Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (5 minutter siden):

Apropo Document, også kjent som søppelet av noen, hadde de en interessant artikkel om fremstillingen av disse ranene.

Med fare for forumsosialt selvmord eller utestengelse lenker jeg til denne radikale saken.  

https://www.document.no/2024/07/19/aftenposten-lyver-ubesvaeret-ogsa-til-barna/

 

Det er jo sant at fremstillingen i Aftenposten er feil, og kan virke forvirrende på målgruppen (barn) siden den fremstiller gjerningspersonene feil.

Samtidig skal det sies at det er veldig document å henge seg opp i det, selv om de for så vidt har helt rett.

Det er jo en bak-frem fremstilling i Aftenposten. Så kan man henge seg mindre opp i hudfarge enn document.

Antar HRS ville hatt en mer gjennomtenkt tilnærming og artikkel enn document dersom de tar opp dette (tviler litt men man vet aldri).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (10 minutter siden):

Det er jo sant at fremstillingen i Aftenposten er feil, og kan virke forvirrende på målgruppen (barn) siden den fremstiller gjerningspersonene feil.

Samtidig skal det sies at det er veldig document å henge seg opp i det, selv om de for så vidt har helt rett.

Det er jo en bak-frem fremstilling i Aftenposten. Så kan man henge seg mindre opp i hudfarge enn document.

Antar HRS ville hatt en mer gjennomtenkt tilnærming og artikkel enn document dersom de tar opp dette (tviler litt men man vet aldri).

Ja, det er greit å ta steder som Document for hva det er og hente ut relevant informasjon uten vinklingene forøvrig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.document.no/om-oss/

Sitat

Document er et ledende, konservativt, uavhengig og riksdekkende mediehus for nyheter, politiske analyser og kommentarer. Vi prioriterer samtidens store og definerende saker, som masseinnvandringen til Norge og Europa og integreringsproblemene som dette fører med seg, utviklingen i verdens viktigste land, USA, ideologi og praksis i offentlig sektor, vind-, klima- og energidebatten, Midtøsten og religiøse forhold, ikke minst følger vi tett islamismen som vår tids farligste totalitære bevegelse.

Retts- og kriminaljournalistikk er også et satsningsområde. Document tror på nasjonalstaten som den beste rammen for et godt og trygt liv, og vi er opptatt av å bevare forutsetningene for velferdsstaten og demokratiet: en befolkning som føler fellesskap, har tillit til hverandre og som utnytter naturressurser og arbeidskraften til samfunnets beste.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er greit å ta steder som Document for hva det er og hente ut relevant informasjon uten vinklingene forøvrig.

Jepp, man må definitivt ta det for det det er, og ta artiklene med en smule salt, men ja, de poster en del informasjon som ellers kan være vanskelig å finne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gargantua said:

Jeg legger bildet fra Aftenposten Junior inn her, så folk kan se det. Hva er det som foregår inni hjernen på en tegner som fremstiller Vipps-ran hvor en hvit gutt raner innvandrergutter?! 

De vil sikkert forklare hva som har skjedd uten å gi inntrykk av at ran er noe som utelukkende bedrives av barn med brun hud.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Jeg legger bildet fra Aftenposten Junior inn her, så folk kan se det. Hva er det som foregår inni hjernen på en tegner som fremstiller Vipps-ran hvor en hvit gutt raner innvandrergutter?! Hvor pervers er man da, egentlig? Får man en indre glede av å forvrenge fakta 180 grader? Dette er noe av den verste perverteringen av virkeligheten jeg har sett. Og målgruppen her er barn. Man skal tidlig hjernevaskes, tydeligvis.

vipps-ran-aftenposten.jpg

Vel, strengt tatt ser det ut som det er en ginger som blir pekt ut som forbryteren her, som hinter til at dette er en irsk ungdomsforbryter. Og som raner både hvite, mørke, og andre gingers. At det er flest mørkhudede på tegningene stemmer vel greit med hvordan demografien ser ut for tiden eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (10 timer siden):

Et flertall av europeere går kanskje enda lenger enn meg personlig, de sier nei til all videre muslimsk innvandring. Ifølge polls. 

