Gå til innhold

Vipps ran - hvordan er det mulig?


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Hvorfor ikke bare ta tak i roten til problemet? De kriminelle gjengene?

Fordi selv om politiet/myndighetene godt vet hvem som er med i disse gjengene og de har mye kriminelle handlinger bak seg, så skal det ekstremt mye til for å sette dem ut av spill. Kriminelle har veldig sterke rettigheter.

  

Woff skrev (14 minutter siden):

Det spørsmålet finner du svar på daglig i nyhetene, vi har et politi som ikke er verdt lønna de får!
Når de til og med motarbeider og ignorerer de tipsene de får så sier det seg selv at å hjelpe politiet er fullstendig bortkastet, det er endog idiotisk da det KUN går ut over den som prøver å hjelpe!

Nei, det stemmer ikke. Politiet er bundet på hender og føtter av strenge lover som beskytter kriminelle.

Det skal egentlig mye til for å varetektsfengsle noen. Retten er glad i å bedømme bevisene veldig strengt så det kommer til den brutale kriminelles fordel.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (1 minutt siden):

Korrekt. Har opplevd det selv. Ringt politiet under et pågående innbrudd jeg var vitne til. Fikk aldri fullført noe som helst, de var kun interessert i mine personalia i ytterste detalj. Det endte me at jeg sa "da blåser vi i dette" og la bare på..

Innbrudd er noe annet enn organisert kriminalitet.

De må naturligvis ha personalia for å vite hvem de snakker med, og f.eks. hvilket nummer du kan nås på. De spør om disse tingene av en grunn.

Og for alt du vet var det gjengoppgjør et annet sted i byen så alle patruljene var bundet opp der. Det er faktisk slik at de oftest må prioritere. Hva tror du de velger å sende patruljer til av væpnet gjengopprør og innbrudd i en bod?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Enig her kunne man kanskje ha vært litt striksere med aldersgrenser. Evt at mindreårige kun får overføre maks så så store beløp på VIPPS. En mindreårig vil sjeldent ha behov for å overføre de store beløpene på VIPPS. 

Så må det åpnes for store kjøp når de skal kjøpe seg moped etc og da er det bare å true de eller foreldrene til å åpne opp eller så blir poden skadet. På 80-tallet var ran av banker og postkontorer et problem. Da innførte de tidslås på pengeskap sånn at kun små beløp i kassa kunne ranes på kort varsel. Store beløp måtte gjerne bestilles av en navngitt person en time eller to før uttak, sånn at tidslåsen kunne åpnes. Det begrenset raske ran. Prøver vi å overføre det samme til nåtiden med vipps så betyr det bare at kriminelle må true en person over tid, til tidslåsen kan åpnes. Jo lengre tidslås desto lengre trusselsituasjon. Som sagt, alle slike tekniske tiltak kan omgås.

Derfor heller jeg til å løse roten til ondet, de kriminelle gjengene.

Markiii skrev (1 minutt siden):

Disse burde da være sporbare? Dvs. Vipps bør vel kunne vite hvem som bruker de aktuelle gavekortene?

Vipps vet hvem som kjøpte gavekortet, altså offeret. Det er butikk-kjedene som vet hvem som bruker gavekortene, i det øyeblikket de brukes. Problemet der er at kriminelle kan selge gavekort i flere ledd sånn at ranerne selv ikke tas. Dte er kriminelt å kjøpe tyvegods, som stjelte gavekort, men man får ikke bukt med ranerne på den måten heller. De finner veier rundt "problemet" og er klar til å gjenta suksessen.

Apropos sporing så er vi inne på overvåkningssamfunnet og hvem som skal overvåke. Er det bankenes ansvar å overvåke, eller burde det vært myndighetene som gjør det? Masseovervåkning vs kun etter en dommers kjennelse om skjellig grunn til mistanke. Osv. Overvåkning gir alltid risiko for overutnyttelse av data, tyveri av data og misbruk av f.eks transaksjonsdata til å finne ut hvem som gir bidrag til X sin politiske opponent. Det blir fort et demokratisk problem som angår oss alle.

