Gå til innhold

Vipps ran - hvordan er det mulig?


Anbefalte innlegg

FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Hva er nyttig med å se saldoen? Jeg har aldri brukt den til å sjekke saldo..aldri..Kun betalt varer og tjenester

DU er ikke alle brukere av Vipps.. Jeg bruker det ikke engang så da kan det legges ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet for å sikre seg kan være å bytte navn og ikon på vipps-appen og nettbank-appen på telefonen. Hvis kjeltringene ikke kan sjekke om et offer har penger på konto så blir de gjerne ikke så interessante å tvinge med seg til en minibank. Tror det kan gjøres enten direkte i android eller via custom launcher eller andre apper. På iphone må du sikkert betale 50 kr i måneden for å kunne gjøre noe sånt, om det går an i det hele tatt.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Woff skrev (20 timer siden):

De er også bundet av et løfte de har gitt om å beskytte folk, DET er neppe viktig i landet lenger?
Når stort sett alle sitter igjen med et inntrykk av at vi blir MOTARBEIDET av politiet uansett så gjør de en elendig jobb!
Dette er ikke et spørsmål, dette vet jeg og du og alle som har evnen til å se / lese / høre.

Hva mener du med å beskytte folk? Politiet må jo prioritere, og gjengoppgjør er noe som må prioriteres over innbrudd i en bod.

Hvem sitter med inntrykk av at de blir motarbeidet? Motarbeidet på hvilken måte?

Det virker veldig følelsesladd, det du skriver. Kan du ikke heller prøve å komme med noe litt mer konkret?

 

  

Cascada81 skrev (18 timer siden):

Og så er det på tide at politiet prioriterer riktig. Det er jo et paradoks at de har kapasitet til å stå i veigrøfta med laser på natta og i helger eller gå over lik for å finne den ene trimmede mopeden, men ikke har kapasitet til å følge opp kriminalitet folk flest faktisk bryr seg om.

Det er gjerne eget trafikkpolitiet som har trafikkontroller. Og samtidig er det viktig at politiet faktisk har slike kontroller og luker ut farlige førere.

 

  

Simen1 skrev (20 timer siden):

@Markiii Det du nevner er problemer med "systemet" og manglende ressurser. Det er vel egentlig det jeg vil fram til. Dette er noe vi som samfunn kan gjøre noe med for å dempe kriminaliteten i landet varig på lang sikt.

Ja, jeg er helt enig. Lovene bør endres på så det blir mye enklere å sette kriminelle ut av spill. Det burde være mye vanskeligere å f.eks. være en gjentakende kriminell uten å bli stoppet.

I USA har de prøvd "3 strikes" og sikkert andre ting, men det blir for firkantet. Vi må ha noe der stadig ny kriminalitet straffer seg, men selvsagt ikke slik at man blir kastet i fengsel på livstid hvis man blir tatt i å naske i butikk tre ganger. Men hvis man hele tiden tas for nye forhold så bør det til slutt være mulig å bure vedkommende inne, eller eventuelt feste fotlenke på vedkommende eller annet. Det burde også straffe seg for gjengangere innenfor "mindre grove" lovbrudd, som for eksempel nettopp naskere eller annet. Særlig lommetyver. Hvis man vet de vil fortsette med kriminaliteten, så må det være mulig å gå inn forebyggende for å hindre dem fra å skape flere ofre.

Hvordan dette skal se ut i praksis vet jeg ikke, men det kan man ta en offentlig debatt på.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (19 timer siden):

Helt klart. Skjønner dette. Mulig jeg er paranoid. Men opplevelsen min var at de utelukkende var opptatt av meg, gjerne to ganger. Aldri et spørsmål innimellom om innbruddet fortsatt pågikk e.l.. Så rett og slett, gadd ikke mer.

