Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (20 timer siden):

Det som ikke er bra er katastrofetenkning og "oss og dem" tankegang som typer som Sylvi Listhaug kommer med. 

Sitat

Oss og dem? ...Hvem? Jeg er i grunn glad for at både du og jeg ikke havner i den samme pappesken som en gjeng ranere.

Sylvi? Det vi opplever om dagen er vel ikke hun alene om. Lag en spørreundersøkelse om det til Norges befolkning "Burde vi være strengere mot dagens ranere og gjengkriminalitet?" Målsetningen bør være at spørsmålet som stilles ikke er ledende selvsagt. Eksempelet jeg kom med var for dårlig. Men jeg er ganske sikker på en nær full score på den spørreundersøkelsen. 

Likevel vil noen si nei og finne noen velvalgte argumenter. "Det var mye verre på 90-tallet, og under andre verdenskrig, det er for få fritidsordninger og ikke minst klubber,  og selvsagt for dårlig integrering."

La oss ta det siste som fortsatt er et mye brukt uttrykk og som man har klokketro på.. Integrering. Jeg forstår ikke dette, at dette simpelthen skal være gullnøkkelen eller koden for å lykkes.

Man kan nemlig ikke integrere noen i dette landet som ikke ønsker det selv. Man vil ha en tilhørighet man føler seg hjemme i. Se f.eks i Spania, svære byggekomplekser som nærmest er okkupert av nordmenn. Vi elsker oss selv. Selv Gro utbasunerte dette en gang i tiden.. "det er typisk norsk å være god."

Andre nasjonaliteter ser naturlig nok på seg selv på samme måte. Stolt av sitt opphav. De ønsker selvsagt ikke å bli spredd rundt på utvalgte pottit jorder i vårt langstrakte land.

 

 

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er overbevist om at det er veldig få som driver med kriminalitet fordi det er meningen med livet for dem. Hvis du tilbød disse gutta en jobb med bra lønn, og en hverdag der de har mulighet til å gjøre / kjøpe det "alle andre" gjør, så er jeg rimelig sikker på at de hadde tatt den. 

Da blir jo utfordringen å hjelpe dem å komme dit. Sørge for at de holder seg på skolen og holder dem unna gata. Her kommer det utskjelte og latterliggjorte "fritidsklubber" med i bildet. Alle som jobber med de tingene sier at det funker. Folk som ikke jobber med de tingene fnyser av det. Jeg tenker det er lurt å høre på de som står i det til daglig? Mer midler til kommunene, slik at de ikke må kutte i fritidstilbud for å stedet opprettholde tjenester de er pålagt å ha. Økt lærertetthet i skolen. Fange opp de som faller utenfor.

Så er det dessverre mange, mange eksempler på at et utenlandsk navn gjør det vanskeligere å få jobb. På sånne ting har samfunnet fortsatt en stor jobb å gjøre. 

Til syvende og sist er kriminalitet alltid gjerningsmannens ansvar. Det er ikke noe å diskutere, bortforklare eller unnskylde. Det jeg sier over er at vi gjør for lite for å hjelpe folk med dårligere utgangspunkt til å lykkes. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 minutter siden):

Jeg er overbevist om at det er veldig få som driver med kriminalitet fordi det er meningen med livet for dem. Hvis du tilbød disse gutta en jobb med bra lønn, og en hverdag der de har mulighet til å gjøre / kjøpe det "alle andre" gjør, så er jeg rimelig sikker på at de hadde tatt den. 

Da blir jo utfordringen å hjelpe dem å komme dit. Sørge for at de holder seg på skolen og holder dem unna gata. Her kommer det utskjelte og latterliggjorte "fritidsklubber" med i bildet. Alle som jobber med de tingene sier at det funker. Folk som ikke jobber med de tingene fnyser av det. Jeg tenker det er lurt å høre på de som står i det til daglig? Mer midler til kommunene, slik at de ikke må kutte i fritidstilbud for å stedet opprettholde tjenester de er pålagt å ha. Økt lærertetthet i skolen. Fange opp de som faller utenfor.

Så er det dessverre mange, mange eksempler på at et utenlandsk navn gjør det vanskeligere å få jobb. På sånne ting har samfunnet fortsatt en stor jobb å gjøre. 