Så det er nok en helt mainstream mening.

Å stemme i en meningsmåling er noe annet enn å krangle om innvandring rundt lunsjbordet. Altså jeg skal ikke fortelle dere når og hvor dere kan snakke om politikk, men om dere noen gang føler dere som sosiale outsidere så kan dere kanskje ta det til etterretning at det marginaliserer ca. alle til venstre for ytre høyre å dra opp innvandring i tide og utide.

Poenget mitt er å forklare dere hva den stillheten og de tomme blikkene er. Det er hva ungdommen kaller for cringe, ikke en underliggende ryggmargsrefleks om å undertrykke hva de egentlig mener.

Jeg personlig rører ikke slike debatter på jobb med ildtang, fordi det er sosialt og karrieremessig selvmord, uansett hvilken side jeg tar. Det er derfor jeg har alter-egoet mitt her, der jeg sjeldent er redd for å være kontroversiell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Å stemme i en meningsmåling er noe annet enn å krangle om innvandring rundt lunsjbordet. Altså jeg skal ikke fortelle dere når og hvor dere kan snakke om politikk, men om dere noen gang føler dere som sosiale outsidere så kan dere kanskje ta det til etterretning at det marginaliserer ca. alle til venstre for ytre høyre å dra opp innvandring i tide og utide.

Poenget mitt er å forklare dere hva den stillheten og de tomme blikkene er. Det er hva ungdommen kaller for cringe, ikke en underliggende ryggmargsrefleks om å undertrykke hva de egentlig mener.

Jeg personlig rører ikke slike debatter på jobb med ildtang, fordi det er sosialt og karrieremessig selvmord, uansett hvilken side jeg tar. Det er derfor jeg har alter-egoet mitt her, der jeg sjeldent er redd for å være kontroversiell.

Ser den 👍🙂

Og jeg gjør mye det samme selv.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Sir skrev (1 time siden):

Vel, strengt tatt ser det ut som det er en ginger som blir pekt ut som forbryteren her, som hinter til at dette er en irsk ungdomsforbryter. Og som raner både hvite, mørke, og andre gingers. At det er flest mørkhudede på tegningene stemmer vel greit med hvordan demografien ser ut for tiden eller?

Mobbing av rødhårede er jo vanligere nå enn det har vært på 80 år…

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 timer siden):

Jeg legger bildet fra Aftenposten Junior inn her, så folk kan se det. Hva er det som foregår inni hjernen på en tegner som fremstiller Vipps-ran hvor en hvit gutt raner innvandrergutter?! Hvor pervers er man da, egentlig? Får man en indre glede av å forvrenge fakta 180 grader? Dette er noe av den verste perverteringen av virkeligheten jeg har sett. Og målgruppen her er barn. Man skal tidlig hjernevaskes, tydeligvis.

vipps-ran-aftenposten.jpg

Ja det er jo en total forvrengning av virkeligheten.

Ikke ulikt å fremstille slavetida eller Jim Crow i Sørstatene men la det være svarte som undertrykker hvite…

Feynman skrev (2 timer siden):

De vil sikkert forklare hva som har skjedd uten å gi inntrykk av at ran er noe som utelukkende bedrives av barn med brun hud.

Helt sikkert.

Nå er vel mange innvandrergrupper ganske lyse i huden. Arabere og afghanere og tyrkere og en god del pakistanere også er mer eller mindre helhvite. Bare å bruke lys farge i huden og heller markere med mørkt hår, gjerne sånn moderne bolleklipp eller Wehrmacht/Martin & Martinus sveis med mørk fading, osv.

Gargantua skrev (2 timer siden):

Det er sikkert intensjonen, ja. Synd, da, at det blir så tragikomisk. En desinformasjon som er Prava eller 1984 verdig. Jeg syns jeg ser Therese G. Eide (tegneren) gå inn til redaktøren og vise frem arbeidet sitt, og så klapper de hverandre på skulderen og ler og sier "du er jammen fargeblind og flink, Therese!" Fy faen.