Løs ondet ved roten, så slipper vi byrdene av alle "løsningene" som egentlig ikke løser så mye likevel.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 minutter siden):

Politiet er bundet på hender og føtter av strenge lover som beskytter kriminelle.

De er også bundet av et løfte de har gitt om å beskytte folk, DET er neppe viktig i landet lenger?
Når stort sett alle sitter igjen med et inntrykk av at vi blir MOTARBEIDET av politiet uansett så gjør de en elendig jobb!
Dette er ikke et spørsmål, dette vet jeg og du og alle som har evnen til å se / lese / høre.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@Markiii Det du nevner er problemer med "systemet" og manglende ressurser. Det er vel egentlig det jeg vil fram til. Dette er noe vi som samfunn kan gjøre noe med for å dempe kriminaliteten i landet varig på lang sikt.

Det er her USA har feilet så vanvittig. De har "løst" problemer på alle de gale måtene som på sikt gjør at kriminaliteten generelt øker. USA er ikke alene da, det er en rekke land i verden med store kriminalitetsproblemer som bygger seg opp til ugjennomtrengelig mafiastyrt kriminalitet. DA har man virkelig et problem. Løser vi problemene med gruppekriminalitet nå så slipper vi at gruppene slår seg sammen og mangedobler problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ran av mindreårige burde ansees som et svært alvorlig lovbrudd. Håper de som begår slikt mot mindreårige får en ekstra saftig reaksjon. Er det barn som begår forbrytelsen så burde også foreldre straffes. Vil jo tro at politiet vet,eller burde vite, hvem disse vipps ranerene er. Vipps burde raskt kunne sperre både app og konto pengene går inn på.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

Vipps burde raskt kunne sperre både app og konto pengene går inn på.

Det kan de sikkert, men det er jo også lett å omgå ved å bare vippse pengene videre sekunder etter at raneren mottok de. Sender man til en som står i kassa et eller annet sted så får man tatt det ut i kontanter eller kjøpt noe for det. Vipps så mister man sporet på verdiene i løpet av sekunder. Hvis dette skal virke så må mottaker straffes på andre måter enn bare at pengene forsøkes reversert til offeret. Sperret ranerens konto permanent kan være en god straff, som i sin tur omgås ved å opprette konto i en annen bank og få bank-ID der. Vipps så er man klar til neste vippsran.

Tar man ondet ved roten så løser man dette mer permanent.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (31 minutter siden):

Disse burde da være sporbare? Dvs. Vipps bør vel kunne vite hvem som bruker de aktuelle gavekortene?

 

  

Den beste treningen for selvforsvar her er løpetrening. Tren på eksplosivitet i starten (at du kan starte raskt og komme opp i "topphastighet" med en gang), og utholdenhet over tid.

Faktisk var kompisen min på den tiden en meget habil løper, og han prøvde å løpe vekk, men klarte allikevel ikke. Kan ha noe med alkoholen også.

Men jeg er enig at det kan være en stor fordel å være god til å løpe for å komme seg unna mange situasjoner. I tillegg tror jeg det kan være en fordel å være stor og sterk, mest for at det kun kan virke avskrekkende på noen ranere. At de har ikke lyst til å risikere å rane en MMA utøver eller liknende.

Men tror man kommer veldig langt med å holde seg unna belastede områder hvis mulig og ikke ta noe unødig risiko som min kompis gjorde

Faktisk ble kompis nr 1 hold til "fange" i minst 30 min mens ranerne ranet han, ransaket han, stoppet han da ha prøvde å rømme og da de tok han med til minibanken. Da han tilfeldigvis fant oss etter lang tid var han helt ute av seg og snakket usammenhengende og det tok endel tid før vi forsto hva som hadde hendt.

Jeg har heldigvis ikke blitt ranet selv men forstår at dette kan være en særdeles ubehagelig og skremmende opplevelse. Heldigvis kom han seg raskt i dagene etterpå.

