Gå til innhold

Trenger et nettbrett som bruker lite strøm, hva skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg skal på lange fjellturer og vil ha med meg et nettbrett som bruker lite strøm. Jeg skal bruke brettet som gps og legge opp turruter med mer. Jeg skal også surfe på nett og se noen snutter på Youtube en time+ hver kveld. Brettet vil være avslått store deler av dagen og jeg skal ha med to batteripakker på 20000 mAh. På dager med dårlig vær vil jeg bruke brettet mer. 

Så, hvilket nettbrett bør jeg kjøpe, og cirka hvor mange timer kan jeg bruke brettet med nevnte forbruk? 

Prisklasse under 4000,-. 

Det hadde også vært fint med noen tips om hvordan jeg kan minimere strømforbruket. Deaktivere funksjoner, avinstallere noe, installere noe for effektiv strømforbruk (om det finnes noe sånt), og eventuelt annet. 

Jeg kan noe data og kan (av)installere, deaktivere, justere innstillinger og sånt, men jeg er ikke veldig dyktig. 

Alt av tips mottas med stor takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei. I dette tilfellet så ville jeg anbefalt et Android-nettbrett. Prøv å finn et med stor batterikapasitet. Nøkkelen til lang batteritid er lav lysstyrke og at man deaktiverer så mange trådløse funksjoner som mulig. Ut over dette så kan man eksperimentere med å underklokke CPUen.

Det går ut på at man manuelt setter ned hastigheten på nettbrettet sin CPU for å begrense belastningen. Men om dette har noen merkbar effekt, det kan jeg ikke svare godt nok på. Men noen indikasjoner finnes her:

https://www.reddit.com/r/Android/comments/1b6eb0/underclocking_your_phone_does_anyone_else_do_this/

Å avinstallere så mange apper som mulig er en klar fordel. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyttig info. Skal sjekke ut Android brett først da.

Er det ok å kjøpe brett på Elkjøp eller lignende butikker, eller bør jeg holde meg til typiske databutikker? Jeg mener, "billigbutikker" har en tendens til å pynte på ting og hause opp absolutt alt de selger. Databutikker forstår i alle fall mitt behov og selger meg ikke ræl jeg blir misfornøyd med etter kort tid. 

Sjekker ut linken i ettermiddag, takk for den. 

Lenke til kommentar

Det du bør sjå på er batterikapasitet opp mot skjermstørrelse og prosessor, liten skjerm og lav klokkefrekvens på prosessoren gir lågare straumforbruk enn ein stor skjerm og kraftig prosessor.

På fjelltur så er det som ofte dreg mest straum at nettbrettet/telefonen konstant søker etter dekning i områder med dårleg eller ikkjeeksisterande dekning. Slår du av brettet så har du kontroll på dette, om ikkje så kan det være greit å laste ned det aktuelle kartutsnittet på førehand og ha nettbrettet i flymodus når du bruker brettet som GPS.
Du bør være ekstra forsiktig med å bruke nettbrettet der du har dårleg signal ettersom det tappar batteriet fortare. Det kan også være ein idé å begrense nettbrettet til 4G (eller treigare) slik at nettbrettet ikkje brukar straum på å søke etter betre signal.

Eg tenker at du kjem langt med eit billig nettbrett med OK batterikapasitet, så å kjøpe eit nettbrett av litt eldre modell på Elkjøp burde nok gå heilt fint.

Til ditt bruk så hadde eg nok vurdert å kjøpe ein batteribank som også kan ladast med solcelle og/eller sveiv slik som denne:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=7323814
Då har du litt meir margin for høgt straumforbruk og du er ikkje fullt like avhengig av å være sparsomeleg i bruken. Merk likevel at det lader treigt når du bruker solcelle eller sveiv, men om du fester den utanpå tursekken så kan du vedlikeholdslade batteribakken i løpet av dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slike powerbanks med innebygd solcellepanel er gjerne ikke så veldig bra.. veldig lite overflate for solen og batteriene som ligger under blir jo kokt av varmen.

Vil heller annbefale noe slikt til en vanlig powerbank:

Se460c2a9593b46cebf364340fa3d738ea.jpg_640x640Q90.jpg_.webp.73691491c0b1f9cd0e1900013e067998.webp

• Liker 3
Lenke til kommentar
doktorspiff skrev (27 minutter siden):

Er det ok å kjøpe brett på Elkjøp eller lignende butikker, eller bør jeg holde meg til typiske databutikker?