Til syvende og sist er kriminalitet alltid gjerningsmannens ansvar. Det er ikke noe å diskutere, bortforklare eller unnskylde. Det jeg sier over er at vi gjør for lite for å hjelpe folk med dårligere utgangspunkt til å lykkes. 

Helt enig i dette, godt innlegg.

Når det kommer til fritidsklubber tror jeg ikke noen mener at det alene løser alt, men at gode fritidstilbud for ungdom er enormt viktig. Enten det er klassiske fritidsklubber, idrett eller andre trygge sosiale arenaer. Jeg har selv jobbet litt frivillig for en fritidsklubb i øst i Oslo for en del år tilbake og det var utvilsomt et veldig viktig tilbud for mange av ungdommene der, og spesielt de som ikke var så interessert i idrett. Å ha et positivt miljø, noen andre enn foreldre som bryr seg og noe å holde på med og strekke seg etter kan være helt avgjørende.

Uansett er det overordnede bildet over tid at ungdomskriminaliteten synker. Mellom tidlig 2000-tall og 2023 sank antall anmeldelser med nesten 30%, til tross for en befolkningsøkning på 20% i samme periode. I hovedstaden halverte det seg mellom 2007 og 2023, selv med en stor befolkningsvekst. Så det er viktig å ikke glemme det store bildet oppi det hele.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Uansett er det overordnede bildet over tid at ungdomskriminaliteten synker. Mellom tidlig 2000-tall og 2023 sank antall anmeldelser med nesten 30%, til tross for en befolkningsøkning på 20% i samme periode. I hovedstaden halverte det seg mellom 2007 og 2023, selv med en stor befolkningsvekst. Så det er viktig å ikke glemme det store bildet oppi det hele.

https://www.nrk.no/stor-oslo/barne--og-ungdomskriminalitet-i-oslo_-_-na-er-det-krise_-mener-tidligere-gjengtopp-1.16877363
 

Sitat

Ifølge Oslo-politiet økte antall anmeldelser av vold- og vinningskriminalitet blant barn og unge kraftig i fjor.

1795 mellom 10 og 17 år ble registrert med ett eller flere forhold.
Økningen var størst i alderen 10–14 år.

image.png.95f3275b7020e6046715d2a4825c8447.png

Så vet man at mørketallene er veldig store. Mange tør ikke anmelde pga fare for represalier, samt at det ikke har noen hensikt.
Gjerningsperson er under den kriminelle lavalder, så det får kun negative konsekvenser for anmelder.
Man kan gjerne snakke om fritidsklubber, men nå har men et akutt problem med folk som bedriver grov kriminialitet i Oslo.
Det er bare spørsmål om tid før de tar livet av uskyldige.
Sikkert mange tiltak som skal diskuteres, men folka det her er snakk om, barn eller ikke, må for all del ikke kunne gå fritt på gata.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (58 minutter siden):

Jeg er overbevist om at det er veldig få som driver med kriminalitet fordi det er meningen med livet for dem. Hvis du tilbød disse gutta en jobb med bra lønn, og en hverdag der de har mulighet til å gjøre / kjøpe det "alle andre" gjør, så er jeg rimelig sikker på at de hadde tatt den. 

Da blir jo utfordringen å hjelpe dem å komme dit. Sørge for at de holder seg på skolen og holder dem unna gata. Her kommer det utskjelte og latterliggjorte "fritidsklubber" med i bildet. Alle som jobber med de tingene sier at det funker. Folk som ikke jobber med de tingene fnyser av det. Jeg tenker det er lurt å høre på de som står i det til daglig? Mer midler til kommunene, slik at de ikke må kutte i fritidstilbud for å stedet opprettholde tjenester de er pålagt å ha. Økt lærertetthet i skolen. Fange opp de som faller utenfor.

Så er det dessverre mange, mange eksempler på at et utenlandsk navn gjør det vanskeligere å få jobb. På sånne ting har samfunnet fortsatt en stor jobb å gjøre. 

Til syvende og sist er kriminalitet alltid gjerningsmannens ansvar. Det er ikke noe å diskutere, bortforklare eller unnskylde. Det jeg sier over er at vi gjør for lite for å hjelpe folk med dårligere utgangspunkt til å lykkes. 

Er ikke uenig at f.eks en idrettsklubb kan fange opp mange av de som ellers kunne risikert å havne på skråplanet. Så det må for all del ikke bli dårligere. Mulig jeg er naiv, men hva i all verden driver en fritidsklubb med i dagens samfunn og som ungdom ville løpt skoene av seg for å få deltatt i. Ikke glem at en gjeng lett kan skaffe en god følelse av tilhørighet til en nyrekrutert. En leder her kan være langt bedre psykologisk/pedagogisk enn en som til daglig arbeider med det. Talentet er ofte viktigere enn selve utdanningen i faget. Det har de fleste hørt om. Derfor lykkes de så godt også, å fange opp en hel skare med svært unge ungdommer.

Når du tar til ordet for "oss og dem" så er det altså problematisk med et utenlandsk navn. Der får man døra rett i fleisen i forhold til en etnisk nordmann. Etter en god skolegang og en glimrende Cv og kunne vise til også? For alle skjønner tydeligvis ikke det faktum at man bare kan få tildelt det man peker på. "Jeg fortjener samme lønna jeg som han gamle sure advokat Gundersen i naboblokka." 

Fritidsordninger er en viktig del av integreringen mener du. Kanskje det er antallet det kommer an på? Javel. Men jeg tror likevel en dyktig gjengleder lettere kan fange opp en ungdom i forhold til en halvfull fotballtrener i mange tilfeller. Så skeptisk er jeg. 

Så får man krangle om å vise til div statistikker for å kåre seierherren..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Det er ikke konseptet "fritidsklubb" i seg selv som er så utrolig viktig, men det å bli sett. Å ha et sted der man blir godtatt, kan komme og drive med noe man liker, og ha gode, voksne rollemodeller rundt seg. Om det er fritidsklubb, idrett, gaming eller noe helt annet tror jeg er underordnet. Jeg tror mange av disse føler på et utenforskap vi ikke kan se for oss. 

Det viktige er at det ikke er gatemiljøet som "ser" og "godtar". Det må finnes bedre alternativer.

Akkurat i nåsituasjonen, der vi har tenåringer som terroriserer jevnaldrende i sentrum, der hjelper ikke noen fritidsaktivitet. Forebyggende arbeid er, vel, forebyggende. Så det blir å diskutere to ganske forskjellige ting, selv om de også henger tett sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Relatert, NRK har et intervju med en innsatt i dag. Han trekker også frem dette med fritidstilbud og forebygging, og vanskelighetene med å få jobb. Som naturligvis blir enda verre når du har sittet inne. 

https://www.nrk.no/stor-oslo/fra-nasking-til-narkosalg_-slik-havnet-_nero_-i-det-kriminelle-livet-1.16912518

Intervjuobjektet kom fra en ressurssterk familie og spilte fotball på fritiden, likevel ble han kriminell... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg får en genial ide: slutte å sette kriminelle i fengsel, så de ikke får vandelen ødelag og kan få jobb i politiet.

Sitat

Angrer du på at du solgte hasj?

 Jeg angrer på at jeg ble tatt. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. Jeg hadde gjort det på nytt med de pengene der.

Jeg vil mye heller ha velferd og pensjon, enn mangfold. Fatter ikke hvorfor myndighetene går inn for å ødelegge landet. Norges fremtid så lys ut for bare noen år siden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (11 minutter siden):

Intervjuobjektet kom fra en ressurssterk familie og spilte fotball på fritiden, likevel ble han kriminell... 

Ja. Folk gjør dårlige valg noen ganger. Så trekker han jo også frem at han og vennegjengen ikke hadde noe å gjøre etter at de ble 17.

Kanskje han typen her hadde havna der han er uansett. Jeg tror likevel at sånne som han vet mye bedre enn de fleste andre hva som bør gjøres i ungdomsmiljøene rundt omkring. Selv om det ikke har 100% suksessrate. Det finnes ingenting som vil fikse "alt". Men om vi kan gjøre noe bedre, så er det vel verdt det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Ja. Folk gjør dårlige valg noen ganger. Så trekker han jo også frem at han og vennegjengen ikke hadde noe å gjøre etter at de ble 17.

