Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Just now, Camlon said:

Jeg tror du misforsto hva jeg skrev. Det jeg kritiserer deg for er at du setter likhetstegn mellom østeuropeisk arbeidskraft (gjestearbeidere) og EU-innvandring. Nå sier du rett ut "østeuropeisk arbeidskraft" og beviser mitt argument.

EU-innvandre jobber i alle slags sektorer i Norge.

 

Bilder fra Google er vesentlig mer representativt enn hva enn skjer på din arbeidsplass.

De fleste østeuropeere i byggebransjen er polakker. Polen er et EU land. Det finnes ingen nevneverdig forskjell på EU-innvandring og "innvandrere fra Øst-Europa". Med unntak av oljebransjen, kommer det omtrent ingen innvandrere fra andre EU land enn Polen/Litauen. Du kan ro så mye du vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (6 timer siden):

La oss ta det siste som fortsatt er et mye brukt uttrykk og som man har klokketro på.. Integrering. Jeg forstår ikke dette, at dette simpelthen skal være gullnøkkelen eller koden for å lykkes.

Man kan nemlig ikke integrere noen i dette landet som ikke ønsker det selv. Man vil ha en tilhørighet man føler seg hjemme i. Se f.eks i Spania, svære byggekomplekser som nærmest er okkupert av nordmenn. Vi elsker oss selv. Selv Gro utbasunerte dette en gang i tiden.. "det er typisk norsk å være god."

Akkurat dette med integrering synes jeg er særlig interessant, for det har på mange måter vært et "buzzword" omtrent så lenge jeg kan huske, uten at resultatene nødvendigvis har vært de helt store. Jeg husker det for omtrent 20 år siden var en del skriverier om somaliere og at denne gruppen kom dårlig ut på mange statistikker. Løsningen var, da som nå, bedre integrering. Spoler en frem til 2020 viste det seg at denne gruppen var blant de som ble hardest rammet av Covid, og deler av forklaringen var manglende integrering, språkforståelse osv. Et år senere var samme gruppe blant de med lavest vaksinasjonsgrad, av mange de samme årsakene. Det sier kanskje noe om hvor mye vanskeligere det er å drive god integrering enn å slenge det ut som "løsning". 

Så tror jeg vi må være bevisste på at integrering ikke er noe som kan stå på innvandrerbefolkningen alene. En kan like det eller ikke, men når en vedtok å gjøre Norge til et "multikulturelt" land gjennom en enorm innvandring på kort tid medfører det jo også at etnisk norske må integrere seg i "multikulturen". Det ser vi jo at etnisk norske, selv de som har stemt for denne politikken, i alt for liten grad gjør, noe som bidrar til en økt grad av segregering av innvandrergrupper og etnisk norske. Der er jeg redd vi har helt urealistiske forventninger til innvandrere, og helt fraværende forventninger til etnisk norske. Vi kan ikke forvente å lykkes med integreringen når etnisk norske "white flighter" fra områdene innvandrere flytter til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Krig og fred said:

De fleste østeuropeere i byggebransjen er polakker. Polen er et EU land. Det finnes ingen nevneverdig forskjell på EU-innvandring og "innvandrere fra Øst-Europa". Med unntak av oljebransjen, kommer det omtrent ingen innvandrere fra andre EU land enn Polen/Litauen. Du kan ro så mye du vil. 

Om vi ser på EU, så er Sverige #3, Tyskland #4 og Danmark #5 (kilde). Du er helt på jordet når du sier det er ingen nevneverdig forskjell på EU-innvandring og "innvandrere fra Øst-Europa".

Og det er mange østeuropere som ikke jobber i bygg og transport.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

Om vi ser på EU, så er Sverige #3, Tyskland #4 og Danmark #5 (kilde). Du er helt på jordet når du sier det er ingen nevneverdig forskjell på EU-innvandring og "innvandrere fra Øst-Europa".

Og det er mange østeuropere som ikke jobber i bygg og transport.

Det sier seg selv at vi ikke regner med gamle EU land.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (19 minutter siden):

Akkurat dette med integrering synes jeg er særlig interessant, for det har på mange måter vært et "buzzword" omtrent så lenge jeg kan huske, uten at resultatene nødvendigvis har vært de helt store. 

Integrering er egentlig kjempelett. Det trenger knapt koste en krone en gang. Det er utrolig at vi fremdeles forholder oss til det som et stort mysterie.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Sylvi er en bonde fra den bedritne delen av Norge, som uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Akkurat som med SIAN.  Folk som bor i ingenmannsland og som blir skremt av overskrifter. Typisk innlegg på diskusjon:

JEG VAR PÅ BESØK I OSLO EN GANG OG DET VAR EN FARLIG SLUM!!!!1111 GLAD JEG IKKE BOR I OSLO!!!111

 

Hehe ja, akkurat som når hun var i Sverige, tok skikkelig feil der gitt.
https://www.nrk.no/norge/carl-bildt-refser-sylvi-listhaug_-_-sverige-er-et-velfungerende-samfunn-1.13663896

Sitat

Carl Bildt avviser at innvandring i Sverige er et så stort problem som Sylvi Listhaug vil ha det til. – Sverige er et velfungerende samfunn og vi har hatt fremgang i innvandringspolitikken vår, sier den tidligere statsministeren.

https://www.nrk.no/norge/stockholms-byradsleder-om-listhaug_-_-usmakelig-utnyttelse-av-stockholms-gjestfrihet-1.13663794

Sitat

Stockholms byrådsleder Karin Wanngård refser Sylvi Listhaugs Sverige-besøk. Hun mener den norske statsråden skylder Stockholm en unnskyldning.

6 år senere:
 

Sitat

På spørsmål i dagens VG om svenskene har vært for naive, svarer Bildt:

– Ja, det har vi absolutt vært når det gjelder lovgivning. Det er det ingen tvil om: Vi har hatt en for liberal lovgivning og gitt politiet for få ressurser til å bekjempe den kriminaliteten vi nå opplever har utviklet seg i Sverige. Det er ubestridelig, sånn er det, og det må vi gjøre noe med.

PS! Sylvi bor i Oslo.

Endret av sk0yern
lagt til en PS
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, herzeleid said:

Akkurat dette med integrering synes jeg er særlig interessant, for det har på mange måter vært et "buzzword" omtrent så lenge jeg kan huske, uten at resultatene nødvendigvis har vært de helt store. Jeg husker det for omtrent 20 år siden var en del skriverier om somaliere og at denne gruppen kom dårlig ut på mange statistikker. Løsningen var, da som nå, bedre integrering. Spoler en frem til 2020 viste det seg at denne gruppen var blant de som ble hardest rammet av Covid, og deler av forklaringen var manglende integrering, språkforståelse osv. Et år senere var samme gruppe blant de med lavest vaksinasjonsgrad, av mange de samme årsakene. Det sier kanskje noe om hvor mye vanskeligere det er å drive god integrering enn å slenge det ut som "løsning". 

Så tror jeg vi må være bevisste på at integrering ikke er noe som kan stå på innvandrerbefolkningen alene. En kan like det eller ikke, men når en vedtok å gjøre Norge til et "multikulturelt" land gjennom en enorm innvandring på kort tid medfører det jo også at etnisk norske må integrere seg i "multikulturen". Det ser vi jo at etnisk norske, selv de som har stemt for denne politikken, i alt for liten grad gjør, noe som bidrar til en økt grad av segregering av innvandrergrupper og etnisk norske. Der er jeg redd vi har helt urealistiske forventninger til innvandrere, og helt fraværende forventninger til etnisk norske. Vi kan ikke forvente å lykkes med integreringen når etnisk norske "white flighter" fra områdene innvandrere flytter til. 

Når innvandring ble diskutert for 20 år siden, så var tankegangen at vi tar imot innvandring for å gi folk et bedre liv og siden norsk kultur er verdens beste kultur, så vil innvandre bli norske over tid. Det var aldri noe reelt ønske om multikultur i Norge.

For mange nordmenn så er de fleste europeiske land for annerledes til at de kan bosette seg der. Vi kan derfor ikke forvente at nordmenn skal integrere seg inn i et mini-muslimsk samfunn i Oslo. Selv de som bor på østkanten er ofte i sine egne norske bobler og er lite med muslimske innvandre. Det er ikke komfortabelt for nordmenn å bo ved siden av en gruppe som ikke identifiserer seg som nordmenn og som har en helt annen kultur, så derfor flytter folk.

Løsning på problemet er klart. Vi må slutte å ta imot innvandre som ikke ønsker å bli norsk sånn at vi kan fokusere på å integrere de som allerede er her. Vi må også kontrollere kriminalitet bedre, fordi det er veldig vanskelig å stoppe hvit flukt, rasisme og sosiale problemer hvis folk føler seg utrygg i områder med mange innvandre.

Endret av Camlon
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Integrering er egentlig kjempelett. Det trenger knapt koste en krone en gang. Det er utrolig at vi fremdeles forholder oss til det som et stort mysterie.

Man må ville det. Og tåle ubehaget. Og være rakrygget i møte med de som ønsker parallellsamfunn heller enn integrering. Dette er desverre evner de vi setter til å gjennomføre integreringen ikke besitter. Da er det ikke lenger kjempelett.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (3 timer siden):

Sylvi er en bonde fra den bedritne delen av Norge, som uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Akkurat som med SIAN.  Folk som bor i ingenmannsland og som blir skremt av overskrifter. Typisk innlegg på diskusjon:

JEG VAR PÅ BESØK I OSLO EN GANG OG DET VAR EN FARLIG SLUM!!!!1111 GLAD JEG IKKE BOR I OSLO!!!111

 

Sylvi jobber vel, bor vel og blir vel hetset på åpen gate i Oslo så vidt jeg vet. 

Men for all del. Vi/Du kan godt gå inn for at bønder og folk som bor ved siden av en stein må miste stemmeretten sin..

Endret av Sovna
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Man må ville det. Og tåle ubehaget. Og være rakrygget i møte med de som ønsker parallellsamfunn heller enn integrering. Dette er desverre evner de vi setter til å gjennomføre integreringen ikke besitter. Da er det ikke lenger kjempelett.

Tja, det er nok ikke de som er ansatt til å integrere som er de største synderne (slik som språklærene eller programrådgivere tidligere kalt flyktningkonsulenter). En stor del av problemet er nok også at det er kommunene som har integrerings ansvar, dette ser nok flott ut på papiret, men kommunene har bare ansvaret i fem år, og deretter har ikke flyktninger lengre "bo-plikt" i denne kommunen, og mange flytter da fra denne kommunen og bosetter seg i ghettoer på østlandet. Kanskje ansvaret burde være på fylkesnivå, og ikke kommunalt, og ikke være et 5 års ansvar, men lengre?      

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

Når innvandring ble diskutert for 20 år siden, så var tankegangen at vi tar imot innvandring for å gi folk et bedre liv og siden norsk kultur er verdens beste kultur, så vil innvandre bli norske over tid. Det var aldri noe reelt ønske om multikultur i Norge.

Det er for så vidt et godt poeng, men et eller annet sted på veien endte vi med "multikultur". Hvor lite gjennomtenkt, utredet eller planlagt det hele faktisk var er på mange måter skremmende, sånn apropos "hvorfor vokser ytre høyre". 

Sitat

For mange nordmenn så er de fleste europeiske land for annerledes til at de kan bosette seg der. Vi kan derfor ikke forvente at nordmenn skal integrere seg inn i et mini-muslimsk samfunn i Oslo. Selv de som bor på østkanten er ofte i sine egne norske bobler og er lite med muslimske innvandre. Det er ikke komfortabelt for nordmenn å bo ved siden av en gruppe som ikke identifiserer seg som nordmenn og som har en helt annen kultur, så derfor flytter folk.

Og nettopp derfor er det så vanvittig at vi har hatt en så voldsomt høy innvandring fra svært fremmede land. For om svært få etnisk norske ønsker å integrere seg i det "multikulturelle" samfunnet en er i ferd med å skape, hvorfor i alle dager har vi beveget oss dit? 

Sitat

 

Løsning på problemet er klart. Vi må slutte å ta imot innvandre som ikke ønsker å bli norsk sånn at vi kan fokusere på å integrere de som allerede er her. Vi må også kontrollere kriminalitet bedre, fordi det er veldig vanskelig å stoppe hvit flukt, rasisme og sosiale problemer hvis folk føler seg utrygg i områder med mange innvandre.


 

Jeg er enig, men jeg tror på mange måter dette er en løsning som burde vært iverksatt for 10-20 år siden. På et eller annet plan må vi nok også innse at om vi har valgt å ta inn enormt mange mennesker "vi" ikke ønsker å bosette oss sammen med så må vi belage oss på problemer som ikke lar seg løse så lett. Som nevnt over; da det var store utfordringer med somaliere for 20 år siden var løsningen også da "integrering", men 20 år senere hadde en fortsatt store utfordringer med å nå disse i forbindelse med Korona-epedimien. Jeg tror det sier oss noe om hvilke utfordringer vi har påtatt oss. 

VifteKopp skrev (4 timer siden):

Integrering er egentlig kjempelett. Det trenger knapt koste en krone en gang. Det er utrolig at vi fremdeles forholder oss til det som et stort mysterie.

Nå er jeg spent :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 timer siden):

Sylvi er en bonde fra den bedritne delen av Norge, som uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Akkurat som med SIAN.  Folk som bor i ingenmannsland

 

Sylvi er ikke fra Oslo Øst, så du tar feil.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Tja, det er nok ikke de som er ansatt til å integrere som er de største synderne (slik som språklærene eller programrådgivere tidligere kalt flyktningkonsulenter). En stor del av problemet er nok også at det er kommunene som har integrerings ansvar, dette ser nok flott ut på papiret, men kommunene har bare ansvaret i fem år, og deretter har ikke flyktninger lengre "bo-plikt" i denne kommunen, og mange flytter da fra denne kommunen og bosetter seg i ghettoer på østlandet. Kanskje ansvaret burde være på fylkesnivå, og ikke kommunalt, og ikke være et 5 års ansvar, men lengre?      

Dette har du helt rett i. Det burde flyttes til fylkesnivå, og bli langt strengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

For å integrere person A inn i kultur B, så må kultur B være rådende. 

Det betyr at arbeidsplassen du jobber på består hovedsaklig av nordmenn. Nabolaget du bor i, består hovedsaklig av nordmenn. Klassen og idrettslagene barna dine går på, består hovedsaklig av nordmenn. 

Det som skjer da er at innvandreren nærmest automatisk absorberer norske verdier og normer gjennom daglige sosiale interaksjoner. Han eller hun det, for å i det hel tatt kunne fungere i hverdagen de eksisterer i. 

Ingen kulturkurs eller besøk hos migrantskonsulenten nødvendig, for integreringen skjer på lønningspilsen, på butikken, på burdagsfestene, på dugnaden, på klasseturene, på idrettsbanen, på overnattingsbesøkene, et cetera. 

Problemet med europeisk migrasjonspolitikk, er at vi tok inn for mange ikke-europeiske innvandrere for fort og plasserte for mange av dem i klynger av andre ikke-europeiske innvandrere. Da absorberer innvandreren ikke lenger opphavskulturen, men et lappeteppe av ulike minoritetskulturer hvor bare noe er i synkronitet med majoritetskulturen. 

Jeg tror jeg er enig i alt du skriver. Poenget mitt er at "integrering" blir ekstremt utfordrende med den politikken vi har ført, og som du er inne på tror jeg velmente tiltak vil ha begrenset effekt i "haleenden" av en slik politikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (6 timer siden):

Er du amerikaner? Du tenker som en amerikaner. Sosioøkonomisk status, noen gang hørt utrykket? 

Er du kommunist? Du tenker som en kommunist. Ubrukelige bortforklaringer, noen gang hørt om det?

Krig og fred skrev (6 timer siden):

Du ignorerer hva jeg skrev. Selvfølgelig skriver de om profilerte ting man ikke kan ignorere. Men som jeg sier nå for ørtende gang, det var mye mediene ikke skrev om fordi de brygge seg tydeligvis ikke. Det foregikk salg av narkotika på min ungdomsskole på 90 tallet, men dety var det ingen som brydde seg om. I dag hadde det blitt ramaskrik. 

Så jeg gjentar, du har 100% selektiv hukommelse, de skrev om både vold og narkotika på skolen på den tiden også. Til og med VG og Dagbladet pyntet ikke på sannheten om det var utlendinger som gjorde faenskap eller faktiske nynazister som var på ferde.

Krig og fred skrev (6 timer siden):

Det har jeg ikke sagt.

Likevel implisert.

Krig og fred skrev (6 timer siden):

 

Og da er du blokkert. Idioter gidder jeg ikke diskutere med. 

Beklager om du ble fornærmet, jeg mener dog fortsatt at fritidsklubbargumentet er farlig dårlig forklaring. 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...