Ja, jeg er helt enig i at man ikke nødvendigvis alltid føler at man blir tatt på alvor når man ringer politiet. De kan for eksempel høres litt "uinteressert" ut. Men de har jo prosedyrer på hvordan ting skal håndteres, og hva slags informasjon de skal få tak i fra de som ringer inn. Og så er det ofte ekstremt mange som ringer inn, så det er nok grenser for hvor mye entusiasme de kan legge i hver telefon. De har nok fokus på å skaffe den informasjonen som trengs for å prioritere og vurdere oppdrag.

Sitat

Hadde innbrudd her i sameiet hvor jeg bor også. Vi har kameraovervåking med god bildegjengivelse. Blinkskudd av tyvene og noen naboer visste til og med navnet på den ene av de. Uinteressant for politiet. Holder ikke som bevis er uttalelsen. OK, da er det bare å droppe kameraovervåking tenker jeg. Dukker sannsynligvis ikke opp. Og i ettertid er bildene uansett ikke noe vits.

Det er sannsynligvis så mange alvorlige saker som hele tiden må etterforskes at de rett og slett ikke prioriterer slikt.

Det går an å anmelde i ettertid hvis det finnes bevis. Man har krav på å anmelde ting hvis man ønsker.

Jeg tenker at hvis man i større grad hadde klart å sette gjengangere ut av spill så ville det kanskje blitt mer ressurser til å etterforske og ta tak i flere ting. Hvis de sluttet å ta på gjengkriminelle med puselabber og virkelig inkapasiterte dem, tenk så mye ressurser det kunne frigjort. Men lovene er ikke utformet slik at det er mulig i særlig grad i dag.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (19 timer siden):

Faktisk var kompisen min på den tiden en meget habil løper, og han prøvde å løpe vekk, men klarte allikevel ikke. Kan ha noe med alkoholen også.

Men jeg er enig at det kan være en stor fordel å være god til å løpe for å komme seg unna mange situasjoner. I tillegg tror jeg det kan være en fordel å være stor og sterk, mest for at det kun kan virke avskrekkende på noen ranere. At de har ikke lyst til å risikere å rane en MMA utøver eller liknende.

Men tror man kommer veldig langt med å holde seg unna belastede områder hvis mulig og ikke ta noe unødig risiko som min kompis gjorde

Faktisk ble kompis nr 1 hold til "fange" i minst 30 min mens ranerne ranet han, ransaket han, stoppet han da ha prøvde å rømme og da de tok han med til minibanken. Da han tilfeldigvis fant oss etter lang tid var han helt ute av seg og snakket usammenhengende og det tok endel tid før vi forsto hva som hadde hendt.

Jeg har heldigvis ikke blitt ranet selv men forstår at dette kan være en særdeles ubehagelig og skremmende opplevelse. Heldigvis kom han seg raskt i dagene etterpå.

Han andre ble ranet veldig raskt og gav fra seg et lite beløp raskt og hadde en helt annen reaksjon etter at han ble ranet. Han bare sa det med et smil som det var en helt triviell ting som hadde skjedd. 

Jeg husker godt en liten ting som skjedde da jeg gikk på ungdomsskolen eller videregående, der jeg hadde vært på treningssenteret og da jeg kom tilbake til skapet mitt hadde noen klart å åpne det og stjålet en hundrings. Jeg vet ikke hvorfor jeg husker det så godt, men det var jo ubehagelig å tenke på at noen hadde vært inne i skapet mitt og tatt for seg. Det var den første gangen jeg hadde opplevd noe slikt, så det var kanskje derfor.

Dette kan naturligvis ikke sammenlignes med å bli ranet eller utsatt for annen grov kriminalitet, men når jeg leser om folk som blir utsatt for verre ting så tenker jeg noen ganger tilbake på følelsen jeg hadde da den hundrelappen ble stjålet fra skapet mitt. Noe så lite skapte ubehag hos meg, så tenk på de som utsettes for noe virkelig ille.

Forbrytere ødelegger liv. Man kan si f.eks. at "men de stjal jo bare telefonen din, du ble jo ikke skadet", men det at noen har invadert ens liv på den måten kan sette dype spor. Noen er kanskje mindre påvirket, mens andre vil kjenne på det resten av livet. Men rettssystemet tar lite hensyn til det i praksis.