Kanskje han typen her hadde havna der han er uansett. Jeg tror likevel at sånne som han vet mye bedre enn de fleste andre hva som bør gjøres i ungdomsmiljøene rundt omkring. Selv om det ikke har 100% suksessrate. Det finnes ingenting som vil fikse "alt". Men om vi kan gjøre noe bedre, så er det vel verdt det?

Problemet hans var ikke at han ikke hadde noe å gjøre. Det er veldig mange som ikke har noe å gjøre, og så finner de seg en hobby; gaming, fisking, trening, festing, et cetera.  

Problemet til denne Nero var at han ville ha status og anerkjennelse, og han ville ha det fort. Han sier det selv: 

"På ungdomsskolen ser «Nero» hvordan de eldre gutta hadde penger, og jentene var med dem. Han ville bli som dem."

En fritidsklubb ville ikke gitt han status og anerkjennelse. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Her kommer det utskjelte og latterliggjorte "fritidsklubber" med i bildet. Alle som jobber med de tingene sier at det funker. Folk som ikke jobber med de tingene fnyser av det. Jeg tenker det er lurt å høre på de som står i det.

For så vidt ikke overrasket over at de som jobber med dette sier at det funker..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, :utakt said:

Ja. Folk gjør dårlige valg noen ganger. Så trekker han jo også frem at han og vennegjengen ikke hadde noe å gjøre etter at de ble 17.

Han var kriminell lenge før han var 17
 

Quote

 

Likevel begynte han med nasking, ofte sammen med kompisgjengen.

Det startet med enkle matvarer. Så dyre klær.

– Det var spennende. Det «kicket» å ikke bli tatt.

 

Quote

 

Men på ungdomsskolen endret ting seg.

På ungdomsskolen ser «Nero» hvordan de eldre gutta hadde penger, og jentene var med dem. Han ville bli som dem.

Men det var ikke så mye penger å hente i naskingen. Derfor begynte han å selge hasj.

– Jeg gikk fra å tjene 500 kroner i uka til å tjene 5000.

Plutselig hadde han råd til å kjøpe det han ville. Han fikk frihet.

– Jeg kunne kjøpe de klærne og klokkene jeg ville og hver gang jeg tjente så ville jeg bare ha mer.

Han var heller ikke den eneste som begynte å selge. Noen gjorde det for å være en del av gjengen.

 

Her ser vi mye som har gått galt. Barneskolen og ungdomskolen gjorde ingenting med naskingen og politiet tillot åpent hasjsalg og ga null konsekvenser for nasking fra butikker.

Han sier jo det selv, det var spennende å ikke bli tatt. Løsningen er derfor at de blir tatt.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Camlon said:

Det er en stereotype at EU-innvandrere jobber som regel i bygg og anlegg, og transportbransjen. EU-innvandre er mye mer enn østeuroperiske gjestearbeidere. EU-innvandre jobber i alle mulige sektorer som restaurantbransjen, IT, helse og renhold.

Her er en sak fra 2009

https://www.forskning.no/arbeid-bransjer-kronikk/kronikk-dobling-i-bruk-av-osteuropeere/1181982

Quote

I løpet av tre år har andelen norske bedrifter som brukte østeuropeisk arbeidskraft blitt mer enn fordoblet.

I Fafos bedriftsundersøkelse fra 2009 går det fram at 35 prosent av bedriftene i tre utvalgte bransjer hadde brukt arbeidskraft fra de nye EU-landene, mot 15 prosent i 2006. Mye tyder på at denne arbeidskraften har blitt et varig innslag i norsk arbeidsliv.

Bygg og anlegg, deler av industrien og hotell og restaurant er de tre bransjene som er undersøkt.

