Gå til innhold

Vipps ran - hvordan er det mulig?


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (Akkurat nå):

Kriminalitet løses ikke ved at folk griper inn og stopper kriminalitet, men at vi gir politiet ressursene og lovene de trenger for å arrestere kriminelle.

Det er sant, men om folk følger med og kontakter politi/vektere når de ser sånne ting skje vil det jo gjøre jobben deres enklere. Nå har jo politiet gått ut og bedt om tips, og for å få tips må man ha folk som følger med og har sett noe. For å gjøre jobben sin er politiet ofte avhengige av vitner og at folk kontakter de. I min verden er vi alle delaktige i samfunnet, og om alle gjør det de kan, stort eller smått, bidrar vi til en bedre verden. Å snu seg vekk og si at dette får noen andre ta seg av, dette er ikke min jobb osv, bidrar ikke til å løse problemer. Det finnes nyanser i dette, det går an å bry seg og hjelpe uten å nødvendigvis hoppe inn i en situasjon, leke helt og dermed risikere livet. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (12 minutter siden):

Kriminalitet løses ikke ved at folk griper inn og stopper kriminalitet, men at vi gir politiet ressursene og lovene de trenger for å arrestere kriminelle.

I mange tilfeller kan og bør folk gjøre noe, om så bare varsle politiet eller andre, filme etc. Veldig mye kan gjøres bare ved at de kriminelle opplever umiddelbar fiendtlig respons fra omgivelsene når de gjør uakseptable ting. Man skal jo være varsom, spesielt om noen er væpnet, men vanlige folk kan gjøre en stor forskjell.

Se bare til russland. Der er kulturen sånn at folk snur ryggen til kriminalitet i frykt for at det skal få konsekvenser for de. De varsler ikke politi og går bort fra stedet slik at den kriminelle aktiviteten kan foregå i ro og fred. Det samme gjelder fattige som sulter og tigger eller folk som er åpenbart skadet, overdose eller andre ting. F.eks etter trafikkulykker så vender folk stort sett ryggen til og forsvinner. Et sånt samfunn vil jeg ikke ha her i Norge. Det er ytterst dystopisk at folk ikke bryr seg i frykt og ikke en gang tør hjelpe offer uansett art. I siviliserte samfunn bør folk være førstelinje respons før politi kommer til stedet. Først når samfunnet generelt og politiet samarbeider vil vi få et klart forbryterfiendtlig samfunn.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Trippelure said:

Det er sant, men om folk følger med og kontakter politi/vektere når de ser sånne ting skje vil det jo gjøre jobben deres enklere. Nå har jo politiet gått ut og bedt om tips, og for å få tips må man ha folk som følger med og har sett noe. For å gjøre jobben sin er politiet ofte avhengige av vitner og at folk kontakter de. I min verden er vi alle delaktige i samfunnet, og om alle gjør det de kan, stort eller smått, bidrar vi til en bedre verden. Å snu seg vekk og si at dette får noen andre ta seg av, dette er ikke min jobb osv, bidrar ikke til å løse problemer. Det finnes nyanser i dette, det går an å bry seg og hjelpe uten å nødvendigvis hoppe inn i en situasjon, leke helt og dermed risikere livet. 

Grunnen til at folk ikke tipser politiet om småkriminalitet er fordi det har blitt en forventning at politiet er ikke interessert i å løse småkriminalitet. 

Skal dette løses så må politiet få nok ressurser til at all kriminalitet blir undersøkt og lovene må bli forandret sånn at de kan bli straffet. F.eks. hvis min sykkel blir stjålet og jeg har gode bevis for hvem som gjorde det, så skal ikke saken bli henlagt. For å få dette til så må antall årsverk i politiet økes kraftig, 1.5 politi per 1000 innbyggere holder ikke.

Men hva skjer idag? Befolkningen stiger med 1%, men antall årsverk i politiet faller og antall politi på gatene faller enda fortere. Det var ikke mange år siden jeg hørte folk argumente at færre politi fører til mindre kriminalitet og det er fortsatt ikke konsensus om å prioritere politiet. Så lenge det ikke forandrer seg vil vi fortsette å følge i Sveriges fotspor.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

I mange tilfeller kan og bør folk gjøre noe, om så bare varsle politiet eller andre, filme etc. Veldig mye kan gjøres bare ved at de kriminelle opplever umiddelbar fiendtlig respons fra omgivelsene når de gjør uakseptable ting. Man skal jo være varsom, spesielt om noen er væpnet, men vanlige folk kan gjøre en stor forskjell.

