Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (5 timer siden):

Det er over 1000 tomler opp til kommentaren under artikkelen som sier at mannen burde fått medalje. Det sier noe om hvor folkeoppfatningen om rettsfølelsen ligger. Folk flest enes om at når samfunnskontrakten (vi betaler skatt mot at politiet sørger for beskyttelse av borgerne) blir brutt, så må noe gjøres.

Kanskje enda viktigere; Vi gir opp, eller i det minste begrenser kraftig, vår rett til å beskytte oss selv men viktigst av alt de vi er glade i, mot løftet om at samfunnet skal stå for beskyttelsen. Om løftet ikke innfris er det ikke overraskende at noen som opplever at deres barn blir utsatt for vold og terrorisert tar loven i egne hender. Nettopp derfor er det så katastrofal når slikt ikke tas tak i, for det skaper så mange flere potensielle tragedier. Både for den desperate faren som ikke ser annen utvei enn å ta loven i egne hender. Hans barn som både opplever å bli utsatt for vold og at havner i fengsel. Men også de voldelige ungdommene som ikke blir tatt i nakkeskinnet av samfunnet og i ytterste konsekvens kan bli kvestet for livet eller drept når noen får nok og tar saken i egne hender. Mengden "skade" av at samfunnet ikke klarer å ta tak i slike personer er rett og slett så forferdelig stort. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Crooked Cracker said:

1183 i skrivende stund, ser også at noen forveksler ting og klager på folk som ønsker borgervern og selvjustis, det folk derimot vil ha er egentlig jo trygghet og noenlunde orden. Dette behovet bør jo møtes, når folk vil ta sakene i egne hender kan det fort bli farlig for alle involverte så dette bør jo samfunnet etterstrebe å unngå.

Eksempel på det du beskriver: https://www.nrk.no/buskerud/faren-til-siktet-18-aring-etter-voldshendelse-i-vikersund_-_-hvorfor-blir-jeg-straffet_-1.17010692

Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Politiet sier at det er "forkastelig" å rive en plakat og klippe en kabel. Men ble det brukt noen uttrykk for å beskrive volden? Ja, ikke var "formålstjenlig" å arrestere voldsmannen. Her er det noe ubalanse i karakteristikkene.

Såvidt jeg har forsått har denne ungdomsgjengen herjet i området over flere år, vet ikke om polititet har brukt noen lignende gloser om akkurat det. Får litt UK-vibber av hele saken. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir litt oppgitt når politiet reagerer på alt mulig annet enn årsaken til at folk starter spleiser for ekstra vakthold.

Politiet er ikke preventivt nok for dette avskummet. "Straffa" for å rane eller banke noen er ikke avskrekkende nok til at dem slutter. Det er tydeligvis fortsatt mer å vinne på å være rasstapp enn det er å tape på å være det.

Nå blei den spleisen stoppa da, så da regner jeg med at innsamlinga kommer heller til å foregå på annet, mindre synlig vis istedet. Befolkninga er tydeligvis drittlei av å bli terrorisert av sånne jævelunger.

Vi kommer bare til å se mer av sånt framover er jeg redd.

Endret av Wheeljack
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 minutter siden):

Såvidt jeg har forsått har denne ungdomsgjengen herjet i området over flere år, vet ikke om polititet har brukt noen lignende gloser om akkurat det. Får litt UK-vibber av hele saken. 

Samme vibber får jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 timer siden):

den desperate faren som ikke ser annen utvei enn å ta loven i egne hender. Hans barn som både opplever å bli utsatt for vold og at havner i fengsel. Men også de voldelige ungdommene som ikke blir tatt i nakkeskinnet av samfunnet og i ytterste konsekvens kan bli kvestet for livet eller drept når noen får nok og tar saken i egne hender. Mengden "skade" av at samfunnet ikke klarer å ta tak i slike personer er rett og slett så forferdelig stort. 

Det er jo slik at denne faren i utganspunktet skal tiltales for voldsutøvelse. Men med alt av tilbakeforligende hendelser, og ikke minst med politiets totale fravær og ansvarsfraskrivelse så burde det være sterkt formildende overfor denne faren.

Såpass formildende at han ikke fikk én eneste dag i fengsel faktisk. Så generøs er jeg.

Det er jo et tillitsbrudd uten sidestykke når borgere nærmest blir overlatt til seg selv. Hvilket alternativ har man igjen utenom borgervern og samarbeid når samfunnet som du betaler dyre dommer til ikke bidrar til annet enn enda mer trøbbel?

