Gå til innhold

Best mulig telefon til 3-4k


Anbefalte innlegg

Hei, hvilken telefon er et godt kjøp /mye for pengene i prisklassen 1500 - 3000 kr for tida? Gjerne kampanjetilbud.

Det jeg ønsker er en Android-telefon med 5G. Skal ikke brukes til spilling så grafikk-ytelse er uviktig. Men kan godt være et ok kamera for sin prisklasse. Bare for å få et startpunkt, er f.eks Motorola 73G til 1890 kr eller 84G til 2590 kr gode kjøp? Er sistnevnte bedre på kamera? Får man telefoner med bedre kamera/skjerm til samme pris?

Jeg øker budsjettet til 3-4k og ønsker best mulig telefon, med vekt på kamera til den prisen. De mest aktuelle forslagene så langt:

  • Google pixel 7A
  • Motorola Edge 30 5G
  • Samsung Galaxy A55 5G SM-A556B Dual SIM 8GB RAM 128GB
  • Samsung Galaxy A35 5G SM-A356B Dual SIM 6GB RAM 128GB
  • Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G Dual SIM 8GB RAM 256GB
  • Nothing Phone (1) 8GB RAM 256GB

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk på gsmarena.com, velg Compare nederst på siden. Sjekk også tester på notebookcheck. Moto G-er er trege, svak CPU, og mange har dårlig skjerm. Et av de bedre alternativene er nå Samsung A15 (finnes som 4G og 5G-modell, til under 2k.

Lenke til kommentar

Både jeg og samboeren har S21. God telefon som ikke er så jævla stor.

Sjekk S22 også.

Veldig mange slike på bruktmarkedet

De fleste ligger ute til fantasi priser men denne var priset bra. 

Ungene har Motorola, de er 6 og 9. Trege telefoner med stort batteri.

 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (15 minutter siden):

Sjekk på gsmarena.com, velg Compare nederst på siden. Sjekk også tester på notebookcheck. Moto G-er er trege, svak CPU, og mange har dårlig skjerm. Et av de bedre alternativene er nå Samsung A15 (finnes som 4G og 5G-modell, til under 2k.

Stemmer på dette. Er ingen samsung fan,  Men a15 5g gir mye for pengene og også amoled skjerm til rundt 2000. Fleste andre rimelige telefoner har LCD skjerm.

Eks https://deal.no/samsung-galaxy-a15-5g-128gb/cat-p/c/p1004416064?ref=prisjakt&pjclid=9b50918e-8e69-41a0-9a13-d1848ea36b73_c225f50eeafb368c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motorola G54 5G kan fås rimelig på bruktmarkedet. Så helt ny til kr. 1800 på Facebook Marketplace. De ser bra ut utseendemessig og har veldig god lyd for samtalekvalitet. Kameraet kjenner jeg ikke til.

Det irriterende med de rimelige A-modellene til Samsung er at man kjenner kanten på enden av skjermen når man sveiper og har den inntil øret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Trulss skrev (22 timer siden):

Motorola G54 5G kan fås rimelig på bruktmarkedet. Så helt ny til kr. 1800 på Facebook Marketplace.

G34 5G koster 999 på Power i dag. Ytelser omtrent som A15, men OLED I A15 er mer lyssterk enn IPS i G34. For denne prisen er G34 en grei deal. Ekstra pluss for eSIM-støtte i G34.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 5.6.2024 den 9:14 AM):

Den koster 999 på Power i dag. Ytelser omtrent som A15, men OLED I A15 er mer lyssterk enn LCDen i G54. For denne prisen er G54 en grei deal.

Det er Moto G34 som koster 999.

Priser ellers fra prisjakt:

Moto G54 kr 1990

Moto G73 kr 1890

Moto G84 kr 2590

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Fruen kjøpte seg en G73 for et knapt halvår siden. Hun har relativt lave krav og ingen spilling. Men liker å ta bilder. Hun solgte telefonen igjen etter en uke da kamera var helt utrolig dårlig. Selv ute i dagslys og sol skulle det kun ørsmå bevegelser til (blomster og trær som vaiet forsiktig i vinden, bikkja som pustet) før kamera kludret til bildene. Skjerm var ok, batteri bra, flyt i menyer ingenting å si på etter en uke.

Hun endte opp med S22, selv om prisen er merkelig høy for en 2 modeller gammel telefon, men er i det minste storfornøyd med bildene.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Samsung har disse Galaxy modellene:

A25,

A34 

A35

Der A25 smyger seg under 3000, mens de to andre er noe over 3000 i pris.

Ellers er kanskje disse de beste under 3000 (ny):

Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G, kr 2490 (beste kjøp)

Moto G84 kr 2590

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Når det gjelder kamera så er det bedre til dyrere telefonen er. Moto G84 er bedre enn Moto G73, som igjen trolig er bedre enn Moto G54.

Og for Samsung A35 er bedre enn A25, som igjen er bedre enn A15.

Mellom merkene er det litt vanskligere å sammenligne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Svein M skrev (41 minutter siden):

Det er Moto G34 som koster 999.

Det stemmer, og jeg korrigerte dette før du la ut ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Takk for mange gode råd!

 

Kamera er litt sånn enten eller. Enten går jeg for en skikkelig billig med elendig kamera, f.eks Moto G34, og prioriterer å ta med et annet kamera i bilen og ellers til å ta bilder med, utenom rent dokumentasjon av kjedelige ting som notater. Eller så går jeg for en rundt 3000 som har ok kamera og helst AMOLED skjerm.

 

En ting med Moto 34 som frister er prisen på 990. Blir jeg misfornøyd så er det ikke store tapet å oppgradere, pluss at da den kan fungere som backup i tilfelle en av familiens andre telefoner plutselig svikter. Akkurat nå har jeg ingen backup. Hvis jeg går for en telefon i prisklassen 3000, så er det et litt større tap å bare ha en sånn liggende som backup om jeg blir misfornøyd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så er jeg ikke så fan av Samsung på grunn av måten de overprosesserer bilder.

Jeg har lest spesifikasjoner opp og ned og kommer fram til at @Svein M sitt forslag om Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G er veldig mye for pengene. Gode kamera-spesifikasjoner, forholdsvis rask lading og gode tester. Videre så finner jeg en jungel av Xiaomi-modeller som jeg ikke helt forstår meg på. Noe er selvforklarende som at 12, 13 og 14 er generasjoner for 2022-24 og at noen har 5G andre ikke. Men derfra så lurer jeg på hva etterstavelsene T og R betyr og hvorfor phablet-modellene (Redmi Note) ikke bare har større skjerm, men også dårligere kamera, svakere lading og mange andre forskjeller. Jeg tar gjerne i mot litt kunnskap her. Så prøver jeg å øke budsjettet til 3000-4000 ish og lete etter det med best kamera: stor sensor på primær, og telefunksjon på sekundær. Xiaomi 13 Pro/Ultra 5G blir for dyr så jeg må nok ned på disse Redmi note modellene som starter med 12 eller 13.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...