Se bare til russland. Der er kulturen sånn at folk snur ryggen til kriminalitet i frykt for at det skal få konsekvenser for de. De varsler ikke politi og går bort fra stedet slik at den kriminelle aktiviteten kan foregå i ro og fred. Det samme gjelder fattige som sulter og tigger eller folk som er åpenbart skadet, overdose eller andre ting. F.eks etter trafikkulykker så vender folk stort sett ryggen til og forsvinner. Et sånt samfunn vil jeg ikke ha her i Norge. Det er ytterst dystopisk at folk ikke bryr seg i frykt og ikke en gang tør hjelpe offer uansett art. I siviliserte samfunn bør folk være førstelinje respons før politi kommer til stedet. Først når samfunnet generelt og politiet samarbeider vil vi få et klart forbryterfiendtlig samfunn.

Følger deg på dette, et ideellt samfunn. Men det er bare i tegneserier dette fungerer er jeg redd..

Når den kriminelle delen av samfunnet bare øker og øker så trekker den siviliserte delen seg tilbake..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (38 minutter siden):

Kriminalitet løses ikke ved at folk griper inn og stopper kriminalitet, men at vi gir politiet ressursene og lovene de trenger for å arrestere kriminelle.

Jeg er redd for at det er nettopp denne passive og naive tankegangen som gjør etniske nordmenn til perfekte mål, for de vet at ingenting skjer etterpå.

En artikkel fra tidligere i år:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/raner-deg-pa-vipps-politiet-ma-bare-sta-og-se-pa/o/5-95-1704677

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Simen1 said:

I mange tilfeller kan og bør folk gjøre noe, om så bare varsle politiet eller andre, filme etc. Veldig mye kan gjøres bare ved at de kriminelle opplever umiddelbar fiendtlig respons fra omgivelsene når de gjør uakseptable ting. Man skal jo være varsom, spesielt om noen er væpnet, men vanlige folk kan gjøre en stor forskjell.

Se bare til russland. Der er kulturen sånn at folk snur ryggen til kriminalitet i frykt for at det skal få konsekvenser for de. De varsler ikke politi og går bort fra stedet slik at den kriminelle aktiviteten kan foregå i ro og fred. Det samme gjelder fattige som sulter og tigger eller folk som er åpenbart skadet, overdose eller andre ting. F.eks etter trafikkulykker så vender folk stort sett ryggen til og forsvinner. Et sånt samfunn vil jeg ikke ha her i Norge. Det er ytterst dystopisk at folk ikke bryr seg i frykt og ikke en gang tør hjelpe offer uansett art. I siviliserte samfunn bør folk være førstelinje respons før politi kommer til stedet. Først når samfunnet generelt og politiet samarbeider vil vi få et klart forbryterfiendtlig samfunn.

Jeg vil tro at russere mistet tilitt til at systemet kunne hjelpe dem under krisen på 90-tallet, og det er grunnen til at de ikke involverer seg. Det har heller ikke hjulpet at politiet i Russland fortsatt fungerer dårlig.

Det er derfor systemet vi må fikse om du vil at befolkningen skal bli mer involvert.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (51 minutter siden):

Grunnen til at folk ikke tipser politiet om småkriminalitet er fordi det har blitt en forventning at politiet er ikke interessert i å løse småkriminalitet. 

Skal dette løses så må politiet få nok ressurser til at all kriminalitet blir undersøkt og lovene må bli forandret sånn at de kan bli straffet. F.eks. hvis min sykkel blir stjålet og jeg har gode bevis for hvem som gjorde det, så skal ikke saken bli henlagt. For å få dette til så må antall årsverk i politiet økes kraftig, 1.5 politi per 1000 innbyggere holder ikke.