Jeg vil si at ting som voldtekt bør kunne sidestilles med drap. Man "dreper" den gamle personen, og vedkommende må leve som en ny person med dype arr. Det er nesten så enkelte ting bør straffes like hardt som drap fordi man ødelegger offeret mentalt.

Og da er vi litt tilbake til hvordan det er håpløst at mange kriminelle får fortsette å "drepe" andre ved å utsette dem for ting som ran eller verre ting. De har ekstremt sterke rettigheter, og får "drepe" stadig nye personer uten at det egentlig får gode nok konsekvenser, og uten at man søker å beskytte andre fra å bli "drept" av dem.

De som "dreper" (altså billedlig, ikke bokstavelig, selv om faktiske drap selvsagt er ekstremt alvorlig) noen må miste muligheten til å gjøre det samme med andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Camlon skrev (16 timer siden):

Skal dette løses så må politiet få nok ressurser til at all kriminalitet blir undersøkt og lovene må bli forandret sånn at de kan bli straffet. F.eks. hvis min sykkel blir stjålet og jeg har gode bevis for hvem som gjorde det, så skal ikke saken bli henlagt. For å få dette til så må antall årsverk i politiet økes kraftig, 1.5 politi per 1000 innbyggere holder ikke.

Men hva skjer idag? Befolkningen stiger med 1%, men antall årsverk i politiet faller og antall politi på gatene faller enda fortere. Det var ikke mange år siden jeg hørte folk argumente at færre politi fører til mindre kriminalitet og det er fortsatt ikke konsensus om å prioritere politiet. Så lenge det ikke forandrer seg vil vi fortsette å følge i Sveriges fotspor.

Jeg vet ikke om det gjelder spesifikt for politiet, men generelt for offentlig forvaltning virker det som at antallet ansatt i direktorater og andre "ikke-operative" stillinger eser ut raskere enn andre stillinger. Viktigere enn bevillinger, er at pengene går til det de skal. For politiets del er det viktig at så mye som mulig går til operativt politi (inkludert etterforskere), og at man begrenser papirflyttere til det som strengt tatt er helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Apropos beskyttelse mot kriminelle, jeg så denne artikkelen på NRK:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/portrett---den-sorte-svanen-1.16898164

Her har vi altså en kvinne som har avslørt brutale kriminelle, og nå er hun i livsfare. Jeg ser ikke et eneste ord om at noen er arrestert eller som på andre måter har fått konsekvenser for sine handlinger.

Det er riktignok i Danmark, men det virker som det illustrerer hvordan brutale kriminelle har ekstremt sterk beskyttelse mot lovens lange arm og konsekvenser. Her burde man jo sett massearrestasjoner og lange fengselsopphold. Særlig advokater og andre som hjelper de kriminelle! Det skal ikke lønne seg å legge opp til å la andre ødelegge folks liv heller.

Men nei, her er det kvinnen som gjør det riktige som må lide, mens det virker som de kriminelle løper fritt rundt og "dreper" enda flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Cascada81 said:

Jeg vet ikke om det gjelder spesifikt for politiet, men generelt for offentlig forvaltning virker det som at antallet ansatt i direktorater og andre "ikke-operative" stillinger eser ut raskere enn andre stillinger. Viktigere enn bevillinger, er at pengene går til det de skal. For politiets del er det viktig at så mye som mulig går til operativt politi (inkludert etterforskere), og at man begrenser papirflyttere til det som strengt tatt er helt nødvendig.

Ingen ønsker for mange papirflyttere, men jo mindre papirflyttere, desto mer administrativt arbeid på de operative. Dette er et tveegget sverd. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Markiii said:

Apropos beskyttelse mot kriminelle, jeg så denne artikkelen på NRK:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/portrett---den-sorte-svanen-1.16898164

Her har vi altså en kvinne som har avslørt brutale kriminelle, og nå er hun i livsfare. Jeg ser ikke et eneste ord om at noen er arrestert eller som på andre måter har fått konsekvenser for sine handlinger.

