i dertil egnet glass siden mye av smaken kommer gjennom nesen og den blir ikke med hvis man drikker av tut. Når jeg på utesteder ser folk som drikker øl fra flaske, lurer jeg på hva de holder på med.

Den med "null" koster kr 13,90 mot kr 40,90 for originalen med 5% alkohol. Ikke at prisen er et poeng i seg selv, men differansen blir nå noe etter hvert som ukene og årene går.

Hvis det en dag kommer en måte å tilfredsstille smaksløkene uten alkoholen... Det er smaken jeg er ute etter, ikke alkoholen. Unntaket er når det er fest. Da vil jeg bedøves og koble ut fra hverdagens stress og mas. Jeg greier ikke å delta i festen hvis jeg hele tida skal gå og tenke på at jeg egentlig burde ha vært hjemme eller i studio og arbeidet med et prosjekt.

Når det gjelder energidrikk så drakk jeg litt Battery på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Nattklubbene begynte også å servere Vodka Battery. Ikke at det var en favoritt av meg, men det var det venner og bekjente kjøpte og spanderte. Så var det rolig i ganske mange år, rørte knapt en energidrikk. Så ble det livestreaming med sendinger på 6-20 timer. Oppdaget noe som het "Monster Energy". Da ble det bortimot fem om dagen av det. Langt over de 2-3 som er maks og de 0 som man egentlig burde drikke. Ja, faktisk 0. Nå har jeg kuttet ut svineriet. Drikker 0-1 energidrikk i måneden. Det jeg merket etter at jeg kuttet det ut er at det er så søtt i munnen at jeg egentlig ikke greier å nyte inntaket. Derfor skjer det svært sjelden. Jeg tror ikke det er noe vanskelig å kutte ut energidrikkene hvis man først greier de første par månedene uten svineriet.

Det er riktig at stoffene i energidrikkene er godt kjent og har blitt benyttet lenge i andre former, men det er nå hvor det er til de grader kommersialisert mot ungdom og lagd for at folk skal bli hektet og kjøpe store volum. Det er stadig nye smaker for å gjøre det spennende og Limited Editions som kommer tilbake med jevne mellomrom. "Oi, nå er favorittsmaken tilbake men bare for et begrenset tidsrom. Nå må jeg kjøpe. Jeg må nyte dette nå og i større mengder enn til vanlig, fordi det snart blit slutt igjen."

Det er jevnlige spørreundersøkelser og testpanel for å finne ut hva som skal til med prissetting, smak, utførelse osv for at folk skal fortsette å kjøpe energidrikkene. Jeg har selv deltatt med det formål å få innsikt. Denne industrien er langt verre enn jeg trodde og jeg trodde at den var virkelig ille.

Folk bør selv få velge hva de ønsker å innta, men markedsføringa og innholdet burde bli regulert. Problemet var ikke like stort da energidrikk var en smak og etterligninger. Da ble folk lei av det. Det var når det ble titalls smaker. Kanskje det kan funke slik de gjør med tobakksprodukter/nikotin, å regulere tilsetninga av smak. Produktene blir raskt mindre interessante da.

Det er litt synd at det skal være god butikk å ødelegge helsa og lommeboka til folk. Samfunnet har ikke kommet så langt som enkelte tror. Nest etter dette kommer produkter hvis virkning som ikke er vitenskapelig bevist at har den virkninga som markedsføres. Det er millioner av mennesker som loppes for penger ved at de kjøper slike produkter. De kjøper mye av det og stadig nye varianter. Hvis en først er i den gruppa som kjøper produkter som ikke er vitenskapelig bevist, da kjøper man gjerne "alle" slike produkter enten det er helsekost eller audiofile høyttalerkabler til hundretusener selv om de ikke kan bevises bedre enn kablene til 100 kr. Oksygenfrie kobberkabler til 100 kr er superdupert. Kabler til ti- og hundretusener laget i "eksklusive" materialer er bare tull og fjas. Å bruke mange penger på noe som i beste fall er placebo eller en nyfølelse som raskt avtar.
 

Quote

Oxygen-free copper (OFC) or oxygen-free high thermal conductivity (OFHC) copper is a group of wrought high-conductivity copper alloys that have been electrolytically refined to reduce the level of oxygen to 0.001% or below. Oxygen-free copper is a premium grade of copper that has a high level of conductivity and is virtually free from oxygen content. The oxygen content of copper affects its electrical properties and can reduce conductivity.


Folk vil bedras og blir det hele tiden. Drikk vann, ikke energidrikk. Flere steder i Norge er det så godt vann i springen at det ikke skulle være behov for å kjøpe noen drikkbare produkter i det hele tatt utenom ved spesielle anledninger. Jeg skal vedgå at det blir litt kjedelig om et helt lokale sitter og drikker vann på nyttårsaften. "Sprudlevann" må være lov ved de rette anledninger.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Angående energidrikk, og koffein. Hva er det som er farlig med høyt inntak av koffein? Er det puls og blodtrykk? Jeg bruker koffeinpiller (relativt høyt koffeinforbruk) og har ikke merkbar endring i hverken puls eller blodtrykk, kanskje et par slag i minuttet som kanskje gjør at jeg passerer 60 om jeg sitter rolig og blodtrykket er jevnt koffein eller ikke.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kisenmedtisen said:

Hva er det som er farlig med høyt inntak av koffein?

Koffein er ett (naturlig) insektmiddel/plantevernmiddel.

Første tekst på google:

"Caffeine is possibly unsafe when used for a long time or in doses over 400 mg daily. Caffeine can cause insomnia, nervousness, restlessness, nausea, increased heart rate, and other side effects. Larger doses might cause headache, anxiety, and chest pain. Caffeine is likely unsafe when used in very high doses."

Lenke til kommentar
Gjest 97486...53c
Selfuniverse skrev (På 5.6.2024 den 1:31 AM):

Jeg ser nå at det er lys i tunnelen for verdens farligste rusmiddel også.

De har visst faktisk gjort det: For ett herlig syn!

2905dd153d00394c50d11c30e453b947.webp

 

Artikkelen var publisert i januar 2023. Kanskje det ikke ble noe av i Norge fordi de som selger mye av verdens farligste rusmiddel ikke vil at folk skal få anledning til å ta ett informert valg.

Da må Norge føye seg etter deres ønske da ser det ut til. Og vi har kanskje ikke lov til å nevne noe som helst om det i riksdekkende media heller, siden jeg ikke hørte noe om det før nå når jeg sjekket litt pågrunn av denne tråden.

Irland og England/Storbritania har en langt verre drikkekultur enn her i Norge etter det jeg har forstått. De verste man finner i Syden er jo unge briter som raver gatelangs. Vi hadde nok vært der også her i Norge hvis alkohol hadde vært billigere. Mens de andre landene i Europa som du nevner virker ha å en "bedre" drikke kultur, hvor det heller er mindre enheter pr dag, mens her så er det ikke så mye i uke dagene, men når man først skal drikke, så skal det helles nedpå slik at man garantert blir full.

Anonymous poster hash: 97486...53c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...