Men hva skjer idag? Befolkningen stiger med 1%, men antall årsverk i politiet faller og antall politi på gatene faller enda fortere. Det var ikke mange år siden jeg hørte folk argumente at færre politi fører til mindre kriminalitet og det er fortsatt ikke konsensus om å prioritere politiet. Så lenge det ikke forandrer seg vil vi fortsette å følge i Sveriges fotspor.

Jeg er ikke uenig i at politiet trenger flere ressurser, men det betyr ikke at folk skal slutte å bry seg av den grunn. Hvorfor skal det være en motsetning? 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trippelure said:

Jeg er ikke uenig i at politiet trenger flere ressurser, men det betyr ikke at folk skal slutte å bry seg av den grunn. Hvorfor skal det være en motsetning? 

Jeg sier ikke at det er en motsetning. Det jeg sier er at folk vil bry seg mer om politiet blir bedre og mindre hvis politiet blir dårligere. 

Du trenger derfor ikke å fokusere på at folk skal involvere seg mer. Det vil skje av seg selv så lenge folk føler at tipsene deres blir verdsatt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er en motsetning. Det jeg sier er at folk vil bry seg mer om politiet blir bedre og mindre hvis politiet blir dårligere. 

Du trenger derfor ikke å fokusere på at folk skal involvere seg mer. Det vil skje av seg selv så lenge folk føler at tipsene deres blir verdsatt.

Vel, om folk slutter å melde i fra og tipse vil det på papiret se ut som om kriminaliteten har gått ned. Og da trenger heller ikke politikerne å bevilge flere ressurser til politiet. Så jeg er uenig med deg i at folk ikke skal involvere seg og si ifra. Det blir helt feil at man bare skal gi opp totalt og vente på at politikerne skal ordne opp, da har man tapt. Jeg mener at folk burde si enda mer i fra og anmelde alt de kan for å få det på statistikken. På den måten blir det veldig tydelig at kriminaliteten går opp og at politiet har for få ressurser. At befolkningstallet går opp og ressursene går ned gjelder også helsevesenet, skoler, eldreomsorg osv. Jeg syns ikke at det er noen grunn til at folk skal resignere og vente på at noen skal ordne opp for dem. Jo mer man sier i fra og får ting på dagsorden og frem i lyset, jo større er sjangsen for at man finner løsninger. Alle monner drar og mange bekker små blir en stor å 🙃

Edit: Hva jeg skal fokusere på er opp til meg selv og ikke deg.

Endret av Trippelure
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Trippelure said:

Vel, om folk slutter å melde i fra og tipse vil det på papiret se ut som om kriminaliteten har gått ned. Og da trenger heller ikke politikerne å bevilge flere ressurser til politiet. Så jeg er uenig med deg i at folk ikke skal involvere seg og si ifra. Det blir helt feil at man bare skal gi opp totalt og vente på at politikerne skal ordne opp, da har man tapt. Jeg mener at folk burde si enda mer i fra og anmelde alt de kan for å få det på statistikken. På den måten blir det veldig tydelig at kriminaliteten går opp og at politiet har for få ressurser. At befolkningstallet går opp og ressursene går ned gjelder også helsevesenet, skoler, eldreomsorg osv. Jeg syns ikke at det er noen grunn til at folk skal resignere og vente på at noen skal ordne opp for dem. Jo mer man sier i fra og får ting på dagsorden og frem i lyset, jo større er sjangsen for at man finner løsninger. Alle monner drar og mange bekker små blir en stor å 🙃

Edit: Hva jeg skal fokusere på er opp til meg selv og ikke deg.

Det er ikke riktig at ressursene går ned for andre sektorer. Antall sykepleiere har økt med 10% siden 2018 og 33% siden 2008 og Norge er på verdenstoppen for sykepleiere per capita. Barne og Ungdomsarbeidere har økt med 38% siden 2018 og med 180% siden 2008. (kilde) Hadde vi ansett 50% av økningen av Barne og Ungdomsarbeidere som politi, ville antall politi økt fra 10,000 idag til 22,000.

Og jeg har ingen tro på at flere anmeldelser vil føre til at politikerene prioriterer politiet. F.eks. antall voldtekter ekploderte i Sverige for 10 år siden, og politikerene argumenterte bare at folk har blitt flinkere til å anmelde og ga ikke ressurser til politiet. Og de siste årene har rapportert kriminalitet i Sverige falt, men kriminalitet har allikavel fått høyere fokus fordi kriminaliteten har blitt mer synlig.

