Gå til innhold

Take-Two om GTA 6 på PC: – Rockstar vil komme med flere kunngjøringer når tiden er inne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

> Jeg tror det er riktig strategi for det vi driver med å være der forbrukerne er, og det dette selskapet tradisjonelt sett har gjort er å imøtekomme forbrukere hvor enn de er, på enhver plattform der det passer seg over tid.

Det er jo ren svada, eller mener han virkelig at det IKKE finnes titalls millioner mennesker som ville kjøpt dette på PC den dagen det kommer ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nesten 100% sikker på at det først bare kommer til PS og Xbox. Så, etter et år eller to kommer det til PC, sikkert med noen ekstra-funksjoner eller moddemuligheter slik at flest mulig vil kjøpe det igjen.

På en måte forstår jeg utvikler, det er nok lettere å først bare utvikle til en/to forskjellige hardware enn å måtte støtte all mulig i PC fra dag en. I tillegg slipper de masse piratkopiering i starten.

Endret av Houdini
Lenke til kommentar

Jeg er PC-spiller jeg også, og har spilt GTA siden GTA 1 kom ut, men spillet har solgt noe slikt som 200 millioner kopier, og så vidt jeg kan se er bare drøyt 5 millioner av dem på Steam f.eks. Det er dog flere PC plattformer som selger det, men jeg tviler på at PC er noe i nærheten av de to konsollene.

Grunnen til at det ofte er vanskeligere enn man skulle tro å slippe et produkt på PC er fordi nesten hver enkelt PC er unik. PC-folket er gjerne litt mer forståelsesfulle av bugs enn konsollspillere, men ikke så voldsomt. Det er veldig mye QA som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (28 minutter siden):

så vidt jeg kan se er bare drøyt 5 millioner av dem på Steam f.eks.

Hvor ser du disse tallene?

Jeg gjorde et raskt google-søk. Ikke offisiell kilde, men her er det oppført med 26millioner solgte på Steam.

Hvis vi tar utgangspunkt i 200 millioner solgte totalt, så virker 26 millioner på Steam som realistisk. Jeg tenker da på at GTA V har vært blant mest solgte spill på Steam gjennomgående i snart 9 år nå. I tillegg kommer salg fra Epic Games.

5 millioner solgte på Steam på 9 år er helt usannsynlig.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
martin1872 skrev (39 minutter siden):

Rart det ikke kommer til pc med en gang når GTA 5 har konstant 200k pluss seere på twitch igjennom FiveM modden som er eksklusiv til pc. Samt 90% av de som fortsatt spiller gta 5 spiller nettopp på pc..

Ikke rart i det hele tatt. De elsker å dobbelt dippe, de vet at konsollmarkedet er kjempestort og at mange vil kjøpe den på PC enten de har spillet fra før, på konsolll, eller ikke.
Så det betyr mer penger i kassa enn hvis de hadde lansert spillet på PC samtidig med konsoll.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (32 minutter siden):

jeg tviler på at PC er noe i nærheten av de to konsollene

Det er strengt tatt 6 konsoller og 3 ulike konsollgenerasjoner du sammenligner PC med. Jeg tror ikke PC har solgt noe dårligere enn PS3/Xbox360, PS4/XboxONe, og PS5/Xboxseries X isolert sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Donkey Kong said:

Det er strengt tatt 6 konsoller og 3 ulike konsollgenerasjoner du sammenligner PC med. Jeg tror ikke PC har solgt noe dårligere enn PS3/Xbox360, PS4/XboxONe, og PS5/Xboxseries X isolert sett.


Skal som sagt være solgt 200 millioner eksemplarer totalt. Mindre enn 5 millioner på Steam. Det selges også på Epic og minst ett annet sted, men... det blir noen få prosent oppimot totalen. Så man skjønner jo at PC ikke er prioritert. Kjipt for oss, men så er det nå.

Lenke til kommentar

Kjøpte tilslutt en PS5 for å kunne spille Gran Turismo 7 og Demon's Souls remake. Har ventet så lenge på GTA6 at jeg venter ikke ett ekstra sekund når det først er lansert. Kjøpt GTA5 til både Xbox 360, Xbox One og PC, men har spilt så mange timer at jeg har likevel fådd meget bra verdi for pengene. Ser for meg at jeg blir å få det samme med GTA6 så har ingen problem med å dobbeldippe.

Lenke til kommentar
martin1872 skrev:
Rart det ikke kommer til pc med en gang når GTA 5 har konstant 200k pluss seere på twitch igjennom FiveM modden som er eksklusiv til pc. Samt 90% av de som fortsatt spiller gta 5 spiller nettopp på pc..
Markedet skal melkes. Og som jeg har nevnt i en annen tråd her inne, tipper jeg det kan bli lang tid å vente. Jo større suksess det blir på konsoll, jo lenger må vi vente på PC versjonen (mest sannsynlig). Samt gta6 er 1 player, hvor det er mye lettere å piratkopiere, enn om det var online. Piratkopiering er nok en faktor som gjør det mer lønnsomt å drøye med PC versjonen.
Lenke til kommentar

Rockstar/Take-Two er ei bedrift som skal skaffe inntekter til eigarane. Jo meir jo betre, og måten dei lanserer sine spel på fører til fleire sal.