Det er riktignok i Danmark, men det virker som det illustrerer hvordan brutale kriminelle har ekstremt sterk beskyttelse mot lovens lange arm og konsekvenser. Her burde man jo sett massearrestasjoner og lange fengselsopphold. Særlig advokater og andre som hjelper de kriminelle! Det skal ikke lønne seg å legge opp til å la andre ødelegge folks liv heller.

Men nei, her er det kvinnen som gjør det riktige som må lide, mens det virker som de kriminelle løper fritt rundt og "dreper" enda flere.

Hun var en tidligere kriminell som brukte sin tilitt til å avsløre et enormt kriminelt nettverk for Danmark. Hun visste hva gjorde og at det vil sette hennes liv i fare.

Så lenge det fører til arrestasjoner så tror jeg hun blir fornøyd. Skulle gjerne sett en lignende dokumentar i Norge, fordi det er ikke noe bedre i Norge.

Lenke til kommentar
majer skrev (9 timer siden):

Undommene som begår vipps-ran er fattieg. Fjerner vi fattigdom så reduseres kriminaliteten ekstremt mye. Lite er mer provoserende enn at mennesker med hus og bil klager over disse ungdommene. En som raner andre jobber mer for pengene sine enn en som arver

Dette må være ironi?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 timer siden):

Det virker som du forvirrer mangel med å faktisk redusere antall ansatte. Det er alltid mangel, men det er få steder hvor antall ansatte faller selv om befolkningen øker. Og det hjelper lite at vi er på bunn i antall politi per capita.

 

Det som får dem til å prioritere mer ressurser til politiet, er at folk flest ønsker å gi mer ressurser til politiet, og det skjer normalt etter at folk føler kriminalitet på kroppen. Det er ikke noe jeg ønsker, men det er slik realiteten er. 

Og vi har allerede et svakt tapersamfunn hvor (små)kriminalitet får fritt spillerom. Det er nettopp hva vi ser fra Vipps-ranerene. De er så lite redd for å bli tatt at de raner folk åpenlyst med fullt navn. Vipps-ran er ikke det verste som kan skje, men det viser at vi ikke har kontroll og det er de samme folkene som senere vil voldta kvinner og barn, knivstikker/skyter uskyldige og slipper unna på grunn av mangel på bevis.

Nei, jeg er ikke forvirret. Antall ansatte blir faktisk redusert. Om det ikke blir ansatt fler når befolkningstallet øker blir antallet redusert i forhold til befolkningsøkningen. Og ja, det har forekommet oppsigelser også og at man ikke ansetter nye når noen går av med pensjon (pga. besparelser og effektivisering). Det handler om politikernes prioriteringer og er uansett en avsporing av depatten. Men jeg lurer generellt på hvor alle pengene blir av når man hele tiden må spare overalt, samtidig som Norge har enormt med penger.

Jeg ser ingen motsetning i at folket ikke skal ønske flere bevilgninger til politiet bare fordi de bryr seg og anmelder. Hvis folk føler kriminalitet på kroppen, bør de vel anmelde? Om folk bevitner mer kriminalitet vil de vel også at det skal gjøres noe med? Jeg ser virkelig ikke motsetningen med å bry seg og å ønske økte bevilgninger til politiet, eller at det skal forhinder det. Om vi ser starten på et tapersamfunn er det vel all grunn til å bekjempe det med ALLE midler og ikke bare sitte å vente på at politikerne skal bevilge flere midler til politiet.

