Mannen med ljåen Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni 1971 totakts 4.5 hester Chrysler påhengsmotor. Skal den ha blytilsetning i tillegg til totaktsolje? Det var vel det vanlige på den tiden. Må selvsagt ha 98 oktan for å slippe etanol? Og hvilken totaktsolje? Takler den syntetisk, som er det vanligste i butikken nå for tiden? Hvor mange prosent? Takk for svar. Håper å få glede av bestefars gamle påhengsmotor i sommer. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni (endret) Du vet kanskje om det, men hvis det er mer effekt aa hente, saa sjekk om det er en metallplate inni forgasseren, som gjoer innsuget mindre. Fjerner du den, kan det vaere, du har en 6 eller 8hk. Endret 3. juni av Karltorbj Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Du skal fint kunne bruke syntetisk. Den bare brenner renere og soter mindre. Du bruker prosenten som er anbefalt i manualen, eller som står på påhengeren. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni Forfatter Del Skrevet 3. juni Hvis en motor fra 1971 tåler syntetisk, hva er da hensikten med mineralsk og semi-syntetisk? Det er en fordel for meg å kunne bruke syntetisk, da jeg allerede har det for andre motorer. Men setter pris på en forklaring hvorfor det er sånn. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni 6 minutes ago, Mannen med ljåen said: Hvis en motor fra 1971 tåler syntetisk, hva er da hensikten med mineralsk og semi-syntetisk? Pris. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Olje https://www.quora.com/Is-mineral-oil-always-better-than-synthetic-for-an-older-car-engine Mineralsk > "rå-olje" basert og mindre prosessert. Kan være tykkere og kamuflere slitasje i motoren. Som regel billigst, men mye falsk reklame om dens fortreffelighet for dyrere varianter. Syntetisk > Varer lengre, smører bedre, mindre forurensing i oljen da den er er bygget opp fra grunnen med nøye kontroll på alle egenskaper. Pluss additiver som renser motoren og gir lenger levetid. Typen additiver kan være viktig jfr linken over. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni (endret) Blyet ble brukt til å heve oktantallet i bensinen, og til å smøre ventilsetene i firetaktsmotorer. Ikke aktuelt for deg. Endret 3. juni av NorsknRev 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Det er forskjell på totakts- og firetaktsolje. For firetaktere så kan det bli et problem på gamle og/eller dårlig vedlikeholdte motorer at en syntetisk olje kan løse opp avleiringer som kan plugge igjen oljekanaler og føre til slitasje eller havari. På en totakter er ikke dette et tema siden smøresystemet er helt annerledes og olja uansett blir brent opp og forsvinner i eksosen. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni Forfatter Del Skrevet 3. juni NorsknRev skrev (2 minutter siden): Blyet ble brukt til å heve oktantallet i bensinen, og til å smøre ventilsetene i firetaktsmotorer. Totaktere har ikke ventiler som trenger blysmøring? Og 95 og 98 har høy nok oktan allikevel, sammenliknet med sånt som er på markedet i andre land? Amerikansk motor. Jeg så nettopp en video om en amerikansk plenklipperreparatør, de har valget mellom 87, 89 og 91 "Premium". Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni (endret) USA regner oktan annerledes så de tallene kan ikke sammenlignes. 91 i USA er vel samme som 96 her tror jeg. Endret 3. juni av sedsberg Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Totaktere har ikke ventiler som trenger blysmøring? Nei, det har de ikke. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni Forfatter Del Skrevet 3. juni Selvsagt måtte de måle oktan annerledes. 😂 De må jo alltid måle ting i African elephants, Football fields eller Aircraft carriers. Mye bedre enn metrisk. Jeg er uansett ikke redd for oktantallet på denne motoren, da den har overlevd så langt. Jeg bruker 98, ikke 95. Det kompenserer vel for at det er blyfri? 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Du trenger nok ikke blytisetning i 98. Den motoren ble sikkert kjørt med mineralsk motorolje i bensinen da den var ny. Dedikert "Totaktsolje" var ganske nytt produkt på markedet på den tiden og ikke nødvendigvis vanlig å få tak i. Fordelen med den på den tiden var at det var tilsetningstoff i den som får den til å holde seg i blanding med bensin. Motorolje i bensin har en tendens til å skille seg ut igjen og legge seg nederst, så man måtte vende litt på tanken i blant om den står mye i ro. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni En totakter har ikke ventiler så du slipper å tenke på blytilsetning, er heller ikke problem å bruke syntetisk totaktsolje siden den gjøre samme jobben men litt renere. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november NorsknRev skrev (På 3.6.2024 den 11:55 AM): Blyet ble brukt til å heve oktantallet i bensinen, og til å smøre ventilsetene i firetaktsmotorer. Ikke aktuelt for deg. Dette er helt korrekt og dermed fasit. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Rune_says skrev (På 3.6.2024 den 11:54 AM): Syntetisk > Varer lengre, smører bedre, mindre forurensing i oljen da den er er bygget opp fra grunnen med nøye kontroll på alle egenskaper. En to-taktsolje skal ikke vare lenge. Den tilfører bensinen smøreegenskaper og passerer gjennom motoren sammen med bensinen. Det tar kanskje ett sekund. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Mannen med ljåen skrev (På 3.6.2024 den 3:29 AM): Takk for svar. Håper å få glede av bestefars gamle påhengsmotor i sommer. Jeg har to like motorer, bare større effekt. Gi beskjed dersom du ønsker å selge din. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november En Chrysler-fan? Interessant. Hvor finner du deler? Hva gjør du med dem? Den er på en måte familiens arvegods, så det er ikke bare opp til meg. I praktisk bruk har vi bedre, moderne motorer selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå