Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Teknisk spørsmål om noe rart i en bolig.

Anbefalte innlegg

Det var et berg inne i en bolig som stod mot et berg. Er dette normalt? Kan det ikke utvikles hussopp der og liknende? Det luktet fukt/jord inne i det rommet med det berg. er det ikke bare å få en snekker til å bygge over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (3 minutter siden):

Så du har en krypkjeller eller lignende hvor det er fjell? Det er ikke så veldig unormalt. 

Det var inne i en bod i 1. etg

Lenke til kommentar

Er ikke unormalt med åpent mot berg eller grunn i eldre boliger med kjeller/sokkel.

Viktig at det ikke kommer inn for mye fuktighet og at vann blir drevet bort, bolig har bra drenering. I tillegg er ventilasjon og luftsirkulasjon viktig.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
runela skrev (1 time siden):

Er ikke unormalt med åpent mot berg eller grunn i eldre boliger med kjeller/sokkel.

Viktig at det ikke kommer inn for mye fuktighet og at vann blir drevet bort, bolig har bra drenering. I tillegg er ventilasjon og luftsirkulasjon viktig.

Ok dette er snakk om en tomannsbolig som står i en skråning som har berg i et kott. Syns det var veldig rare greier og kunne tenke meg til å kjøpe om jeg kan bygge inne berget slik at det blir en del av eksteriør og ikke interiør. Men tenkte på hussopp. Kjenner noen som måtte rive pga det.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (14 minutter siden):

Ok dette er snakk om en tomannsbolig som står i en skråning som har berg i et kott. Syns det var veldig rare greier og kunne tenke meg til å kjøpe om jeg kan bygge inne berget slik at det blir en del av eksteriør og ikke interiør.

Nå vet du iallefall at huset er fundamentert i fjell og ikke blir tatt av elven hvis det skulle bli skred eller lignende. . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, xrays said:

Syns det var veldig rare greier og kunne tenke meg til å kjøpe om jeg kan bygge inne berget slik at det blir en del av eksteriør og ikke interiør. Men tenkte på hussopp. Kjenner noen som måtte rive pga det.

Bygger du det inne stenger du og inne eventuell fukt. Om huset har stått ei stund med ei slik løysing - og det tipper eg det har - så tyder det på at det ikkje er et problem. Eller antar du at soppen sjekker om du står som eiger før den bestemmer seg for å kolonisere bygget?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Har sett flere gamle hus med dette. Ett hus jeg så var ganske fint ordnet da det var banket ut en benk i fjellet som var malt hvit så det ble brukende og ganske pent.

Er vel en grunn til at de ikke kler inn sånt (ref over ang fukt)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
barfoo skrev (47 minutter siden):

Bygger du det inne stenger du og inne eventuell fukt. Om huset har stått ei stund med ei slik løysing - og det tipper eg det har - så tyder det på at det ikkje er et problem. Eller antar du at soppen sjekker om du står som eiger før den bestemmer seg for å kolonisere bygget?

OK. Ser det er avbildet en rotte eller musefelle i berg kottet/boden. Er det dumt?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, xrays said:

OK. Ser det er avbildet en rotte eller musefelle i berg kottet/boden. Er det dumt?

Spør seljar om det er problem med skadedyr. Korleis skal folk på eit forum kunne vite om det er gnagere der?!

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 minutt siden):

Spør seljar om det er problem med skadedyr. Korleis skal folk på eit forum kunne vite om det er gnagere der?!

Står noe om rotte. Tvangssalg.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, xrays said:

Står noe om rotte. Tvangssalg.

Då er det sikkert rotter der. Hugs at når du kjøper på tvangssalg så kan du generelt sett ikkje komme med mangler i etterkant.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem her. Fjellet kom inn i en bod i kjelleren flere steder. Jeg fjernet fjellet så det ble en rett vegg med fjell + grunnmur. La på knotteplast og laget innvendig drenering før jeg støpte ny vegg og nytt gulv. I dag er området blitt til kjellerstue og vaskerom der det før var fuktige bodder og masse fjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
ProphetSe7en skrev (På 2.6.2024 den 10:03 PM):

Jeg hadde samme problem her. Fjellet kom inn i en bod i kjelleren flere steder. Jeg fjernet fjellet så det ble en rett vegg med fjell + grunnmur. La på knotteplast og laget innvendig drenering før jeg støpte ny vegg og nytt gulv. I dag er området blitt til kjellerstue og vaskerom der det før var fuktige bodder og masse fjell.

Hva tenker du om dette? Har du tips og hva med det hvite på stenene som er i renner. Hvem kan jeg kontakte for å evt få orden på dette? Det å ha et kott med berg som det lukter jord og fukt i og er rotte besøk? Jeg har sett på mulighet til å lage enkelt kjøkken her og leie ut da det er knyttet til et rom som er små lave vinduer og om dermed bare passer til oppholdsrom.

Berg inngang bod med berg.jpg

berg1.jpg

berg2.jpg

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Vi har hus fra '78 og her var det berg i hele rommet der hvor vi nå har kjellerstue, soverom, bad og bod, dette ble da sprengt ut rundt år 2000 av tidligere eier (ett firma) så du kan si halve kjelleren var det berg inne i.

Dette var helt vanlig før i tiden, sånn typ 50,60,70 og tidlig 80 tall.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 6.6.2024 den 9:42 AM):

Vi har hus fra '78 og her var det berg i hele rommet der hvor vi nå har kjellerstue, soverom, bad og bod, dette ble da sprengt ut rundt år 2000 av tidligere eier (ett firma) så du kan si halve kjelleren var det berg inne i.

Dette var helt vanlig før i tiden, sånn typ 50,60,70 og tidlig 80 tall.

Så siden dette var helt vanlig før, så er det ikke farlig heller? Med tanke på utvikling av hussopp for eksempel.?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 2.6.2024 den 10:03 PM):

Så da er det lurt å få saget av  fjellet og laget indre drenering.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Det beste vil nok være å ordne utvendig drenering og samtidig få isolert grunnmur utvendig.

Jeg hadde ikke den muligheten, derfor ble det innvendig drenering for min del.

Men det er en del begrensninger slik jeg gjorde det med tanke på isolasjon osv.  En kan jo risikere å lage seg et stort problem for fremtiden med fukt. Innvendig vegg har jeg kun benyttet materialer som "puster". Dermed vil fukt som skulle komme trekke innover i rommet og ikke stenges inne i veggen. Jeg har også en inspeksjonsluke i veggen som gjør at jeg kan holde kontroll med hvordan klimaet er mot muren, måle fukt og temperatur.

Et annet alternativ er jo å understøpe. Fjern litt og litt fjell under grunnmuren, forskale og støpe ny mur. Typisk 1 meter i hver runde.

Er området tørt hele året?

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...