Han andre ble ranet veldig raskt og gav fra seg et lite beløp raskt og hadde en helt annen reaksjon etter at han ble ranet. Han bare sa det med et smil som det var en helt triviell ting som hadde skjedd. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (14 minutter siden):

Ran av mindreårige burde ansees som et svært alvorlig lovbrudd. Håper de som begår slikt mot mindreårige får en ekstra saftig reaksjon. Er det barn som begår forbrytelsen så burde også foreldre straffes. Vil jo tro at politiet vet,eller burde vite, hvem disse vipps ranerene er. Vipps burde raskt kunne sperre både app og konto pengene går inn på.

 

Her er vi helt enige 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (44 minutter siden):

Innbrudd er noe annet enn organisert kriminalitet.

De må naturligvis ha personalia for å vite hvem de snakker med, og f.eks. hvilket nummer du kan nås på. De spør om disse tingene av en grunn.

Og for alt du vet var det gjengoppgjør et annet sted i byen så alle patruljene var bundet opp der. Det er faktisk slik at de oftest må prioritere. Hva tror du de velger å sende patruljer til av væpnet gjengopprør og innbrudd i en bod?

Helt klart. Skjønner dette. Mulig jeg er paranoid. Men opplevelsen min var at de utelukkende var opptatt av meg, gjerne to ganger. Aldri et spørsmål innimellom om innbruddet fortsatt pågikk e.l.. Så rett og slett, gadd ikke mer.

Hadde innbrudd her i sameiet hvor jeg bor også. Vi har kameraovervåking med god bildegjengivelse. Blinkskudd av tyvene og noen naboer visste til og med navnet på den ene av de. Uinteressant for politiet. Holder ikke som bevis er uttalelsen. OK, da er det bare å droppe kameraovervåking tenker jeg. Dukker sannsynligvis ikke opp. Og i ettertid er bildene uansett ikke noe vits.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Så må det åpnes for store kjøp når de skal kjøpe seg moped etc og da er det bare å true de eller foreldrene til å åpne opp eller så blir poden skadet. På 80-tallet var ran av banker og postkontorer et problem. Da innførte de tidslås på pengeskap sånn at kun små beløp i kassa kunne ranes på kort varsel. Store beløp måtte gjerne bestilles av en navngitt person en time eller to før uttak, sånn at tidslåsen kunne åpnes. Det begrenset raske ran. Prøver vi å overføre det samme til nåtiden med vipps så betyr det bare at kriminelle må true en person over tid, til tidslåsen kan åpnes. Jo lengre tidslås desto lengre trusselsituasjon. Som sagt, alle slike tekniske tiltak kan omgås.

Derfor heller jeg til å løse roten til ondet, de kriminelle gjengene.

Vipps vet hvem som kjøpte gavekortet, altså offeret. Det er butikk-kjedene som vet hvem som bruker gavekortene, i det øyeblikket de brukes. Problemet der er at kriminelle kan selge gavekort i flere ledd sånn at ranerne selv ikke tas. Dte er kriminelt å kjøpe tyvegods, som stjelte gavekort, men man får ikke bukt med ranerne på den måten heller. De finner veier rundt "problemet" og er klar til å gjenta suksessen.

Apropos sporing så er vi inne på overvåkningssamfunnet og hvem som skal overvåke. Er det bankenes ansvar å overvåke, eller burde det vært myndighetene som gjør det? Masseovervåkning vs kun etter en dommers kjennelse om skjellig grunn til mistanke. Osv. Overvåkning gir alltid risiko for overutnyttelse av data, tyveri av data og misbruk av f.eks transaksjonsdata til å finne ut hvem som gir bidrag til X sin politiske opponent. Det blir fort et demokratisk problem som angår oss alle.

Løs ondet ved roten, så slipper vi byrdene av alle "løsningene" som egentlig ikke løser så mye likevel.

Hvem i alle dager er det som kjøper moped med vipps da? Tror det største jeg har overført på Vipps er 4-5000  kroner og det er ikke nok for en moped. 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (35 minutter siden):

Ran av mindreårige burde ansees som et svært alvorlig lovbrudd. Håper de som begår slikt mot mindreårige får en ekstra saftig reaksjon. Er det barn som begår forbrytelsen så burde også foreldre straffes. Vil jo tro at politiet vet,eller burde vite, hvem disse vipps ranerene er. Vipps burde raskt kunne sperre både app og konto pengene går inn på.