Det er trolig at Norge må få like synlig kriminalitet som Sverige før folk erkjenner at det er et problem som det er verdt å bruke ressurser på. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (13 minutter siden):

Det er ikke riktig at ressursene går ned for andre sektorer. Antall sykepleiere har økt med 14% siden 2018 og Norge er på verdenstoppen for sykepleiere per capita. Barne og Ungdomsarbeidere har økt med 38% siden 2018 og med 212% siden 2008. (kilde) Hadde vi ansett 50% av økningen som politi, ville antall politi økt fra 10,000 idag til 25,000.

Og jeg har ingen tro på at flere anmeldelser vil føre til at politikerene prioriterer politiet. F.eks. antall voldtekter ekploderte i Sverige for 10 år siden, og politikerene argumenterte bare at folk har blitt flinkere til å anmelde og ga ikke ressurser til politiet. Og de siste årene har rapportert kriminalitet i Sverige falt, men kriminalitet har allikavel fått høyere fokus fordi kriminaliteten har blitt mer synlig.

Det er trolig at Norge må få like synlig kriminalitet som Sverige før folk erkjenner at det er et problem som det er verdt å bruke ressurser på. 

Her jeg bor er det mangel på lærere i skolen og barnehagen, leger på legevakten og sykepleiere i eldreomsorgen. Og i store deler av landet er det mangel på fastleger. Antall sengeplasser i både somatikk og psykiatri går ned. Dette har man kunnet lese om i nyhetene i mange år allerede. Det mangler personell i både skole og helsevesen, mye grunnet for lav lønn og større mengde arbeid, samt endel arbeid som heller skulle vært delegert til annet personell. Sykepleiere blir f.eks. brukt som vaskepersonell og til å smøre brødskiver, og da hjelper det ikke at det er mange sykepleiere per capita. Men dette er off topic og diskutert i andre tråder. 

Hvis ikke flere anmeldelser får politikerne til å prioritere mer ressurser til politiet, hva skal da få de til å gjøre det? Hvorfor skal vi satse på lik utvikling som Sverige har hatt? Det er virkelig ikke noe å trakte etter! Og hvorfor ønsker du at det skal bli mer kriminalitet før noe blir gjort med den? Jeg skjønner ikke at du ønsker annet når du er så ivrig på å argumentere mot at andre skal engasjere og bry seg. Å sitte stille og se på, og samtidig vente på at ting skal bli værre før andre skal gjøre noe med problemene, er for meg en tapermentalitet og ganske svakt. Da ender man også opp med et svakt tapersamfunn hvor kriminalitet får fritt spillerom.

"All it takes for evil to prevail is for good men to do nothing" Edmund Burke

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
foto_12 skrev (10 timer siden):

De sier det er vanskelig å stoppe før det skjer. Og fokuserer på det med pengene. Men hvis det bare er snakk om overføring fra én person til en annen så er det jo 100% sporbart og kan reverseres. Hvorfor går de så lite inn på detaljene sånn at det går an for folk å forstå hva det er som faktisk skjer?

Flere har nevnt gavekort, men også uten å gå i detalj på hvordan det fungerer. Hvordan får man kjøpt usporbare gavekort via vipps når man raner noen på gaten?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Trippelure said:

Her jeg bor er det mangel på lærere i skolen og barnehagen, leger på legevakten og sykepleiere i eldreomsorgen. Og i store deler av landet er det mangel på fastleger. Antall sengeplasser i både somatikk og psykiatri går ned. Dette har man kunnet lese om i nyhetene i mange år allerede. Det mangler personell i både skole og helsevesen, mye grunnet for lav lønn og større mengde arbeid, samt endel arbeid som heller skulle vært delegert til annet personell. Sykepleiere blir f.eks. brukt som vaskepersonell og til å smøre brødskiver, og da hjelper det ikke at det er mange sykepleiere per capita. Men dette er off topic og diskutert i andre tråder. 

