Gå til innhold

Vipps ran - hvordan er det mulig?


Anbefalte innlegg

Gavekort burde vært forbudt fordi det er verdens verste og mest idiotiske gave. Totalt upersonlig konvertering av ekte varige penger til datostemplede penger som bare kan brukes et svært begrenset antall plasser, null renter på gavekort-kontoen og mange som glemmer av og mister disse pengene. En gullgruve for handelsbransjen, enkelhet for gavegivere, men mareritt å motta i gave.

Om et forbud vanskeliggjør ting for kriminelle så får det være en fin bonus. Rent praktisk ber bare de kriminelle poden om å kjøpe noe annet lett omsettelig. Det er mye å velge mellom.

Som sagt, jeg har ingen tro på tekniske løsninger her. Alle forslag hittil i tråden kan omgås. Jeg har tro på lavere kriminell lavalder, bedre straffer for de unge, bedre oppfølging og fjerning fra kriminell løpebane.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Som sagt, jeg har ingen tro på tekniske løsninger her. Alle forslag hittil i tråden kan omgås. Jeg har tro på lavere kriminell lavalder, bedre straffer for de unge, bedre oppfølging og fjerning fra kriminell løpebane.

Nå har det vist seg at slike episoder også er ren maktdemonstrasjon for å oppnå 'respekt' gjennom frykt og vold, så dette har ingen enkel løsning. Dessverre ser det ikke ut til myndighetene klarer å forhindre utviklingen heller. Jeg tenker at den jevne nordmann kunne hatt godt av å bli litt mer 'streetsmart', altså være obs på visse steder og folk, ikke gå alene, lære litt basic selvforsvar, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 minutter siden):

Nå har det vist seg at slike episoder også er ren maktdemonstrasjon for å oppnå 'respekt' gjennom frykt og vold, så dette har ingen enkel løsning. Dessverre ser det ikke ut til myndighetene klarer å forhindre utviklingen heller. Jeg tenker at den jevne nordmann kunne hatt godt av å bli litt mer 'streetsmart', altså være obs på visse steder og folk, ikke gå alene, lære litt basic selvforsvar, osv.

Du har helt rett. Selvforsvarskurs og liberalisering av lovene vedrørende selvforsvar hadde vært bra.

Simen1 skrev (29 minutter siden):

Gavekort burde vært forbudt fordi det er verdens verste og mest idiotiske gave. Totalt upersonlig konvertering av ekte varige penger til datostemplede penger som bare kan brukes et svært begrenset antall plasser, null renter på gavekort-kontoen og mange som glemmer av og mister disse pengene. En gullgruve for handelsbransjen, enkelhet for gavegivere, men mareritt å motta i gave.

Om et forbud vanskeliggjør ting for kriminelle så får det være en fin bonus. Rent praktisk ber bare de kriminelle poden om å kjøpe noe annet lett omsettelig. Det er mye å velge mellom.

Som sagt, jeg har ingen tro på tekniske løsninger her. Alle forslag hittil i tråden kan omgås. Jeg har tro på lavere kriminell lavalder, bedre straffer for de unge, bedre oppfølging og fjerning fra kriminell løpebane.

Lavere lavalder og hardere straffer er nok de beste løsningene.

Lenke til kommentar

Å lære seg selvforsvar for å kunne banke opp folk som prøver å rane deg? Du ender gjerne opp i rullestol for å spare de pengene. Er det verdt det, for å spille helt? Det er gjerne 2-3 mot en, så da bør du helst være god. De står ikke i kø så du kan kaste dem over skulderen etter tur, som i en karatefilm.

Å kunne gå alene uten selvforsvarsvåpen var en av fordelene med dette landet. Så fikk vi mangfold. Nå er det altså å regne som uforsvarlig å gå tur alene i det strøket hvor man har råd til å bo.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (6 minutter siden):

Lavere lavalder og hardere straffer er nok de beste løsningene.

Enig, men du må også legge til påkrevd adferdsendring i kriminalomsorgen og en vei ut av det kriminelle miljøet som gjør at de ikke bare kan huke inn personen igjen. De kriminelle miljøene må smuldre bort, person for person. Fysisk flyttes rundt på, settes i mer produktiv tankegang og karrierevei.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (58 minutter siden):

Så, i stedet for at gjengen møter poden i en undergang på vei hjem fra skolen og si "vipps oss penger eller så får du smake på denne kniven" så må gjengen møte poden i en undergang på vei hjem fra skolen og si "ring mora di, sett henne på høyttaler og be henne åpne tilgang til vipps og vipps oss penger eller så får du smake på kniven". Hva tror du en mor vil verdsette høyest av podens saldo på vippskontoen eller podens helse og sikkerhet?

Som sagt, smal sak for de kriminelle.