Jeg kommer til å fortsette å bry meg og ta tak når jeg ser kriminalitet foregå. Det har jeg allerede gjort flere ganger med positive resultater. Senest for 2 uker siden stoppet jeg hærverk begått av 2 gutter på rundt 10 år, "Øy! Hva er det dere holder på med??!" De ble skamfulle og mumlet. Jeg gadd å bry meg om å fortelle evt konsekvenser av hærverket og hvor ukult det er, og forhåpentligvis ender de ikke opp som kriminelle når de blir eldre. Jeg kunne ha gått forbi og latet som ingenting, men det syns jeg er feigt. Jeg har flere ganger stoppet vold og mobbing mot både voksne og barn. Stoppet drapsforsøk på moren min utført av stefaren min (begge narkomane) da jeg var 14 år, jeg fikk selv et slag i hodet så jeg nesten svimte av. Men holdt meg bevisst og fikk sagt i fra at jeg allerede hadde ringt politiet, og da forsvant han raskt. Har også stoppet et forretningsinnbrudd jeg oppdaget da jeg kom gående forbi. Jeg stod og så på i mens jeg ringte politiet. Flere andre som gikk forbi, latet som ingenting og var redde. Innbruddstyvene ble oppmerksom på meg, ga opp og fikk ikke med seg noe, men ga meg stygge blikk. Jeg fulgte etter de, politiet kom 5 min senere og fikk sporet de opp. Forretningsinnehaver ringte meg dagen etterpå og takket for at de kun fikk et knust vindu og litt rot. Kunne fortalt om flere personlige ting jeg også har tatt tak i og stoppet, men tenker det holder.

 Min erfaring er at det nytter å bry seg. Og om samfunnet utvikler seg til et tapersamfunn så betyr ikke det at man behøver å være en taper selv og bidra til utviklingen. Hvorfor skal sammfunnet og myndigheter bry seg hvis ikke folk bryr seg? For meg henger dette og mye annet sammen og går begge veier. Hvis flere følger med blir det ikke så lett for barn og unge å starte en kriminell karriere. Ved å bry seg, følge med og si i fra legger man også grunnlaget for å kunne kreve forandring. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Hun var en tidligere kriminell som brukte sin tilitt til å avsløre et enormt kriminelt nettverk for Danmark. Hun visste hva gjorde og at det vil sette hennes liv i fare.

Så lenge det fører til arrestasjoner så tror jeg hun blir fornøyd. Skulle gjerne sett en lignende dokumentar i Norge, fordi det er ikke noe bedre i Norge.

Må ikke noen bry seg hvis vi skal få en lignende dokumentar i Norge?

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 time siden):

Nei, jeg er ikke forvirret. Antall ansatte blir faktisk redusert. Om det ikke blir ansatt fler når befolkningstallet øker blir antallet redusert i forhold til befolkningsøkningen. Og ja, det har forekommet oppsigelser også og at man ikke ansetter nye når noen går av med pensjon (pga. besparelser og effektivisering). Det handler om politikernes prioriteringer og er uansett en avsporing av depatten. Men jeg lurer generellt på hvor alle pengene blir av når man hele tiden må spare overalt, samtidig som Norge har enormt med penger.

Jeg ser ingen motsetning i at folket ikke skal ønske flere bevilgninger til politiet bare fordi de bryr seg og anmelder. Hvis folk føler kriminalitet på kroppen, bør de vel anmelde? Om folk bevitner mer kriminalitet vil de vel også at det skal gjøres noe med? Jeg ser virkelig ikke motsetningen med å bry seg og å ønske økte bevilgninger til politiet, eller at det skal forhinder det. Om vi ser starten på et tapersamfunn er det vel all grunn til å bekjempe det med ALLE midler og ikke bare sitte å vente på at politikerne skal bevilge flere midler til politiet.