I motsetning til deg, så har jeg faktisk erfaring fra byggebransjen.  Og her har du en forskningsrapport som sier at Bygg og anlegg er bransjen som benytter seg mest av østeuropeisk arbeidskraft

 

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://digib.no/wp-content/uploads/2020/01/56.pdf

Quote

Lokale er ikke interessert i slike jobber uansett om de er MENA eller ikke. Jeg vet ikke hva som skjer på din arbeidsplass, men hvis jeg søker etter "renhold bedrift ansatte" på google så ser jeg folk som ligner på EU-innvandere, ikke MENA-folk med hijab og langt skjegg. Før noen klager, så finnes det naturligvis MENA uten hijab og skjegg, men de er mer liberale og er ikke innvandrene jeg ønsker å begrense.

Google søk: "renhold bedrift ansatte"

På min arbeidsplass, som er en stor arbeidsplass, så ser de etter store firmaer som kan dekke et stort antall kvadratmeter. Hva du får opp på førstesiden når du googler "renhold bedrift ansatte" er ikke representativt for hele arbeidslivet. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Crooked Cracker said:

Newsflash, på gata er det allerede et markant 'vi og dem' skille, om vi skal bedømme etter hvem vanligvis er gjerningsperson og offer.

Er du amerikaner? Du tenker som en amerikaner. Sosioøkonomisk status, noen gang hørt utrykket? 

Quote

Du har selektiv hukommelse virker det som, det ble skrevet en hel del om blind vold mot vanlige folk og at dette var en uting som selvsagt måtte stoppes.

Du ignorerer hva jeg skrev. Selvfølgelig skriver de om profilerte ting man ikke kan ignorere. Men som jeg sier nå for ørtende gang, det var mye mediene ikke skrev om fordi de brygge seg tydeligvis ikke. Det foregikk salg av narkotika på min ungdomsskole på 90 tallet, men dety var det ingen som brydde seg om. I dag hadde det blitt ramaskrik. 

Quote

Selvsagt, for før fritidsklubber eksisterte gikk jo alle rundt og stakk hverandre ned for moro skyld. Ingen disrespekt her men denne tankegangen er bokstavelig talt farlig dum.

Det har jeg ikke sagt. Og da er du blokkert. Idioter gidder jeg ikke diskutere med. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Sovna said:

 

Sylvi? Det vi opplever om dagen er vel ikke hun alene om.

Sylvi er en bonde fra den bedritne delen av Norge, som uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Akkurat som med SIAN.  Folk som bor i ingenmannsland og som blir skremt av overskrifter. Typisk innlegg på diskusjon:

JEG VAR PÅ BESØK I OSLO EN GANG OG DET VAR EN FARLIG SLUM!!!!1111 GLAD JEG IKKE BOR I OSLO!!!111

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Krig og fred said:

I motsetning til deg, så har jeg faktisk erfaring fra byggebransjen.  Og her har du en forskningsrapport som sier at Bygg og anlegg er bransjen som benytter seg mest av østeuropeisk arbeidskraft

Jeg tror du misforsto hva jeg skrev. Det jeg kritiserer deg for er at du setter likhetstegn mellom østeuropeisk arbeidskraft (gjestearbeidere) og EU-innvandring. Nå du sier "østeuropeisk arbeidskraft" så beviser du mitt argument.

EU-innvandre jobber i alle slags sektorer i Norge.

 

Quote

På min arbeidsplass, som er en stor arbeidsplass, så ser de etter store firmaer som kan dekke et stort antall kvadratmeter. Hva du får opp på førstesiden når du googler "renhold bedrift ansatte" er ikke representativt for hele arbeidslivet. 

Bilder fra Google er vesentlig mer representativt enn hva du hevder skjer på din arbeidsplass.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Krig og fred said:

Sylvi er en bonde fra den bedritne delen av Norge, som uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Akkurat som med SIAN.  Folk som bor i ingenmannsland og som blir skremt av overskrifter. Typisk innlegg på diskusjon:

JEG VAR PÅ BESØK I OSLO EN GANG OG DET VAR EN FARLIG SLUM!!!!1111 GLAD JEG IKKE BOR I OSLO!!!111

 

Jeg syns ikke dette var særlig konstruktivt eller modent. Jeg har bodd i Oslo over halve livet, og har sett og opplevd mye ubehagelig.

– Vi skal bekjempe gjengene, sier Støre. Er det bare jeg som syns dette høres noe hult og meningsløst ut?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...