Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venninne av samboer lever en løgn, og det går utover "oss"


Gjest 9a913...38e

Anbefalte innlegg

Gjest 9a913...38e

Jeg skrev originalt et innlegg med bakgrunnsinfo og hvorfor ditt og datt..men det blir altfor langt og bare "støy"
Jeg vil egentlig bare høre hva andre ville gjort i min situasjon.

Venninna til samboer og min samboer har vært gode venninner lenge.. De er knoll og tott.
Gjort mange dumme valg i utdanning og jobb generelt..Eller ikke dumme, men naive og tafatte valg.

Samboer har jobbet i lavtlønnet yrke hele tiden, tørr ikke ta noe steg videre da hun ikke liker endringer, men hun mistrives. Går på akkord med seg selv hele tiden og prøver å se det positive i det negative som er.
Venninna er bortskjemt med dårlig arbeidsmoral, hun griner hvis sjefen sier at hun må skjerpe seg fordi hun er eneste som kommer for sent på jobb hver dag. Eller om hun må bli igjen på jobb 1 time for noe overtidsarbeid. 

Venninna har hele tiden ment at hun burde blitt kunstner, og begynte å male smått i fjor.. Lite skjedde, men så plutselig så solgte ting unna i et ok tempo..Hun hadde plutselig 10k inn ekstra i mnd på dette. Dette har tent en liten gnist hos venninna og hun klager ikke lenger over jobben sin, og gjør tilsynelatende jobben sin uten å klage lenger.
Hun skryter hemningsløst over dette hele tiden, og min samboer er smått sjalu over at alt har snudd.. Før kunne de sitte 2 timer på kvelden å snakke om hvor "tragisk" dårlige de er, at de ikke får til noe og skal liksom gjøre noe morsomt ut av det..så lenge de er i samme båt så er det greit.
 

Men nå seiler venninna fra..
eller det er det de tror hvert fall.

Jeg vet jo sannheten, og det er at kjøperen av denne kunsten, er jo ingen ringere enn typen til venninna.
Hvordan jeg vet dette er også konfidensielt, typen til venninna er kunde der jeg jobber, og han har ikke sagt dette til meg selv, men jeg vet det fordi jeg har oversikt over regnskapet til foretaket hans. Noe jeg tror han glemmer til tider ettersom jeg ikke er hovedkontakten hans, men jeg gjør en del arbeid som gjør at jeg går over regnskapet og utarbeider rapporter osv.  ( Vi har ikke noe særlig kontakt i hverdagen ellers, vi møtes kun via samboerne våres og har lite til felles og vi har aldri snakket "business" ) 

Jeg har jo lyst til å si til min samboer hva ståa er, men jeg stoler ikke nok på henne til at hun ikke kommer til å slippe den bomba på venninna når det renner over for min samboer..For det gjør det relativt ofte om dagen..Kveldene de tilbringer sammen ender alltid likt..En lett beruset samboer som forteller hvor dritt lei hun er av å høre at venninna gjør det så bra.  ( Skal sies at venninna er irriterende altså..Jeg orker ikke mer enn 5 minutter før jeg er lei av å høre på, men sånn har hun vært fra start for min del ) 

Så ja..Sitter litt fast, dama drar seg selv ned pga dette også..Venninna har aldri vært "god" for min samboer, hun er type menneske som oss normale anser som giftig og ikke et godt forbilde.. Og det vet jeg også at samboer vet, men de har liksom vært sammen hele livet så hun ser forbi dette og fokuserer på det gode.

Som du skjønner, hvis jeg forteller og samboer blabrer..Så vil venninna sitt forhold garantert ryke ( det er noen ultimatumer som er involvert..long story) og typen vil fort skjønne 1+1 = 2 og rapportere meg og jeg vil mest sannsynlig miste jobben ( er vært tilfelle tidligere hvor ansatte får sparken når de bryter taushetsplikten over mindre ting ) 

 

Skal jeg bare la dama grave seg et dypere hull? for det er det hun gjør, jeg klarer ikke motivere henne alene når venninna kommer 2-3 ganger i uka og gnir det inn at hun har det bedre.  Og det er absolutt ingen sjanse for at de splittes som venninner virker det som, for de har bare hverandre på dette området og de er begge forferdelig dårlige på å få seg venner eller prate med andre.

 

Anonymous poster hash: 9a913...38e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gamle er dere? Dette høres ut som noe drama greier man ofte har tidlig i 20-åra. Men måten du skriver på er en smule litt sofistikert at jeg mistenker dere er eldre. 

Og hva er i grunn problemet med at denne venninna har en "kunde" som kjøper "kunsten" hennes? Du skriver selv at hun tidligere sutret mye over eget lit, så at hun blir litt høy på seg selv en periode - hva betyr vel det? Og det er jo grenser for hvor lenge dette vil vedvare. Slike ting går over av seg selv....

Og når det gjelder kjæresten din. Hvorfor ikke bare si det til henne? Dere er jo et team, og hva hun velger å gjøre med den informasjonen er jo helt opp til henne. Hadde jeg holdt tilbake noe slikt ovenfor min samboer.... vel, ser ingen grunn til hvorfor du ikke skal si noe til henne om det. 