Det virker som du forvirrer mangel med å faktisk redusere antall ansatte. Det er alltid mangel, men det er få steder hvor antall ansatte faller selv om befolkningen øker. Og det hjelper lite at vi er på bunn i antall politi per capita.

 

5 hours ago, Trippelure said:

Hvis ikke flere anmeldelser får politikerne til å prioritere mer ressurser til politiet, hva skal da få de til å gjøre det? Hvorfor skal vi satse på lik utvikling som Sverige har hatt? Det er virkelig ikke noe å trakte etter! Og hvorfor ønsker du at det skal bli mer kriminalitet før noe blir gjort med den? Jeg skjønner ikke at du ønsker annet når du er så ivrig på å argumentere mot at andre skal engasjere og bry seg. Å sitte stille og se på, og samtidig vente på at ting skal bli værre før andre skal gjøre noe med problemene, er for meg en tapermentalitet og ganske svakt. Da ender man også opp med et svakt tapersamfunn hvor kriminalitet får fritt spillerom.

Det som får dem til å prioritere mer ressurser til politiet, er at folk flest ønsker å gi mer ressurser til politiet, og det skjer normalt etter at folk føler kriminalitet på kroppen. Det er ikke noe jeg ønsker, men det er slik realiteten er. 

Og vi har allerede et svakt tapersamfunn hvor (små)kriminalitet får fritt spillerom. Det er nettopp hva vi ser fra Vipps-ranerene. De er så lite redd for å bli tatt at de raner folk åpenlyst med fullt navn. Vipps-ran er ikke det verste som kan skje, men det viser at vi ikke har kontroll og det er de samme folkene som senere vil voldta kvinner og barn, knivstikker/skyter uskyldige og slipper unna på grunn av mangel på bevis.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Politiet tør ikke gjøre noe lenger. Bare se på kongsbergssaken. Undommene som begår vipps-ran er fattieg. Fjerner vi fattigdom så reduseres kriminaliteten ekstremt mye. Lite er mer provoserende enn at mennesker med hus og bil klager over disse ungdommene. En som raner andre jobber mer for pengene sine enn en som arver

Endret av majer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, majer said:

Politiet tør ikke gjøre noe lenger. Bare se på kongsbergssaken. Undommene som begår vipps-ran er fattieg. Fjerner vi fattigdom så reduseres kriminaliteten ekstremt mye. Lite er mer provoserende enn at mennesker med hus og bil klager over disse ungdommene. En som raner andre jobber mer for pengene sine enn en som arver

De som utfører skattesvindel gjør også mer for pengene enn de som arver. Innsats for pengene man tjener er ikke det vi bør fokusere på, men hvor mye man har bidrat for pengene. De som arver har ikke bidrat noe (deres foreldre har bidratt), men det er fortsatt bedre enn kriminelle som bidrar negativt.

Det er også en myte at fattigdom er årsaken til kriminalitet. Det vet vi fordi land som Singapore har mye høyere fattigdom og mye lavere kriminalitet enn f.eks. Sverige og Frankrike. Kriminelle er også ikke alltid fattige, en del kommer fra rike familier.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Gjerningspersonene har truet til seg tilgang på fornærmedes Vipps-kontoer for å se saldoene og videre kontantuttak. De har ikke brukt Vipps til å overføre pengene, forklarer han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vgAvop/politiet-seks-vipps-ran-i-helgen

Så det hele ("vipps-ran") har tydeligvis vært en smule misvisende. Vipps er brukt for å sjekke saldo. Samme kunne vært gjort med å åpne en nettbank-app. Men Vipps er gjerne greiere å forholde seg til siden det er en app alle kjenner og finner og forstår. Antar "kontantuttak" vil si minibank(?). Viser ikke minibanken saldoen uansett?

Endret av bo1e
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Bruker de Vipps bare til å sjekke saldoen, og planlegger å ta ut pengene i minibank senere?

OK - da er jo dette blitt en sak som rent teknisk lett kan løses. Hvorfor vises saldo på vipps i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Fordi det er nyttig. Vipps er en nyttig app som folk bruker aktivt.

Hva er nyttig med å se saldoen? Jeg har aldri brukt den til å sjekke saldo..aldri..Kun betalt varer og tjenester

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...