En fin måte å finne ut av ting på er å se på hvilken programvareversjon som nettbrettene leveres med, men også på lanseringsdato. Nyere brikkesett er ofte mer effektive enn eldre brikkesett. Samtidig er det også lurt å velge en modell med et integrert 5G-modem slik at du har best mulighet for god dekning. Da slipper du også enda en dings på tur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Det du bør sjå på er batterikapasitet opp mot skjermstørrelse og prosessor, liten skjerm og lav klokkefrekvens på prosessoren gir lågare straumforbruk enn ein stor skjerm og kraftig prosessor.

På fjelltur så er det som ofte dreg mest straum at nettbrettet/telefonen konstant søker etter dekning i områder med dårleg eller ikkjeeksisterande dekning. Slår du av brettet så har du kontroll på dette, om ikkje så kan det være greit å laste ned det aktuelle kartutsnittet på førehand og ha nettbrettet i flymodus når du bruker brettet som GPS.
Du bør være ekstra forsiktig med å bruke nettbrettet der du har dårleg signal ettersom det tappar batteriet fortare. Det kan også være ein idé å begrense nettbrettet til 4G (eller treigare) slik at nettbrettet ikkje brukar straum på å søke etter betre signal.

Eg tenker at du kjem langt med eit billig nettbrett med OK batterikapasitet, så å kjøpe eit nettbrett av litt eldre modell på Elkjøp burde nok gå heilt fint.

Til ditt bruk så hadde eg nok vurdert å kjøpe ein batteribank som også kan ladast med solcelle og/eller sveiv slik som denne:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=7323814
Då har du litt meir margin for høgt straumforbruk og du er ikkje fullt like avhengig av å være sparsomeleg i bruken. Merk likevel at det lader treigt når du bruker solcelle eller sveiv, men om du fester den utanpå tursekken så kan du vedlikeholdslade batteribakken i løpet av dagen.

Jeg trenger ikke all verden av skjerm så den infoen er meget nyttig: stor skjerm = stort strømforbruk.

Jeg har hørt tipset om flymodus og vil bruke det.

Gps trenger jeg ikke mens jeg går, kun når jeg camper. Jeg bruker kart og kompass mellom camper. Jeg vil laste ned kart på forhånd og ha dette tilgjengelig i offline modus. Jeg skal gå på Hardangervidda og vet at det er så som så med dekning der. Der er det bare 4G eller tregere. Det holder for meg. Laster ned dekningskart for Telia og skriver ut på forhånd.

Har vært på Elkjøp og det er en del å velge mellom der så det kan vel ha noe for seg å spørre hvilke brett jeg IKKE skal kjøpe?

Batteripakke med innebygd solcellepanel er ikke aktuelt for meg. Pakken blir veldig varm. Det er likevel et godt tips med solcelle og jeg vil sjekke ut andre alternativer. Jeg mener det finnes et utbrett-panel med kabel til batteripakken, som man også kan henge bakpå sekken mens man går. Skal finne det ut. Sveiv er også et godt alternativ for meg, jeg har ikke noe imot å sveive en time hver dag :)

Takk for tips

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Slike powerbanks med innebygd solcellepanel er gjerne ikke så veldig bra.. veldig lite overflate for solen og batteriene som ligger under blir jo kokt av varmen.

Vil heller annbefale noe slikt til en vanlig powerbank:

Se460c2a9593b46cebf364340fa3d738ea.jpg_640x640Q90.jpg_.webp.73691491c0b1f9cd0e1900013e067998.webp

Noe sånt ja. Mener de finnes i utbrett også, som kan henge på sekken mens man går. Sjekker ut pris på sånne. Takker. 

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (21 minutter siden):

En fin måte å finne ut av ting på er å se på hvilken programvareversjon som nettbrettene leveres med, men også på lanseringsdato. Nyere brikkesett er ofte mer effektive enn eldre brikkesett. Samtidig er det også lurt å velge en modell med et integrert 5G-modem slik at du har best mulighet for god dekning. Da slipper du også enda en dings på tur. 

