Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Bing123 skrev (3 minutter siden):

Problemet er at mange kriminelle kommer fra fattige kår i utgangspunktet. Hverken de eller foreldrene kan betale

Joda det kan de. De er sjelden så fattige som man tror de er…

Og kan de faktisk ikke betale får man sette kemneren på dem evt. putte dem i fengsel 😀

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del av dette må tas tak i på flere plan, og mye handler om holdninger. Det som har blitt bygget opp over mange år kan fort rives ned igjen. En ting er sikkert, noe MÅ gjøres.

Og prat og holdningskampanjer er neppe nok.

Sitat

Ofrenes seksuelle legning er trolig noe av årsaken til knivstikkingen i Oslo natt til lørdag, ifølge politiet. – Dette hatet mot skeive må vi som samfunn ta tak i, det kommer fra et sted, sier Marianne Gulli i foreningen FRI i Oslo.

https://www.nrk.no/norge/foreningen-fri_-slike-handlinger-kommer-fra-et-sted-1.16989910

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 31.7.2024 at 8:54 PM, Crooked Cracker said:

 

Jeg markerte litt tydeligere for deg og evt andre, du finner det merkelig og henviser jo åpenbart til folk som er bekymret for ranene med ordet dommedagsstemning og kaller dem rett ut skrot-høyre. Dette kan neppe leses som 'jeg er også bekymret for utviklingen'. 

 

 

Jeg er ikke bekymret for utviklingen, for jeg er gammel nok til å vite at gateran har alltid eksistert, og jeg er ikke dum nok til å kaste meg på Sylvi Listhaug bølgen fordi media blåser dette opp. 

Det var ikke stort bedre på 80 og 90 tallet, men på den tiden ga avisene faan i hva som skjedde ute på gata. Det er etter at internettet kom at avisene ble fattige, og derfor måtte ty mere og mere til klikkhoreri som idioter faller for gang på gang. Bare de på opptøyene i Storbritannia i disse dager. 

 

Endret av Krig og fred
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (På 2.6.2024 den 9:17 AM):

Dette er væpnede ran. Det ble brukt kniv til å true med. Opplevelsen av å bli truet med kniv, altså være ett sekund fra potensielt dødelig utgang, fører til traume og angst. Det kommer litt an på robustheten til offeret, men det kan faktisk ødelegge den mentale likevekten og livskvaliteten til offeret. Varige mentale mén resten av livet for noen skarve Vipps-kroner.

Og vet du hva psykiatrien i verdens beste (selverklærte) BANANREPUBLIKK gjør med det?
INGENTING! 

Jeg har sett folk som er så krigsskada at det er mirakel om de ennå lever.
Men neida det er deres feil at de drikker fordi de bare har sklidd rundt i tarmer og hjernemasse.
Psykiatrien gjør ALT rett ved å ikke gjør en dritt for noen.

De kidsa er fucked! 
Det er eneste de kan håpe på nå er støttende venner (finnes knapt).
For pyskiatrien vil ikke gjøre en dritt. Kanskje de får en tegneblokk så de kan "tegne seg glad" om de faktisk er så heldig at
"verdens rikeste bananrepubli.... land gidder spandere såpass på dem en gang"

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 timer siden):

En del av dette må tas tak i på flere plan, og mye handler om holdninger. Det som har blitt bygget opp over mange år kan fort rives ned igjen. En ting er sikkert, noe MÅ gjøres.

Og prat og holdningskampanjer er neppe nok.

https://www.nrk.no/norge/foreningen-fri_-slike-handlinger-kommer-fra-et-sted-1.16989910

Ja for en statskanal kan du jo stole på.

"Vi må stoppe rasismen i Norge" sto det for noen år siden.
Hvilken rasisme? Jeg ser ser faen ingen rasisme i dette landet.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke bekymret for utviklingen, for jeg er gammel nok til å vite at gateran har alltid eksistert, og jeg er ikke dum nok til å kaste meg på Sylvi Listhaug bølgen fordi media blåser dette opp. 

Bare den siste uken har vi blant annet hatt et voldelig ran på Jessheim som sendte offeret på sykehus, en gutt knivranet av 10 stk tøffinger på Karl johan, knivtrussel mot en 8-åring i Fredrikstad, skyting på Ammerud, atter et knivran på Ski, et mulig hatmotivert knivangrep mot 2 stk på Tjuvholmen. Tendensene er utvilsomt mer 'hardcore' enn de har vært på lenge og det skulle bare mangle at folk får vite hva som skjer i sine nærområder.

Krig og fred skrev (2 timer siden):

Det var ikke stort bedre på 80 og 90 tallet, men på den tiden ga avisene faan i hva som skjedde ute på gata. Det er etter at internettet kom at avisene ble fattige, og derfor måtte ty mere og mere til klikkhoreri som idioter faller for gang på gang. Bare de på opptøyene i Storbritannia i disse dager. 

 

Ting ble skrevet om før også med masse spalteplass til gjengkrigene og volden som pågikk, gutta fra A og B-gjengen fikk jo til og med flekse på forsidene, den vesentlige forskjellen nå er at de kvier seg for gå mer i detaljer om hvem gjerningspersonene er. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Crooked Cracker said:

Bare den siste uken har vi blant annet hatt et voldelig ran på Jessheim som sendte offeret på sykehus, en gutt knivranet av 10 stk tøffinger på Karl johan, knivtrussel mot en 8-åring i Fredrikstad, skyting på Ammerud, atter et knivran på Ski, et mulig hatmotivert knivangrep mot 2 stk på Tjuvholmen. Tendensene er utvilsomt mer 'hardcore' enn de har vært på lenge og det skulle bare mangle at folk får vite hva som skjer i sine nærområder.

 

Skulle bare mangle? Det er ikke noe problem at folk får vite det. Det er bra og viktig at folk får vite det. Det som ikke er bra er katastrofetenkning og "oss og dem" tankegang som typer som Sylvi Listhaug kommer med. 

Quote

Ting ble skrevet om før også med masse spalteplass til gjengkrigene og volden som pågikk, gutta fra A og B-gjengen fikk jo til og med flekse på forsidene, den vesentlige forskjellen nå er at de kvier seg for gå mer i detaljer om hvem gjerningspersonene er. 

Ja, og det meste av de skriveriene var etter år 2000, da det var skyting på aker Brygge. Det ble skrevet om thai og vietnamesergjenger på 90 tallet, men det var fordi det var gateslagsmål utenfor Oslo S med sverd og balltre, og da er det umulig å ikke skrive om det. Men på en generell basis var det ingen medier som brydde seg feks om hva som skjedde i Groruddalen med mindre det skjedde noe som ikke kunne ignoreres. 

Som nevnt tidligere, kriminalitet går opp og ned. Og det er kjente faktorer som spiller inn. Hver gang kommunen skal legge ned fritidsklubber så advarer både sosionomer og kontaktpersoner om konsekvensene, men politikerne kutter tilbudet til ungdom uansett. Man VET GODT hva som skjer når sårbar ungdom ikke har tilbud og ender med å gå gatelangs. De havner i trøbbel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Camlon said:

Ser vi på hvem som utfører gateran, og hvor de skjer, så er det tydelig at antallet ville vært mye lavere uten innvandring til Norge. Og i Sverige så er det ikke lenger noen tvil, kriminaliteten har gått opp.

Du er ikke beskymret for at vi følger i Sveriges fotspor?

 

Innlegget ditt minner meg om en reportasje jeg leste for +20 år siden, hvor en vestlig turist var involvert i en bilkollisjon i Pakistan (eller kanskje det var Saudi Arabia) Dommeren dømte den vestlig som skyldig, og logikken var at hvis ikke denne vestlige personen hadde befunnet seg i landet, så hadde ikke kollisjonen funnet sted. 

Du har sikkert ikke noe i mot innvandre når de kjører bussen din eller vasker kontoret ditt? Eller kanskje du bare er en Arne Myrdal type som hater alle innvandrere? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Krig og fred said:

Innlegget ditt minner meg om en reportasje jeg leste for +20 år siden, hvor en vestlig turist var involvert i en bilkollisjon i Pakistan (eller kanskje det var Saudi Arabia) Dommeren dømte den vestlig som skyldig, og logikken var at hvis ikke denne vestlige personen hadde befunnet seg i landet, så hadde ikke kollisjonen funnet sted. 

Du har sikkert ikke noe i mot innvandre når de kjører bussen din eller vasker kontoret ditt? Eller kanskje du bare er en Arne Myrdal type som hater alle innvandrere? 

De som kommer fra grupper som er overrepresentert i kriminalitet kommer fra grupper med lav sysselsetting. Det er EU-innvandre som vasker ditt kontor og de må dra hjem om de ikke klarer å brødfø seg selv.

Det er forskjell på ulike typer innvandre og det er ikke hykleri å støtte lovlig innvandring fra EU og være imot folk som smugler seg inn i Norge og søker asyl.

Endret av Camlon
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

De som kommer fra grupper som er overrepresentert i kriminalitet kommer fra grupper med lav sysselsetting. Det er EU-innvandre som vasker ditt kontor og de må dra hjem om de ikke klarer å brødfø seg selv.

Det er forskjell på ulike typer innvandre og det er ikke hykleri å støtte lovlig innvandring fra EU og være imot folk som smugler seg inn i Norge og søker asyl.

På min arbeidsplass er det ISS som vasker. Og de som vasker er fra MENA land. Ingen av de er ingen EU innvandrere der, dessverre. EU innvandrere jobber som regel i bygg og anlegg, og transportbransjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Krig og fred said:

På min arbeidsplass er det ISS som vasker. Og de som vasker er fra MENA land. Ingen av de er ingen EU innvandrere der, dessverre. EU innvandrere jobber som regel i bygg og anlegg, og transportbransjen. 

Det er en stereotype at EU-innvandrere jobber som regel i bygg og anlegg, og transportbransjen. EU-innvandre er mye mer enn østeuroperiske gjestearbeidere. EU-innvandre jobber i alle mulige sektorer som restaurantbransjen, IT, helse og renhold.

Vaskehjelp er en dårlig betalt jobb med dårlige arbeidstider, så det er EU-innvandre som er villig til å gjøre dem fordi de kan spare opp penger og bruke dem i hjemlandet. Det fungerer også som en midlertidig jobb for EU-innvandre som ikke klarer å få andre jobber, men trenger penger.

Lokale er ikke interessert i slike jobber uansett om de er MENA eller ikke. Jeg vet ikke hva som skjer på din arbeidsplass, men hvis jeg søker etter "renhold bedrift ansatte" på google så ser jeg folk som ligner på EU-innvandere, ikke MENA-folk med hijab og langt skjegg. Før noen klager, så finnes det naturligvis MENA uten hijab og skjegg, men de er mer liberale og er ikke innvandrene jeg ønsker å begrense.

Google søk: "renhold bedrift ansatte"

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Skulle bare mangle? Det er ikke noe problem at folk får vite det. Det er bra og viktig at folk får vite det. Det som ikke er bra er katastrofetenkning og "oss og dem" tankegang som typer som Sylvi Listhaug kommer med. 

Newsflash, på gata er det allerede et markant 'vi og dem' skille, om vi skal bedømme etter hvem vanligvis er gjerningsperson og offer.

Krig og fred skrev (8 timer siden):

Ja, og det meste av de skriveriene var etter år 2000, da det var skyting på aker Brygge. Det ble skrevet om thai og vietnamesergjenger på 90 tallet, men det var fordi det var gateslagsmål utenfor Oslo S med sverd og balltre, og da er det umulig å ikke skrive om det. Men på en generell basis var det ingen medier som brydde seg feks om hva som skjedde i Groruddalen med mindre det skjedde noe som ikke kunne ignoreres. 

Du har selektiv hukommelse virker det som, det ble skrevet en hel del om blind vold mot vanlige folk og at dette var en uting som selvsagt måtte stoppes.

Krig og fred skrev (8 timer siden):

Som nevnt tidligere, kriminalitet går opp og ned. Og det er kjente faktorer som spiller inn. Hver gang kommunen skal legge ned fritidsklubber så advarer både sosionomer og kontaktpersoner om konsekvensene, men politikerne kutter tilbudet til ungdom uansett. Man VET GODT hva som skjer når sårbar ungdom ikke har tilbud og ender med å gå gatelangs. De havner i trøbbel. 