 

I tillegg blir barna bare yngre og yngre. Snart blir vi ranet av barn med tåtesmokker..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (24 minutter siden):

Hvem i alle dager er det som kjøper moped med vipps da? Tror det største jeg har overført på Vipps er 4-5000  kroner og det er ikke nok for en moped. 

Jeg har solgt motorsykkel med Vipps to ganger.
Den første gangen var så lenge siden at det var mulig å omgå gebyr på beløp over 5000,-, ved å dele det opp. Kjøper sendte meg 65.000,- ved å vippse meg 5000,- 13 ganger. Null gebyr.
De har siden tettet det hullet, så du må vente 24 timer for hver betaling på 5000,-.

Jeg har også solgt motorsykkel med Vipps etter at denne life hacken ble umulig, og kan leve med gebyret. Det var praktisk å slippe å vente på nettbanken. Det er 1% gebyr, så en motorsykkel til 30.000 blir 300,- i gebyr.

Jeg har også kjøpt motorsykkel via Vipps, men da var det en kompis som la ut. Jeg vippset ham 4-5000,- daglig i flere dager etterpå.

TIPS: Du kan vippse gebyrfritt fra kredittkortet. Da slipper du gebyret assosiert med å bruke kredittkortet som nettbank.

Vipps er også gebyrfritt når du betaler bedrifter, så det er neppe noe i veien for å kjøpe bil med Vipps hos forhandler. Det har jeg ikke prøvd.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er ikke Vipps som er problemet her. I 1987/1990 ble den kriminelle lavalder hevet fra 14 til 15 år. Barn på 12-14 år vet godt at det ikke er greit å rane noen med kniv eller gjøre andre alvorlige kriminelle handlinger. Det hadde ikke vært noe problem å hatt lavere kriminell lavalder, og heller la rettsapparatet hensynta alder og modenhet når straff skal utmåles. Målet er ikke på død og liv å straffe trettenåringer for bagateller, men gi flere verktøy til de som håndhever loven overfor barn som utfører alvorlig kriminalitet som væpnet ran og voldtekter.

Og så er det på tide at politiet prioriterer riktig. Det er jo et paradoks at de har kapasitet til å stå i veigrøfta med laser på natta og i helger eller gå over lik for å finne den ene trimmede mopeden, men ikke har kapasitet til å følge opp kriminalitet folk flest faktisk bryr seg om.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trippelure said:

18 års grense for å ha vipps. Blir litt mer synlig om en gjeng ranere må dra offeret med til en minibank for å tømme kortet. Og så burde folk flest følge mer med på barn og unge og hva de foretar seg. Bry seg rett og slett, da kunne nok flere ha grepet inn og forhindret sånne hendelser. Filmet de, kontaktet politi og vektere osv. 

I sverige var den en pappa som brydde seg. Han ble skutt og drept foran sin sønn.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

I sverige var den en pappa som brydde seg. Han ble skutt og drept foran sin sønn.

Det er tragisk at det kan ende slik! Og vi bør alle gjøre vårt for å forhindre at de tilstandene sprer seg hit, om ingen bryr seg ogbare ser vekk, ender vi fort der. Man må jo ikke gripe inn direkte om situasjonen tilsier at det ikke er lurt, her må hver og en selv vurdere hvor direkte man skal involvere seg. Men å følge med og kontakte politi/vektere eller filme i skjul kan alle gjøre. Og om folk følger mer med på hva som skjer rundt seg (i stedet for å glo på tlf eller snu seg vekk), kan det også være at terskelen for å gjennomføre ran helt åpenlyst blir høyere. Det værste vi kan gjøre er å ikke bry oss. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trippelure said:

Det er tragisk at det kan ende slik! Og vi bør alle gjøre vårt for å forhindre at de tilstandene sprer seg hit, om ingen bryr seg ogbare ser vekk, ender vi fort der.

Kriminalitet løses ikke ved at folk griper inn og stopper kriminalitet, men at vi gir politiet ressursene og lovene de trenger for å arrestere kriminelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...