Gå til innhold

Å kjøpe elbil - råd


Anbefalte innlegg

1. Skal man ikke hurtiglade?

2. Er det verdt med elbil om man ikke kan lade hjemme i borettslag?

3. Et must med varmepumpe? Anbefales nordic pakke? 

4. Leasing? Ser det er mulighet å lease elbil. Men hva skjer etter 60 mnd? Egentlig leier jeg bilen i 60 mnd? Kan jeg levere tilbake før 60 mnd?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, stamkunde said:

1. Skal man ikke hurtiglade?

2. Er det verdt med elbil om man ikke kan lade hjemme i borettslag?

3. Et must med varmepumpe? Anbefales nordic pakke? 

4. Leasing? Ser det er mulighet å lease elbil. Men hva skjer etter 60 mnd? Egentlig leier jeg bilen i 60 mnd? Kan jeg levere tilbake før 60 mnd?

 

1. Er opp til deg, hvilken elbil du velger og hvor du skal, sjøl så hurtiglader jeg 1-2 ganger i året når jeg skal på bil ferie.

2. Kommer ann på, har du kommunale ladere i nærheten? Hvis ikke så blir fort rimeligere med Bensinbil enn å kun hurtiglade hele tiden.

3. Kommer ann på hvor du bor, har lest at varmepumpe er effektivt ned til -15, ville helt klart hatt det med mindre det er mye dyrere enn uten.

4. Leasing kommer ann på avtalen og hvor mye man må betale for, 60 mnd høres litt mye ut, vanlig leasing er 3-4 år. Ja du leier bilen men får mulighet til å kjøpe bilen som regel etter end leasing, de fleste har et brudd gebyr for å avbryte leasingen, mange velger å heller selge leasingen videre men spørs hvor stort markedet er for det, personlig hadde jeg aldri gjort det, noen selskaper pleier å være ganske strenge og tar ekstra betalt for hver skramme som er på bilen ved tilbakelevering.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (15 minutter siden):

1. Er opp til deg, hvilken elbil du velger og hvor du skal, sjøl så hurtiglader jeg 1-2 ganger i året når jeg skal på bil ferie.

2. Kommer ann på, har du kommunale ladere i nærheten? Hvis ikke så blir fort rimeligere med Bensinbil enn å kun hurtiglade hele tiden.

3. Kommer ann på hvor du bor, har lest at varmepumpe er effektivt ned til -15, ville helt klart hatt det med mindre det er mye dyrere enn uten.

4. Leasing kommer ann på avtalen og hvor mye man må betale for, 60 mnd høres litt mye ut, vanlig leasing er 3-4 år. Ja du leier bilen men får mulighet til å kjøpe bilen som regel etter end leasing, de fleste har et brudd gebyr for å avbryte leasingen, mange velger å heller selge leasingen videre men spørs hvor stort markedet er for det, personlig hadde jeg aldri gjort det, noen selskaper pleier å være ganske strenge og tar ekstra betalt for hver skramme som er på bilen ved tilbakelevering.

1. og 2. Forstår jeg at det er kun hurtigladere når man går til en stasjon å lader? Og skal man kun hurtiglade frem til 80%, hva er ulempen å hurtiglade de siste 20%?

3. På vinter vil jeg tro varmepumpe kommer godt med, da man kan komme til varm bil før man kjører. 

4. når man selger leasingen videre, betyr det at man selv står for "salget"?

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

1. Skal man ikke hurtiglade?

2. Er det verdt med elbil om man ikke kan lade hjemme i borettslag?

3. Et must med varmepumpe? Anbefales nordic pakke? 

4. Leasing? Ser det er mulighet å lease elbil. Men hva skjer etter 60 mnd? Egentlig leier jeg bilen i 60 mnd? Kan jeg levere tilbake før 60 mnd?

 

1. Hurtiglading kan slite mer på batteri. Hvis du kan lade hjemme eller på jobb, så gjør det

2. Kan du planlegge lading ca 1 gang i uka så går det fint. Det er opp til deg og dine behov om dette går.

3. Sannsynligvis, ja. Det spørs hva som inngår i pakken.

 

1 hour ago, stamkunde said:

1. og 2. Forstår jeg at det er kun hurtigladere når man går til en stasjon å lader? Og skal man kun hurtiglade frem til 80%, hva er ulempen å hurtiglade de siste 20%?

3. På vinter vil jeg tro varmepumpe kommer godt med, da man kan komme til varm bil før man kjører. 

4. når man selger leasingen videre, betyr det at man selv står for "salget"?

1-2. Hurtigladere er ladere som leverer 50-300kWh. En typisk leilighet bruker kanskje 18-30kWh på et døgn. Slike ladere finnes kun ute langs veiene. De siste 20% av ladingen går sakte, så for å ikke blokkere en lader for lenge for nestemann er det litt uskreven regel at du ikke lader bilen helt opp på hurtigladere, særlig hvis det er kø.

3. Varmepumpe er praktisk, om det er innebygget styring fra mobilapp kommer an på bilen

 

31 minutes ago, stamkunde said:

når det står i tekst, hurtigladings mulighet, hva vil det egentlig si? har ikke alle el biler mulighet for å bli hurtigladet?

sikkert mange spørsmål jeg bør etablere meg før jeg egentlig går til en selger.

Det betyr at bilen kan hurtiglade. Så godt som alle nye elbiler på markedet i dag kan det. Men de har alle men maks hastighet, eks 50kWh, 120 kWh osv..

Lader du med 50kWh tilsvarer det rundt 250-300km/t med tilført rekkevidde. 150kWh tilsvare rundt 600km/t.

Lenke til kommentar
3 hours ago, stamkunde said:

formvarmingsystem og varmepumpe, er det det samme?

Nei..
Varmepumpe er bare en mere effektiv måte å lage varme på. Elbiler som ikke har varmepumpe har PTC varmer.
Blir som å ha en vanlig varmeovn hjemme istedefor varmepumpe. Førstnevnte bruker mere strøm men gjør samme jobb.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 2.6.2024 at 9:39 PM, stamkunde said:

når det står i tekst, hurtigladings mulighet, hva vil det egentlig si? har ikke alle el biler mulighet for å bli hurtigladet?

sikkert mange spørsmål jeg bør etablere meg før jeg egentlig går til en selger.

Finnes noen få gamle elbiler som ikke kan hurtiglades, men nesten alle i dag kan det.
Noen har dog en gammeldags hurtigladeplugg (Nissan Leaf f.eks) som kan gjøre det vanskeligere å finne en lader man kan bruke. 

Lenke til kommentar

Å ikke kunne lade hjemme eller ha fast tilgang på jobb vil jeg si er ett problem. Med mindre du har en offentlig ladestolpe du kan la bilen stå ved i timesvis på søndag og har stort nok batteri til å holde gjennom uka på den ene ladningen. Fordelen med å ha elbil er at man slipper bensinstasjonen. Man kommer hjem, plugger i og så fyller den mens du gjør noe annet. Å være avhengig av lading andre steder vil bare være som å måtte fylle en bensinbil med pinsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
stamkunde skrev (På 2.6.2024 den 8:21 PM):

1. Skal man ikke hurtiglade?

2. Er det verdt med elbil om man ikke kan lade hjemme i borettslag?

3. Et must med varmepumpe? Anbefales nordic pakke? 

4. Leasing? Ser det er mulighet å lease elbil. Men hva skjer etter 60 mnd? Egentlig leier jeg bilen i 60 mnd? Kan jeg levere tilbake før 60 mnd?

 

Jeg hadde i vel 4 år en elbil uten hurtiglademulighet som familiens andre bil. Vi (min kone og jeg) trodde at vi hadde ikke behov for denne funksjonen fordi vi hadde en bil til. Det viste seg å være en liten feilvurdering.

Ikke bare fordi at man uten hurtiglading begrenser sterkt mulighetene til å kjøre langtur med bilen (som noen ganger ville vært meget praktisk), men vel så mye fordi bilen er "dømt" til å lade langsomt. Vi erfarte at noen ganger fikk vi behov for bilen til turer i nærområdet, men måtte la den stå siden den ikke hadde nok strøm og vi ikke kunne vente i flere timer. Da savnet vi muligheten til å kunne raskt "fylle på tanken" nok strøm til å klare oss ut den dagen. Et annet moment er at biler uten hurtiglademulighet har gjerne små batterier og må relativt ofte lades også når man kun kjører i nærområdet. Det er etter vår erfaring mer praktisk om man ikke trenger å lade mer enn en gang i uka eller så. Dette tror jeg jeg gjelder  i enda større grad om du ikke har lader hjemme og må baserer deg på kommunale ladere etc. 

Mitt råd er derfor velg en elbil som har minimum 40 mil (WLTP), helst 50 - 60 mil (slik at du ikke må lade "hele tiden") og som kan hurtiglades.   

Varmepumpen reduserer bilens strømforbruk til å varme opp kupeen og eventuelt batteriet. Dette gjør bilens strømforbruk mindre følsom for kulde og reduserer dermed rekkeviddetapet på vinteren. Min vurdering er at har du mulighet til varmepumpe, grip den. 

