Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne taperester på vinduet


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal fjerne jeg gamle taperester på vinduet, både fra papirtape og malertape. Jeg har tenkt til å bruke aceton, ev. å bruke en skrape i kombinasjon.

Men hva gjør man med fillene etterpå? Lurer på om de kan selvantenne. Kan jeg feks. putte dem i en metallboks eller skylle dem i vann før jeg kaster dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
trikola skrev (3 minutter siden):

Ville heller satse på å varme opp taperestene med hårføn - da blir limet mykt igjen.

Går det også med hardt og herdet lim over tid?

Prøvde nettopp med plasterfjerner.  Det var ikke sterkt nok. Limet sitter godt. Da har jeg allerede en selvantennende fille i hus.

Det er snakk om mye taperester.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Angrer på å ha brukt vindu/vinduer til arbeidsflate. Det er tape midt på vinduet ikke bare i kanter hvor man legger tape når man maler vinduene.

Meep skrev (2 minutter siden):

Prøv Label off/ label remover / citrusspray. Gjerne i kombinasjon med keramikk skrape til koketopp/glass (prøv forsiktig på mindre synlig område først :) 
Lykke til!

Ja, så citrussprayen på Biltema, spørs om jeg tør når det er midt på viduet. Keramikkskrape var lurt, men har klart å skrape noen riper på koketoppen med den. Virker som man må ha mye og tykt middel på for ikke å ripe.

Biltema har ofte litt mer kjemikalier i ting, har jeg inntrykk av, eller så bare merker de bedre med at det er etsende/farlig.

Woff skrev (2 minutter siden):

Og er du uheldig så sprekker glasset! (Jepp, har opplevd det selv..)

Huff!

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Subara said:

Men hva gjør man med fillene etterpå? Lurer på om de kan selvantenne. Kan jeg feks. putte dem i en metallboks eller skylle dem i vann før jeg kaster dem?

Du kan tørke dem utendørs. De fleste løsemidler fordamper bort veldig fort.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Sitrusrens om det er klissete, glas-skrape om det er tørka. Ev. først spray, la det virke eit minutt og skrape av.

Lurer på om sitrusrens vil gi "skjolder" på vindusruta?

Forsøkte nå med aceton og det virker bra. Må bare gni lenge nok. Tror ikke jeg tør å bruke skrape på vinduet. Men tar jo veldig lang tid å gni vekk de mest gjenstridige/tykke tapebitene. Og ikke gni så hardt at ruten løsner.

Da vet jeg i hvert fall hva jeg skal finne på i sommer🙂

Lenke til kommentar
Subara skrev (23 minutter siden):

Lurer på om sitrusrens vil gi "skjolder" på vindusruta?

Vann kan gi "skjolder" på vindusruta.
Bare vask etterpå så er det ikke noe problem.
Sitrus-spray er genialt.

Men som andre sier.
Barberblad er genialt.
stykk det lett over, ikke bruk press.
Funker både på ekte glass, og "plastikk"-vinduer

 

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (3 minutter siden):

Jeg brukte barberblad for å skrape av taperester/lim fra fabrikk. Fungerte utmerket og trenger ikke å trykke noe særlig

Den var ikke dum.

Hadde på engangshansker mens jeg gned, og egentlig brukte jeg neglen til skrape. Finslig skrape kan jo ikke gjøre så mye skade.

Da bruker du barberhøvelen til å holde i? Mulig det finnes andre ting som holder bladet på plass. Hvis man syr og rekker opp sømmen med barberblad.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (Akkurat nå):

Vann kan gi "skjolder" på vindusruta.
Bare vask etterpå så er det ikke noe problem.
Sitrus-spray er genialt.

Men som andre sier.
Barberblad er genialt.
stykk det lett over, ikke bruk press.
Funker både på ekte glass, og "plastikk"-vinduer

Ok.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Da bruker du barberhøvelen til å holde i? Mulig det finnes andre ting som holder bladet på plass. Hvis man syr og rekker opp sømmen med barberblad.

kjøper du barberblad som er "ensidig" trenger du ikke holder.
Du skal la bladet gjøre jobben, så er ikke noe problem å holde det med handen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Lurer på om sitrusrens vil gi "skjolder" på vindusruta?

Forsøkte nå med aceton og det virker bra. Må bare gni lenge nok. Tror ikke jeg tør å bruke skrape på vinduet. Men tar jo veldig lang tid å gni vekk de mest gjenstridige/tykke tapebitene. Og ikke gni så hardt at ruten løsner.

Da vet jeg i hvert fall hva jeg skal finne på i sommer🙂

Det vil ikkje skade glaset. Tørk av og ev. vask etterpå. Hugs å la stoffet virke eit minutt eller to. På tjukk lim må du kanskje ta det i fleire rundar.

Subara skrev (36 minutter siden):

Den var ikke dum.

Hadde på engangshansker mens jeg gned, og egentlig brukte jeg neglen til skrape. Finslig skrape kan jo ikke gjøre så mye skade.

Da bruker du barberhøvelen til å holde i? Mulig det finnes andre ting som holder bladet på plass. Hvis man syr og rekker opp sømmen med barberblad.

Glas-skrape er skarpt som barberblad.

Noko sånt:

IMG_2111.jpeg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Det vil ikkje skade glaset. Tørk av og ev. vask etterpå. Hugs å la stoffet virke eit minutt eller to.

Glas-skrape er skarpt som barberblad.

Noko sånt:

 

IMG_2111.jpeg

Ok, men barberbladet er vel tynnere/finsligere? Lett på hånden så man ikke tar i for hardt.

Har i hvert fall blitt noen riper på koketoppen vår av glass/keramikk-skraperen.

Lenke til kommentar
Subara skrev (34 minutter siden):

Ok, men barberbladet er vel tynnere/finsligere? Lett på hånden så man ikke tar i for hardt.

Har i hvert fall blitt noen riper på koketoppen vår av glass/keramikk-skraperen.

Barberblad er skarpere, men uansett hva du bruker, så pass på at bladet ikke er veldig slitt. Da kommer ripene. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (36 minutter siden):

Barberblad er skarpere, men uansett hva du bruker, så pass på at bladet ikke er veldig slitt. Da kommer ripene. 

Ja, tenkte meg nok det.

Har nemlig ikke byttet bladet i glass/keramikk-skraperen min.

Lenke til kommentar

Her burde kanskje noen advart om at aceton kan skade glass, og svekker styrken i glasset.
Dog på vinduer så er det sjeldent noe reelt problem.

Det er bedre å bruke sprit (isopropanol).

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...