Gå til innhold

Er det mindre kriminalitet i autoritære land enn demokratiske land?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (1 time siden):

Er du gatekeeper her på forumet? Moderator? Administrator? Hvis ikke, buzz off.

Og det du kaller for USA hat er kritikk av landet. Om du ikke tåler det så er du fri til å scrolle forbi kommentaren min.

Jeg skjønner bare ikke poenget med å gjøre dette til enda en USA-hatetråd. Jeg kunne sagt masse negativt om USA, men denne tråden handler altså ikke om det.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner bare ikke poenget med å gjøre dette til enda en USA-hatetråd. Jeg kunne sagt masse negativt om USA, men denne tråden handler altså ikke om det.

Igjen, hvem er du til å påpeke det? Gatekeeper? Vært på forumet en stund og tror at du har særrettigheter enn andre brukere? Hvem er du til å påpeke hva jeg skal mene eller ikke? 

Og hvis du ikke leste det så var kommentaren min et svar på en annen som allerede brukte USA som eksempel.
 
Igjen, du kan fint ignorere kommentaren min. Jeg slutter ikke å kommentere fordi en eller annen tilfeldig person mener at det ikke passer inn i tråden. Det er kun moderatorer som kan gjøre noe med det i så fall. Og jeg ser ikke at jeg brutt noen  regler.

At jeg gidder å svare på din kommentar til meg er nettopp fordi jeg er drittlei brukere som påtar seg gatekeeper rollen.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Det hadde vært ganske enkelt å lage en dataplott med f.eks Democracy Index score kontra drapsrate per capita. Drapsraten ville nok være den beste metrikken, siden det måler den verste formen for kriminalitet og den som er best dokumentert og ikke skiller seg nevneverdig i statistisk innsamlingsmetode fra land til land. Noen land definerer f.eks trafikkforseelser eller parkeringsbøter som kriminalitet, mens andre ikke gjør det.

 

Democracy Index topp 10 land rangert etter demokrati-score (pluss drapsrate)
Norway    0.6
New Zealand    0.7 (jeg utelukket året 2019 pga. terrorangrepet)
Iceland    0.5
Sweden    1.1
Finland    1.2
Denmark    1.0
Ireland    0.9
Switzerland 0.5  
Netherlands    0.8
Taiwan    2.3

Democracy Index bottom 10 land rangert etter demokrati-score (pluss drapsrate)
Nicaragua    11.0
Venezuela    19.3
Niger    4.4
Guinea-Bissau    1.1
Bahrain    0.1 (har mine tvil gitt)
Cameroon    4.5
Mali   ukjent pga. borgerkrig
Vietnam    1.5
Cuba    4.4
Djibouti    6.8?

 

Hadde man fortsatt dette plottet tror jeg i det minste man kunne konkludert med at gode demokratier generelt har veldig lite kriminalitet, mens mangelfulle demokratier har en del mer, og autokratier kanskje faller langs hele linjen men har tendens til å ha mer vold. Det er kanskje også en grunn til at folk lar seg styre av autokrater?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...