TheKims Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Har en eldre Toyota Corolla 97 mod hvor jeg opplever ventil tikking etter jeg var å fikk byttet olje og olje filter. Når motoren er kald så hører jeg ikke noe, men lar jeg den stå på tomgang når motoren er varm så hører jeg tikking. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Toyota har en del tikking fra dysene sine. Er du sikker på at det ikke bare er du som har blitt veldig oppmerksom på denne lyden? Det kan også være et resultat av lavere vekt på oljen. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juni Forfatter Del Skrevet 1. juni (endret) Jeg kan ikke huske at det var tikking før oljeskift. Vanligvis har jeg ikke bilen stående på tomgang utenom de kaldeste vintrene, men ble stående her om dagen utenfor et legesenter og ventet på min mor og merket da tikking. Hadde en Opel tidligere hvor det også begynte med ventil tikking før motoren havarerte helt, så er litt bekymret for at det samme skal skje igjen. Edit: Opeln brukte enormt med olje. Det gjør ikke Corollaen. Endret 1. juni av TheKims Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni TheKims skrev (17 minutter siden): Har en eldre Toyota Corolla 97 mod hvor jeg opplever ventil tikking etter jeg var å fikk byttet olje og olje filter. Når motoren er kald så hører jeg ikke noe, men lar jeg den stå på tomgang når motoren er varm så hører jeg tikking. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? At du hører det etter oljeskift og ikke når den er kald kan være fordi du kanskje har fått den tynneste oljen som kan brukes. Etterhvert standard til nyere biler for det gir marginalt lavere drivstofforbruk på papiret. Hva som er best til en gammel toyota finnes det sikkert mange meninger om, jeg ville brukt en halvsyntetisk 10w-40. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juni Forfatter Del Skrevet 1. juni (endret) Mag ne skrev (7 minutter siden): At du hører det etter oljeskift og ikke når den er kald kan være fordi du kanskje har fått den tynneste oljen som kan brukes. Etterhvert standard til nyere biler for det gir marginalt lavere drivstofforbruk på papiret. Hva som er best til en gammel toyota finnes det sikkert mange meninger om, jeg ville brukt en halvsyntetisk 10w-40. Mener å huske at jeg har brukt 5w-30 som er det som står i intrusjonsboka til bilen. Edit: Står ikke noe på kvittering på hvilken olje NAF har brukt ved oljeskift. Endret 1. juni av TheKims Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni TheKims skrev (59 minutter siden): Har en eldre Toyota Corolla 97 mod hvor jeg opplever ventil tikking etter jeg var å fikk byttet olje og olje filter. Sikker på at det er ventilene som tikker, og ikke innsprøytningsdysene? Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni TheKims skrev (31 minutter siden): Mener å huske at jeg har brukt 5w-30 som er det som står i intrusjonsboka til bilen. Edit: Står ikke noe på kvittering på hvilken olje NAF har brukt ved oljeskift. Jeg skifter olje selv, og hvis jeg hadde opplevd plutselig tikking fra motoren rett etter et oljeskift der jeg byttet til en annen oljetype, så ville jeg umiddelbart skiftet olje en gang til tilbake til det som jeg visste fungerte forrige gang. Det er en win-win, enten så får man bort tikkingen, eller så finner man ut at det ikke var oljen som var årsak til tikkingen, og kan feilsøke videre evt. bare kjøre bilen som den er og gi blaffen. De 500 kr en 4-liters dunk med olje koster er en dråpe i havet ift årlig kostnad for å eie en bil. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juni Forfatter Del Skrevet 1. juni Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden): Sikker på at det er ventilene som tikker, og ikke innsprøytningsdysene? Nei, jeg er ikke sikker om det er ventilene som tikker, men den høres ut som en gammel diesel når motor er varm. Når motor er kald så er det ingen lyder i det hele tatt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni (endret) Var oljen som var brukt sist brukt lenge og kjørt mange km med. Var den oljen du hadde sist 5w-30. Jeg tror jeg ville byttet olje på nytt og passet på at det var 5w-30, eller annen passende olje (kan prøve tykkere også). (men om det var 5w-30 de brukte så er vel ikke hjelp å bytte til det samme) Eventuelt høre med verkstedet om det var 5w-30 de brukte. Endret 2. juni av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå