Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruke elsykkel når en tar sterke smertestillende.

Gjest cc0ae...de7

Anbefalte innlegg

Gjest cc0ae...de7

Hei. 

Finner meg i en uheldig situasjon som medfører mye bruk av sterke smertestillende midler (oxycontin), utskrevet av lege så ikke noe ulovligheter. Jeg er svært påpasselig med å ikke kjøre bil innenfor de gitte tidsrammene etter jeg har tatt smertestillende, dette medfører dog at mobiliteten min er svært nedsatt enkelte dager da jeg bor på bygda med minimalt tilbud av kollektiv transport. 

Jeg har da begynt å vurdere litt alternative fremkomstmidler som kanskje kan brukes de dagene jeg tar smertestillende. Det første som slo meg var elsparkesykkel, men forstår det slik at reglene her for "edruelighet" er likt med bilkjøring så det vil ikke være ett alternativ. Men da kommer spørsmålet om elsykkel kan være ett alternativ for min situasjon? Eller må jeg bare innfinne meg i at mobiliteten min vil være svært begrenset så lenge jeg tar smertestillende? 

Takker for svar. 

Anonymous poster hash: cc0ae...de7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En elsykkel er et kjøretøy etter vegtrafikkloven. Det er ikke en motorvogn pga. definisjonen i sykkelforskriften § 2. 

Bestemmelsen i vegtrafikkloven § 21 gjelder for alle som fører et kjøretøy, enten det er en bil, en elsparkesykkel, en sykkel, en elsykkel, eller en spark: 

Sitat

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Denne bestemmelsen gjelder likt for både bil og elsykkel. Men fare- og skadepotensialet er ikke det samme, slik at man kan være "skikket til å kjøre på trygg måte" på elsykkel selv om man ikke er skikket til å kjøre bil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at det er forskjell på elsykkel og elsparkesykkel. Derfor må man også ha forsikring på elsparkesykkel og ikke elsykkel. Mener også å ha lest at man kan ha promille på elsykkel men ikke elsparkesykkel.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 timer siden):

Jeg mener å ha lest at det er forskjell på elsykkel og elsparkesykkel. Derfor må man også ha forsikring på elsparkesykkel og ikke elsykkel. Mener også å ha lest at man kan ha promille på elsykkel men ikke elsparkesykkel.

Vegtrafikklova fastsetter ei promillegrense på 0,2 promille for fører av motorvogn. Så her blir det ein forskjell ettersom elsparkesykkel er motorvogn medan elsykkel er definert som sykkel så lenge hjelpemotoren ikkje er for stor.

Det generelle kravet om å være skikka til å køyre gjeld uansett, men på elsparkesykkel og vanleg bil så må du avlegge promilleprøve som definerer om du har fyllekøyrt eller ikkje. På vanleg elsykkel så må det gjerast ei kontrekt vurdering om du er skikka.

Tilsvarande så vil du som fører av elsparkesykkel være omfatta om regelen om at du må avstå frå alkohol eller bedøvande middel dei fyrste seks timane etter køyring der det er grunn til å tru at det kan bli ei politietterforskning, denne plikta har du ikkje som elsyklist.

All ferdsel i trafikken skal være trygg, men du har litt meir slingringsmonn på elsykkel der elmotoren berre er ein hjelpemotor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest cc0ae...de7

Slik jeg da tolker det er at jeg mest sannsynlig kan bruke elsykkel for å komme meg rundt. Jeg blir ikke merkbart påvirket av smertestillende, selv om det ikke er noen fasit at en ikke er betydelig påvirket om en selv ikke føler seg påvirket. Men når lovverket er så diffust som det er så blir det vanskelig å vurdere uansett... Mulig jeg tar spørsmålet opp videre med fastlegen min før jeg investerer i sykkel. 

Anonymous poster hash: cc0ae...de7

Lenke til kommentar

"Slik jeg da tolker det er at jeg mest sannsynlig kan bruke elsykkel for å komme meg rundt. Jeg blir ikke merkbart påvirket av smertestillende, selv om det ikke er noen fasit at en ikke er betydelig påvirket om en selv ikke føler seg påvirket. "

Du kan ABSOLUTT ta sjansen på å bruke el-sykkel ja og spesielt hvis du følger leges anvisning av preparatet, noe jeg regner med består i daglige doser? Da blir du ganske fort 'tilvennet' mengden og ikke lenger veldig sløvet av det.
Går selv på smertestillende, noe jeg har gjort i mange år, samme dose hver dag og bilkjøring er ikke noe sak lenger i følge fastlege.
Prat med fastlege sånn at du slipper å tenke mer på dette, men hadde jeg fått valget mellom å møte deg på en el-sykkel eller naboen din bak et bilratt i helgefylla så vinner du hver gang! 🙂

Lenke til kommentar
Gjest cc0ae...de7 skrev (33 minutter siden):

Men når lovverket er så diffust som det er så blir det vanskelig å vurdere uansett...

Det betyr eigentleg berre at det fyrst blir eit spørsmål om påvirkningsgrad dersom du velter og skader deg. Er du ikkje synleg påvirka og ikkje har laga farlege situasjonar så har du lite å frykte. 

Største faremomentet er kanskje at du feilvurderer i kva grad du har blitt påvirka eller ikkje. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
wampster skrev (10 minutter siden):

"Vanlige" smertestillende og oxycontin

Vet alt om Oxy, har brukt de selv i et par år før jeg gikk 'tilbake' til de jeg bruker nå, og det er selvsagt ikke Paraset eller noe deromkring.. 🙄

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...