Jeg kommer til å fortsette å bry meg og ta tak når jeg ser kriminalitet foregå. Det har jeg allerede gjort flere ganger med positive resultater. Senest for 2 uker siden stoppet jeg hærverk begått av 2 gutter på rundt 10 år, "Øy! Hva er det dere holder på med??!" De ble skamfulle og mumlet. Jeg gadd å bry meg om å fortelle evt konsekvenser av hærverket og hvor ukult det er, og forhåpentligvis ender de ikke opp som kriminelle når de blir eldre. Jeg kunne ha gått forbi og latet som ingenting, men det syns jeg er feigt. Jeg har flere ganger stoppet vold og mobbing mot både voksne og barn. Stoppet drapsforsøk på moren min utført av stefaren min (begge narkomane) da jeg var 14 år, jeg fikk selv et slag i hodet så jeg nesten svimte av. Men holdt meg bevisst og fikk sagt i fra at jeg allerede hadde ringt politiet, og da forsvant han raskt. Har også stoppet et forretningsinnbrudd jeg oppdaget da jeg kom gående forbi. Jeg stod og så på i mens jeg ringte politiet. Flere andre som gikk forbi, latet som ingenting og var redde. Innbruddstyvene ble oppmerksom på meg, ga opp og fikk ikke med seg noe, men ga meg stygge blikk. Jeg fulgte etter de, politiet kom 5 min senere og fikk sporet de opp. Forretningsinnehaver ringte meg dagen etterpå og takket for at de kun fikk et knust vindu og litt rot. Kunne fortalt om flere personlige ting jeg også har tatt tak i og stoppet, men tenker det holder.

 Min erfaring er at det nytter å bry seg. Og om samfunnet utvikler seg til et tapersamfunn så betyr ikke det at man behøver å være en taper selv og bidra til utviklingen. Hvorfor skal sammfunnet og myndigheter bry seg hvis ikke folk bryr seg? For meg henger dette og mye annet sammen og går begge veier. Hvis flere følger med blir det ikke så lett for barn og unge å starte en kriminell karriere. Ved å bry seg, følge med og si i fra legger man også grunnlaget for å kunne kreve forandring. 

Veldig få er så modige da :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Politiet selv er maktesløse/hjelpeløse, og fremstår faktisk litt tafatte må jeg innrømme:

https://www.politiforum.no/flokking-oslo-politidistrikt-rune-glomseth/nar-medborgerne-gjor-motstand/228471

Sitat: "Det som startet som et enkelt oppdrag, endte med at flere måtte bortvises og fjernes fra stedet."

Her tenker jeg at man bør arrestere og legge dem i jern, eller stripse dem. Så setter man i gang en prosess med barnevern og full pakke, med det formål å flytte dem til et annet sted av landet, kanskje med fotlenke.

De bør kanskje få en eneste sjanse til å fjerne seg umiddelbart. Gjør de ikke det, er det rett inn. Nulltoleranse. Man tar tak i så mange man får tak i. Det bør tilkalles så mange patruljer som mulig.

Politibetjenten Mikael er en erfaren kar:

Sitat: "Noe som er spesielt viktig for Mikael, er å ta seg tid til å forklare hvorfor politiet griper inn i en gitt situasjon. Det lar seg ikke alltid gjøre i kaoset som oppstår med flere titalls personer rundt seg, hvor trusler og skjellsord ropes om hverandre."

Har nå dette fokuset på dialog fungert? Det ser ikke slik ut. Dialog fungerer i "fredstid" når det ikke allerede har eksplodert.

Og det må være lavere terskel for å bruke batong og pepperspray, og kanskje elektrosjokkvåpen.

Et problem her virker å være at disse pøblene filmer. Men jeg synes politiet må være mer frampå her og forklare overfor lovlydige borgere hvorfor de gjør som de gjør. Det som filmes kan se stygt ut, men politiet må da forklare hvorfor de var nødt til å sette hardt mot hardt.

Hvorfor skal man bare satse på dialog med banditter? Hvorfor ikke ha dialog med uskyldige borgere som må finne seg i dette? Forklar at drittungen fikk pepperspray i ansiktet fordi han og andre var aggressive mot politiet.

Noen vil skrike opp om det og synes politiet er fæle uansett. Men vet du hva, mange har faktisk også fått nok av disse drittungene som vokser opp til voksne, livsfarlige forbrytere som skader flere og flere og flere uten at noen stopper dem.

Og lenger ned i artikkelen kommer det frem:

Sitat: "Noe av utfordringen for politiet når det kommer til flokking, er ifølge Fazal å bygge tillit."

Ja, man skal altså bygge tillit med ondskapsfulle drittsekker som liker å skade andre. Men uskyldige, lovlydige borgere skal lide.