Selvsagt, for før fritidsklubber eksisterte gikk jo alle rundt og stakk hverandre ned for moro skyld. Ingen disrespekt her men denne tankegangen er bokstavelig talt farlig dum.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
  • Gargantua endret tittelen til Gatekrim i Oslo
Wheeljack skrev (På 31.7.2024 den 3:54 PM):

Nei? Det er to uker siden vi lærte at drap er ikke straffbart dersom morderen er under 15 år. Jeg nærmer meg ikke en rabiat dritunge med våpen som ikke engang kan bli straffa - spesielt ikke når jeg risikerer straff for angrep på en mindreårig.

En rabiat 15-åring med kniv bør da lovlig kunne stoppes med en velrettet stor stein med stor kraft mot hodet?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (13 timer siden):

Hver gang kommunen skal legge ned fritidsklubber så advarer både sosionomer og kontaktpersoner om konsekvensene, men politikerne kutter tilbudet til ungdom uansett. Man VET GODT hva som skjer når sårbar ungdom ikke har tilbud og ender med å gå gatelangs. De havner i trøbbel. 

Slike enkle svar og tankegang har vi vel vokst fra. "Hadde man bare hatt fritidsklubb så hadde aldri..."

Tror det frister mer med en bunke med tusenlapper under puta og et fett gullkjede enn å sitte i hjørnet på fritidsklubben å lese Donald Duck.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Krig og fred said:

Som nevnt tidligere, kriminalitet går opp og ned. Og det er kjente faktorer som spiller inn. Hver gang kommunen skal legge ned fritidsklubber så advarer både sosionomer og kontaktpersoner om konsekvensene, men politikerne kutter tilbudet til ungdom uansett. Man VET GODT hva som skjer når sårbar ungdom ikke har tilbud og ender med å gå gatelangs. De havner i trøbbel. 

Vi lever ikke i 1950 lenger. Ungdom som ikke har noe tilbud går ikke gatelangs, de sitter hjemme og scroller på mobilen eller gamer. Det er naturligvis ikke bra med for mye skjerm, men det har ingenting med kriminalitet å gjøre.

Selve ideen om fritidsklubber er rimelig gammeldags. De fleste ungdommer drar direkte til skolen, og så drar de hjem til seg selv, til en kompis eller på en fritidsaktivitet. Når de er hjemme så er det masse å gjøre og man føler ikke noe behov for å dra ut og besøke en fritidsklubb. Fritidsklubber blir derfor for spesielt interesserte og gjør lite for ungdom generelt.

Endret av Camlon
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Disse knivranerne vasker ikke kontoret, og har ikke sertifikat for å kjøre busser. De gjør ikke noe nyttig, annet enn å hjelpe Norge å fylle mangfold-kvoten som FN har vedtatt.

At en saudiarabisk dommer har dårlig dømmekraft sier mer om landet og kulturen hans. Mange innvandrere har samme holdninger. De kommer til Vesten og er sårbare og trangbodde fordi de ikke får så mye trygd som ryktet i hjemlandet sa. Da er det vår egen feil at de måtte voldta og rane oss.

Jeg vet at Tyskland ikke vil kjøpe strømmen vår hvis vi ikke oppfyller FNs krav til mangfold. Og da står vi på lua med gangen i hånda, eller noe sånt. Men jeg begynner å tro at det er verdt det å droppe både mangfoldet og strømkrisen.

New world order

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 timer siden):

Var dette Herman og Preben som var ute og viftet med kniven igjen? Eller blander jeg saker nå?

Mulig Erna vet mer om saken og røpet seg litt:

– Skal vi lykkes bedre med forebygging av hatkriminalitet mot skeive, må vi være ærlige om at det ofte også handler om for dårlig integrering. Dessverre vet vi at mange unge med innvandrerbakgrunn har lavere aksept for homofili enn flertallet av oss har, sier Solberg. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/har-lavere-aksept-for-homofili-enn-flertallet-av-oss-har/16892471/

 

Eller ser jeg at tråden har fått nytt navn, mulig Norge Rundt: Gatekrim Edition hadde vært mer passende:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-bekrefter-kvinne-ble-knivstukket-foran-datteren-i-lofoten/s/5-95-1944420

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...