Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Tja, det er nok ikke de som er ansatt til å integrere som er de største synderne (slik som språklærene eller programrådgivere tidligere kalt flyktningkonsulenter). En stor del av problemet er nok også at det er kommunene som har integrerings ansvar, dette ser nok flott ut på papiret, men kommunene har bare ansvaret i fem år, og deretter har ikke flyktninger lengre "bo-plikt" i denne kommunen, og mange flytter da fra denne kommunen og bosetter seg i ghettoer på østlandet. Kanskje ansvaret burde være på fylkesnivå, og ikke kommunalt, og ikke være et 5 års ansvar, men lengre?      

Med "de vi setter til å gjennomføre" så mener jeg de folkevalgte som legger premissene for alt som skjer nedover i systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (41 minutter siden):

Med "de vi setter til å gjennomføre" så mener jeg de folkevalgte som legger premissene for alt som skjer nedover i systemet.

Takk for oppklaringen :) Ja, politikk på nasjonalt nivå er også viktig, men jeg mener at man med forandringer på mer lokale nivåer, slik jeg skrev om på forrige side, også kan styrke integreringsarbeidet. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

For å integrere person A inn i kultur B, så må kultur B være rådende. 

Det betyr at arbeidsplassen du jobber på består hovedsaklig av nordmenn. Nabolaget du bor i, består hovedsaklig av nordmenn. Klassen og idrettslagene barna dine går på, består hovedsaklig av nordmenn. 

Det som skjer da er at innvandreren nærmest automatisk absorberer norske verdier og normer gjennom daglige sosiale interaksjoner. Han eller hun det, for å i det hel tatt kunne fungere i hverdagen de eksisterer i. 

Ingen kulturkurs eller besøk hos migrantskonsulenten nødvendig, for integreringen skjer på lønningspilsen, på butikken, på burdagsfestene, på dugnaden, på klasseturene, på idrettsbanen, på overnattingsbesøkene, et cetera. 

Problemet med europeisk migrasjonspolitikk, er at vi tok inn for mange ikke-europeiske innvandrere for fort og plasserte for mange av dem i klynger av andre ikke-europeiske innvandrere. Da absorberer innvandreren ikke lenger opphavskulturen, men et lappeteppe av ulike minoritetskulturer hvor bare noe er i synkronitet med majoritetskulturen. 

Noe som enkelt rimer med dette ja. Normalt er det slik at en minoritet tilpasser seg en majoritet og ikke omvendt.

Hvis jeg og en kompis drar på en fest med ukjente folk, men likevel er utelukkende tøffe i trynet og tar med største selvfølge styringen på hvordan festen skal utvikle seg.. Det ender på huet og ræva ned trappa. Det kan du banne på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

For å integrere person A inn i kultur B, så må kultur B være rådende. 

Det betyr at arbeidsplassen du jobber på består hovedsaklig av nordmenn. Nabolaget du bor i, består hovedsaklig av nordmenn. Klassen og idrettslagene barna dine går på, består hovedsaklig av nordmenn. 

Det som skjer da er at innvandreren nærmest automatisk absorberer norske verdier og normer gjennom daglige sosiale interaksjoner. Han eller hun det, for å i det hel tatt kunne fungere i hverdagen de eksisterer i. 

Ingen kulturkurs eller besøk hos migrantskonsulenten nødvendig, for integreringen skjer på lønningspilsen, på butikken, på burdagsfestene, på dugnaden, på klasseturene, på idrettsbanen, på overnattingsbesøkene, et cetera. 

Problemet med europeisk migrasjonspolitikk, er at vi tok inn for mange ikke-europeiske innvandrere for fort og plasserte for mange av dem i klynger av andre ikke-europeiske innvandrere. Da absorberer innvandreren ikke lenger opphavskulturen, men et lappeteppe av ulike minoritetskulturer hvor bare noe er i synkronitet med majoritetskulturen. 