Jepp.

Endret av Entern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (28 minutter siden):

Å stemme i en meningsmåling er noe annet enn å krangle om innvandring rundt lunsjbordet. Altså jeg skal ikke fortelle dere når og hvor dere kan snakke om politikk, men om dere noen gang føler dere som sosiale outsidere så kan dere kanskje ta det til etterretning at det marginaliserer ca. alle til venstre for ytre høyre å dra opp innvandring i tide og utide.

Poenget mitt er å forklare dere hva den stillheten og de tomme blikkene er. Det er hva ungdommen kaller for cringe, ikke en underliggende ryggmargsrefleks om å undertrykke hva de egentlig mener.

Jeg personlig rører ikke slike debatter på jobb med ildtang, fordi det er sosialt og karrieremessig selvmord, uansett hvilken side jeg tar. Det er derfor jeg har alter-egoet mitt her, der jeg sjeldent er redd for å være kontroversiell.

Dette er jeg helt enig i egentlig. 👍

På min nåværende jobb har jeg bare hatt én medarbeider som insisterte på å diskutere denne typen* ting ved lunsjbordet og h*n fikk til slutt streng beskjed av sjefen om å slutte med det, da hadde h*n allerede fått et ganske dårlig rykte så mulig sjefen for denne medarbeiderens egen skyld skulle slått ned på det før. Men akkurat denne sjefen var veldig glad i hjemmekontor…😅😉

*=ikke innvandring i dette tilfellet men krigen i Ukraina. Nevnte medarbeider var gammel ytre venstre radikaler og anti-vaksine Steigan/Jaquesson fan som støttet Putin 100%.

Ellers hender det at det blir litt politisk ved lunsjbordet da noen støtter klimasaken mer enn andre osv. men det blir veldig minimalt. Vi har et godt miljø og respekterer hverandre og vil ikke ødelegge hverandres arbeidsdag ved å krangle politikk 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (19 timer siden):

Jo, det er hersketeknikker, og Crooked Cracker bruker slett ikke stråmannsargumentasjon. Du kan ikke bare hive ut ordet "stråmann" fordi du syns det er et kult ord. Lær deg hva ordet betyr.

Han forklarer jo i innlegget hvorfor det er stråmannsargumentasjon. Linken din til youtube tilbakeviser ikke det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Han forklarer jo i innlegget hvorfor det er stråmannsargumentasjon. Linken din til youtube tilbakeviser ikke det.

Hvorpå jeg og andre forklarte at han ikke kan gjemme seg bak fiktive stråmenn etter ha blitt tatt på fersken med sine lumpne og åpenbare hersketeknikker.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 timer siden):

Å stemme i en meningsmåling er noe annet enn å krangle om innvandring rundt lunsjbordet. Altså jeg skal ikke fortelle dere når og hvor dere kan snakke om politikk, men om dere noen gang føler dere som sosiale outsidere så kan dere kanskje ta det til etterretning at det marginaliserer ca. alle til venstre for ytre høyre å dra opp innvandring i tide og utide.

Poenget mitt er å forklare dere hva den stillheten og de tomme blikkene er. Det er hva ungdommen kaller for cringe, ikke en underliggende ryggmargsrefleks om å undertrykke hva de egentlig mener.

Jeg personlig rører ikke slike debatter på jobb med ildtang, fordi det er sosialt og karrieremessig selvmord, uansett hvilken side jeg tar. Det er derfor jeg har alter-egoet mitt her, der jeg sjeldent er redd for å være kontroversiell.