Norsk politi lider tilsynelatende under snillisme, og et lovverk som ikke er tilpasset de kriminelle de møter der ute. Man skal forstå pøblene ihjel, og for all del prøve å bygge tillit til drittsekker, men tydeligvis ikke til vanlige folk.

Kanskje ønsker de heller dialog og pusepusepuse med Vipps-ranerne.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 minutter siden):

Politiet selv er maktesløse/hjelpeløse, og fremstår faktisk litt tafatte må jeg innrømme:

https://www.politiforum.no/flokking-oslo-politidistrikt-rune-glomseth/nar-medborgerne-gjor-motstand/228471

Sitat: "Det som startet som et enkelt oppdrag, endte med at flere måtte bortvises og fjernes fra stedet."

Her tenker jeg at man bør arrestere og legge dem i jern, eller stripse dem. Så setter man i gang en prosess med barnevern og full pakke, med det formål å flytte dem til et annet sted av landet, kanskje med fotlenke.

De bør kanskje få en eneste sjanse til å fjerne seg umiddelbart. Gjør de ikke det, er det rett inn. Nulltoleranse. Man tar tak i så mange man får tak i. Det bør tilkalles så mange patruljer som mulig.

Politibetjenten Mikael er en erfaren kar:

Sitat: "Noe som er spesielt viktig for Mikael, er å ta seg tid til å forklare hvorfor politiet griper inn i en gitt situasjon. Det lar seg ikke alltid gjøre i kaoset som oppstår med flere titalls personer rundt seg, hvor trusler og skjellsord ropes om hverandre."

Har nå dette fokuset på dialog fungert? Det ser ikke slik ut. Dialog fungerer i "fredstid" når det ikke allerede har eksplodert.

Og det må være lavere terskel for å bruke batong og pepperspray, og kanskje elektrosjokkvåpen.

Et problem her virker å være at disse pøblene filmer. Men jeg synes politiet må være mer frampå her og forklare overfor lovlydige borgere hvorfor de gjør som de gjør. Det som filmes kan se stygt ut, men politiet må da forklare hvorfor de var nødt til å sette hardt mot hardt.

Hvorfor skal man bare satse på dialog med banditter? Hvorfor ikke ha dialog med uskyldige borgere som må finne seg i dette? Forklar at drittungen fikk pepperspray i ansiktet fordi han og andre var aggressive mot politiet.

Noen vil skrike opp om det og synes politiet er fæle uansett. Men vet du hva, mange har faktisk også fått nok av disse drittungene som vokser opp til voksne, livsfarlige forbrytere som skader flere og flere og flere uten at noen stopper dem.

Og lenger ned i artikkelen kommer det frem:

Sitat: "Noe av utfordringen for politiet når det kommer til flokking, er ifølge Fazal å bygge tillit."

Ja, man skal altså bygge tillit med ondskapsfulle drittsekker som liker å skade andre. Men uskyldige, lovlydige borgere skal lide.

Norsk politi lider tilsynelatende under snillisme, og et lovverk som ikke er tilpasset de kriminelle de møter der ute. Man skal forstå pøblene ihjel, og for all del prøve å bygge tillit til drittsekker, men tydeligvis ikke til vanlige folk.

Kanskje ønsker de heller dialog og pusepusepuse med Vipps-ranerne.

Veldig godt sagt! 🙌

Det kan virkelig innimellom virke som om politiet bryr seg mer om å være snille med de kriminelle, enn om vanlige lovlydige folk de i teorien skal beskytte.

Hele bygge tillit greia virker ganske feilslått, de burde satset på å sette seg i respekt i steden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 minutter siden):

Det kan virkelig innimellom virke som om politiet bryr seg mer om å være snille med de kriminelle, enn om vanlige lovlydige folk de i teorien skal beskytte.

