Gå til innhold

Er fri bil ordning og bilgodtgjørelse det samme?

Gjest 50069...e1c

Anbefalte innlegg

Gjest 50069...e1c

Hei.

Jer er en delt ufør(50%) trafikklærer. Jeg og arbeidsgiver har fått utdelt skjemaer fra Nav. Der finnes en kolonne som skal ha greie på hvor mye jeg som arbeidstaker mottar av bilgodtgjørelse fra arbeidsgiver. Jeg bruker skolebilen privat og skattlegges av dette.

Har spurt en saksbehandler i Nav, og som faktisk ikke visste dette. I tillegg har jeg kort frist på å innlevere skjemaet så dette må jeg vite for sikkert. Det er ingen andre steder i skjemaet som omhandler bil.

Anonymous poster hash: 50069...e1c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilgodtgjersle/køyregodtgjersle/kilometergidtgjersle er kompensasjon for bruk av eigen bil. 

Alternativet er å ha firmabil der ein skatter for fordelen. 

Eg forstår det slik at du har firmabil som du brukar både privat og til jobb? 

Om NAV ikkje klarer å svare deg så skal ikkje eg være påståeleg, men eg tenker at du har 0 kr i bilgodtgjersle ettersom du ikkje får kilometergodtgjersle for køyringa i arbeidstida. 

Lenke til kommentar
Gjest 50069...e1c
The Avatar skrev (8 timer siden):

Bilgodtgjersle/køyregodtgjersle/kilometergidtgjersle er kompensasjon for bruk av eigen bil. 

Alternativet er å ha firmabil der ein skatter for fordelen. 

Eg forstår det slik at du har firmabil som du brukar både privat og til jobb? 

Om NAV ikkje klarer å svare deg så skal ikkje eg være påståeleg, men eg tenker at du har 0 kr i bilgodtgjersle ettersom du ikkje får kilometergodtgjersle for køyringa i arbeidstida. 

Det er firmaet som eier bilen og jeg får bruke den privat. Både arbeidsgiver og jeg blir skattet sønder og sammen av dette. Noen har fortalt at denne skattesummen også skal ses på/legges til som pensjonsgivende inntekt. Noe som gjør at min total-lønn blir vesentlig høyere enn ordinært.Dermed blir min inntektsgrense også vesentlig høyere i forbindelsen til uføre. Bare positivt for meg selvsagt.

Det finnes ingen steder i skjemaet om en slik situasjon og inntekstsopplysning. Så kan dette bli en felle? Hvis jeg ikke opplyser eksternt om dette så blir det automatisk avslag på søknad om økt inntektsgrense? For det er det det handler om til syvende og sist..

Lenke til kommentar

Det de er ute etter er om du evt. mottar fast billønn i stedet for firmabil. Fast bilgodtgjørelse beskattes som vanlig lønn og teller med i opptjeningen av pensjonspoeng. Kjøregodtgjørelse basert på kilometer for privateid bil iht. statens satser, er derimot skattefritt og vil heller ikke øke pensjonsgivende inntekt. Hvis hensikten er å øke inntektsgrunnlaget, er det en fordel å ha ordninger tilsvarende de to førstnevnte, dvs. fast bilgodtgjørelse eller firmabil. 

Lenke til kommentar
Gjest 50069...e1c
Mercruiser skrev (29 minutter siden):

Det de er ute etter er om du evt. mottar fast billønn i stedet for firmabil. Fast bilgodtgjørelse beskattes som vanlig lønn og teller med i opptjeningen av pensjonspoeng. Kjøregodtgjørelse basert på kilometer for privateid bil iht. statens satser, er derimot skattefritt og vil heller ikke øke pensjonsgivende inntekt. Hvis hensikten er å øke inntektsgrunnlaget, er det en fordel å ha ordninger tilsvarende de to førstnevnte, dvs. fast bilgodtgjørelse eller firmabil. 

Summen gjeldende firmabilen står oppført på lønnsslippen både på kolonne for skatt og kolonne for pensjonsgivende inntekt.  Er innforstått med det, (nesten) Men det finnes altså ingen steder i skjemaet til Nav hvor jeg skal fylle dette ut i. Kun en rubrikk merket bilgodtgjørelse, og det blir ikke riktig å sette noen sum der. Den må stå tom.

Da må Nav selv, hvis det er interessant i det hele tatt, finne ut hva den spesifikke summen ang bil er via lønnsslippen. For den skal også legges ved søknadaden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...