Synes alikevel alternativ 2 med oppringing til mor på høytaler høres mer stress ut for ranerne. Hva hvis ikke mor tar telefonen eller er hjemme? Blir barnet virkelig knivstukket for noen hundrelapper eller er det mer en trussel? Jeg tipper det sistnevnte 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (Akkurat nå):

Jeg tipper det sistnevnte 

Tipper du det hvis det er deg det gjeller? Du HAR lest om tilfeller der folk blir omtrent drept med kniv? Nei, får håpe du slipper å tippe på utfallet!  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Synes alikevel alternativ 2 med oppringing til mor på høytaler høres mer stress ut for ranerne. Hva hvis ikke mor tar telefonen eller er hjemme? Blir barnet virkelig knivstukket for noen hundrelapper eller er det mer en trussel? Jeg tipper det sistnevnte 

Like fullt en veldig unødig risiko å ta. Man vet aldri hva slike kan finne på. De er fulle av rasistisk hat og aggresjon og det er meget mulig de er klar over at de slipper billig unna uansett hva de gjør ☹️

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Tipper du det hvis det er deg det gjeller? Du HAR lest om tilfeller der folk blir omtrent drept med kniv? Nei, får håpe du slipper å tippe på utfallet!  

Drept med kniv under et vippsran eller knivoppgjør mellom brødrene i gjengene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Å lære seg selvforsvar for å kunne banke opp folk som prøver å rane deg? Du ender gjerne opp i rullestol for å spare de pengene. Er det verdt det, for å spille helt? Det er gjerne 2-3 mot en, så da bør du helst være god. De står ikke i kø så du kan kaste dem over skulderen etter tur, som i en karatefilm.

Å kunne gå alene uten selvforsvarsvåpen var en av fordelene med dette landet. Så fikk vi mangfold. Nå er det altså å regne som uforsvarlig å gå tur alene i det strøket hvor man har råd til å bo.

I USA har de det de kaller «stand your ground» lover som gjør selvforsvar til et MYE bedre alternativ enn hær, særlig siden lovlydige kan ha ikke bare bæretillatelse men skjult bæretillatelse. 😁

Så hvis et par drittsekker type «hettegenser og kniv» oppfører seg truende trenger man da ikke flykte, gi dem det de vi ha e.l., man står ganske fritt til å plaffe dem rett ned 😀

Her i Norge er det selvfølgelig ikke slik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Like fullt en veldig unødig risiko å ta. Man vet aldri hva slike kan finne på. De er fulle av rasistisk hat og aggresjon og det er meget mulig de er klar over at de slipper billig unna uansett hva de gjør ☹️

Jaja hva hvis man har glemt mobilen hjemme eller bruker en gammel Nokia? Blir man knivstukket da? Fordi man ikke har mulighet til å overføre noen penger til ranerne?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Enig, men du må også legge til påkrevd adferdsendring i kriminalomsorgen og en vei ut av det kriminelle miljøet som gjør at de ikke bare kan huke inn personen igjen. De kriminelle miljøene må smuldre bort, person for person. Fysisk flyttes rundt på, settes i mer produktiv tankegang og karrierevei.

Enig, men da krever det MYE jobb. Og mye bedre personell enn vi har nå.

Lenke til kommentar
kåre b skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde godtet meg hvis noen voksne hadde fått fatt i disse drittfolkene og grisebanket de… 

Jeg og, men dessverre hadde folk som gjorde noe slikt blitt hardere straffet enn de kriminelle ☹️

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Drept med kniv under et vippsran eller knivoppgjør mellom brødrene i gjengene?

Prøv å våkne LITT da, onkel purk har jo ikke lov til å si NOE om eventuelle hendelser (eller etnisitet) så å gå ut fra noe som helst er idiotisk! Hold deg langt unna hvis du KAN!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Hvem vet.

I Bulgaria ble de litt furtne hvis man ikke hadde mye cash på seg. Men det gikk greit med 10 leva også. Tror det var 20 kroner. En kompis av meg opplevde en absurd situasjon i det landet, men kom seg heldigvis helskinnet derfra 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (Akkurat nå):

Prøv å våkne LITT da, onkel purk har jo ikke lov til å si NOE om eventuelle hendelser (eller etnisitet) så å gå ut fra noe som helst er idiotisk! Hold deg langt unna hvis du KAN!

Jepp, dette. Vi lever i et samfunn der forbryternes rettigheter dessverre i praksis gjerne trumper ofrenes. Særlig i disse sakene.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

I Bulgaria ble de litt furtne hvis man ikke hadde mye cash på seg. Men det gikk greit med 10 leva også. Tror det var 20 kroner. En kompis av meg opplevde en absurd situasjon i det landet, men kom seg heldigvis helskinnet derfra 

Bra det gikk bra 😅👍

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke at folk skal bære våpen for å forsvare seg. De våpnene kan like gjerne bli brukt til å eskalere fylleslagsmål eller uhell/vådeskudd.

Men vi kunne gå over til amerikansk bilkultur. Hvis vi fjerner bomstasjoner og bygger mer parkering, kan folk kjøre dit de skal, og da slipper folk å gå i tvilsomme strøk.

Det er gode grunner til at amerikanere ikke reiser kollektivt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...