Jeg trenger ikke 5G. Jeg laster ned dekningskart på forhånd og planlegger camp der det er dekning i det hele tatt. Men så klart, om prisforskjellen 4G vs. 5G ikke er all verden er det vel verdt å ha det i tankene i alle fall. Jeg skal jo sikkert bruke brettet i vinter også, hjemme. 

Jeg skal ha et øye på datoer og brikkesett også. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Før i tiden så pleide jeg å reise med ett nettbrett og en mobiltelefon. Etterhvert så har jeg gått over til å bruke en litt stor mobiltelefon og så greie meg med det. Er veldig fornøyd med Motorola G84, som nå er nede i ca 2.600,- Har andre dyrere modeller liggende, men foretrekker å bruke G84'en.

Skal man ha nettbrett med tilsvarende spesifikasjoner, så skal man opp i en veldig dyr modell. Med 256 GB lagring så er det god plass. GPS virker meget bra.

Når det gjelder "nettbrett til media" så er det totalopplevelsen som teller, og da er det viktig å ha en skjerm med god kontrast og hurtig oppdatering og at man har med et par gode hodetelefoner eller ørepropper. På et vis så får "god lyd" en liten skjerm til å virke "ok".

Har en powerbank med innebygd lading fra solcelle, men det virker nesten ikke. Har også et sammenleggbart panel på 50 Watt og det virker bra.

Hvis man skal ha batteriet til å vare, så er det lurt å installere så få programmer som mulig, og å skru av oppdatering, mens man er på tur.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er skjermen på nettbrett som stikker av med brorparten av strømmen.

Vil også anbefale Android-baserte nettbrett som f.eks Lenovo M10 3rd gen.

Disse har mulighet til å justere ned lysstyrken med svært god presisjon i det nedre spektret slik at du bare bruker akkurat så mye lys du trenger. Brettet har også batterispare-modus som kjører med lavere ytelse. 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettbrett/lenovo-m10-3rd-gen-101-64gb-wifi/1028258.10989/

Til prisen er dette en veldig god modell med 2000 x 1200 skjerm og 64 GB minne

Dette er neppe det aller beste brettet til ditt bruk, men tror nok det duger. Har du 2 stk 20.000 mAh banker får du teoretisk ladet brettet ca 8 ganger da det har 5100 mAh batteri.

En beregner at fullt batteri gir ca 10 timers variert bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er en liste over noen nettbrett prisklasse 2000-4000 som virker greie

Samsung Galaxy Tab A9 8.7 SM-X115 LTE 128GB (LTE)

Samsung Galaxy Tab A9+ 11.0 SM-X210 128GB (LTE og 5G)

Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) LTE SM-P625 64GB (LTE)

Xiaomi Redmi Pad SE 11" 4GB RAM 128GB (ikke telenett)

Xiaomi Pad 6 11" 6GB RAM 128GB (ikke telenett)

edit: Jeg har sett på modeller med kun WIFi og ikke telenett (LTE), noen av de overnevnte har ikke telenett. Du vil trolig ha modeller med telenett og GPS.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Her er en liste over noen nettbrett prisklasse 2000-4000 som virker greie

Samsung Galaxy Tab A9 8.7 SM-X115 LTE 128GB

Samsung Galaxy Tab A9+ 11.0 SM-X210 128GB

Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) LTE SM-P625 64GB

Xiaomi Redmi Pad SE 11" 4GB RAM 128GB

Xiaomi Pad 6 11" 6GB RAM 128GB

S6 Lite er ikke så bra batterimessig. Hadde den selv og batteritiden var skuffende.

Xiaomi Pad 5 har veldig god batteritid. Den har dessverre ikke GPS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ikke kast pengene bort på ett billig Android brett. Elendig software support, og ett hinsides verdifall. Du kan blant annet risikere at turappene du bruker slutter å fungere om 1-2 år. Kjøp deg heller en Ipad. Industriledende på det meste, og holder seg godt i verdi om du ønsker å selge/oppgradere på ett senere tidspunkt. Du bør kunne få en brukt Ipad 9ende gen med cellular på budsjettet ditt, og den har alt du trenger, viktigst av alt, support fra Apple i flere år fremover. For eksempel; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=341758557

Du kan eventuelt vente til senere i år på Ipad gen 11 som ryktes å skulle erstatte gen 9 og 10 men til prisen av 9. Gen 10 er en del dyrere. Det blir garantert en skikkelig kraftpakke til en svært god pris. Men da må du kjøpe nytt, og må nok regne med en pris på rundt 7 lapper for utgaven med cellular. 

