Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vanskelig med å forklare ting, snakke lange setninger, orda stopper opp osv

Gjest 18b22...c67

Anbefalte innlegg

Gjest 18b22...c67

Hvis jeg er hos en lege der man må forklare ting f. Eks så blir det veldig vanskelig. Da blir setningene mine fort rotete, usammenhengende og jeg stopper opp midt i setningene ofte fordi jeg kommer ikke på ordene. Sier ofte "den greia" istedenfor å bruke lang tid på å komme på ordet for det ville høres enda mer rart ut å sitte å sitte "eeeh" hele tiden fordi setningene blir rotete. Det er når det blir lengre setninger eller flere setninger at det blir vanskelig. Over 4 ord så begynner det å høres rotete ut

Hva kan dette være og har noen det slik selv? Hva slags diagnose har du? 

Jeg har lest på flere ting. F. Eks spesifikke språkvansker, men er det sånn? Demens så er jeg under 40år. Jeg har hatt psykose før og har psykosesymptomer nå også, men er ikke i psykose nå antar jeg, men kan psykosen jeg hadde før som varte i 1år ubehandlet ha lagd permanent skade i hjernen tenkte jeg på. Er det flere ting som gjør at man kan bli sånn rotete på å snakke? 

Anonymous poster hash: 18b22...c67

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 18b22...c67

Eksempel på hvordan det blir hos legen (sier legen fordi det er som regel eneste stedet jeg snakker så mye og lange setninger og der jeg må forklare mye) :

"jeg har vondt i hode. Eeh det er sånn Eeh det lager blir kommer sånn stikking i hode, som det føles som sånn Eeh........ Bie som stikker inni panna rett mellom Eeh det her.... Hva het det igjen jo øyenbryna og da kommer blir klarer jeg ikke sove" 

Noe sånt. Men bare tilfeldig eksempel har ikke problem med hodepine. 

Anonymous poster hash: 18b22...c67

Lenke til kommentar

Hei.

Det er ingenting galt med deg. Du møter opp hos en person med betydelig autoritet og jeg tipper at du opplever et ikke ubetydelig press for å gjøre deg mest mulig tydelig i din kommunikasjon. Det er jo ingen som ønsker at legen skal missforstå hva problemet egentlig er - men så er det jo også sånn at hverken du eller jeg er fagpersoner innen helse/medisin og mangler det nødvendige fagspråket som trengs for å slippe å måtte "peke her".

Og sette ord på smerte og ubehag på en sånn måte at en annen person vil forstå, er ofte veldig vanskelig - nettopp på grunn av det jeg nevnte over. Det er ikke naturlig at Ola dunk i gata nedafor skal kunne mange ord for ulike typer opplevd smerte/ubehag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En del av mine aurasymptomer er at jeg har ekspressiv afasi før et anfall. Jeg har vanligvis et godt ordforråd, men før et anfall kan slite med å uttrykke meg, har ordletingsvansker og er i tillegg plaget med dysiatri slik at uttalen også blir uklar, ingen god kombo. Jeg vet på en måte hva jeg har lyst til å formidle, og jeg har full forståelse for hva andre forteller meg, men jeg klarer ikke å få ordene ut, jeg har ordene på "tunga", i tillegg til at taken kommer ut rotete.   Heldigvis bare forbigående og det kommer med en haug andre samtidige nevrologiske utfall før hodepinen kommer, og det har en klar sammenheng med anfall, men enkelte etter hjerneskade, lever jo sånn konstant! 

Neste gang du er hos lege så kan du jo ta det opp at du synes det er vanskelig å formulere deg. Skriv gjerne ned det du har lyst til å si, hvis det er enklere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...