Gå til innhold

Gatekrim i Oslo


Anbefalte innlegg

Feynman skrev (2 timer siden):

Stod ikke i politiloggen, men la oss si det er siste hendelse. Vi kan nullstille telleren nå: 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eM7a5K/en-person-paa-norway-cup-ranet-av-10-gutter

Ran på Karl Johan midt på dagen skulle være rimelig greit for politiet å oppklare, så regner med ranerne blir tatt. Så får vi se hvor lang tid det går til neste gang.

EDIT: 14:35: 6 gutter anholdt. Saken ble først meldt 12:58.

Hvis dette er så lett og greit for politiet å ordne opp i, så er det rart at vi ser førsteside oppslag om et politi som må stå stille å se på. Og en representant for Vipps som uttaler at slike ran er vanskelig å oppklare.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (På 24.7.2024 den 1:12 PM):

Dette som du skrev er jo en helt åpenbar stråmann, som du har blitt forklart tidligere.

Vent litt nå, han skrev følgende: "Merkelig hvordan et nytt begrep som «vIPpS rAn» (gateran som det het tidligere) plutselig skaper dommedagsstemning blant skrot-høyre". 

Det er jo 100% åpenbart at vedkommende prøver å trivialisere ranene, samt kaller de som ytrer sin bekymring over disse for høyreorientert søppel.  

frohmage skrev (På 24.7.2024 den 1:12 PM):

Alle ønsker selvfølgelig trygghtet for barn, selv om de kanskje ønsker andre tiltak enn deg.

Det er mulig de ønsker det, men likevel vegrer de seg for å se på fakta som bestrider deres ideologiske verdensbilde, samt angriper de som gjør det.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 timer siden):

At ikke alle er enige i din løsning betyr ikke at de ikke anerkjenner problemet. Det er stråmannen.

Don't get it twisted. Jeg har ikke sagt at de ikke anerkjenner problemet, det er en stråmann i seg selv. En har dog henvist folk som utviser bekymring for utviklingen til 'skrot-høyre', som da viser at noen anerkjenner problemet men kun innenfor egne rammer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Crooked Cracker said:

En har dog henvist folk som utviser bekymring for utviklingen til 'skrot-høyre', som da viser at noen anerkjenner problemet men kun innenfor egne rammer.

Quote

Merkelig hvordan et nytt begrep som «vIPpS rAn» (gateran som det het tidligere) plutselig skaper dommedagsstemning blant skrot-høyre 

Her er et direkte sitat av hva jeg skrev. Du er bevisst uærlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Bing123 said:

Enda en sak fra Nok en Norway Cup-deltaker angrepet: –⁠ Det ble vist kniv

Hvor ille står det egentlig til i hovedstaden?

Dette var ett tilfelle som skjedde før det som ble nevnt tidligere, men fikk ikke medieomtale som det andre før nå. Begge tilfellene skjedde på åpne plasser hvor det er veldig mye folk, så to tilfeller blir nok litt lite å trekke konklusjoner fra. De som ble tatt var kjente for politiet, så det er snakk om en liten gruppe som lager mye kvalm. Når det er barn involvert får saken - med rette - mye oppmerksomhet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/stor-oslo/pa-norway-cup-gir-foreldre-og-trenere-strenge-retningslinjer-til-alle-spillere-som-ferdes-i-byen-1.16983686

Nå oppfordres det jo til å ikke gå med merkeklær, klokker eller smykker og i tillegg må man ikke gå aleine.

Videre så sier jo artikkelen
 

Quote

 

Innsatslederen har forståelse for at folk trekker seg unna når de hører at kniv er involvert.

Han mener likevel at voksne må bli flinkere til å gripe inn under slike situasjoner.

– Gå sammen og ta ansvar. Det er en 15-åring som står der.

 

Nei? Det er to uker siden vi lærte at drap er ikke straffbart dersom morderen er under 15 år. Jeg nærmer meg ikke en rabiat dritunge med våpen som ikke engang kan bli straffa - spesielt ikke når jeg risikerer straff for angrep på en mindreårig.

Endret av Wheeljack
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (11 timer siden):

Her er et direkte sitat av hva jeg skrev. Du er bevisst uærlig. 

Merkelig hvordan et nytt begrep som «vIPpS rAn» (gateran som det het tidligere) plutselig skaper dommedagsstemning blant skrot-høyre.

 

Jeg markerte litt tydeligere for deg og evt andre, du finner det merkelig og henviser jo åpenbart til folk som er bekymret for ranene med ordet dommedagsstemning og kaller dem rett ut skrot-høyre. Dette kan neppe leses som 'jeg er også bekymret for utviklingen'. 

Snarere kan dette tolkes som at ditt første pri er å stemple de som bekymret for utviklingen på en måte du ikke liker.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/stor-oslo/pa-norway-cup-gir-foreldre-og-trenere-strenge-retningslinjer-til-alle-spillere-som-ferdes-i-byen-1.16983686

Nå oppfordres det jo til å ikke gå med merkeklær, klokker eller smykker og i tillegg må man ikke gå aleine.

 

Synes det er spesielt at i en by som ville ha OL for få år siden ikke kan beskytte ungdommer på fotballcup som vil ta seg en liten tur til sentrum. Her må det hardere skyts til, den økende kriminaliteten i Oslo må bekjempes.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kan et alternativ til fengsel/annen straff være fotlenke/tracker av noe slag for mindreårige gjengangere, så politiet kan se når en kjenning har vært involvert i en hendelse? Skulle tro det ville være avskrekkende.

Eller, da blir det sikkert et statussymbol å gå med lenke..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/stor-oslo/pa-norway-cup-gir-foreldre-og-trenere-strenge-retningslinjer-til-alle-spillere-som-ferdes-i-byen-1.16983686

Nå oppfordres det jo til å ikke gå med merkeklær, klokker eller smykker og i tillegg må man ikke gå aleine.

Videre så sier jo artikkelen
 

Nei? Det er to uker siden vi lærte at drap er ikke straffbart dersom morderen er under 15 år. Jeg nærmer meg ikke en rabiat dritunge med våpen som ikke engang kan bli straffa - spesielt ikke når jeg risikerer straff for angrep på en mindreårig.

Dette.

Sinnssykt av politiet å oppfordre sivile til å gå imellom når kniv er involvert.

Jeg ser for meg akkurat samme scenario som deg:

Entern ser kriminell fjortis rane barn med kniv. Entern går imellom. Kriminell fjortis angriper Entern med kniv. Utfall 1 av 2:

1) Kriminell fjortis dreper Entern eller skader han for livet, får minimal straff, liten notis i nyhetene

2) Kriminell fjortis får juling av Entern, Entern blir dømt for vold mot mindreårig, hengt ut i massemedia som voldelig rasist

Endret av Entern
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (26 minutter siden):

Kan et alternativ til fengsel/annen straff være fotlenke/tracker av noe slag for mindreårige gjengangere, så politiet kan se når en kjenning har vært involvert i en hendelse? Skulle tro det ville være avskrekkende.

Eller, da blir det sikkert et statussymbol å gå med lenke..

Kunne funke bra særlig hvis lenkene hemmer mobilitet og ser kjipe ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Det kunne fungert. Om jeg var i arrest ville jeg heller hatt fotlenke med kanonkule og ellers full frihet, enn å være tvunget til å bli hjemme eller i ei celle. Men helt sikkert krenkende, ydmykende og umenneskelig.

Alle straffer som faktisk monner er vel krenkende, ydmykende og umenneskelige 🫤

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...