Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 I dag har kvinner stor fridom til å kle seg i plagg som tradisjonelt har vore assosiert med menn. Dei kan utan problem iføre seg bukser, dressar og skjorter – anten dei er laga spesifikt for kvinner eller er henta direkte frå herreavdelinga. Denne endringa i klesnormer reflekterer ei større aksept for kjønnsuttrykk og mangfald, ei utvikling som har funne stad over dei siste hundre åra. For hundre år sidan blei kvinner som gjekk med bukser sett på som radikale og ofte møtt med fordømming. Men i åra før andre verdskrig byrja samfunnets haldningar å endre seg, og bukser blei etter kvart akseptert som eit normalt klesplagg for kvinner.

Mykje av motstanden mot kvinner i mannsklær har historiske og religiøse røter. I Det gamle testamentet og Moselova, står det i Femte Mosebok, 22. kapittel, vers 5: "Ei kvinne skal ikkje bera mannsklær, og ein mann skal ikkje kle seg i kvinneklær. For Herren din Gud har avsky for kvar den som gjer dette." Dette verset har i lange tider påverka korleis samfunn har sett på kjønnsrollar og klesnormer.

Interessant nok, i same kapittel, vers 11, heiter det: "Du skal ikkje gå i klær som er vevd av blanda tråd, ull og lin saman." Dette påbodet har fått langt mindre merksemd opp gjennom åra, og viser kor selektivt religiøse føreskrifter kan bli tolka og praktisert. I kristen tradisjon har vi heller ikkje følgt alle påboda i Moselova, som ofte vert sett på som delar av den gamle pakta.

 

Sjølv om kvinner no kan kle seg i mannsklær utan større oppstuss, verkar det som om samfunnets syn på menn i dameklær er mykje meir restriktivt. Menn som vel å kle seg i skjørt, kjoler, eller nylonstrømpebukser møter ofte fordommar og latterleggjering. Dette reflekterer ei dyptgåande ulikskap i korleis vi ser på kjønn og klesnormer. For menn verkar det som om Moselova framleis gjeld – dei har ikkje den same fridomen til å eksperimentere med klær som kvinner har.

Det er verdt å spørje seg kvifor ikkje også menn kan ha tilgang til lett og luftig sommarklær, som til dømes ein "sommarkjortel." I mange kulturar har menn brukt liknande plagg i hundrevis av år – tenk på kilt i Skottland eller toga i det gamle Roma. I dag er det ingen praktisk grunn til at menn ikkje kan nyte den same komforten som kvinner i varme sommarmånader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om problemet er at klærne kvinnene henter fra menn er mindre synlige.

Klærne mannfolk henter fra kvinner viser ofte frem mer av kroppen.

 

Samtidig kan det virke som et problem for noen om en mann som ikke prøver å være kvinne bruker slike plagg.

 

Det finnes dog ulike klesplagg utviklet for mannfolk som fungerer mer enn godt nok i varmere klima. Så jeg ser ikke helt hvorfor temperaturen skulle påvirke diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 3.6.2024 at 9:03 AM, Iki said:

Det virker som om problemet er at klærne kvinnene henter fra menn er mindre synlige.

Klærne mannfolk henter fra kvinner viser ofte frem mer av kroppen.

Der er ikke alltid tilfellet. Kunne en mann ha på seg denne uten å få spørsmål om han er trans og sure blikk når han sier nei?

image.png.ebe81acb013cf451bd4ac0ef2cd67b7f.png

Lenke til kommentar

For min del, som kristen og Bibelinteressert, har jeg ingen problemer med at menn går i kvinneklær, selv om dette verset forbyr det, da dette som du sier er en del av Moseloven, hvor det står endel ingen følger i dag uansett.

For min del går grensen ved at det kreves fra meg at jeg skal se på menn som ser på seg selv som kvinner som kvinner. Nå har jeg jo gått med på dette i sosiale settinger, da noe annet ville ført til sosial utfrysing i California.

Men egentlig mener jeg at folk burde kunne gå kledd akkurat som de vil, uten å påberope seg kjønn, trøkke i seg hormoner og kappe av legemsdeler. Voksne folk kan gjøre som de vil, men når ideologien er gått så langt at man er en ond person om man ikke godtar dogmene deres som sannhet, da har ideologien gått over i religion.

Jeg protesterer av to grunner: 1) Jeg har opplevd at ideologien er svært usunn for folks mentale helse. Og 2), tida når autoriteter kan kreve hva andre skal tro er forbi, det gikk an på 1700-tallet.

Her på forumet blir jeg også møtt med at jeg "hater transer" når jeg skriver slikt som dette, fra ellers tilsynelatende oppegående folk.

Jeg hater ikke transer, jeg antar at jeg har mer erfaring med transer enn de fleste her inne, siden jeg har en venn som er det (operasjoner, hormoner, hele pakka). Jeg har også venner som er muslimer, ateister, osv. uten at disse krever at jeg adopterer deres verdensbilde, eller påstår at jeg er muslim-/ateisthater av den grunn.

Jeg synes ikke menn kler kjoler og det kommer jeg neppe til å gjøre noen gang. Men opplever jeg det, vil jeg nok forsøke å ignorere det, i det minste dersom jeg ellers liker personen.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...