Men la nå denne "kunster-venninna" holde på som hu gjør.... Hva er i grunn problemet? Sjalusi? Skal man ikke få lov til å være glad, fornøyd & høy på seg selv? Er det janteloven som smeller inn her? 

Så syns jeg du har en litt ovenfra og ned -holdning på disse to trudeluttene dine. 

Lenke til kommentar
Gjest 9a913...38e skrev (14 minutter siden):

Jeg har jo lyst til å si til min samboer hva ståa er

Jeg synes ikke du bør si noe, men heller respektere taushetsplikten du har i jobben din. Fra din side handler dette om hvilke verdier du ønsker å leve etter, og hvorvidt du vil respektere andres ønsker og rett på diskresjon. Hva ville du tenkt om en psykolog som videreformidlet samtaler med pasienter (uavhengig om psykologen ble "tatt" eller ikke)?

Når det gjelder samboeren din, mener jeg rett og slett at hun trenger å vokse opp og lære seg at det ikke er nødvendig å definere egen lykke ut i fra andres situasjon. Jeg ville heller anbefalt å snakke med henne om hvorfor venninnas suksess betyr så mye som den gjør. Hvis venninna har behov for å gni inn hvor godt hun har det (skikkelige venner gjør strengt tatt ikke slikt), kan du være sikker på at det er negative ting som ikke kommer frem. 

Uansett hvordan det går ville jeg ikke brutt taushetsplikten! Det er noe du kan komme til å skamme deg over i fremtiden, enten du blir oppdaget eller ikke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke si noe. Ta heller å oppmuntre dama di til å komme seg videre og hjelp henne med å bygge opp sin egen selvtillit. Ta et kveldskurs eller noe i den duren. Da treffer hun nye folk og får seg kanskje noe kompetanse sånn at hun kan ordne en ny og bedre jobb. Evt starte å trene yoga, det gir økt selvtillit, ro og mestringsfølelse. Om det er et par kvelder i uka så får du også litt fred og slipper å høre på mas 😉

Lenke til kommentar

Du har ikke lov å fortelle dette, ferdig snakka. Problemene du da åpner opp for er mye større enn de bekymringene du har i utgangspunktet.

Og hva er greia med å sette fokus på å trekke ned venninna i stedet for å løfte opp di egen dame? Er det ikke bedre om du finner et positivt bidrag til det som er det egentlige problemet - at dama di kanskje kunne hatt det bedre? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er heller hva du gjør i denne situasjonen, ikke hva partner og dens venn gjør. Hvis du ikke vil ha dette sirkuset i livet, bryt med din livspartner.
 

Quote

If you don't like how things are, change it! You're not a tree.

Jim Rohn

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Guest 9a913...38e said:

tørr ikke ta noe steg videre da hun ikke liker endringer, men hun mistrives. Går på akkord med seg selv hele tiden og prøver å se det positive i det negative som er.

Du har ikke sagt noe om at du vurderer forholdet til din samboer, så da går jeg utifra at du vil være sammen med henne.

Derfor, hvis du vil prøve å løse alt i en fei, så har jeg en tima' og tilrettelagt plan klar for deg under her, som kan bli helmaks!

Se på tradwife videoer når du vet at samboeren din er i nærheten. La samboeren din merke at du er interessert og imponert over det du ser på. "Det høres ut som ett fint liv..." kan du for eksempel mumle for deg selv når du vet at hun hører det. Beste scenario er at hun setter seg ned ved siden av deg og vil se på det du ser på. Etterhvert for hver dag som går kan du nevne litt om hvor greit husmødre ser ut til å ha det, og tilslutt kanskje greie å overbevise samboeren din om at husmor er drømmestillingen hennes. Flytt til en mindre sentral plass som er billigere, der du fremdeles kommer deg til arbeid. Få masse barn med samboeren din, der hun hovedsaklig tar vare på dem og huset. Dette vil føre til at:

-Dere kan sammen glede dere over ett familieliv med fine barn.

-Samboeren din trenger ikke prøve å trives i ett yrke, som ikke kommer til å skje uansett høres det ut som.

-Samboeren din får ikke mer tid til å 'snakke' med 'venninna' si. Og venninna er forhåpentligvis for langt unna til at hun gidder å besøke stort mer.

-Samboeren din kan faktisk bli lykkelig.

-Du trenger ikke fokusere på det dramaet du sitter i, og glemme det helt hvis denne planen går i boks.

-Du får ett bedre liv totalt sett, og har barn å glede deg over å komme hjem til også.

-Det blir mindre penger... men så vil du forstå at mer penger/mer materialisme er ikke spesielt viktig satt opp mot forholdet til din utkårede og dine barn.

Alle problem løst.

Bonus: -Le og riste på hodet av innslag fra NRK der de sidestiller 50talls vestlig livstil med å ikke bry seg om de eldre eller velferden. Som de hadde på 19:00 nyhetene i kveld 4.6.24.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter, du er reflektert nok til å forutse konsekvensene av at du bryter taushetsplikten. Hvorfor pusher du ikke samboeren din til å faktisk gjøre noe med eget liv istedenfor å forgifte hennes syn på veninna? Få henne til å hoppe på videreutdanning og klatre i arbeidshierarkiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...