Mange av Android brettene du blir anbefalt er allerede utdaterte. For eksempel Lenovo m10 gen3, som kun er oppdatert til Android 12. Android 12 kom høsten 2021. Brettet får ikke engang Android 13 som kom høsten 2022. Android 14 kom høsten 23. Nå i høst vil Android 15 komme ut… Dette nettbrettet er utdatert i flere år allerede, og det betyr også ett stadig mer begrenset utvalg av apper. Brettet er etter mitt syn tilnærmet verdiløst, og prisen på 1690 kroner er nesten som svindel å regne. Utrolig at dette brettet fortsatt selges.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Min erfaring er at apper dør mye raskere på Apple iPad p.g.a aggressiv oppdatering, noe som driver salg av nye enheter, der Android fungerer i årevis. Faktisk mistet rimelig nettopp Galaxy Note fra 2014 m/Android 5.x YouTube appen, men fungerer fint med nettversjonen.

Man havner sånn sett lettere "på kjøret" med Apple-produkter. De setter salg mye høyere enn kundetilfredsstillelse.

Teknisk sett har de gode produkter. Designmessig klarer de seg med mindre RAM også fordi dem er godt designet og ikke så generiske som Android.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
vidor skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at apper dør mye raskere på Apple iPad p.g.a aggressiv oppdatering, noe som driver salg av nye enheter, der Android fungerer i årevis. Faktisk mistet rimelig nettopp Galaxy Note fra 2014 m/Android 5.x YouTube appen, men fungerer fint med nettversjonen.

Man havner sånn sett lettere "på kjøret" med Apple-produkter. De setter salg mye høyere enn kundetilfredsstillelse.

Teknisk sett har de gode produkter. Designmessig klarer de seg med mindre RAM også fordi dem er godt designet og ikke så generiske som Android.

Din erfaring, du høres ikke ut som en som har Ipad? Har du faktisk en Ipad, og hvilke apper har du erfart dette med?

Første gang jeg har opplevd at noen argumenterer positivt for at produsenter ikke holder produktene sine oppdaterte i sin levetid. Dette er noe som er utelukkende negativt for kunden. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

"Denne appen krever iOS x.x.x" når man forsøker å laste ned, og så er iPaden oppgradert så høyt det er mulig. Skal sies at jeg har en 6.gen iPad nå, og den får fremdeles oppdateringer, noe som er bra.

Android lar deg laste ned eldre versjoner og det finnes .apk'er av apper man kan laste ned manuelt og sideloade, mens Apple gjør alt for at du ikke skal få tak i eldre apper i sitt lukkede økosystem.

M.a.o blir du pushet over på ny hardware selv om det du sitter på fremdeles er helt ok hardware.

Skal sies at Apple har fått stabilisert hardware rimelig bra, så ting lever lengre nå enn før. Android blir litt som en generisk PC, så de er mer eller mindre tvunget til bred støtte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
vidor skrev (28 minutter siden):

"Denne appen krever iOS x.x.x" når man forsøker å laste ned, og så er iPaden oppgradert så høyt det er mulig. Skal sies at jeg har en 6.gen iPad nå, og den får fremdeles oppdateringer, noe som er bra.

Android lar deg laste ned eldre versjoner og det finnes .apk'er av apper man kan laste ned manuelt og sideloade, mens Apple gjør alt for at du ikke skal få tak i eldre apper i sitt lukkede økosystem.

M.a.o blir du pushet over på ny hardware selv om det du sitter på fremdeles er helt ok hardware.

Skal sies at Apple har fått stabilisert hardware rimelig bra, så ting lever lengre nå enn før. Android blir litt som en generisk PC, så de er mer eller mindre tvunget til bred støtte.

Det er en melding som kun skal dukke opp når du ikke har oppdatert Ipaden til den nyeste tilgjengelige versjonen. Etter du har gjort dette så skal det i utgangspunktet fungere. Men kan jo være det har vært noe galt med akkurat den appen. Hvilken app var det? 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...