Porting/utvikling til PC kan vere deler av forklaringa, men hadde dei villet kunne dei lansert det på alle plattformar samtidig.

Lenke til kommentar

Rockstar og Take-Two har tjent seg rått på "Shark Cards" så ingen unnskylning at de må tjene mer på salg. Her er det mer snakk om at flere kjøper konsoll pga de føler et tvang til å spille nyeste GTA IV. Bare det forklarer det meste om hvor skittent Rockstar og Take-Two framstår.

Jeg er sikker på at hvis EA eller Ubisoft hadde gjort det samme, hadde folk boikottet spillene deres uten tvil.

Og nei det handler ikke om piratkopiering, ligger mer i det at de vil tjene seg litt mer på folks uvane om å kjøpe det. Og så kjøpe det til PC ved senere annledning. Det sier jo seg selv, de har funnet en bra markedsføringsmodell der de lurer folk trill rundt.

Endret av Soles
Lenke til kommentar
SynT skrev (9 timer siden):

Har vertfall ingen planer om å kjøpe noken konsol for å spille dette, venter til emulator om eg må.

Spillet kommer til å komme på PC mange mange år før du kan kjøre en PS5 / Series X emulator, så du slipper å vente så lenge. Jeg tipper sent 2026 eller tidlig 2027 for PC-versjonen. De 

martin1872 skrev (7 timer siden):

Rart det ikke kommer til pc med en gang når GTA 5 har konstant 200k pluss seere på twitch igjennom FiveM modden som er eksklusiv til pc. Samt 90% av de som fortsatt spiller gta 5 spiller nettopp på pc..

De tjener mye mer på å selge det til konsoll først, så det er ikke så rart. Vet ikke hvor du fant statistikken på at 90% spiller på PC, men link gjerne til den. GTA:V har vært sykt populært på konsoll hele tiden, så jeg blir veldig overrasket om det du sier stemmer. At de på twitch spiller på PC er ikke representativt for resten. Spesielt siden (jeg går utifra) at mods/RPG servere er populært på Twitch.

Feenyx skrev (7 timer siden):

> Jeg tror det er riktig strategi for det vi driver med å være der forbrukerne er, og det dette selskapet tradisjonelt sett har gjort er å imøtekomme forbrukere hvor enn de er, på enhver plattform der det passer seg over tid.

Det er jo ren svada, eller mener han virkelig at det IKKE finnes titalls millioner mennesker som ville kjøpt dette på PC den dagen det kommer ut?

Hvis de må velge mellom PC først eller konsoll først så gir det mening å gå konsoll først. Å lansere til begge samtidig VIL kreve mer tid til utvikling.

Så i stedet for å vente (økte kostnader) så kan de selge først til konsoll og så til PC. Da får de inn penger tidligere, samt at de selger ekstra kopier fra oss som kjøper både på konsoll og PC.

Houdini skrev (7 timer siden):

Er nesten 100% sikker på at det først bare kommer til PS og Xbox. Så, etter et år eller to kommer det til PC, sikkert med noen ekstra-funksjoner eller moddemuligheter slik at flest mulig vil kjøpe det igjen.

På en måte forstår jeg utvikler, det er nok lettere å først bare utvikle til en/to forskjellige hardware enn å måtte støtte all mulig i PC fra dag en. I tillegg slipper de masse piratkopiering i starten.

Tipper også det. I tillegg så kom jo PC-versjonen og nye next-gen versjoner av GTA:V med massevis av grafiske oppdateringer og jeg regner med det samme skjer her. Folk som klager over dette bør ta en titt på versjonen av GTA:V som kom ved launch til 360/PS3 og versjonen som kom til PC og hvordan GTA ser ut i dag.

Det eneste jeg har å utsette med GTA:V er 

1. Ingenting ekstra innhold til singleplayer

2. For mye grinding for å oppnå ting i GTA:Online. Må spille det ekstremt mye for å unlocke kule ting.

3. Shark cards. Henger nok mye sammen med nr 2. Er i praksis "pay to win"

---

Man kan være enig/uenig i hvordan de gjør det, men mange glemmer at Rockstar er en av få/eneste som klarer å lage spill på denne skalaen. Jeg vet ikke hva tallene sier, men blir ikke overrasket over at det å re-lansere spillene såpass ofte er kritisk for å kunne fortsette med serier som GTA og Red Dead.

Jeg kommer til å skaffe meg en PS5 Pro og GTA:VI til launch date. Og så selger jeg det og kjøper det til PC når det kommer dit. Blir verdt hver eneste krone.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, der datt visst min hype/interesse for GTA6. Kanskje plukker jeg det opp 2 år etter lansering, når alt er spoila, og det endelig dukker opp på PC.

Ikke at jeg tror det betyr mye for Rockstar, og ikke at jeg ikke ser business perspektivet med konsoll-exclusive først...

...er vel heller bare "synd for meg" og evt alle andre som ikke gidder/ønsker/ser poenget med å kjøpe konsoll for spill som GTA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...