Det virker slik (og er det i praksis) ikke bare innimellom men HELE TIDEN!
De statsansatte folkene bryr seg IKKE om oss vite, gamle nordmenn som betaler lønna deres, de gir enkelt og greit blanke i oss. Derfor får de NULL hjelp fra meg iallefall!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Veldig få er så modige da :) 

Tusen❤️takk 😊 Føler meg ikke så modig og er ofte redd når jeg må "ta tak". Men jeg vokste opp med mye dritt, 3 narkomane foreldre, faren min er alkoholiker i tillegg og har sittet i fengsel endel av oppveksten min (innbrudd, narkotika og vold mot politi som arresterte han 🙄). Jeg opplevde mye som barn ikke skal oppleve, samtidig som jeg fikk minimalt med hjelp og måtte ordne opp selv. Jeg vet at mange voksne visste hva jeg vokste opp i, men ingen sa noe eller brydde seg. Og jeg unner ingen den følelsen å være maktesløs og se at folk snur seg vekk og lar vær å hjelpe. Så for meg er det en nødvendighet å gripe inn og gjøre det jeg kan, jeg har ikke samvittighet til annet. Og om det ikke skulle hjelpe, vet jeg i det minste at jeg har prøvd. For meg handler det heller ikke nødvendigvis om å hjelpe politiet, men hjelpe de som blir utsatt for urett og/eller rettlede barn og unge som trenger det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (Akkurat nå):

Tusen❤️takk 😊 Føler meg ikke så modig og er ofte redd når jeg må "ta tak". Men jeg vokste opp med mye dritt, 3 narkomane foreldre, faren min er alkoholiker i tillegg og har sittet i fengsel endel av oppveksten min (innbrudd, narkotika og vold mot politi som arresterte han 🙄). Jeg opplevde mye som barn ikke skal oppleve, samtidig som jeg fikk minimalt med hjelp og måtte ordne opp selv. Jeg vet at mange voksne visste hva jeg vokste opp i, men ingen sa noe eller brydde seg. Og jeg unner ingen den følelsen å være maktesløs og se at folk snur seg vekk og lar vær å hjelpe. Så for meg er det en nødvendighet å gripe inn og gjøre det jeg kan, jeg har ikke samvittighet til annet. Og om det ikke skulle hjelpe, vet jeg i det minste at jeg har prøvd. For meg handler det heller ikke nødvendigvis om å hjelpe politiet, men hjelpe de som blir utsatt for urett og/eller rettlede barn og unge som trenger det.

Vondt å høre 💔

Det er bra å hjelpe ofre og rettlede barn ❤️

men husk å være forsiktig med kriminelle! De kan være veldig farlige og voldelige og ondskapsfulle. Sist jeg blandet meg opp i en situasjon (10 år siden nå) gikk det bare ok fordi den kriminelle bølla var en inkompetent pingle, ellers kunne jeg ha dødd 😣

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Vondt å høre 💔

Det er bra å hjelpe ofre og rettlede barn ❤️

men husk å være forsiktig med kriminelle! De kan være veldig farlige og voldelige og ondskapsfulle. Sist jeg blandet meg opp i en situasjon (10 år siden nå) gikk det bare ok fordi den kriminelle bølla var en inkompetent pingle, ellers kunne jeg ha dødd 😣

Man må selvfølgelig se an situasjonen. Noen ganger er det best å filme eller ta lydopptak og ringe politiet i skjul, i stedet for å gripe inn selv. Jeg har stått opp mot bolere som er mer enn dobbelt så store som meg. De aller fleste er faktisk pingler som ikke forventer motstand, og blir overrasket når de får det. Trikset er å se de rett i øya og ikke vise at man er redd. Ikke vike med blikket, snakke med rolig, mørk og bestemt stemme. Å bare stirre kaldt på folk når de gjør noe de ikke skal fungerer faktisk best, de fleste blir satt ut og usikre. Opplevde en som skulle gi meg juling og var truende, jeg bare stirret kaldt på han, steinansikt og sa ingenting. Han fikk noia og sa "Faan heller, du er jo helt psycho" og gikk :shrug: 

Godt å høre at det gikk bra med deg! ❤️ De fleste som ypper til fysisk bråk er egentlig feige og har mindreverdighetskomplekser.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...