Nemlig. Det er derfor innvandrere som vokser opp på små steder med få innvandrere, stort sett klarer seg mye, mye bedre enn de som vokser opp i en ghetto på Oslo Øst med kebabnorsk, gangsteraktig kvasikultur (ikke deres opprinnelige kultur men en blanding av fler + ting hentet fra amerikansk hiphop osv), moralpoliti og fundamentalistiske imamer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 20.7.2024 den 4:29 PM):

Kraftig økende? At det er fem gateran på en dag, i en by med 717 000 innbyggere er ikke noe å rope ulv for. De av oss som er eldre husker hvordan det feks var på 90 tallet, da det var gjengslagsmål utenfor Oslo S hvor det var titalls involverte som brukte kviner, balltre og sverd. Skyting på aker Brygge på tidlig 2000 tallet. Og etnisk norske vinningsforbryterbander i Groruddalen. 

Denne tråden, sammen med hele problematikken knyttet til gateran, er medieskapt, og skrot-høyre tar agnet gang på gang. 

Det har alltid vært problemer, men det er ikke til å stikke under en stol at det å bli skutt på åpen gate på Grønland, ranet på knutepunkter i Oslo av ungdom, eller bli angrepet på Aker Brygge på uterestaurant på høylys dag fordi en er homofil fortjener å bli snakket om. Særlig om enkelte av hendelsene har noen fellestrekk. En vil heller ikke se folk gå rundt med macheter og kniver i Oslo. 

Er dette kun medieskapt, eller noe en faktisk bør våge å diskutere? Ta de ukomfortable samtalene. Jeg tror ikke det hjelper ofrene som er traumatisert at det også var en del problemer på 90-tallet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter ca. 3 voldshendelser sist tirsdag (som ikke var spesielt bekymringsverdige) har det ellers vært en rolig uke og ikke minst helg i Oslo. Samtidig har det vært knivstikking i Skien, flere voldshendelser i Trondheim og et knivran i Oppegård.

Det er fint at media omtaler alvorlig kriminalitet, at det diskuteres tiltak og når Oslo er en stor by blir det nok en del av disse sakene. Om man ikke bor i byen er man muligens litt blind for de periodene det ikke skjer noe. Så om noen syns det høres rart ut at Oslo er trygg så er det fordi at det vanligvis er rolig, og at det å bo en annen plass er ikke noe garanti for at det ikke skal skje noe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, opp mot innbyggertall må vel Oslo være ganske så rolig generelt sett. Ungdomskriminaliteten er også lavere nå enn den var for 10-15 år siden i hovedstaden, tross stor befolkningsvekst. Det er jo noe å se positivt på nå som det har økt i det siste. Kan ikke si jeg noensinne har opplevd noe sted i Oslo som utrygt, med ett unntak: Karl-Johans gate på natta med mye fulle "turister" fra andre steder i landet som ser etter bråk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (6 minutter siden):

Vold er alltid galt.

Når det er sagt.

Når folk skal i banken gjelder det stort sett noe ganske viktig. Man ha avtale på forhånd, kanskje du må vente en måned hvis noe dukker opp. Og når dette «noe» er selvdiggende terrorist-elskende aktivister da kan man nok fort se rødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Ja, opp mot innbyggertall må vel Oslo være ganske så rolig generelt sett. Ungdomskriminaliteten er også lavere nå enn den var for 10-15 år siden i hovedstaden, tross stor befolkningsvekst. Det er jo noe å se positivt på nå som det har økt i det siste. Kan ikke si jeg noensinne har opplevd noe sted i Oslo som utrygt, med ett unntak: Karl-Johans gate på natta med mye fulle "turister" fra andre steder i landet som ser etter bråk.

Hvordan i all verden kan ungdomskriminaliteten være *lavere* nå?
 

Spørs om jeg ikke må dra frem det gode gamle Ambrose Bierce sitatet:

«Det finnes tre typer løgn: løgn, forbannet løgn og statistikk.»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (6 timer siden):

Støtter selvfølgelig ikke vold, men kan forstå frustrasjonen til mannen. Mange som ikke støtter woke-bevegelsen som tar seg til rette i samfunnet og gjør hverdagen vanskeligere for mannen i gata. 