Beklager, dette blir det bare mere av. Og synd for deg hvis du prøver å forsvare deg...

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (25 minutter siden):

Dessverre kan du ha rett i det, jeg tenker at for å unngå dette burde folk flest bli engasjerte i dette og ikke minst mer vokale ovenfor politikere og media om at generell trygghet er ikke noe skusle med.

Jepp.

Men det er ikke risikofritt.

Sovna skrev (3 minutter siden):

 

Beklager, dette blir det bare mere av. Og synd for deg hvis du prøver å forsvare deg...

Dessverre, ja. Det har du helt rett i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 timer siden):

Politiet sier at det er "forkastelig" å rive en plakat og klippe en kabel. Men ble det brukt noen uttrykk for å beskrive volden? Ja, ikke var "formålstjenlig" å arrestere voldsmannen. Her er det noe ubalanse i karakteristikkene.

Makan til tufsete uttalelser. Det er bare å ønske God Jul.. jævla nisser.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 22.8.2024 at 9:56 AM, Crooked Cracker said:

Vi er på vei i samme retning som England, der minoriteter står over loven, men med en gang noen så mye som løfter en finger mot dem så er hele rettsystemet på dem med en gang.

Da er spørsmålet mitt; hvis disse ungdommene har blitt anmeldt 15 ganger av denne barnefaren (og sikkert enda flere ganger fra andre) og det blir henlagt hver jævla gang. Hvorfor ble ikke saken mot faren henlagt???

Jeg liker ikke at folk tar loven i egne hender, men noen ganger har jeg virkelig full forståelse for at de faktisk gjør det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tåkefyrste said:

Da er spørsmålet mitt; hvis disse ungdommene har blitt anmeldt 15 ganger av denne barnefaren (og sikkert enda flere ganger fra andre) og det blir henlagt hver jævla gang. Hvorfor ble ikke saken mot faren henlagt???

Som det står i artikkelen:

Quote

Flere av disse anmeldelsene er henlagt fordi den mistenkte er under 15 år.

Faren er i strafferettslig alder, så da er jo saken grei.

Det som er uforståelig er mangel på andre tiltak eller oppfølging. Som regel er det barnevernet som skal følge opp, med tvangsmidler om nødvendig. Historien virker helt vill. Glad jeg bor i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vil det borgerlige byrdet i Oslo bygge flere små leiligheter på østkanten til tross for at forskning og politiet mener det ikke er lurt. Men byrådet kommer vel bare til å skylde på regjeringen når kriminaliteten øker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, majer said:

Nå vil det borgerlige byrdet i Oslo bygge flere små leiligheter på østkanten til tross for at forskning og politiet mener det ikke er lurt. Men byrådet kommer vel bare til å skylde på regjeringen når kriminaliteten øker...

Synes det er merkelig at det skal bare godtas at å bo trangt fører til grov vold og alvorlig kriminalitet fordi noen kjeder seg i helgene og skolefri. For sånn er det bare..?

Endret av Quakecry
  • Liker 4
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 13.8.2024 den 8:58 PM):

Hva så? Du kan ikke påberope deg nødrett fordi noen gjør noe som er upraktisk for deg.

Hvis man støtter terrorisme og plager vanlige folk så kan det være at det renner over for noe til slutt. Jeg har ekstremt lite tålmodighet med terrorsympatisører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 13.8.2024 den 9:39 PM):

Her er sitatet. Politiet er tydeligvis villig til å etterforske et løst slag på eget initiativ, men når barn blir truet med kniv og ranet, så gjør de ingenting om barna ikke risikerer sin sikkerhet og anmelder.

– Det er en stor oppgave for oss å senke terskelen for å anmelde. Vi trenger at det blir anmeldt for å gjøre noe med det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/statsminister-jonas-gahr-store-lover-a-sla-hardt-ned-pa-kriminaliteten-og-arsakene-bak/s/5-95-1863462

Det ser ut til at det er Støre som har sagt dette, ikke politiet. Det kan også være han er feilsitert.

Det er offentlig påtale i Norge, så politiet kan opprette anmeldelse på eget initiativ (og i enkelte typer saker har de plikt til å gjøre det også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (21 timer siden):

Som det står i artikkelen:

Faren er i strafferettslig alder, så da er jo saken grei.

Det som er uforståelig er mangel på andre tiltak eller oppfølging. Som regel er det barnevernet som skal følge opp, med tvangsmidler om nødvendig. Historien virker helt vill. Glad jeg bor i Oslo.

Hva med å sende søppelet ut av landet, både foreldre og unger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...