I tillegg vil jeg sterkt råde til å velge en elbil som kan temperaturegulere høyvoltbatteriet. De kjemiske prosessene i batterier er sterkt temperaturavhengige. De fleste elbilbatterier trives best og fungerer optimalt når batteriet har en temperatur rundt 25 °C. Her i Norge er det derfor kulda som oftest blir problematisk dersom bilen ikke tempererer batteriet til dets "trivselstemperatur". Jeg har kjørt noen vintre med en elbil som temperaturegulerer batteriet og merker ikke noe forskjell i motorkraften eller hurtigladeeffekten selv i sprengkulde. Min bror hadde derimot en elbil uten temperering og byttet den til slutt ut av den grunn alene fordi han opplevde så stor effektnedgang og treg hurtiglading på kalde vinterdager.

Endret av Tronhjem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (1 time siden):

Jeg hadde i vel 4 år en elbil uten hurtiglademulighet som familiens andre bil. Vi (min kone og jeg) trodde at vi hadde ikke behov for denne funksjonen fordi vi hadde en bil til. Det viste seg å være en liten feilvurdering.

Er helt enig i det meste du skriver, men ikke helt her. Vi har (siden 2017) hatt en 2012 Leaf 24 kWt, som vi har brukt omtrent utelukkende til småkjøring her i nærmiljøet. Og det fungerer brillefint. Selvfølgelig kunne det vært ønskelig med mer rekkevidde, og bedre hurtiglademuligheter (dårlig med Chademo her), men sett i forhold til hva det hadde kostet ekstra så utgår det med høye kneløft.

Vi bytter på hvem som har Long Range elbilen, og hvem som har Leaf'en, sånn at den som har behov for en lengre tur kjører Tesla'en. Fungerer bra for oss, men andre kan selvfølgelig ha helt andre behov og preferanser.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Er helt enig i det meste du skriver, men ikke helt her. Vi har (siden 2017) hatt en 2012 Leaf 24 kWt, som vi har brukt omtrent utelukkende til småkjøring her i nærmiljøet. Og det fungerer brillefint. Selvfølgelig kunne det vært ønskelig med mer rekkevidde, og bedre hurtiglademuligheter (dårlig med Chademo her), men sett i forhold til hva det hadde kostet ekstra så utgår det med høye kneløft.

Vi bytter på hvem som har Long Range elbilen, og hvem som har Leaf'en, sånn at den som har behov for en lengre tur kjører Tesla'en. Fungerer bra for oss, men andre kan selvfølgelig ha helt andre behov og preferanser.

Jeg ser  ditt poeng med at det er penger å spare på å velge lite batteri. Jeg ser også at spørsmålet om man kan klare seg med en bil  nummer to uten langturkapasitet selvfølgelig avhenger av hvilket transportbehov husstanden har. 

Men trådstarter satte ikke som premiss at dette skulle være husstandens bil nummer to. Jeg svarte ut fra at dette skulle være husstandens eneste bil. Da mener jeg at vår erfaring med at vi tok feil og fant at vår erfaring.  med at det var om ikke tvingende nødvendig, i alle fall sterkt ønskelig å ha to biler hvor man ikke trenger å tenke på om de har strøm nok til å nå korpsøvelsen eller hva det måtte være, er meget relevant for den problematikk trådstarer tok opp.   

Skal man ha bare en bil i husstanden og vil kjøre elektrisk, så er min erfaring og klare råd at da bør man velge en bil som går minst 40 mil (WLTP), kan hurtiglade og har temperering av  batteriet. Helst også varmepumpe. Det vil vesentlig øke nytteverdien og anvendelsesområdet sammenlignet med en elbil med lite batteri uten hurtiglademulighet. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en bor i borettslag har en rett på å få satt opp lader til elbil eller hybrid. Her jeg bor valgte de Aneo/Ohmia sin versjon. De installerer ladere til hver parkeringsplass gratis for borettslaget mot en abonnementsordning for å bruke laderne. F.eks 499,- for 270 kWt med rollover for ubrukt lading. Ikke så veldig attraktivt egentlig, men bedre enn ingen lader.

Endret av Olsenhower
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (På 21.6.2024 den 2:47 PM):

Skal man ha bare en bil i husstanden og vil kjøre elektrisk, så er min erfaring og klare råd at da bør man velge en bil som går minst 40 mil (WLTP), kan hurtiglade og har temperering av  batteriet. Helst også varmepumpe. Det vil vesentlig øke nytteverdien og anvendelsesområdet sammenlignet med en elbil med lite batteri uten hurtiglademulighet.

Helt enig! Såfremt man kan ta seg råd til en sånn bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...