Gå til innhold

Best mulig telefon til 3-4k


Anbefalte innlegg

Her er noen til ca 4000 (+-)

Google Pixel 7a 5G 8GB RAM 128GB

Samsung Galaxy A55 5G SM-A556B Dual SIM 8GB RAM 128GB

Samsung Galaxy A35 5G SM-A356B Dual SIM 6GB RAM 128GB

Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G Dual SIM 8GB RAM 256GB

Nothing Phone (1) 8GB RAM 256GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4.6.2024 at 10:26 AM, Simen1 said:

Hei, hvilken telefon er et godt kjøp /mye for pengene i prisklassen 1500 - 3000 kr for tida? Gjerne kampanjetilbud.

Det jeg ønsker er en Android-telefon med 5G. Skal ikke brukes til spilling så grafikk-ytelse er uviktig. Men kan godt være et ok kamera for sin prisklasse. Bare for å få et startpunkt, er f.eks Motorola 73G til 1890 kr eller 84G til 2590 kr gode kjøp? Er sistnevnte bedre på kamera? Får man telefoner med bedre kamera/skjerm til samme pris?

Edge 30 til 2500. Jeg har kjøpt flere.

Lenke til kommentar

Til 3990 nå er pixel 7a best kjøp i denne prisklassen. Bra kamera og hyppige softwareoppdateringer i flere år fremover. 

Bare ikke forvent super batteritid, prosessorer produsert av samsung bruker mer strøm enn de produsert av tsmc. Google skal visstnok over til tsmc i 2025, så mulig det blir ny telefon for meg da. 😉

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (15 timer siden):

Til 3990 nå er pixel 7a best kjøp i denne prisklassen. Bra kamera og hyppige softwareoppdateringer i flere år fremover. 

Bare ikke forvent super batteritid, prosessorer produsert av samsung bruker mer strøm enn de produsert av tsmc. Google skal visstnok over til tsmc i 2025, så mulig det blir ny telefon for meg da. 😉

Da hadde jeg heller byttet abonnement til Talkmore midlertidig og kjøpt 8a til 4690.

Lenke til kommentar
  • Simen1 endret tittelen til Best mulig telefon til 3-4k
  • 3 uker senere...
Simen1 skrev (På 11.6.2024 den 9:07 PM):

Når jeg tenker meg om så er jeg ikke så fan av Samsung på grunn av måten de overprosesserer bilder.

Bildeprossesering handler visstnok minst like mye om SOC, Snapdragon har tradisjonelt har hatt mindre naturlig uttrykk enn Exynos de gangene Anandtech har testet S serien mot hverandre (Qualcomm vs Exynos variant).

Lenke til kommentar
mandela skrev (15 timer siden):

Bildeprossesering handler visstnok minst like mye om SOC, Snapdragon har tradisjonelt har hatt mindre naturlig uttrykk enn Exynos de gangene Anandtech har testet S serien mot hverandre (Qualcomm vs Exynos variant).

Jeg vil tro prosesseringen styres av mobilprodusenten uansett hvilken chip det gjøres i.

Lenke til kommentar

Er det ikke pga. hardware / ISP at denne forskjellen oppstår? Produsentene kan kanskje ikke tweake vekk alle forskjellene mellom ISP-er?

Eksempel på test hvor slik forskjell påpekes:

https://www.anandtech.com/show/16488/the-samsung-galaxy-s21-ultra-s21-review/6

Sitat

There are still quite obvious differences in processing between the Snapdragon and Exynos, and I prefer the latter’s more natural retention of detail as I feel the Snapdragon at these zoom levels feels like overly too artificial in detail.

The 3x results are also much in favour of the Exynos, though this highly depends on the areas we’re looking as it seems Samsung is employing extensive image stacking depending on the area of the image, with some sections being notably sharper or blurrier than others.

Sitat

In this scene, beyond again showcasing the far reach of the S21 Ultra, we’re again seeing very different processing between the two chipset variants, with this time around the Snapdragon unit showcasing a more natural look with more details.

Sitat

Samsung’s segmented multi-frame processing is also extremely visible here – the Exynos has better details in the highlights, although very noisy, and blurry shadows, but the Snapdragon has better shadows, albeit blurry highlights.

Sitat

This scene was interesting as the Snapdragon and Exynos did very different approaches in terms of capture although both came to a very similar result. The Exynos’s exposure was half of that of the snapdragon, and allowed it to retain highlight details in the clouds, although the Snapdragon’s lower ISO capture allowed it for more details in the shadows.

Sitat

Going into lower light situations, we’re seeing larger differences. The S21 Ultra Snapdragon falls flat on its face here in terms of night mode processing as everything is a blurry mess. The Exynos variant fares significantly better, and is actually along with the Exynos S21 the best results of any phones night modes

osv.

Lenke til kommentar

Slike mobiltester er kun for en bestemt mobil som her S21 og S21 Ultra, og ikke for andre modeller. Jeg vil tro at Samsung har forskjellig lavnivå software for de to prosessorene, og derav kommer forskjellene. Om en annen produsent bruker samme prosessor så kan resultatet bli et annet. Slike ting kan også forbedres med en software oppdatering om de gjør endringer med dette.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

ISP prosesserer nok ikke alle parametere. Jeg regner med det prosesseres i telefonens CPU også, for andre parametere. Men produsenten, f.eks Samsung har nok kontroll på hva de vil prosessere hvor og hvordan. Det kan også være at produsenten av ISP, f.eks Sony, har egen firmware der Samsung kan velge å bruke hele firmwaren som pakkeløsning eller slå av og på ulike parametere som vignetteringskompensasjon og andre optiske kompenseringer, for deretter å prosessere f.eks hvitbalanse i telefonens CPU. Eventuelt slå av f.eks vignetteringskompensasjon i ISP for å bruke sin egen samsung vignetteringskompoensasjon i CPU. Det kommer vel an på hvilket overordnet uttrykk og prioritering Samsung ønsker å gjøre til sin merkevare. "Samsung-looken" på bildene. Jeg aner ikke hvilken avdeling i Samsung som bestemmer sånt, men resultatet er ikke min smak.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

 Det kommer vel an på hvilket overordnet uttrykk og prioritering Samsung ønsker å gjøre til sin merkevare. "Samsung-looken" på bildene. Jeg aner ikke hvilken avdeling i Samsung som bestemmer sånt, men resultatet er ikke min smak.

Poenget mitt var at det finnes relativ variasjon mellom modeller hos samme produsent, utfra lanseringsvindu og SOC produsent. "Look" endres også både ved større programvareoppdateringer og spesielt mellom generasjoner.

 

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...