Jeg er ikke fan av eksempelvis klimaaktivister som sprayer ned malerier, og lenker seg til trær. Eller de samme aktivistene som setter seg ned midt på gata i morgenrushet slik at folk ikke kommer seg på jobb, eller får levert i barnehage. Disse får ikke sympati fra meg og  kan godt bli  fjernet fysisk for min del. Dette ser vi flere videoer av på YouTube. Om du får noen skrubbsår da tenker jeg du strengt tatt har satt deg selv i den situasjonen. 

Dersom du er uenig i et politisk budskap får du gjøre som alle andre og utvise ytringsfriheten din i form av en fredelig protest, som ikke er til hinder for majoritetsbefolkningen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (6 minutter siden):

To raske "jeg er mot vold, men ..." når voldsutøver er en eldre hvit herremann. Rørende omtanke, han hadde sikkert noe veldig viktig å foreta som forsvarer å slå med knytteneven.

Nå synes jeg du er ganske uærlig. Det er åpenbart ikke hudfargen, kjønnet eller alderen til han som slår som påvirker reaksjonene her men omstendighetene og de forutgående handlingene fra motparten. Det er en vesensforskjell mellom at noen blir voldelige når aktivister bruker fysisk makt, evt. vold, for å hindre dem fra å gjøre lovlige aktiviterer, og gatekriminaliteten vi generelt bekymrer oss for. Mannen burde selvfølgelig ikke slått da aktivistene fysisk holdt han tilbake og dyttet ham, men slike hendelser er på et vis mer ‘tosidige’ enn ran og overfall av fremmede på gaten eller knivstikking på bakgrunn av etnisitet eller legning. Dette tror jeg egentlig du også ser.

Og for at det ikke skal være tvil; dette gjør selvfølgelig ikke volden ‘greit’. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 6.8.2024 den 10:55 AM):

Relatert, NRK har et intervju med en innsatt i dag. Han trekker også frem dette med fritidstilbud og forebygging, og vanskelighetene med å få jobb. Som naturligvis blir enda verre når du har sittet inne. 

https://www.nrk.no/stor-oslo/fra-nasking-til-narkosalg_-slik-havnet-_nero_-i-det-kriminelle-livet-1.16912518

Han så at de eldre hadde penger og damer. Så vi ser hvor viktig det er å knekke jævlene og ta fra dem alt de har så de ikke kan flashe rikdom og lokke andre inn i kriminalitet. Ta fra dem absolutt alt og la dem bo i en pappeske, så blir det kanskje ikke så jævla fristende å bedrive kriminalitet for penger og fitte.

Endret av Markiii
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (På 6.8.2024 den 3:29 PM):

Sympatien min vokser når det viser seg at disse raner for å få råd til å klippe seg to ganger i måneden.

 

De sier de angrer hver dag. Det tror jeg ikke på et eneste sekund.

Og så syter de over at de blir ofte stoppet av politiet. De liker ikke å bli stoppet hvis de ikke har gjort noe der og da. Da er det liksom ikke grunn til å stoppe dem, mener de. LOL.

Totalt blottet for empati og selvinnsikt, disse guttene. Psykopater.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (19 timer siden):

«Det finnes tre typer løgn: løgn, forbannet løgn og statistikk.»

Nemlig: statistikk og empirisk materiale forteller ikke nødvendigvis helheten. Knapt nok annet heller.. Absolutt ingen fasit.

Må le litt når jeg hører folk be om linker(sannheten🙃) bare du åpner kjeften..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Feynman said:

Så de kan etterforske saker uten at noe anmelder.

– På bakgrunn av det vi har sett på videoen, har vi nå åpnet etterforskning på eget initiativ, sier politiadvokat Kai-Gunnar Schwed Nygård i Oslo politidistrikt til NTB.

Da forsvinner unnskyldningen deres for å ikke etterforske vipps-ran, fordi offeret tør ikke å anmelde.

Endret av Camlon
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...