Jeg synes du forklarte poenget bedre her og skjønner hvor du vil hen, du har rett i at noen mer tabubelagte emner fort kan by opp til klein stemning. Så kan en spørre seg hvorfor ikke voksne mennesker kan diskutere ting uten at det blir føleri-overload og sosial kontroll på hva vi sier. Nå er det forøvrig andre sosiale arenaer enn jobb hvor en også kan møte på denne ekstreme motviljen til å snakke om visse ting, i motsetning til hva du kanskje tror er jeg meget bevisst på dette og gjør gjerne noen kalkulerte bemerkninger utenfor hva vi skal være kondisjonert til å mene, simpelthen for å se reaksjonene til folk. Ikke for å være en trøbbelmaker men fordi jeg er prinsippielt for at vi er mer fritenkende mennesker enn indoktrinerte roboter, en trenger heller ikke å gå full Charter Svein heller men dersom et tema kommer opp blir det synd at folk må kvie seg for å komme med andre aspekter. Visse politiske ting i Norge blir jo slengt ut som en selvfølge, Trump er en farlig drittsekk, FRP er rasister, det er umoralsk å være kritisk til innvandring, bare hvite kan være rasister, osv, så har vi også en mer markedsført opiniondannelse på ting som Covid, Ukraina, miljø og Pride. Med andre ord så er meningsrommet formet og noe trangt, så fremfor at de som har andre meninger skal bli autohysjet og henvist til sine ekkokamre så bør vi et litt mer tolerant debattklima. Nok en gang, alt til sin tid og sted.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (På 21.7.2024 den 7:27 PM):

Hvorpå jeg og andre forklarte at han ikke kan gjemme seg bak fiktive stråmenn etter ha blitt tatt på fersken med sine lumpne og åpenbare hersketeknikker.

Dette som du skrev er jo en helt åpenbar stråmann, som du har blitt forklart tidligere.

Crooked Cracker skrev (På 20.7.2024 den 7:18 PM):

Skjønner, så det å foretrekkke trygghet, barn og unges velvære, mindre kriminalitet = skrot.

Alle ønsker selvfølgelig trygghtet for barn, selv om de kanskje ønsker andre tiltak enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 21.7.2024 at 8:23 AM, Gargantua said:

Jeg legger bildet fra Aftenposten Junior inn her, så folk kan se det. Hva er det som foregår inni hjernen på en tegner som fremstiller Vipps-ran hvor en hvit gutt raner innvandrergutter?! Hvor pervers er man da, egentlig? Får man en indre glede av å forvrenge fakta 180 grader? Dette er noe av den verste perverteringen av virkeligheten jeg har sett. Og målgruppen her er barn. Man skal tidlig hjernevaskes, tydeligvis.

En ting er hudfargen, men det er mer som er problematisk.

1. De viser ikke alvoret i situasjonen. Vipps-ranene blir ofte gjennomført med kniv, men de valgte å bruke utrykket "slår jeg". Det kan i verste fall føre til at noen tror de kan slippe unna med bank og blir knivstukket til døde.

2. Jeg kan se "stort alvor", så jeg antar den referrer til "Det er sterkt urovekkende og veldig alvorlig". (kilde) Jeg vet ikke hva Marianne Langdal skriver, men siden hun er fra politet så må det være at de tar dette alvorlig. Målet ser ut til å berolige unge og politikerene er på vei til å rydde opp.

Men er de det? Støre foreslår at vi gjør mer av det samme som billigere barnehage og fritidsaktiviteter, gi en standard budsjettøkning til politiet og mer penger til Tolletaten. Dette har allerede blitt prøvd og problemet har blitt verre, ikke bedre. Aftenposten oppfører seg som et talerør for regjeringen og de prøver å unngå at unge søker alternative løsninger som hardere straffer og lavere innvandring.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 20.7.2024 at 12:21 AM, Sovna said:

 

Du skal ha for å tone dette temaet ned så mye som mulig. 

Likevel, her er én den 12 juni. Fra avisa Oslo. 

...

Stod ikke i politiloggen, men la oss si det er siste hendelse. Vi kan nullstille telleren nå: 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eM7a5K/en-person-paa-norway-cup-ranet-av-10-gutter

Ran på Karl Johan midt på dagen skulle være rimelig greit for politiet å oppklare, så regner med ranerne blir tatt. Så får vi se hvor lang tid det går til neste gang.

EDIT: 14:35: 6 gutter anholdt. Saken ble først meldt 12:58.

Endret av Feynman
Saksoppdatering
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...